Gå til innhold
Arkivverket

Anders Aslaksen Bergtun eller Vestervik


Ronny Stolen Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Søker informasjon om min oldemors bror, som dro til Amerika etter 1920. Anders Aslaksen Bergtun ble født 29.03.1903 på Bergtun, Varaldsøy, Hordaland. Se lenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=40&uid=457837&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1

 

Etter samtale med min mormor, så mente hun at han dro etter 1920, men er ikke sikker på når. Hun mente at han hadde giftet seg med ei jente fra Hallingdal og at de hadde en sønn Andrew. Om det var USA eller Canada visste hun ikke.

 

Det kan hende at etternavnet hans er Vestervik istedenfor Bergtun, fordi familien flyttet tidlig til Vestervik, Strandebarm, Hordaland

 

 

 

Håper det er noen som kan hjelpe med å prøve å finne ut mer om ham. All informasjon tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei Ann-Mary. Tusen takk for hjelpen! Jeg brukte whitepages.com og da fant jeg også sønnen til Anders og alt stemmer. De amerikaniserte navnet fra Vestervik til Westervick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei igjen :)

 

Finner ikke Anne Bredock (Westervick) og Anders Vestervik i 1940 census/folketellingen for USA.

 

Jeg finner henne i 1930 folketellingen, og hun giftet seg med Anders Vestervik i 1930. Anne Bredok ble født 1894 og emigrerte til USA i 1927. Hun returnerte til Norge 1973 og døde på gol Aldershjem i 1974. Dødsrapporten ble da sendt til hennes sønn Kenneth i Philadelphia. Jeg har fått vite at han var i Norge på 1970 tallet, men så har ingen hørt noe mer fra ham. Er det noen som kanskje kan finne ut mer om ham? Var Anders allerede død, eller var de kanskje skilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

name: Kenneth Westerwick titles & terms: event: Census event year: 1940 event place: Ward 34, Philadelphia, Philadelphia City, Philadelphia, Pennsylvania, United States gender: Male age: 8 marital status: Single race (original): race (standardized): White relationship to head of household (original): relationship to head of household (standardized): Inmate birthplace: Pennsylvania estimated birth year: 1932 residence in 1935: Same Place enumeration district number: 51-1167 family number: 136 sheet number and letter: 10B line number: 72 nara publication number: T627 nara roll number: 3724 digital folder number: 005456893 image number: 00895 Household Gender Age Birthplace inmate Jarvis Johnson M 57 Pennsylvania inmate Elmer Johnson M 13 Pennsylvania inmate Marian Miller F 5 Pennsylvania inmate Elizabeth Nelson F 16 Pennsylvania inmate Constance Asburg F 6 Pennsylvania inmate Edward Asburg M 4 Pennsylvania inmate Nancy Asburg F 4 Pennsylvania inmate Louise Rayne F 14 Pennsylvania inmate Robert Picquack M 5 Pennsylvania inmate Theodore Peaterson M 6 Pennsylvania inmate Russel Robinson M 2 Pennsylvania inmate Donochy Rudolph M 17 Pennsylvania inmate Lortta Radenbah F 15 Pennsylvania inmate John Suce M 10 Pennsylvania inmate Mary Suce F 10 Pennsylvania inmate Jean Thompson F 13 Pennsylvania inmate June Wilkinson F 10 Pennsylvania inmate Albert Winsoemore M 9 Pennsylvania inmate Helen Wofes F 14 Pennsylvania inmate June Wofes F 12 Pennsylvania inmate Ruthe Wofes F 16 Pennsylvania inmate Kenneth Westerwick M 8 Pennsylvania inmate Clair Jane Sloyd F 6 Pennsylvania inmate Catherine Walker F 16 Pennsylvania inmate Catherine Wagner F 16 Pennsylvania officer Evelyn Andrures F 23 New York employee Elsie Smith F 18 Camden inmate Eva May Hunter F 5 Philadelphia

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/KQJT-LJT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ann-Mary!

 

Så i 1940 bodde Kenneth på et barnehjem drevet av frelsesarmeen. Jeg sjekket et tilfeldig navn, Eva May Hunter på listen som Ann-Mary som skrev i Ancestry.com og da kom det fram "Salvation Army Home" .

