Gå til innhold
Arkivverket

Major Peder Schade (1685-1771) og Thale Cathrine Lange (1698-1774) i Rakkestad


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Her er lenken til gamle Debattforum og tema: 84247: Peder Schade, f. ca 1685 i Danmark og hans ukjente hustru: 11 barn i Rakkestad

 

Jeg velger å fortsette her med ny overskrift, siden Peder Schades hustru, Thale Cathrine Lange nå er kjent.

 

 

Jeg avsluttet der med et spørsmål:

Det står dessverre ikke noe om Oluf Erichsen Torm (1641-1698) i Dansk biografisk Lexikon, men det skulle vel være mulig å finne ut hvem hans ektefelle (og Thale Cathrine Langes mormor) var.

 

Per Nermo har imidlertid gjort meg oppmerksom på at han i innlegg 58 skriver navnet på Oluf Erichsen Torms kone, nemlig Maria Schumacher, f. 1642. Da blir spørsmålet: kjenner noen til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Schade og Thale Cathrine Langes sønn Henrich Jørgen (Georg) Schade var først gift, 31 jan. 1769 i Rakkestad med Sidsel Paasche, datter av kaptein Christen Heidemarck Paasche og Elen Cathrine Biørnestad.

 

Han ble 2. g. gift ca 1779 med Gunhild Iversdatter.

 

----------------------

 

Barn av Henrich Jørgen (Georg) Schade og Gunhild Iversdatter:

 

1. Lars Henrichsen Schade, døpt 16. apr. 1780 på Harlem i Rakkestad.

 

2. Petter Wilhelm Henrichsen Schade, døpt 3. feb. 1782 på Harlem i Rakkestad.

 

3. Sidsel Maria Henrichsdatter Schade, døpt 12. okt. 1783 på Harlem i Rakkestad.

 

4. Thale Catharine Henrichsdatter Schade, døpt 18. Mars 1787 på Harlem i Rakkestad.

 

5. Iver Henrichsen Schade, døpt 26. feb. 1790 på Harlem i Rakkestad.

 

 

Gunhild Iversdatters alder i 1801 er 52 år, dvs f. ca 1749. Har lett i kb i Eidsberg og Rakkestad, men har ikke funnet noe så langt. Heller ikke gir valg av faddere for barna noen pekepinn.

 

 

Jeg lurer på om noen vet noe mer om Henrich Jørgen (Georg) Schades 2. kone, Gunhild Iversdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Schade og Thale Cathrine Langes sønn Henrich Jørgen (Georg) Schade var først gift, 31 jan. 1769 i Rakkestad med Sidsel Paasche, datter av kaptein Christen Heidemarck Paasche og Elen Cathrine Biørnestad.

 

Han ble 2. g. gift ca 1779 med Gunhild Iversdatter.

 

----------------------

 

Barn av Henrich Jørgen (Georg) Schade og Gunhild Iversdatter:

 

1. Lars Henrichsen Schade, døpt 16. apr. 1780 på Harlem i Rakkestad.

 

2. Petter Wilhelm Henrichsen Schade, døpt 3. feb. 1782 på Harlem i Rakkestad.

 

3. Sidsel Maria Henrichsdatter Schade, døpt 12. okt. 1783 på Harlem i Rakkestad.

 

4. Thale Catharine Henrichsdatter Schade, døpt 18. Mars 1787 på Harlem i Rakkestad.

 

5. Iver Henrichsen Schade, døpt 26. feb. 1790 på Harlem i Rakkestad.

 

 

Gunhild Iversdatters alder i 1801 er 52 år, dvs f. ca 1749. Har lett i kb i Eidsberg og Rakkestad, men har ikke funnet noe så langt. Heller ikke gir valg av faddere for barna noen pekepinn.

 

 

Jeg lurer på om noen vet noe mer om Henrich Jørgen (Georg) Schades 2. kone, Gunhild Iversdatter?

 

 

 

 

Ifølge FS så fikk Henrich Schade og Gunhild Iversdatter en datter som het Thorle Cathrine.

