Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag om officerer og lensmenn?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Hei igjen Carsten

 

Jeg lurte på om du fant noe om politioverkonstabel Kristoffer f. 30.6.1893 og Politibetjent Lars f. 13.12.1894 Martinsen/Holm. De var brødre og bodde i Oslo begge to.

 

MVH

Sindre Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

 

Finnes det noen liste over elever ved underoffiserskolen i Kristiansand?

Andreas Holt (f 1897) var elev der til 1918.

Muligens også Nils Holt (f 1893) evt noen år tidligere?

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten

 

Kan du finne Christopher Dram f. c.1721 Strømsø, død 1773 Bergen i dine oversikter. Han er registert som underofficer ved giftemålet i 1750 (Bergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Holt

 

Jeg finner ingen info ang. disse brødrene dessverre

 

Knut H.

 

Dessverre, det blir for gammelt for mine bøker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Søker opplysninger om følgende underoffiserer og offiserer og hvilke militære enheter de var tilknyttet i 1940, evt. fra Militærkalenderen fra 1940.

 

- AMUNDSEN, Willy Thorvald f. 09.07.13 Moss - fenrik

- BRULAND, Gunnar Rosseland f. 21.03.16 Kristiansand - sersjant

- GLESTAD, Einar f. 26.12.15 Oslo - fenrik

- HAGTUN (PAULSRUD) , Sverre f. 13.07.14 Biri - fenrik

- MYHRVOLD, Gøsta f. 09.09.19 Fredrikstad - sersjant

- PRYTZ, Kristian f. 16.08.10 Salangen - løytnant

- THUNOLD, Oscar Lauritz f. 23.12.18 Bergen - sersjant

- WAHLSTRØM, Rolf f. 11.10.17 Sandefjord - sersjant

- FURUSETH, Ola f. 31.05.08 Stor-Elvdal - løytnant

- GAUSLAA, Alf f. 20.07.17 Tromsø - løytnant

- SANDBORG, Peter Thomas f. 01.09.07 Ålesund - løytnant

- SVENNEBY, Tor f. 06.03.17 Grue - sersjant

- ØSTERDAL, Sverre f. 04.01.11 Oslo - fenrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militær-kalender 1940: Kavaleriet, Trøndelag Dragonregiment nr. 3, Skogn esk., Amundsen, Thorvald Willy (vpl.), f. 9-7-13, eks. 1934, fenrik 8-9-1936, Adresse: Moss. Statskalenderen 1957, Oppland fylke, sakførere, Amunden, Thorvald Willy, f. 13, c.j. 51, o.s. 55, Lena.

 

Studentene fra 1936, utgitt 1961: Gunnar Rosseland Bruland, stud. philol., f. 21-3-16 Greipstad, død februar 1944, sønn av lektor Sigurd Berg B. og Kathrine Rosseland. Han er ikke nevnt i M-K 1940.

 

Fra samme bok: Einar Glestad, f. 26-12-15 Oslo, død 28-1-44, sønn av overkontrollør Kristian Einar G. (1878-1950) og Anna Camilla Thoresen (1880-). Befalsskoleeksamen 1938, studerte jus 1939.

 

Hagtun/Paulsrud finner jeg ingen opplysninger om.

 

Studentene fra 1939, utgitt 1964: Gøsta Ragnar Hildebrand Myhrvold, f. 9-8-19 Halden, død 9-3-44, sønn av løytnant Olaf Hildebrand M. og Betzy Wilhelmsen. Ikke nevnt i M-K 1940.

 

M-K 1940, Festningsartilleriet, Agdenes festning, Prytz, Kristian Peder, f. 16-8-10, løytnant 14-10-38, Adresse. Hasselvika.

 

Studentene fra 1938, utgitt 1963: Oscar Lauritz Thunold, f. 23-12-18 Bergen, død 8-11-43, sønn av ekspeditør Oscar Fredrik T. (1889-1949) og Johanna Henne (1885-1957). Ikke nevnt i M-K 1940.

 

Fra samme bok: Rolf Wahlstrøm, f. 11-10-17 Trondheim, død 24-6-44, sønn av pastor Trygve W. (1883-) og Marit Petra Edith Gunhildrud (1891-). Handelsgymn., Artilleriets befalsskole, luftvernlinjen. Kurser og skoler i England og Tyskland. - Falt under krigen. - Han var interessert i frimerker og idrett. Hadde flere premier og idrettsmerker. Fra boka "De som falt , nordmenn drept i tysk krigstjeneste" av Erik Veum: Rolf Wahlstrøm, 26 år, Sandefjord, SS-Untersturmführer i 6. SS-Gebirgs-Division Nord, SS-Skijegerbataljon Norge, 2.kompani. Født 11-10-17. Savnet 26-6-1944 på Hasselmannhøyden i Karelen, Russland. Skal iflg. de overlevende ha fått sjokkskader under angrepet. En annen nordmann hevder at Wahlstrøm ikke ble drept på Hasselhøyden, men havnet i russisk fangeleir. Der skal tilstanden hans vært svært dårlig. Opplysningene er ikke bekreftet av russiske myndigheter.

