Gå til innhold
Arkivverket

Brigg "Home" - omtalt 1874

Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

August Nicolay Nielsen Møller (1845-1874?), min tippoldefars bror, forsvant en gang i 1874. Han var da gift med Julie Forbes (1851-1820). Hun fikk erklært ekteskapet oppløst etter at August forsvant, og hun giftet seg så med Augusts bror, Johan Nielsen Møller (1840-1916). August og Johan var født i Brevik, Julie i Vardal.

Jeg har notert om Julie her: Julie Forbes (1851–1920) – lokalhistoriewiki.no

Men i Julies stevning om oppløst ekteskap heter det at Johan var skipper på Brigg "Home" og at det siste man visste om ham, skuta og mannskapet, var at de dro fra Boston med palmeolje med Rotterdam som mål.

Jeg undrer meg på om det finnes mer informasjon om August Møller og om brigg Home. Jeg vet jo ikke om den er norsk en gang.
Hvilke kilder kan jeg bruke for å finne mer om disse? Det må være noen retts/skifte-kilder. Men jeg er usikker på når og hvor....

Men i dette forum kan nok kyndige folk gi meg gode råd!

18740217 Morgenbladet - brigg Home Boston.jpg

18770226 Chria intell.sedler - savnet opphevet ekteskap.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar Moe skrev:

Ett skudd i blind her. Finner en rigg "Home"  som seilte på 1860 tallet i hvertfall, hjemsted NewYork.

ArchiveGrid -- organization_sort:"Home (Brig)"

Takk, veldig bra! Selv om dette er usikkert, er det godt å ha et sted å begynne.

Ved rask vurdering er det jo i utgangspunktet ikke noe som utelukker alternativet. Jeg får sende dem en henvendelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.