 

Jeg lurer på hvor mor og far var i 1940?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei :)

 

Løfter denne opp igjen :)

 

Anders Vestervik f. 29.03.1903 i Varaldsøy, Hordaland, dro over til USA i 1920 årene, han dro ikke som de vanlige emigrantene (ikke funnet i emigrantprotokollene) så han jobbet sannsynligvis som sjømann og hoppet av i havn i Philadelphia. I 1930 giftet han seg med den norsk amerikanske jenta Anne Bredokk fra Gol i Hallingdal. To år etterpå i 1932 får de en sønn som heter Kenneth. I folketellingen for 1940 i USA, så befinner Kenneth Westervick seg på et barnehjem drevet av frelsesarmeen.

 

Jeg har ikke lyktes med å finne Anders Vestervik og Anne Christoffersdatter Bredokk Westervick i folketellingen for 1940 i USA.

 

Rett før krigen, sendte Anders et brev hjem der han skrev til foreldrene Aslak Abelsen Vestervik og Anna Mathilde Gjuvsland og bad dem om penger for å kunne komme hjem til Norge, Dette hadde de ikke penger til, og de hørte aldri noe mer fra ham.

 

I 1974, dør Anne Westervick på et aldershjem i Gol i Hallingdal. Hun hadde da returnert til gamlelandet året før i 1973. Dødsattesten ble sendt hjem til sønnen Kenneth Westervick som da bodde i Granite street i Philadelphia.

 

Sønnen Kenneth besøkte visst Norge på 70 tallet ifølge en slektning på hans morside. Kilden mente også å huske at Kenneth hadde fortalt at Anders og Anne ble skilt. Kilden mente også at Kenneth var død nå.

 

 

 

Er det noen som kanhjelpe meg finne ut hvor det ble av Anders Vestervik og om Kenneth også er gått bort?

 

I innleggene ovenfor har Ann-Mary Engum Engum lagt ut kilder fra familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Het Kenneth Westervick egentlig ANDREW Kenneth Westervick?

 

Andrew Kenneth Breidokk Westervick

 

http://www.google.no...6901-1000022(NO)&ei=XrKcUqX8EaX9ywP13ICACg&usg=AFQjCNEiLY0788hoqjVpCUewWPkpgLtDWA&sig2=K2PvMlI98lLfAl5XLnRvqA&bvm=bv.57155469,d.bGQ

 

?

Andrew K Westervick Postal Addresses: Possible Relatives: 82 years Philadelphia, PA 19124 Kenneth Westervick

 

http://www.google.no...1MN9RVFUtrPpgQQ

 

 

 

 

431 Andrew K Westervick 4100 Knorr Street, Unit: K $1,200.59 Philadelphia-Tacony 19135

 

http://www.google.no...hN0INTF2Su38ytg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Andrew K Westervick

United States Public Records Index birth: 18 January 1932 residence: from 1 September 1993 to 1 January 2004 Philadelphia, Pennsylvania, United States

 

 

White pages:

 

Andrew K Westervick

 

Options

 

 

Get more phone numbers for Andrew from InstantCheckmate

Address 901 Granite St Philadelphia, PA 19124-1730

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDAQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.whitepages.com%2Fname%2FAndrew-Westervick&ei=pLScUoDzNcrOygPQtIHwCA&usg=AFQjCNFrP8FyfdvAm8FdU-IynPajwhxOnQ&sig2=Hdhh_YPYxXDvam88rTcDwQ&bvm=bv.57155469,d.bGQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ann-Mary :)

 

 

Andrew K(enneth) er sannsynligvis samme mann som Kenneth.

 

Da har du funnet ut at Kenneth har iallefall levd fram til 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Ann-Mary. Jeg så ikke at det var to innlegg av deg isted. Myheritage family tree viser Andrew Kenneth Breidokk Westervick, og den informasjonen som er lagt ut der, er lagt ut av Ola Helge Rust. Han er den kilden jeg snakket om tidligere.

 

Han var ikke sikker på når Andrew Kenneth døde, men ser at han oppført 1995 som dødsår. Og ifølge den informasjonen som du Ann-Mary fant isted, viser at han levde til 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.