Hun ble døpt 26 des 1776 i Rakkestad.

 

Må sjekkes mot kirkeboken!

http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100214232597&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=

 

 

Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(8:)

Jeg fant Henrich Jørgen Schade og Gunhild Iversdatters datter, Thale Cathrine døpt 1. juledag 1776 i Rakkestad.

 

Denne Thale Cathrine døpt 25. (26. ?) desember 1776 ser da ut til å være død før 1801. Er det anmerket i KB om hun var født i eller utenfor ekteskap ?

 

(I KB er det forøvrig 'underslått' at Henrich Jørgen Schade hadde vært gift tidligere (i 1769) med Zidsel Maria Christensdatter Paasche, død ca.1774, antakelig uten barn).

 

Mellom 1790 og 1801 har altså Henrich Jørgen og Gunhild flyttet fra Harlem i Rakkestad til Svenneby i Eidsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Thale Cathrine døpt 25. (26. ?) desember 1776 ser da ut til å være død før 1801. Er det anmerket i KB om hun var født i eller utenfor ekteskap ?

 

 

Mener det står Fes Nat. som "dato", og da er det forkortning for Festum Nativitatis = (1.) Juledag.

 

Ser ut som Thale Cathrine er født i ekteskap. Ergo må Henrich Jørgen Schade og Gunhild Iversdatter være gift før dette.

 

Har sett i kirkebøker for Eidsberg og Rakkestad f.o.m 1769, men må nok utvide horisonten for å finne ekteskapsinnførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenken til gamle Debattforum og tema: 84247: Peder Schade, f. ca 1685 i Danmark og hans ukjente hustru: 11 barn i Rakkestad

 

Jeg velger å fortsette her med ny overskrift, siden Peder Schades hustru, Thale Cathrine Lange nå er kjent.

 

Jeg avsluttet der med et spørsmål:

 

Per Nermo har imidlertid gjort meg oppmerksom på at han i innlegg 58 skriver navnet på Oluf Erichsen Torms kone, nemlig Maria Schumacher, f. 1642. Da blir spørsmålet: kjenner noen noe til henne?

 

Maria Schumacher f.1642 ble (såvidt jeg vet) g. i 1667 m. Hans Madsen Husvig (1619-1670), som var Prest i Hillerød, Frederiksborg, DK, og ble etterfulgt i embedet av Oluf Erichsen Torm (1641-1698), som altså ble Maria's 2. ektemann, den 24 Juli 1671.

 

Jeg var på et tidspunkt av den oppfatning at Maria kunne være datter av Viinhandler og Stads-Capitain i København, Joachim Schumacher (1605-c1650), muligens fra Bergedorf ved Hamburg, som skal ha kommet til Danmark pga. krig og religionsforfølgelse, og hans hustru Maria Pedersdatter Motzfeld (1614-1694) (fra København ?). Disse skal ha fått minst 7 barn i tidsrommet 1635-1648 , hvorav bare 4 levde opp, nemlig Peder, Albert, Cathrine og Margrethe. De fikk også en datter Maria, f. 1638, men hun skal altså ikke ha nådd voksen alder.

 

Nevnte Peder (1635-1669) er identisk med Fredrik III's kammerråd, adlet i 1671 med navnet Griffenfeldt, rikskansler fra 1673, som levde mange av sine siste år i fangenskap på Munkholmen ved Trondheim.

 

Her er Joachim og Maria med barn (hvoriblant altså (såvidt jeg forstår) feilaktig er oppført 'vår' Maria, som nr. 4 av 8). (På web-siden det linkes til står her det forøvrig feil årstall for Griffenfeldt's begravelse !)

 

Hvem er så istedet foreldre til Maria Schumacher f. 1642, g. 2) m. Hr. Oluf Erichsen Torm til Hillerød ?

 

(Joachim's bror Albert Schumacher (c1605-1679), rådmann i Roskilde, og hans hustru Anna Gertsdatter Schrøder var muligens (også) foreldre til en Maria Schumacher (c1635-1658 Kongsberg), som var g.m. Overbergamtsforvalter på Kongsberg (1667), Overinspektør / Birkedommer i Larvik (1694), Johan Bøckmann (c1625-1701 Larvik).

