Gå til innhold
Arkivverket

Major Peder Schade (1685-1771) og Thale Cathrine Lange (1698-1774) i Rakkestad


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Godt jobbet, Per. Ikke lett med tysk med gotiske bokstaver. Er redd jeg ikke har mye å bidra med, men skal prøve å stave meg igjennom.

Legger inn lenken på nytt til Joachim Schumachers dagbok i håp om at flere vil bidra.

 

Jeg understreker at innholdet i mitt innlegg #25 IKKE er hentet fra Joachim Schumacher's dagbok, men fra andre kilder (bortsett fra fødselsdatoene til de to Maria'er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - men det er uansett nyttig å se hva Joachim Schumachers dagbok kan avsløre:)

 

Helt enig. Jeg håper på korrektiver til innholdet i mitt innlegg #25, bl.a. rekkefølgen og antall barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering av det som har kommet fram om Peder Schade og Thale Cathrine Langes 12 barn.

 

Alle (utenom den eldste) er funnet døpt i Rakkestad - kirkebøkene starter først 1722.

 

1. Karen Margretha Schade, f. ca 1721. Død 25. juni 1799, 78 år, begravelse 2. juli i Rakkestad. Karen Margretha bodde i mange år hos sin moster, Mette Hedevig Lange i Århus. Mosteren gjorde Karen Margretha til sin universalarving ved testamente i Århus datert 25/3 1761 ettersom hun ingen livsarvinger hadde og søsterdatteren i mange år hadde vært hos henne og gått henne til hånde - hva hun forventer vil skje til hennes død. Mette Hedevig Lange ble gravlagt 11.mai 1764 i Århus Domkirke.

Karen Margretha ble gift 5. jul. 1771 med gullsmed Arent Jakobsen i Århus. Han ble gravlagt 2. feb. 1773 i Århus, 46 år. Trolig ingen barn.

 

2. Chatarina Maria Schade, døpt 12. nov. 1723. Død før 1801. Gift 6. des. 1764 med enkemann Peder Hansen Bjørneby i Rakkestad, døpt 8. jul 1725 i Rakkestad. Bor FT 1801 på Bjørneby, gravlagt 23. aug. s.å. Han var 1. g. gift 2. des. 1745 i Rakkestad med Malene Simonsdatter.

 

Barn i Rakkestad:

 

1. Peder, døpt 3. nov. 1765.

 

2. Thale Cathrine, døpt 16. april 1769. Konfirmert 1783. (Ei Thale Pedersdatter finnes i
, alderen er oppgitt å være 38, dvs f. ca 1763 - kan det likevel være samme person?)

 

3. Caspara Albertina Petronella Schade, døpt 4. aug.1725. Begravelse 24. apr. 1726 i Rakkestad.

 

4. Casper Albert Schade, døpt 2. des.1726. Død før 1801. Premierløytnant. Gift 1. g. 4. feb. 1756 (ifølge Ovenstad) med Berthe Hansdatter Tanum. 2. g: Fikk i des. 1770 tillatelse til ekteskap med Else Cathrine Sophie Stub, gift 1. mars 1771 i Vestby. Hun var f. 1740 i Ås, datter av Adolph Lauritzen Stub og Else Pedersdatter Læssøe. Skifte etter Adolph Stub 1743 i Ås. Else Cathrine Sophie Stub lever 1801 på Krom i Vestby, begravelse 8. sept. 1802 i Vestby.

 

Barn i 2. ekteskap:

1. Thale Catharina Schade, døpt 19. jan. 1774 i Hobøl. Gift 14. nov. 1793 i Ås, AK, med Riulf Hanssen, bonde på Krom i Vestby, f. 22. okt. 1769 i Vestby. Riulf Hansen var sønn av korporal Hans Erlansen (fra Høland?) og Karen Andersdatter fra nordre Sundbye, gift 30. juni 1768 i Vestby.

 

5. Anne Maria Schade, døpt 30. jan. 1728. Begravelse 29. jan. 1763 i Rakkestad.

 

6. Thale Catharine Schade, døpt 10. juni 1729. Begravelse 14. feb. 1731 i Rakkestad.

 

7. Ole Wilhelm Schade, døpt 25. juli 1730. Sekondløytnant. Død 17. jan. 1763 (ifølge Ovenstad).

 

8. Elen Maria Schade, døpt 16. aug. 1731. Begravelse 3. juli 1758 i Rakkestad.

 

Barn med Lars Hansen:

 

Maria Larsdatter, f. utenfor ekteskap ca 1756 i Holmedahls sogn i Sverige. Moren, Elen Maria reiste dit ifm fødselsen og lot datteren være igjen til oppfostring hos Harald Larsen Heen. Nevnt i skiftet etter Peder Schade og Thale Cathrine Lange i
og 1774, der nevnes også hennes fars navn.

Gift med Ole Nielsen Helgerud. Bor i
i Rakkestad.

 

9. Henrich Georg Schade, døpt 24. sept. 1734. Senere i kilder kalt Henrich Jørgen Schade. Fenrik, gårdbruker på Svenneby i Eidsberg etter 1790. 1. g. gift 31. jan. 1769 i Rakkestad med Sidsel Maria Paasche, død før sept. 1774 da skiftet ble åpnet på Harlem i Rakkestad. (Arvinger: ”1. Moderen Frue Elen Cathrine Paashe, 2. Broderen Hr. Liut. Hans Christopher Paasche, 3. Søsteren Dorte Helene Paasche, gift med Wagtmester Lutken, 4. Halv Søstrene Nicoline Hansdatter Sporring, gift med John Berntsen og boer på gamle Gouttestad i sognet og 5. Dorte Hansdatter Sporring, ugift”) Sidsel Maria Paasche var datter av kaptein Christen Heidemarck Paasche og Elen Cathrine Christensdatter Bjørnestad, gift 12. des. 1738 i Rakkestad. Elen Cathrine Christensdatter Bjørnestad var først gift med Hans Knudsen Sporring 2. okt. 1729 i Rakkestad.

Henrich (Georg) Jørgen Schade ble 2. g. gift ca 1775-76? med Gunhild Iversdatter, f. ca 1749. (ukjent bakgrunn)

 

Barn i 1. ekteskap:

 

1. Peter Christian Schade, døpt 4. nov. 1770 i Rakkestad. Begravelse 5. feb. 1771 i Rakkestad.

 

2. Dødfødt barn gravlagt 4. nov. 1770, tvilling med nr. 1.

 

Barn i 2. ekteskap
, alle født på Harlem i Rakkestad:

 

1. Thale Cathrine, døpt 25. des. 1776. Begravelse jan. 1777 i Rakkestad.

 

2. Peter Christian, døpt 14. des. 1777. Begravelse 11. mars 1781 i Rakkestad.

 

3. Lars, døpt 16. apr. 1780. Gift 8. okt. 1818 i Eidsberg med Hellena Taraldsdatter Skieppe, f. 29. jan. 1797 på Skieppe i Eidsberg, datter av Tarald Thormodsen Skieppe og Gunnild Helgesdatter Lislerud, gift 20. mars 1793 i Eidsberg.

 

4. Petter Wilhelm, døpt 3. feb. 1782.

 

5. Sidsel Maria, døpt 12. okt. 1783.

 

6. Thale Catharine, døpt 18. mars 1787.

 

7. Dødfødt datter gravlagt 1. mars 1789.

 

8. Iver, døpt 26. feb. 1790.

10. Cahpa (Caspara) Albertina Petronella Schade, døpt 12. nov. 1725. Begravelse 24. apr. 1726 i Rakkestad.

 

11. Johanne Scharlotte Schade, døpt 3. feb. 1736. Begravelse 24. juni 1787 i Rakkestad.

 

12. Mette Kirstine Schade, døpt 21. juni 1737. Begravelse 23. mai 1740 i Rakkestad.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7. Ole Wilhelm Schade, døpt 25. juli 1730. Sekondløytnant. Død 17. jan. 1763 (ifølge Ovenstad).

 

8. Elen Maria Schade, døpt 16. aug. 1731. Begravelse 3. juli 1758 i Rakkestad.

Barn: Maria Larsdatter, f. ca 1756. Nevnt i skiftet etter Peder Schade og Thale Cathrine Lange i 1771 og 1774. Gift med Ole Nielsen Helgerud. Bor i 1801 på Helgerud i Rakkestad.

Søsknene Ole Wilhelm og Elen Maria Schade skulle jeg gjerne hatt flere data på.

 


  •  
  • Hvor døde Ole Wilhelm Schade?
  • Hvilken Lars fikk Elen Maria Schade datteren Maria Larsdatter med i ca 1756, og hvor ble hun født? Jeg finner henne ikke døpt i Rakkestad. Antar Maria ble født utenfor ekteskap, og at Elen Maria valgte å reise bort for å føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at Maria Larsdatter nevnes i overformynderirullen for Rakkestad ifm skiftet etter Peder Schade i 1771 og Thale Catarina Lange i 1774.

 

I vedlagt bilde kan man se det Olai Ovenstads "Militærbiografier: den norske hærs officerer fra 18. januar 1628 til 17. mai 1814" forteller om Ole Wilhelm Schade. Der står det at han var i Kragerø-området i 1761, men jeg har ikke funnet han død der.

post-232-0-35211000-1297260832_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Bente - flink til å finne ulike saker du!

