Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Johannes Jakobsen født 1842 Ringsaker, konfirmert 1857 Vang HE

Recommended Posts

Johannes Jakobsen født 18. september 1842, med ugifte foreldre Jakob Johannesen og Marte Eriksdatter døpes i Ringsaker/Veldre 20. november samme år

Johannes - Ministerialbok for Ringsaker prestegjeld 1837-1850 (0412P) - Digitalarkivet
Før han fyller 15 år, i april 1857 melder han utflytting til Hamar og konfirmeres i Vang kirke samme høst, oktober 1857.

Utflytting 1857: Johannes Jakobsen - Ministerialbok for Ringsaker prestegjeld 1850-1860 (0412P) - Digitalarkivet
Konfirmasjon som nr. 2 1857: https://goto.digitalarkivet.no/kb20070118350106

Foreldrene Jakob Johannesen og Marte Eriksdatter vies i 1848 Marte Eriksdr - Ministerialbok for Ringsaker prestegjeld 1837-1850 (0412P) - Digitalarkivet 
Hans far Jakob emigrerer til Amerika i 1853 alene Jakob Johannesen - Ministerialbok for Ringsaker prestegjeld 1850-1860 (0412P) - Digitalarkivet
Videre har jeg funnet Johannes' mor Marte Eriksdatter (med etternavn Jacobsen) og tre yngre søstre av Johannes i 1865-tellingen, bosatt i Hamar. 
I 1868 emigrerer både far, mor og tre døtre til Amerika, uten Johannes. Ved emigrasjonen endrer familien etternavn til Aker (fars fødested er Aggerseie/Åkerseie i Vang). 

Kanskje noen med skarpere blikk og større kildetilgang enn meg klarer å finne hvor Johannes Jakobsen ble av? (Har verken Ancestry eller MyHeritage) 
Etter konfirmasjonen 1857 "forsvinner" Johannes for meg, og jeg finner ham ikke igjen videre.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.