 

Noen som kan bekrefte om denne Maria S. var Albert's datter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte Peder (1635-1669) er identisk med Fredrik III's kammerråd, adlet i 1671 med navnet Griffenfeldt, rikskansler fra 1673, som levde mange av sine siste år i fangenskap på Munkholmen ved Trondheim.

 

Unnskyld: Peder [Griffenfeldt] døde i 1699 , ikke 1669 ! (han ble g. 2 Nov 1670 m. Cathrine Nansen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig redigert innlegget mitt som besto av en endeløs rekke innholdløse linjer. Fikk ikke bort linjene før jeg deaktivert "rikt tekstformat" på profilen min. Hmmm

Endret av Grete Singstad Paulsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Per!

 

Hadde vært spennende å få stadfestet hvem som er opphavet til Maria Schumacher f. 1642, 2. g. m. Hr. Oluf Erichsen Torm til Hillerød.

 

...........

 

Angående Henrich Jørgen Schade og Zidsel Maria Christensdatter Paasche:

 

Major Peder Schade ble som kjent gravlagt 5. febr. 1771. På samme side, nesten øverst står: Peter Christian Schade, 6 uker, og på ve. side står Fendrik Schades dødfødte barn.

 

Den døde gutten på 6 uker, Peter Christian ble døpt 4. nov. 1770 i Rakkestad: Foreldre: Henrich Jørgen Schade og Zidsel Maria Paasche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Henrich Jørgen Schade og Gunhild Iversdatters datter, Thale Cathrine døpt 1. juledag 1776 i Rakkestad.

 

Thale Cathrine Schade gravlagt feb. 1777 i Rakkestad, 3 mnd. Alderen er oppgitt 1 mnd for mye, men dette er vel datteren til Henrich Jørgen Schade og Gunhild Iversdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenken til gamle Debattforum og tema: 84247: Peder Schade, f. ca 1685 i Danmark og hans ukjente hustru: 11 barn i Rakkestad

 

Jeg velger å fortsette her med ny overskrift, siden Peder Schades hustru, Thale Cathrine Lange nå er kjent.

 

 

Jeg avsluttet der med et spørsmål:

 

 

Per Nermo har imidlertid gjort meg oppmerksom på at han i innlegg 58 skriver navnet på Oluf Erichsen Torms kone, nemlig Maria Schumacher, f. 1642. Da blir spørsmålet: kjenner noen noe til henne?

 

Kjenner henne ikke men se mitt innlegg 36!

 

Fra Wibergs almindelig dansk præstehistorie oplyses det hun var f. 1642 og søster til P. Griffenfeld = Peder Schumacher greve til Griffenfeld 1635-1699 Statsmand - fange på Munkholm døde i Trondheim. Dansk biografisk leksikon oplyser at hans tyskfødte fader Joachim Schumacher ektet den Københavnske Købmand Peter Motzfeldts datter Maria, etter brylluppet

nedsatte Joachim sig som Vinhandler i København.

Thales mormor Maria Schumacher f. 1642 var datter af Vinhandler Joachim Schumacher og Maria Motzfeldt

hun skal iflg. Wiberg kanskje ha vært gift 3.g. med en Københavnsk borgmester Jørgen Fogh og begr. 22.juli 1706.

 

http://tom-stryhn.com/svwiberg/f/Untitled-62.htm

 

Vdr. Wibergs må man lære sig hans forkortelser som det er mange av.

f.eks FM = Formanden (eller Forrige prest) - FM E = Formandens Enke.

 

Her kan man lese om flere detaljer vdr. Peder (Schumacher) Griffenfeld - det fremkommer også de hadde en bror Alberth.

 

http://runeberg.org/dbl/15/0373.html

 

Har funnet noen av Peder W. Langes barn der døde som små i Karlebo men født på Frederiksborg - han gir da navneoppkald til flere av barna sine som ble født senere i Hillerød/Frederiksborg:

 

Begr. 10. Februar 1696 Mag. Peder Langes datter Thale ætat anno Tertio (tror det betyr 3 år gml. d.v.s. f. ca. 1693)

(Det var kort før han ble innsatt i embedet som sogneprest i Hillerød) opslagnr:127 i Karlebo kb.

 

Samme år 10.juni Mag. Peder Langes søn Willum Lange fra Frederiksborg (alderen ikke nevnt eller utvisket).

(Samme opslagsnr.)

 

Ennå en søn med navn Willum fra Frederiksborg begr. 24.august samme år.

 

3.februar 1697 Mag. Peder Langes søn Joachim Lange fra Frederiksborg 2 år gml. Dette kan jo tyde på at Peder Lange var gift med Karen Olufsdatter Torm før han kom til Hillerød/Fredriksborg og Joachim kan være oppkaldt etter hennes oldefar - men det vites vel ikke hvem 1.hustru Mette Hedvig Meinert var.

 

Her er en slektstavle som opplyser at Peder Willumsen Lange ble viet 11.august 1686 i Vor Frue København til Mette Hedevig Meiners/Meinart (opslagnr:12 Vor Frue kirkebok 1679-1703 Mag. Peder Lange Sognepræst til Karlebo og Mette Hedvig Meinart) og hun døde før 23.marts 1689 - hvor han ble gift med Karen O. Torm. i Frederiksberg Slots kirke ? (det kan ikke stemme den ble først bygget 1707-1709 og innviet i 1710, kanskje det nok skal være Frederiksborg hvor hennes far jo var prest, da må det være opplysning fra Biskoppernes arkiv da kirkeboken ikke begynner før 1696:

 

http://www.johnoglis.dk/genealogi/getperson.php?personID=I82303&tree=JM

 

Men der er vel noe rot i barneflokken, hvem som er mor til hvem - ettersom vi nå vet fra kirkeboken i Frederiksborg/Hillerød at flere av dem ble døpt der og Mette Hedvig Meinart umuligt kunne være mor til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Bente - nok en gang spennende lesning.

 

Maria Schumacher f. 1642 var altså i følge Wiberg datter av Vinhandler Joachim Schumacher og Maria Motzfeldt. Hvis jeg forstår dette rett, så er opplysningene hentet fra Wibergs almindelig dansk præstehistorie. Har lite kjennskap til dette verket - er opplysningene til å stole på? Ser at Per i innlegg 7 er skeptisk til om Joachim Schumacher og Maria Motzfeldt er foreldrene, og kanskje med rette?

Vi trenger nok å lete i flere kilder for å få stadfestet opphavet til Maria Schumacher. Ideer om hvor jeg kan lete mottas med takk:)

 

---------------

 

Hvis Karen O. Torm og Peder Willumsen Lange giftet seg i Fredriksborg Slot finner vi ikke innførselen, siden det ikke eksisterer kirkebøker der før 1733.

Jeg er enig med deg at Peder Langes sønn, Joachim Lange, som ble begravet 3.februar 1697 2 år gml., kan være oppkalt etter sin mulige oldefar Joachim Schumacher. Dette betyr at Peder Lange var gift med Karen Olufsdatter Torm før 1695.

 

Men siden vi ikke vet mer om hans 1. kone, Mette Hedvig Meinerts aner - vet vi jo ikke om navnet Joachim er fra hennes slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Bente - nok en gang spennende lesning.

 

Maria Schumacher f. 1642 var altså datter av Vinhandler Joachim Schumacher og Maria Motzfeldt Hvis jeg forstår dette rett så er opplysningene hentet fra Wibergs almindelig dansk præstehistorie. Har lite kjennskap til dette verket - er opplysningene til å stole på?

Hadde vært fint om vi kunne finne flere kilder som stadfestet Maria Schumachers opphav. Ideer om hvor jeg kan lete mottas med takk:)

 

---------------

 

Hvis Karen O. Torm og Peder Willumsen Lange giftet seg i Fredriksborg Slot finner vi ikke innførselen, siden det ikke eksisterer kirkebøker der før 1733.

