Gå til innhold
Arkivverket
Siw Merethe Sværholdt

Mons Monsen Kaland (ukj. fødselsår) og Siri Pedersdtr. Kaland (ca. 1758-1799)

Recommended Posts

Anne-Lise Hansen

Nei, var det feil, da? Dette er jo ikke Siri, men Guri... Cautionisten er kanskje heller riktig mann. :huh:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Johannessen

Vielsen 23. mars 1788 Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Ekteviede 1788, side 355-356.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8799&idx_id=8799&uid=ny&idx_side=-179

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070504610694.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

Mons Monsens kone (har ikke funnet vielsen) Siri Pedersdatter kaland død i Fana 1799

Dette paret døper en sønn i Fana 1791: Mons Monsen døpt 1791 Fana

Håper på hjelp til å finne Mons Monsen Kalands dåp/foreldre og vielsen mellom Mons og Siri.

I Fana BB står dette: Sigrid/Siri Pedersdatter f 1758 d 1799, g 1788 med Mons Monsen (Innflyttar?)f ca 1762 d 1835. Barn; Peder - flyttet til Årstad, Mons, Kristi busatt på Ulsmåg, Johannes. Mons giftet seg igjen i 1800 med Anna Jakobsdatter N. Totland 1777-1839. En datter: Kari 1801-1869.

Grete

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

De fikk kongelig bevilling til å gifte seg, ser jeg. Var det fordi han var militær, eller fordi de var i slekt, tro?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

De fikk kongelig bevilling til å gifte seg, ser jeg. Var det fordi han var militær, eller fordi de var i slekt, tro?

Tusen takk alle hjelpere:-) Jeg klarer ikke helt å tyde hva som står foran navnet hans i vielsen, er det ungkarl mon tro?

Tyder resten som: Mons Monsen Kaland og pigen Siri Pedersdatter Kaland. Efter kongl. allernaadigst bevilling, dateret Christiansborg (...)

17de februarj 1788.

Interessant:-) Vil prøve å nøste videre og finne ut hvor han kom fra denne Mons Monsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

I Fana BB står dette: Sigrid/Siri Pedersdatter f 1758 d 1799, g 1788 med Mons Monsen (Innflyttar?)f ca 1762 d 1835. Barn; Peder - flyttet til Årstad, Mons, Kristi busatt på Ulsmåg, Johannes. Mons giftet seg igjen i 1800 med Anna Jakobsdatter N. Totland 1777-1839. En datter: Kari 1801-1869.

Grete

Det er sønnen Mons som er en av mine tipper. Han giftet seg med Eli Johannesdtr. Grimstad, og bodde på gården Grimstad.

Takk for oppslag :-)

Tar gjerne imot mer hjelp til å finne Mons Monsen Kalands opphav.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Tusen takk alle hjelpere:-) Jeg klarer ikke helt å tyde hva som står foran navnet hans i vielsen, er det ungkarl mon tro?

Tyder resten som: Mons Monsen Kaland og pigen Siri Pedersdatter Kaland. Efter kongl. allernaadigst bevilling, dateret Christiansborg (...)

17de februarj 1788.

Interessant:-) Vil prøve å nøste videre og finne ut hvor han kom fra denne Mons Monsen.

De var åpenbart i slekt, enten i annet og/eller tredje ledd, derav ekteskapsbevillingen. Foreldrene til Siri/Sigrid kom i følge Fanaboken fra Fusa-området. Kanskje det er dit du skal for å se etter Mons sitt opphav. Både alderen ved død og i 1801 tellingen indikerer født 1762/63.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil Russøy

Eg har sjekka konfirmasjonsregistreringane i Fana i høveleg perioder, men fann kun funne ein Mons Monsen, og det er han som Anne Lise fann gift i innlegg 2. Det skulle støtte at han var innflyttar.

Eit lite forslag:

Eg ser av kirkebokregistreringa av giftemålet i innlegg 6 at forlovaren til Mons er Mons Pedersen Øvre Sandven. Kan det være så enkelt at dette er faren? Kva seier BB Fana om han, og evt. barn. (Kan i alle fall være greit å få eliminert han)

Mons Pedersen Øvre Sandven dør i 1799, og er då oppgitt som lensmann. Det finnes sikkert eit skifte etter han, som kan seie noko kva barn han hadde. Dødsfall MOns Pedersen 1799

mvh Egil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

De var åpenbart i slekt, enten i annet og/eller tredje ledd, derav ekteskapsbevillingen. Foreldrene til Siri/Sigrid kom i følge Fanaboken fra Fusa-området. Kanskje det er dit du skal for å se etter Mons sitt opphav. Både alderen ved død og i 1801 tellingen indikerer født 1762/63.

