Gå til innhold
Arkivverket
Rune Roalkvam

Gustaf Eriksson fra Sverige og familien hans i Glemmen, Østfold 1865

Recommended Posts

Rune Roalkvam

Jeg er på jakt etter en mulig kandidat til min kones tippoldemor, Augusta Gustavson, født i Sverige trolig 1858. Første sikre funn er i Våler ved Moss, der hun 27.11. 1890 får den uekte sønnen Gustav Adolf (far ungk. Gustav Karlsson fra Enebak f. 1861. Hun kalles da Augusta Gustavsen Veen f. 1858. I seinere kilder er fødested oppgitt til Värmland, soknet Brunskog er nevnt, et sted står det "opdr. Odalen". Fødselsår varierer i kildene. Hun Flyttet i 1891 til Enebakk og giftet seg i 1902 med Kristoffer Kristianse f 1847 fra Enebakk. Vi har sjekket Augusta'er i Brunskog opp og i mente uten å finne den rette.

 

Jeg er interessert i sjekke ut følgende familie som kom fra Stommen, Gesäter i Älvsborgs län til Glemmen, Østfold i 1864:

Gustaf Eriksson f. Lerdal 26/11 1825

kone Maja Lena Johannesdotter f. 23/9 1833

Johan Edvard f. 21/9 1852

Johanna Sofia f. 2/10 1855

Augusta Elisabeth f. 7/4 1858

Gustaf Alfred f. 4/2 1861

Mathilda Lovisa f. 21/4 1863

I Norge er navnene fornorsket. De er i FT 1865 i Nygaardsgrund i Glemmen. Er det et gårdsbruk? Jeg finner ikke Augusta (og heller ikke eldste barn) konfirmert i Glemmen. I de dårlig leselige inn- og utflytningslistene finner vi dem innflyttet, men ikke utflyttet. Finner heller ingen Augusta innflyttet til Våler, men listene her virker ufullstendige.

 

Har noen gode tips? Bygdebøker eller andre kilder som kan gi spor etter denne familien. I FT 1900 finner jeg bare en mulig Gustav Eriksen (f. Sverige 1830)med en annen kone i Kristiania. Alle opplysninger som kan bekrefte eller avkrefte at dette er den rette Augusta mottas med stor takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Roalkvam

Jeg gikk systematisk gjennom konfirmasjonslistene i Østfold og fant Augusta konfirmert i Fredrikstad 20/4 1873. Frane titulert arb., regner med at de bor i byen.

 

Finner ikke verken Gustaf eller Augusta i 1885-tellingen for Fredrikstad. har noen tilgang til 1875-tellingen? Får lete i flyttingslistene...

Rune

 

Jeg er på jakt etter en mulig kandidat til min kones tippoldemor, Augusta Gustavson, født i Sverige trolig 1858. Første sikre funn er i Våler ved Moss, der hun 27.11. 1890 får den uekte sønnen Gustav Adolf (far ungk. Gustav Karlsson fra Enebak f. 1861. Hun kalles da Augusta Gustavsen Veen f. 1858. I seinere kilder er fødested oppgitt til Värmland, soknet Brunskog er nevnt, et sted står det "opdr. Odalen". Fødselsår varierer i kildene. Hun Flyttet i 1891 til Enebakk og giftet seg i 1902 med Kristoffer Kristianse f 1847 fra Enebakk. Vi har sjekket Augusta'er i Brunskog opp og i mente uten å finne den rette.

 

Jeg er interessert i sjekke ut følgende familie som kom fra Stommen, Gesäter i Älvsborgs län til Glemmen, Østfold i 1864:

Gustaf Eriksson f. Lerdal 26/11 1825

kone Maja Lena Johannesdotter f. 23/9 1833

Johan Edvard f. 21/9 1852

Johanna Sofia f. 2/10 1855

Augusta Elisabeth f. 7/4 1858

Gustaf Alfred f. 4/2 1861

Mathilda Lovisa f. 21/4 1863

I Norge er navnene fornorsket. De er i FT 1865 i Nygaardsgrund i Glemmen. Er det et gårdsbruk? Jeg finner ikke Augusta (og heller ikke eldste barn) konfirmert i Glemmen. I de dårlig leselige inn- og utflytningslistene finner vi dem innflyttet, men ikke utflyttet. Finner heller ingen Augusta innflyttet til Våler, men listene her virker ufullstendige.

 

Har noen gode tips? Bygdebøker eller andre kilder som kan gi spor etter denne familien. I FT 1900 finner jeg bare en mulig Gustav Eriksen (f. Sverige 1830)med en annen kone i Kristiania. Alle opplysninger som kan bekrefte eller avkrefte at dette er den rette Augusta mottas med stor takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Roalkvam

Stedet Gunnersnes i Sverige passer ikke med Augusta i Glemmen, da hun ble født i Gesäter og bodde der helt til de flyttet til Norge. Min kones oldemor figurere kun som Gustavson i alle kilder (til hun gifter seg og tar mannens etternavn. Så jeg er noe skeptisk til at dette er rette person, men vi noterer det bak øret.

 

Fant ellers Johanna Sofia konfirmert i Fredrikstad i 1870, men ingen av de andre barna er funnet konfirmert verken der eller i Glemmen. Har heller ikke lykkes i å finne noen i 1900 eller 1910.

 

Som en kuriositet kan nevnes at vi i jula "fant" Augusta i Sverige. Da hun giftet seg i Norge i 1902, ble fødselsdato oppgitt til 27/11 1854 (tidligere alltid "Värmland 1858"). Kombinert med stedsnavnet Brunskog sokn i Värmland fant jeg henne konfirmert i Brunskog med denne fødselsdato, født i Bromma, Stockholm. Følgte hele livsløpet i husforhørene. Problemet var at hun fortsatt var i Sverige, med familie og barn, i 1890. Da var hun også i Norge! Ingen andre Augusta passer med denne dato. Det som må ha skjedd, er at hun i forbindelse mned vielsen må ha fått attest til feil person i Sverige. Det virker umulig at slikt kan skje, men jeg har ingen annen forklaring. Det ble i hvert fall en skikkelig nedtur etter at vi trodde vi hadde knekt en årelang nøtt.

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Fausko

Jeg fant hennes innfl. Der står det at hun ikke har egen attest, men sin uekte sønns,Gustav Adolf, nå død.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3469&idx_id=3469&uid=ny&idx_side=-10

Sønnen død, nr. 2.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4921&idx_id=4921&uid=ny&idx_side=-74

Kan du lage en lenke på vielsen i 1902, hadde det vært fint,eller fortelle hvor de ble viet.

Mvh.Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Fausko

Dette er vel Augusta i FT 1910 http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392200992/Hun oppgir her at hun er f.27.11 1854.Er du sikker på at hun kom til Norge sammen med familien sin? Kan se ut som det er to forskjellige damer. Hadde vært fint om du la inn lenker til det du allerede mener å ha funnet.

Mvh. Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Fausko

Et spørsmål,hva heter og hvor og når født, er barnet som Augusta må ha fått,som blir din kones oldemor/far.Sønnen Gustav Alfred døde jo i 1891.Og i 1910 er det ingen barn.Om hun var født 1858 ville hun jo være 52 år i 1910.

Mvh.Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Roalkvam

Takk for svar! Linken din til 1910 virket ikke, men se nedenfor. Her er det jeg har (kona har funnet...) med referanser, vesentlig til kommunale folketellinger:

1890 Vaaler (ved Moss) sønn Gustav Adolf født 27.11.1890. Augusta Gustavsen Veen f 1858.

1891 FT Vaaler: Husliste 67: Augusta Guustavson f. 1858 Brunskog Värmland, Budeie.

1891 KB Enebakk: Innflyttede 27/2 Pige Augusta Gustavson, bosatt Sulerud, f. 1858. Attest for uægte barn Gustav adolf som i dag 4/4 er død hersteds.

1892 KM Uranienborg, Kr.ania. Datter Asta Kristine Kristiansen f 19/8, uægte. Pige Augusta Gustavson f 1858, bor Schaftesg.3, enkemann og sjømann Kristoffer Kristiansen f 1847 bopæl Enebakk

1900 FT Torveg 21 Kr.ania Mina Augusta Gustavsen f 1858 Sverige (med datter)

1902: Augusta Karoline Gustavson f 1854 Sverige gifter seg med Kristofer kristiansen 24/8 Jacob kirke, Kr.ania. Den Augusta som bi famt i Sverige heter Augusta karoline, og det er først nå vår dame benytter dette navnet og dette fødselsåret.

1902,1903 FT Torveg 26 Augusta Kristiansen f 1854

1904 f 1855 Sverige

1905 f. 27.nov. 1854. "Opdr. i (Odalen) Vermeland"...Når inflyttet til Kristiania: 1860.

1907 f 27 nov 1854 Sverige

1908 f 27.1...1854 Odalen

1909 f 1854 Odalen

1910 FT markv 18, Augusta karoline 1858 27 nov.

etc, etc.

Hun dør 29/4 1920 Paulus kirke, Markv. 18, alder 65 år, med blyantpåskrift 55.

 

Litt av hvert med andre ord. Odalen-sporet har så langt ikke gitt resultater. Fornavnet Mina (Wilhelmina?) Augusta er bare brukt en gang. Det er jo mye feil i kirkebøker og folketellinger, men 1858 går igjen i den første tiden som fødselsår. Hvorvidt hun er født i Norge av svenske foreldre er uvisst. Så all hjelp mottas med takk. har utelukket mange aktuelle Augusta'er i Sverige, akkurat nå er hun i Østfold den heteste kandidaten. Hadde i det minste vært fint å sjekke henne ut av saken...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Fausko

Jeg fant henne i dødfallprtk. her heter hun Augusta Sullerud.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27276/29 Klarer ikke å tyde alt, vi får spørre om hjelp.Ser ut som hun bare ettelaters seg mannen ; tidl. bødker Kristoffer Sullerud,han bor ikke på samme sted som hun etter hva jeg kan forstå. Skulle det ikke ha vært et barn her også?

Mvh.Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Fausko

Her er det jeg ikke skjønte; Efterlater mand, fhv. bødker Kristoffer Sullerud, Storgt. 36,men ingen Børn. Intet særeie. Manden eier intet.

 

Anm. cfr. 4de Kreds av Kra. fattigv. ved Egil Skipnes

 

Ergo kan jo ikke denne Augusta være din kones tippoldemor, hun etterlater jo ingen barn .Hvem er din kones ane, som du mener har Augusta som mor?

Mvh.Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Roalkvam

Fra 1912 til 1920 (kommunale folketellinger) bodde Augusta og Kristoffer i Markv. 18. I 1921 er ikke Kristoffer å finne der, og vi har ikke opplysninger om når han døde, har heller ikke lett systematisk i kirkebøkene etter det.

Datteren Asta Kristine døde i 1964. Vet ikke hvorfor hun ikke er nevnt i dødsfallprotokollen. Asta giftet seg alt 17 år gammel i 1909 (Paulus 28/2) med Knud Theodor Steenbloch Raaum, og de fikk 7 barn.

Så vi har god kontrol på Augusta etter 1890, men koplingen til Sverige/Odalen er problematisk. Hadde enda Norge hatt husforhørprotokoller som svenskene har.... Skikkelig "storebror ser deg"-opplegg, og gull verd for slektsforskere! Har inntrykk av at inn- og utflyttingsopplysningene i de norske kirkebøkene er svært ufullstendige.

Dødsfallet til Augusta ble også rapportert i Aftenposten. Etternavnet Sullerud (mannens fødested) er bare brukt i denne forbindelse.

I dødsfallsprotokollen ser det ut til at det står under etterlatte: "...Kristoffer Sullerud, Storgt. 36, men ingen (børn)(med blyant). Intet særeie. Manden eier intet". "Anm fra 4de kreds av Kr.a fattigv(esen) ved Egil Skjones". Hvis gateadr. Storgt er rett er det nytt for oss. Ingen børn er jo feil.

Sjekket kirkebok for Kroghstøtten sykehus der hun døde, men finner henne ikke der. Hun er inført som nr 84 i KB Paulus (denne ligger visst ikke på nettet, så det må være sjekket på annet vis).

Hilsen,

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Fausko

Ja, hadde vi enda hatt husforhør hadde mye vært enklere. Jeg så at hun oppgav far som ukjent ved vielsen i 1902, samt at hun oppgir innflytting til Kristiania i 1860.Jeg har funnet en kandidat ut fra disse oppl. i Emibas.

Nilsdotter, Märta

Piga inhyse (ogift kvinna)

f. 27/11 1822 i Glava, Värmlands län (Värmland)

Utvandrad 1860

från Lennartsfors, Trankil, Värmlands län (Värmland)

till Norge

Med seg har hun datteren:

Augusta Maria

Dotter uä (ogift kvinna)

f. 16/5 1854 i Trankil, Värmlands län (Värmland)

Utvandrad 1860

från Lennartsfors, Trankil, Värmlands län (Värmland)

till Norge

Källa: Husförhörslängd, s. 189

Emibas emigrationsakt: Trankil S 1860 009

 

Den fødselsdatoen hun oppgir ved flere anl. 27.11, tror jeg rett og slett er hennes avdøde sønns fødsels dato, eller som du ser moren ovenfor har samme dato.Det var jo den hun fremviste v. innfl. til Enebakk.Hva tror du om disse oppl.?

Mvh.Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Roalkvam

Ja, nemlig... Et tilslag på 1875 og 85 på Glemmen-familien hade vært fint, men da må en nok inn i de fysiske arkivene. Men pussig at de er så vanskelige å finne i 1900/1910.(Johan Edvard er kanskje den Johan Edvard Gustavsen f 1855 Sverige som giftet seg i Slagen, Sem, Vestfold med Annelie Fredrikke Olsdatter 7. mars 1878. Faren hans var Gustav Eliasen, ikke så ulikt Eriksen..)

Ser også det påfallende i datoen til Augusta og sønnen. Og innvandringsåret 1860 kan nok også tas med en klype salt. Hvis Augusta var 2-5 år da hun kom til Norge er det ikke å vente at rett år blir oppgitt ved en folketelling dersom ikke papirene er for hånden.

Det som kan tale mot Glemmen-familien er at de ikke har bodd i Värmland, men kanskje de hadde et romslig syn på fylkesgrenser og oppga det som de fleste kom fra? Alle disse unøyaktighetene gjør det vanskelig å finne de rette i Sverige. Å gå gjennom alle fødte i Värmland på 1850-tallet blir i meste laget, har gjort det i Brunskog, oh dessuten for årene 1854 og 58 i andre kommuner. Dessverre er ingen folketellinger før 1880 tilgjengelige i Värmland.

Enkleste måten å komme videre på er kanskje å finne konfirmasjonene til Augusta Elisabeths søsken. Men barna flyttet vel gjerne ut etter konfirmasjonen. Dessverre er det ingen i innflyttingslistene i Våler som passer, så et 100% svar kan kanskje være vanskelig å finne, men så lenge Augusta Elisabeth ikke kan skrives ut av saken er det nok det beste kortet for øyeblikket. En annen Augusta som figurere i Norge og som vi fant i Sverige (f. i Gilberga) er kvittert ut.

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Fausko

Jeg tror ikke hun er i slekt med den familien i Glemmen, da hadde hun vel kunnet oppgi sin fars navn v. vielsen i 1902.Jeg har sett litt mer i emibas, fant denne:

Gustafsdotter, Augusta Karolina

Piga (ogift kvinna)

 

f. 23/5 1854 i Botilsäter, Värmlands län (Värmland)

 

Utvandrad 22/10 1887

från Uggleberg, Huggenäs, Värmlands län (Värmland)

till Oslo fylke, Norge

 

Källa: Husförhörslängd, s. 173

 

Emibas emigrationsakt: Huggenäs S 1887 015

 

Onormerade namnformer:

 

Destinationsort: Oslo

Destinationsland: Norge

Skal se i husforhør i morgen.

Mvh.Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Roalkvam

Velgig interessant spor. Etter en rask kikk (SVAR) fant jeg Augustas utvandring i inn/ut-listene i Huggenäs. Men ikke fødselen i Botilsäter, heller ikke i husforhøret i Huggenäs (det er ikke så mange sider). Må lete videre etter arbeidstid.

Takk for nytt håp i jakten!

