Gå til innhold
Arkivverket

Slekt til Peder Olsen Storhaugen (Tømmerdalslien), f 1841, Leksvik


Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Jeg hjelper en fjern amerikansk slektning med å spore opp slekta si. Jeg har havnet i et område jeg er lite kjent, og ber om hjelp ...

 

Det er snakk om slekten bakover fra Peder Olsen Tømmerdal, f. 1841, som emigrerte til USA. Jeg er sikker på at dette er samme person som Peder Olsen Storhougen, født 9.9.1841, Leksvik (Leksvik Mini 1825-1841, pag 473), og som finnes på plassen Tømmerdalslien i Leksvik i 1865, der han bor sammen med foreldrene husmann Ole Pedersen Storhougen, 56 år og Anna Larsdatter, 55 år.

 

Foreldrene gifter seg i Leksvik 2.9.1841 (Leksvik Mini 1825-1841 pag 175), og fedrene deres er oppgitt til Peder Pedersen Grande og Lars Olsen Brubakken. Dåpen til foreldrene (Leksvik Mini pag 184 og pag 190) gir også navnet på mødrene; Elen Andersdatter og Barbro Pedersdatter.

 

I FT1801 finnes en Peder Pedersen som soldat på Grande i Leksvik, og som kan være den ene bestefaren til Peder Olsen. Det finnes også kandidater til de andre besteforeldrene.

 

Men så er det stopp for meg ... Er det neon som kan hjelpe oss lenger bakover ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Pedersen Grande, soldat

gift 11-11-1803 Leksvik

Elen Andersdatter Winge

3 barn Anders 1804, Hellena 1806 og Ole 1810 døpt 20.mai

Min lenke

 

Lars Olsen Wanvig

gift 06-06-1808

Barbro Pedersdatter Sveebakken

Barn Anna f 1808, Anna f 1811, Lavina 1816

 

Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene !

 

Da regner jeg med at soldat Per Pedersen Grande gift i 1803 er den samme som har opphold på Grande i 1801. Det er imidlertid noe som ikke stemmer i folketellingen, for det er opplyst at foreldrene er Niels Christophersen og Barbro Andersdatter. Det kan ikke stemme, for faren må nødvendigvis være en "Peder".

Lars Olsen gift i 1808 regner jeg med er den samme Lars Olsen som har opphold på Wanviig østre i 1801.

 

Når det gjelder Elen Andersdatter Winge, så er det iallefall to mulige kandidater i 1801.

Og når det gjelder Barbro Pedersdatter Sveebakken, finnes det bare en kanditat i 1801, en husmannsdatter under Hindrem nedre, men jeg vet ikke om Sveebakken var en husmannsplass under Hindrem nedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.