Jeg er enig med deg at Peder Langes sønn, Joachim Lange, som ble begravet 3.februar 1697 2 år gml., kan være oppkalt etter sin oldefar Joachim Schumacher. Dette betyr at Peder Lange var gift med Karen Olufsdatter Torm før 1695.

 

Men siden vi ikke vet mer om hans 1. kone, Mette Hedvig Meinerts aner - vet vi jo ikke om navnet Joachim er fra hennes slekt.

 

 

Vdr. S.V. Wibergs store meget brukte og kjennte verk i Danmark kan du her lese om kildematerialet han har brukt, det er meget omfattende - men han kan for al del ta feil - bl.a. i det her tilfelle skriver han at Maria Schumacher kanskje var gift 3.g. med den Københavnske Borgmester Jørgen Fogh - det var umuligt fordi han døde i 1685, (da var Maria Scumacher gift med Oluf Torm) det er skifte etter han i Aarhus hvor han ble forvist til da han ble straffet for at stå i ledtog med sin svoger Peder Schumacher Griffenfeldt) - Foghs enke var søsteren Cathrine Schumacher.

 

http://tom-stryhn.com/svwiberg/windex.php

 

Se under Forord - anvendte Forkortelser samt kilder (gotisk skrift).

 

Her en tråd fra DIS-Danmerk hvor det fremkommer at Peder Schumacher kun hadde 3 søstre som nådde voksenalderen:

 

Maria, Catharina og Margareta

 

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,238604,page=1

 

Innlegget er av Thestrup-Bjørn som selv er en etterkommer av en bror til Joachim Schumacher.

Der er en link i et av innleggene til en dagbog av Joachim Schumacher udgivet i Danske Magasin hvor han omtaler sine barns fødsler og dåper i Hellig Gejst (Helligåndskirken ved Strøget), den er på tysk og gotisk skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Bente, flott med diverse lenker!

 

Det virker sannsynlig at den Maria Schumacher, som var gift med Hr. Oluf Erichsen Torm til Hillerød, var datter av Vinhandler Joachim Schumacher og Maria Motzfeldt. Hvilke andre alternative foreldre har man egentlig?

 

 

Jeg var på et tidspunkt av den oppfatning at Maria kunne være datter av Viinhandler og Stads-Capitain i København, Joachim Schumacher (1605-c1650), muligens fra Bergedorf ved Hamburg, som skal ha kommet til Danmark pga. krig og religionsforfølgelse, og hans hustru Maria Pedersdatter Motzfeld (1614-1694) (fra København ?). Disse skal ha fått minst 7 barn i tidsrommet 1635-1648 , hvorav bare 4 levde opp, nemlig Peder, Albert, Cathrine og Margrethe. De fikk også en datter Maria, f. 1638, men hun skal altså ikke ha nådd voksen alder.

 

Per: Det at Joachim Schumacher og Maria Motzfeldts datter, Maria ikke nådde voksen alder - hvilke kilde er dette i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker sannsynlig at den Maria Schumacher, som var gift med Hr. Oluf Erichsen Torm til Hillerød, var datter av Vinhandler Joachim Schumacher og Maria Motzfeldt. Hvilke andre alternative foreldre har man egentlig?

 

Per: Det at Joachim Schumacher og Maria Motzfeldts datter, Maria ikke nådde voksen alder - hvilke kilde er dette i fra?

 

Jeg har dessverre ikke notert hva som er kilden til denne informasjonen.

 

Jeg er nå mer tilbøylig til å tro at det er rett, det som Bente Aaris skriver først i innlegg #13 om Maria Schumacher f. 1642.

Det kan jo være slik at denne Maria virkelig hadde en yngre søster f. 1638 som døde før 1642, og at dette er årsaken til en ev. misforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være slik at denne Maria virkelig hadde en yngre søster f. 1638 som døde før 1642, og at dette er årsaken til en ev. misforståelse.