Takk for tips Rune. Har bygdesoge for Os og Fusa....skal sjekke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Eg har sjekka konfirmasjonsregistreringane i Fana i høveleg perioder, men fann kun funne ein Mons Monsen, og det er han som Anne Lise fann gift i innlegg 2. Det skulle støtte at han var innflyttar.

Eit lite forslag:

Eg ser av kirkebokregistreringa av giftemålet i innlegg 6 at forlovaren til Mons er Mons Pedersen Øvre Sandven. Kan det være så enkelt at dette er faren? Kva seier BB Fana om han, og evt. barn. (Kan i alle fall være greit å få eliminert han)

Mons Pedersen Øvre Sandven dør i 1799, og er då oppgitt som lensmann. Det finnes sikkert eit skifte etter han, som kan seie noko kva barn han hadde. Dødsfall MOns Pedersen 1799

mvh Egil

Takk til deg også Egil. Har søkt opplysninger etter dette skiftet nå og venter i spenning. Tenk om det hadde vært så enkelt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Rune, står det noe om hva foreldrene het? Siden jeg ikke har noe gårdsnavn er det en ganske omfattende oppgave å tråle gjennom 3 bind av Soga for Fusa, Hålandsdal og Strandvik for å lete etter en Siri. Kan hende jeg kommer over henne ved slump en gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

I følge Fanaboken hadde Lensmann Mons Pedersen Ø. Sandven ingen sønn Mons. Jeg tror han var forlover som følge av sitt yrke som lensmann.

Foreldrene til Sigrid var Peder Eivindsen Kolle og Kristi Rasmusdtr. De ble gift i Fusa 02.07.1755, han fra Koleid og hun fra Holmefjord.

Marthe ble døpt 04.07.1728 og Peder 16.05.1728. Jeg tror hans far var Peder Eivindsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil Russøy

Siri er nok fødd i Fana jf innlegg 3, det må være foreldra som er frå Fusa (jf. BB Fana)

Her er dåpen i kirkeboka (tredje barnet) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 4 (1757-1774), Fødte og døpte 1757, side 2-3.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8798&idx_id=8798&uid=ny&idx_side=-2

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070504610330.jpg

Foreldra skal då være Per Evensen og Christi Rasmusdotter.

mvh Egil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Johannessen

Her er skifte etter moren til Peder Evensen Kaland, Sigrid Thomasdtr. Kolild i 1782: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hardanger og Voss sorenskriveri, Skifteprotokoll Ac 8a , 1779-1788, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol 1-192.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24113/57

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081119640618.jpg

Her nevnes en avdød datter, Guro Evensdtr. Jarland, som blant annet etterlater seg en sønn Mons Monsen, 19 år. Hvis det er riktig Mons så var han søskenbarn til Siri Pedersdtr. Alderen stemmer også. Finner han døpt på Jarland 16. februar 1763, med far Mons Monsen Jarland.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Her er skifte etter moren til Peder Evensen Kaland, Sigrid Thomasdtr. Kolild i 1782: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hardanger og Voss sorenskriveri, Skifteprotokoll Ac 8a , 1779-1788, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol 1-192.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24113/57

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081119640618.jpg

Her nevnes en avdød datter, Guro Evensdtr. Jarland, som blant annet etterlater seg en sønn Mons Monsen, 19 år. Hvis det er riktig Mons så var han søskenbarn til Siri Pedersdtr. Alderen stemmer også. Finner han døpt på Jarland 16. februar 1763, med far Mons Monsen Jarland.

Fantastiske opplysninger, Takk for oppslag Rune, og takk for flotte opplysninger fra Egil, Lars, og Anne-Lise. (Grete og Terje også:-)

Lars: Det synes veldig logisk at det var slik, alderen stemmer også med opplysninger om fødselsår. Setter de opp slik foreløpig, så får jeg (prøve å) gå til primærkildene og sjekke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Så da kan dette være far til M.M Kaland? Mons Monsen Jarland konfirmert i Os-Samnanger 1743

og her dåpen til M.M Kaland. Ikke lett å tyde, øverst til venstre: Mons Monsen Kalands dåp 1763 Os

Dette burde jeg kanskje ha tenkt på før jeg startet tråden, men bedre sent enn aldri? Sjekket det gamle forumet, og her er hva jeg fant.... Litt andre opplysninger: Elias Monsen f.1837 Grimstad (gamle brukarforumet)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive