Gå til innhold
Arkivverket

Nicolai Hansen Borgerskap 9 sept 1799


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Har søkt på denne person i en del år, jeg hadde en forespørsel for

en del år siden her på debattforum. Ingen visste noe da, men det kan ha

kommet nye til.

 

Vet en del om denne person, han var gift med Ole Moldes (Sogneprest fra Stod)

datter Birgitte Marie. Han var Kjøpmann i Trondheim. Han hadde 2 døtre og en sønn,

samt 2 døtrer som døde tidlig.

 

Jeg lurer på, hva skjer når man søker borgerskap i Trondheim på den tiden, måtte man da gi noe

informasjon om seg selv. Det eneste som kommer meg til nytte idag er at han tok Borgerskap

9 sept. 1799. Betyr det at han kommer fra en annen by når han tok Borgerskap, eller måtte alle gjøre det,

hvis de skulle drive et eller annet Håndverk.

 

Vet ikke hvem hans far var, eller hvor han er født.

Har gått igjennom alle fadrer, for på den måten kanskje finne ut om noe av hans slekt var

representert, litt vanskelig, da kun 2 het Hansen. H Hansen (vet jeg ikke hvem er)

og madam Just Hansen (han var også en Kjøpmann som bodde på Strandgaten i Trondheim, slik som også

Nicolay Hansen gjorde.) Har eliminert han som Nicolays far, da hans mor i så fall bare var en jentunge,

så det stemmer ikke.

 

Fadderne var svært prominente personer slik som bla. Testmann, Hornemann, Madam Lorck, Madam Schmidt, Heltberg, Kruse. Madam Schafts som var Rådmann Fyhns svigerinne. Så han må ha vært en person av betydning.

 

Han var svigerfar til Lorents Dreyer, som var Premierløytnant i det militære og som var gift med hans datter

Maria Margrethe, som var en skjønnhet og de fikk en del barn og levde et omveltende liv.

 

Nicolays sønn Ole Christopher var veldig spesiell, svært vanskelig, og lavde en del skandaler.

En svært foraktet person i Trondheim ble han tilslutt, samt drikkfeldig.

 

Nå lurer jeg på om noen har tilgang til bøkene IDA BULLS - De Trondhjemske Handelshus på 1700-tallet, her kan

han selvfølgelig være nevnt.

 

Eller Knut Myklands bok - Trondheims Historie fra Søgaden til Strandgaten 1807-1880.

 

Nicolay Hansen bodde i Strandgaten fra 1801 til 1818 i hvertfall, når han døde bodde han på Mellem Ihlen.

 

Forstander Jacob Hornemanns Stamtavler (Statsarkivet i Trondheim Bind VIII, der nevner Hornemann

at Nicolay Hansen er født i Trondheim i 1771, hvilket jeg ikke har klart å finne.

 

Er det noen som har tilgang til disse informasjonskildene, problemet mitt er at jeg

bor stort sett i Sverige, og har ikke så lett for å få tak i disse kildene.

 

Vil så gjerne kommer videre med Nicolay, da han har hengt over meg i så mange år.

 

 

All hjelp tas imot med takk

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Hvis du går ind på det skannede rettergangsmateriale her på digitalarkivet - Sør-Trøndelag, Trondheim rådstuerett, rådstueprotkoll 1793-1826, side 181:

 

Så finder du Nicolai Hansen som søger borgerskab og opgiver, at han kommer fra Husum i Holsten.

 

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Hvis du går ind på det skannede rettergangsmateriale her på digitalarkivet - Sør-Trøndelag, Trondheim rådstuerett, rådstueprotkoll 1793-1826, side 181:

 

Så finder du Nicolai Hansen som søger borgerskab og opgiver, at han kommer fra Husum i Holsten.

 

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk, det var stort. Der har jeg faktisk aldrig vært innom.

 

Da vet jeg i hvertfall hvor han kommer ifra, og hvor jeg skal lete videre.

 

Vet ikke hvor vanskelig det er å lete i tyske arkiver, men det finner jeg vel ut av.

 

Takk igjen

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Berit Frank Pagh - Slenger meg på i denne debatten.Har lenge vært på jakt etter Hans Jessen Sommers

fødested.Han skal være født ca 1755,men hvor.Han ble handelsborger i Trondheim,vet ikke når.

Han giftet seg med Maren Brun Wasmuth 1783 i Trondheim,så han var vel handelsborger før 1783?

Har forsøkt å finne skannet rettergangs materiale,uten å lykkes.Hvordan kommer man inn på dette?

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Wenche Hillstrand:

 

Allerførst: i min optik ligger Husum i Slesvig, men grænsen har jo flyttet sig nogle gange og måske så man anderledes på det dengang.

 

Når jeg søger på Husum kommer bl.a. en Marienkirche frem. Jeg tror, jeg ville starte med en henvendelse der. Hvis ikke de har oplysningerne, kan de måske henvise til rette sted.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Karl Johnny Sommer:

 

Gå ind på Arkivverkets hjemmeside. Tryk på Digitalarkivet allerøverst oppe. På Digitalarkivets venstre side står Finn kilde:

 

Voila: skannet rettergangsmateriale.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne jo ikke lade være at kigge:

 

Ifølge Trondheim rådstuerett 1772-1793, side 298 fik Hans Jenssen Sommer borgerskab d. 29 sept. 1783.

 

Han kom fra Flensborg.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit - Hjertelig tusen takk, har søkt i kveld på linken du ga meg ,og hadde kommet til året 1788.

Ut i fra dine opplysninger fant jeg så broren til min 3 ganger tippoldefar Ditlev Sommer,født 1755 i

Flensborg.På Family search er Hans Jessen Sommer nevnt med fødested Trondheim.Igjenn tusen takk!!

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Wenche Hillstrand:

 

Allerførst: i min optik ligger Husum i Slesvig, men grænsen har jo flyttet sig nogle gange og måske så man anderledes på det dengang.

 

Når jeg søger på Husum kommer bl.a. en Marienkirche frem. Jeg tror, jeg ville starte med en henvendelse der. Hvis ikke de har oplysningerne, kan de måske henvise til rette sted.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit

 

Du skal ha takk får hjelpen, er litt usikker selv om Husum

var danskt eller tilhørte Tyskland på den tiden. Nicolay ble

født.

Jeg regner med at hovedseter får søking for Husum er Kiel.

 

Kanskje kan man får hjelpe av det danske DIS.

 

Hadde vært artig å finne ut mere om Nicolay. Når jeg

søkte på Hansen+Husum på internett, fant jeg en slrktstavle der en

Maria Margrethe Hansen står. Litt interesssant da han 2 datter het akkurat det samme.

 

Det fantes også en NNicolay Hansen i den slektstavlen, men han het Peter Nicolay Hansen,

og skulle ha dødd 1801, min Nicolay døde i Trondheim 1833.

 

Men kan helt klart være i familie.

 

Har ikke tenkt å gi opp. Kanskje hans far heter Christopher da sønnen het Ole Christopher.

 

Ole er etter konas far, Christopher kan da være Nicolays far.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit

 

Du skal ha takk får hjelpen, er litt usikker selv om Husum

var danskt eller tilhørte Tyskland på den tiden. Nicolay ble

født.

Jeg regner med at hovedseter får søking for Husum er Kiel.

 

Kanskje kan man får hjelpe av det danske DIS.

 

Hadde vært artig å finne ut mere om Nicolay. Når jeg

søkte på Hansen+Husum på internett, fant jeg en slrktstavle der en

Maria Margrethe Hansen står. Litt interesssant da han 2 datter het akkurat det samme.

 

Det fantes også en NNicolay Hansen i den slektstavlen, men han het Peter Nicolay Hansen,

og skulle ha dødd 1801, min Nicolay døde i Trondheim 1833.

 

Men kan helt klart være i familie.

 

Har ikke tenkt å gi opp. Kanskje hans far heter Christopher da sønnen het Ole Christopher.

 

Ole er etter konas far, Christopher kan da være Nicolays far.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg på sammenhengen, mellom familiene Heltberg Wind og Nicolay Hansen.

 

Den aller eldste datteren til Nicolay het Nicolina Elisabeth født 1799, som jeg regner med er oppkalt

etter Elisabeth Heltberg Wind født 1746-1835.

Wind var også fadder ved Nicolinas dåp.

 

Men det aller merkligste er at den 2 datteren til Nicolay: Maria Margrethe født 1802, fikk i 1832 en datter som ble

døpt Elisabeth Heltberg Wind, hun fikk hele navnet etter navnesøsteren som var gift med Nicolay Christopher Wind.

De to var barnløse.

 

En annen ting er Nicolays sønn Ole Christopher, var han oppkalt etter Nicolay Christopher Wind.?

 

Er Nicolay Hansen kanskje Winds uekte sønn? Er det vanlig at man oppkaller et barn med alle navnene

til en annen person, hvis de ikke er i familie.

 

Nicolay Christopher Wind var Kaptein i 1 Tr.hjems regimente.

 

Familiene må ha hatt en stor tilknytning, da fadderne fra Wind og Heltberg var godt representert i

Nicolay Hansens barns dåp.

 

Det som forvirrer meg nå er at Nicolay Hansen var fra Husum i Nordfriesland, Tyskland.

Kan ikke se at verken Heltberg eller Wind er derifra.

 

Derimot bodde Elisabeth Heltberg Wind en periode i Stod, hvilket også konen til Nicolay Hansen,

Birgitte Marie Molde gjorde, hun er oppvokst der som Sogneprest Ole Moldes datter.

 

Dette er en gåte, er så mange tilfeldigheter mellom disse familiene, at det kan da ikke bare være

vennskap.

 

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Kaptein Nicolai Christopher Wind (død 1776 I Bredgangen, Domkirken sokn, Trondhjem)  og Gidsken Dorothea Rosenvold uekte barn Nicolaus Christopher ble døpt 12.6.1761 i Værnes sokn i Stjørdal prestegjeld. Brukslenke: https://media.digitalarkivet.no/kb20070925610394 

 

Nicolai Christopher Wind (1732-1776) var sønn av offiser og født i Norge. Han ble underoffiser i 1747 og fenrik i 1749 ved 1.Trondhjemske infanteriregiment – Ytterøiske livkompani. Sekund-løytnant ved regimentets landvernkompani  og premier-løytnant ved regimentets Værdalske linjekompani. Fra 1754 til 7.8.1761 var han ved 1.Trondheimske nasjonale infanteriregiment,  Stjørdalske kompani: https://media.digitalarkivet.no/ru20111110680117.  Deretter var han kaptein ved Ytterøiske  livkompani: https://media.digitalarkivet.no/ru20111110680324, sjef for Stodske kompani fra 1766 og Beitstadske kompani fra 1769. Han døde 27.2.1776. Han søkte i mai 1772 tillatelse til ekteskap med Elisabeth Heltberg: http://www.nermo.org/slekt/d0069/g0000023.html .
Olai Ovenstad: Militærbiografier, bind 2, side 574: http://genealogi.no/kilder/mil/ovenstad/ovenstad_bind_ii/index.html?pageNumber=572 og Digitalarkivet: https://www.digitalarkivet.no/view/44/pp00000000008479

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.