 

Den tanken har jeg også vært inne på.

Det må da være mulig å finne noen kilder som kan bekrefte hennes opphav - jeg får fortsette å holde utkikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis i klikker på linken under kommer i til Joachim Schumachers dagbok og hvor han bl.a. skriver om datteren Maria f.18.juli 1838 og om hendes død og begravelse i hans eget gravsted (som han hadde bestilt i Sct. Nicolai) 22.august.

 

Nr. 2 Maria blev født 14.april 1643 kl. 6 om morgenen det sjette barn

 

side 309 og 310:

 

http://books.google.dk/books?id=BdABAAAAYAAJ&pg=RA2-PA307#v=onepage&q&f=false

 

Hvis man skal komme det nærmere må der jo undersøges om der kan være et skifte efter moderen på Landsarkivet i København, hendes (Maria Motzfeldt) død 30.nov.1694 er også skrevet om av et av barna til slutt i dagboken, Joachim Schumacher døde jo allerede i 1750, da var ikke barna gift ennå.

Men jeg er nu temmelig overbevist om det er den Maria Schumacher som bliver gift med en slotspræst, der skrives jo at hun døde i 1706, det er nok ikke taget lige ud af luften at hun var en søster til Griffenfeld.

Om der kan være skiftet efter Peder(Schumacher)Griffenfeld i Trondheim kan jo være, men han havde vel egne arvinger Charlotte Amalie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst - dagboka!

 

Jeg føler meg temmelig sikker på at Maria Schumacher, f. 14.april 1643 er den som ble gift med Hr. Oluf Erichsen Torm til Hillerød. Takk for hjelpen Bente - du har vært til kjempegod hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis i klikker på linken under kommer i til Joachim Schumachers dagbok og hvor han bl.a. skriver om datteren Maria f.18.juli 1838 og om hendes død og begravelse i hans eget gravsted (som han hadde bestilt i Sct. Nicolai) 22.august.

 

< klippet >

 

Joachim Schumacher døde jo allerede i 1750, da var ikke barna gift ennå.

 

 

Utmerket, Bente ! (.. men her skal vel 1838 være 1638, og 1750 heller 1650 ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis i klikker på linken under kommer i til Joachim Schumachers dagbok og hvor han bl.a. skriver om datteren Maria f.18.juli 1838 og om hendes død og begravelse i hans eget gravsted (som han hadde bestilt i Sct. Nicolai) 22.august.

 

Nr. 2 Maria blev født 14.april 1643 kl. 6 om morgenen det sjette barn

 

side 309 og 310:

 

http://books.google....epage&q&f=false

 

Hvis man skal komme det nærmere må der jo undersøges om der kan være et skifte efter moderen på Landsarkivet i København, hendes (Maria Motzfeldt) død 30.nov.1694 er også skrevet om av et av barna til slutt i dagboken, .

 

Joachim Schumacher's dagbok, med tysk språk og gotiske bokstaver, blir for vanskelig for meg, og jeg får nøye meg med å håpe på korreksjoner til følgenda vitae som jeg har notert om Joachim Schumacher's barn med hans hustru Maria Pedersdatter Motzfeld :

 

- Peder Schumacher (Griffenfeld) 24 Aug 1635 - 12 Mar 1699

- Maria Joachimsdatter (18 Jul 1638 - død ung ?, før 1643 ?), fadder: Drude, g.m. Wilheilm Fuiren

- Joachim Schumacher (døpt 16 sep 1639) (nådde ikke voksen alder ?), fadder: Maria Fuiren

- Albert Schumacher (c1640? - 1699) (adlet 'Gyldensparre' i 1674)

- Maria Schumacher (14 Apr 1643 - gravl. 22 Jul 1706) ('barn nr. 6' !, hvem mangler foran ?)

- Cathrine Schumacher (død 1699)

- Else Joachimsdatter (f. 1646) (nådde ikke voksen alder ?)

- Margarethe Schumacher (20 Aug 1648 - 1 Jun 1690), fadder: Niels Augesen, Maria Jørgensdatter Fuiren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.