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Fausko

Hei igjen Rune

Må desverre skuffe deg, Augusta K. er innskrevet f. 1854 i emibas, men det er feil, fant henne f.1864 i Botilsäter. Har du vært på statsarkivet å sett i bidragsaken til Asta K.?Der kan du kanskje få opplysninger om Augusta. Har selv funnet det på en ane av mannen min.

Vet hvor frustrerende det er å ikke finne den man leter etter, har selv lett i flere år etter min tippoldemor.Det eneste hun oppgir er å være født utenfor Uddevalla et sted.Presten i Thune døper, konfimerer og vier henne i løpet av en mnd.Jeg tror hun er av omvandrene slekt og har slått meg til ro med det.

Håper du finner din kones anes opprinnelse,kanskje det løser seg v. bidragssaken, det er vel en i Våler i Moss og som du kan sjekke ut.

Mvh.Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Roalkvam

Hun flyttet til Huggenäs som nr 51 i 1886, pag 173, med henvisning til samme side i husforhör, som ikke finnes i disse protokollene (stopper ved bokstaven T side 133). Stedet hun flyttet fra krever litt tolkning, noe sånt som Jernerud, Botilsäter.

I husforhør Botilseter Jernerud pag 183 står:

pig Augusta Carolina Smed f. 23/5 64 Botilsäter. Fra Huggenes 3/11-86, til Huggenes 13/10 86 attest nr 25. Litt forvirrende. Men fremdeles ikke noen å finne i fødselsbøkene for Botilseter.

Obs, så ikke svaret over. Fant du henne i fødselsprotokoll Botilseter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Fausko

Ja,fant henne i ; C:8 (1860-1895)Bild 28.Hun er nr.25, nederst på siden.

Mvh.Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Roalkvam

Jeg hadde sett i boka 1859-96, der sto hun ikke. Så ikke at det var et alternativ...

Vil nok se om hun dukker opp i Kristiania for en endelig utsjekking... med 1864 er jo litt seint i forhold til de andre kildene (bortsett fra blyantnotatet i dødsmeldingen 1920, der det står 55 år i stedet for 65!).

Har nå gått gjennom innflyttingene i Kristiania i perioden uten hell.

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Fausko

Jeg kikka litt på karte hvor Huggenäs i Värmlands län er, og det ligger nærmere Østfols enn Oslo, hun kan jo ha blitt værende der.Jeg fant denne "kandidaten" innkommet til Østfold, stemmer ikke helt med fødsels år og dato på attest men, men.http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=If01001812&gardpostnr=1044&personpostnr=1044#nedre

Mvh.Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Roalkvam

Ja, jeg har sett det navnet før, men har ikke sjekket det opp pga årstallet, men hvem vet? Ikke mye å gå på i opplysningene, må finne mer detaljer i Halden. Ellers er jo ikke de andre 100% ute av saken. Her gjelder det å holde tunga beint i munnen, det er litt for mange Augusta'er der ute... Synd vi er så usikre mhp fødselsåret! Skal prøve en forespørsel vedr. Augustas første barn og se om det kan være arkivmaterilae i Våler.

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Roalkvam

Fant et hett nytt spor, i Våler, der hun fikk sitt første barn.

FT 1865 Rødenæs: Augusta Emilie Gustafsd. 7 år f Vaaler, foreldre Gustaf Gustafs., 37 f. Sverige og Anne Thoresd. 29, f. Vaaler.

 

KB Våler 1865-61 s 43 nr 7:

Augusta Emilie f 27/11 1859, dpt 15/1-60

 

Foreldrene gift Vaaler 26/3 1858, mer dataljer på faren her.

 

Rett dato - sted med tilknytning, dette er det nærmeste vi kommer. Får gå videre i morgen....

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Roalkvam

Våler-sporet var blindt, den Augusta emigrerte til USA (se eget emne - bygdebok Rødenes). Skal ikke være enkelt...

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Fausko

Våler-sporet var blindt, den Augusta emigrerte til USA (se eget emne - bygdebok Rødenes). Skal ikke være enkelt...

Rune

Jeg ville prøvd å finne ut om det er opplysninger ved hennes 2 uekte barns fødsler. Har selv fått opplyst bosted f. dato og tilogmed inntekt på barnefar i en lignende sak.Jeg fant disse oppl. på statsarkivet i Kongsberg.

Mvh.Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.