Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag om officerer og lensmenn?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Vil du gjøre et oppslag for meg, og se om du finne noen opplysninger om Ole Fredrik Wikstrand, født 8. aug 1892, lensmann i Brønnøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Finnes det noen oppl. om min tipp-tippoldefar Knut Trosdahl, f. 1744 (Lesja ?), d. 1823 i Vågå. Han skal ha vært lensmann i Lom 1788-1792 og i Vågå 1793-1815 ?

Likeledes han sønn, Anders, f. ca 1792 (vet ikke hvor), d. 1854 på Tautra. Skal ha vært lensmann i Vågå 1815-1822. Stemmer det ?

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er alt for gamle til å være omtalt i hva jeg har tilgjengelig av bøker dessverre. Du får prøve å opprette et nytt emne på disse lensmennene og se om du får noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg lurer på om du har noen opplysninger om Ole Willichsen (f. ca. 1724 død 1784)g.15.oktober 1757 m. Maria Olsdtr. Hunnestad i Vikna. Nærøy. Nord Trøndelag?

Han var soldat da han giftet seg Mvh. Gunn F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre Gunn, soldater har jeg ingen oversikt over, dessuten er han født for tidlig for mine kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, Carsten.

Finner du noe om Hans Peder Henriksen? Født i Fredrikstad 1894, kommandør i marinen, bl a marineattasje i Stockholm under krigen.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er hvem 1955:

 

Hans Peder Henriksen, kommandør, Kristiansand, f. 17-4-1894 i Fredrikstad. Gift 1920 med Bergljot Siversen, f. 5-10-1900, dtr. av major Olaf S. (1869-1948) og Helga Them (1872-1948).

 

Sjøoff. 1916, premierløytn. 1919, kaptein 1934, komm.kaptein 1940, kommandør 1947. Div.sjef og sjef for Teie ubåtst. 1938-39, lærer ved Sjøkrikssk., stabssjef 2. sjøforsv. distr. 1940, senere sjef for ubåtdiv. nordpå og for Øst-Finnmark sjøforsvarsavsnitt.

 

Sjef for Rosyth-avd. i U.K. 1940-41, marineattasje' i Stockholm 1941-44, stabssjef Sjøforsv. Overkomm. 1944-47. Marineattasje' i London 1947-51, medl. Naval advisery Comity i planlegningsgruppen for nordreg. i London 1950-51, sjef for Marinekomm. Sørlandet siden 1951. Overadjutant hos H.M.Kongen 1945-47. Medl. mil. Granskningsutv. 1945-47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

 

Vet ikke om dette er noe som du kan hjelpe med, men jeg er interessert i mer info om Tambour ved agerhus inf. regiment Daniel Knudsen, f. 1783:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058232005246

 

Jeg kjenner ikke fødested/foreldre, så all info er interessant. Vet at han fikk borgerbrev i Christiania 22/4-1814 og senere ble "Borger og høker" og da tydligvis oppga en militær kariere.

 

Jeg ser også at det er en Gunder Knudsen (corporal ved 1te agerhus inf. regiment) f. 1775, på samme bostedsadresse som Daniel - muligens en bror?

 

Mvh

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar!

Kan nok sikkert hende han ikke fullførte. Det var vel noen av dem også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei og god sommer.

 

Lurer bare på om du har en Marcus Arnold Sommerschield, rittmester. Hva slags tittel han ellers har aner jeg ikke.

Født Christiania i 1840, bor der i 1875 og 1885, og så borte vekk. Fant han heller ikke i 1865.

 

Min interesse er hans foreldre, fordi Marcus var gift med Jeannette Sommerschield f. 1848 i Trondheim.

Lurer på om de er slektninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venta ikke svar så raskt.

 

Takk for opplysningene. Jeg har nok faren, men ikke giftemålet og barna hans.

Nå burde jeg klare å finne ut av det, slik at jeg får tråklet alt på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.