 

Ola Furuseth finner jeg ingen opplysninger om.

 

Studentene fra 1935, utgitt 1960: Alf Gauslaa, avdelingsingeniør, Sarpsborg, f. 20-7-17 i Tromsø, sønn av infanterikaptein Hans Bernhard Gauslaa og Ellen Langfeldt. - Avd.ing. ved A/S Hafslund, Sarpsborg. NTH 1940.

 

M-K 1940, 5. Divisjons Infanteri, Landvernet, I.R.11, Sandborg, Peter Thomas Sverre, født 07, fenrik 17-9-28, løytnant 18-4-39. Studentene fra 1926, utgitt 1951: Sandborg, Peter Thomas Sverre, overrettssakfører, f. 1-9-07 Ålesund, død 23-9-44, sønn av kjøpmann Sverre S. (1881-1912) og Gyda Sødring (1883-). Gift 1933 med Ruth Aasgaard, f. 28-4-09, datter av sorenskriver Johannes Aa. (1878-) og Johanna Eleonore Høegh (1882-). Her er nevnt 2 barn.

 

Fra ovennevnte bok av Eirik Veum: Tor Svenneby, 28 år Grue, SS-Untersturmführer i 11. SS-Divisjon Nordland, 23. SS-Panzergrenadierregiment Norge, bataljonsstaben, 3. bataljon. Tjenestegjorde tidigere i Den norske legion. Født 06-03-17. Falt i mars 1945 ved Krepcewo, Polen. Ukjent gravsted.

 

M-K 1940, 6. Divisjons Infanteri, Kp. 12/I.R.16, Østerdal, Sverre Andersen, f. 4-11-11, fenrik 1-6-37. Adresse. Oslo.

 

Jeg ser nå at de aller fleste av disse er omtalt i Eirik Veums bok. Det visste du kanskje ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei

 

Kan du hjelpe meg med opplysninger om Annar Jens Knoff (Gabrielsen) fødd 1880,Velfjord.

Ved folketellingen 1900 er han oppført som gardist,Kristiania.

Ved fødsel av sønnen Hans i 1905,Oslo er han oppført som underoffiser.

Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 14 (1900-1911), http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060530030289.jpg

 

Mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annar er ikke omtalt i noen av de bøkene jeg har tilgjengelig dessverre. Jeg legger inn noen opplysninger om Ragnhild i temaet ditt på Slektsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten,

 

Kan du finne Ditlev Monrad Adolph født i Skedsmo 1741 ? Han ble omtalt som underoffiser ved en besiktigelsesforretning på cappellangården Søndre Brånås i Skedsmo i 1766 og møtte på vegne av sin mor. Han hadde 3 yngre brødre, men jeg vet ikke om de fulgte noen militær yrkeskarriere: Adolph født 1743, Johan født 1756 og Jørgen født ca 1762, alle født i Skedsmo.

 

Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell.

 

Ingen Adolph nevnt i mine bøker. Jeg finner det du ref. til i Skedsmo BB, men ikke noe mer om familien så vidt jeg kan se. Heller ingen Adolph i 1801 eller i Ovenstad og ikke i navneregistrene for bygdebøkene til Eidsvoll, Gjerdrum og Ullensaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell.

 

Ingen Adolph nevnt i mine bøker. Jeg finner det du ref. til i Skedsmo BB, men ikke noe mer om familien så vidt jeg kan se. Heller ingen Adolph i 1801 eller i Ovenstad og ikke i navneregistrene for bygdebøkene til Eidsvoll, Gjerdrum og Ullensaker.

 

Takk for utfyllende svar. Fra meg - og sikkert alle de andre du har hjulpet med ymse oppslag gjennom året - ønskes deg et riktig godt 2013 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hjelp av Øystein Ask tidligere på dette forumet, ifbm. Underofficer Carl Freidrik Starenberg (Sternberg).

 

Vennligst se nest siste døbte på første siden;

 

http://www.arkivverk...70306650352.jpg

 

Han får en uekte datter i Bergen i 1738. Han benevnes i kirkeboken som Capt. des Armes under Major Richter.

 

Har du opplysninger om hvem denne Major Richter var..?

 

Jeg søker egentlig oppavet til Carl Freidrik Starenberg (Sternberg), og kan finnes innrulleringsruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Jeg har sett i den eneste boka som kunne være aktuell (med hensyn til alder) og der var han ikke omtalt dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at det står Richter, men så er jeg heller ikke så god på å tyde gammel skrift. Det kan passe med Jost Philip Richelieusom ble major i 1734 og ble chef for Skånevikske komp. i 1737. Du kan lese om han i Ovenstad.

 

http://www.genealogi...t/olai-ovenstad

 

Takk skal du ha. Tror du har funnet frem til rett person (Richele)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.