 

Interessant - og moro å se at Ole Wilhelm Schade søkte om adelskap!

 

"Den 10. oktober 1761 sendte sekondløjtnant Ole Wilhelm Schade fra Harlem pr. Fridrichhald en ansøgning om avancement til overkrigssekretær grev Ahlefeldt. Ansøgningen er forsynet med hans segl, der er lig med det adelige våben. Der er imidlertid ikke fundet noget, der kan bekræfte, at han har fået fornyet slægtens adelskab."

Han var altså på Harlem i Rakkestad 10. oktober 1761 og gikk inn i Kragerøske regiment 4 dager senere. Her en lenke til Den norske hærs organisasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått hjelp av Else B. Rustad til transkribering av deler av skiftet etter Peder Schade som omhandler Elen Maria Schade og hennes datter Maria Larsdatter:

 

...siden forrige Skifte Session, havde indfundet sig her ham med een Pige 15 a 16 Aar gl. som hand foregav, var en Datter af afgl. Major Peder Schades forhen afdøde Datter Elen Maria Schade, hvilken hun udenfor ægteskab skulle have aflet med een Persohn ved Nafn Lars Hansen; Hun var indrejst i Holmedahls Sogn i Sverrig og der var nedkommen i Barsel Seng med førbemelte Pige Barn, hvilket ernefnte Harald Larsen Heen, efter Moderens og hendes Forældres Andmodning havde opfostret. Hand havde vel bekommet eendeel for Barnets Underholdning og Opdragelse, men hand formeente da hand har draget ald Faderlig Omsorg for hende, og efter sin Stand underholdet hende med Klæder, laded hende Lære hende Fruentimmerarbejde og Christendom saa hun allereede er bleven deelagtig i Sacramentet....

 

Han mente videre at ....Barnet burde nyde Arf efter....Mor Fader....Major Schade.

Elen Maria Schade reiste altså til Sverige for å føde - og forlot barnet der, trist historie.

 

Kan jo tillegge at Maria Larsdatter fikk sin arv.

-----

 

Kommer til å redigere lista i #30 etterhvert som nye opplysninger tilkommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den 10. oktober 1761 sendte sekondløjtnant Ole Wilhelm Schade fra Harlem pr. Fridrichhald en ansøgning om avancement til overkrigssekretær grev Ahlefeldt. Ansøgningen er forsynet med hans segl, der er lig med det adelige våben. Der er imidlertid ikke fundet noget, der kan bekræfte, at han har fået fornyet slægtens adelskab."

Han var altså på Harlem i Rakkestad 10. oktober 1761 og gikk inn i Kragerøske regiment 4 dager senere. Her en lenke til Den norske hærs organisasjon

 

Sekondløytnant Ole W. Schade søkte nok ikke om adelskap, men om militært avansement. Og det står forsåvidt ikke at han 'var på Harlem' i Oktober 1761, kun at han 'var derfra', hvilken kanskje betyr at han bodde eller hadde vokst opp på Harlem. (Ligger forresten Harlem i Rakkestad eller ved Halden ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekondløytnant Ole W. Schade søkte nok ikke om adelskap, men om militært avansement. Og det står forsåvidt ikke at han 'var på Harlem' i Oktober 1761, kun at han 'var derfra', hvilken kanskje betyr at han bodde eller hadde vokst opp på Harlem. (Ligger forresten Harlem i Rakkestad eller ved Halden ?).

 

.... og dette med 'fornyelsen av familiens adelskap' henviser nok heller til omtalen (se lenke lenger opp her) av at den adelige Jacob Schade's famile, 'som de geraaede i Armod, så nedlagde de Stamme-Navn og Våben', dvs. frasa seg sitt adelskap (på 1500-1600-tallet ?). Noe slektskap til disse (fordums adelige) Schade'r er da altså heller ikke påvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Per - fint du føger med:)

Er enig at det kan bety at han var fra Harlem. Brevet oppfatter jeg sendt fra Fredrikshald (Halden), så han må ha vært i området.

Fra Harlem i Rakkestad til Halden er det ca 3,3 mil - så mao ikke særlig langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Joachim Schumacher's dagbok, med tysk språk og gotiske bokstaver, blir for vanskelig for meg, og jeg får nøye meg med å håpe på korreksjoner til følgenda vitae som jeg har notert om Joachim Schumacher's barn med hans hustru Maria Pedersdatter Motzfeld :

 

- Peder Schumacher (Griffenfeld) 24 Aug 1635 - 12 Mar 1699

- Maria Joachimsdatter (18 Jul 1638 - død ung ?, før 1643 ?), fadder: Drude, g.m. Wilheilm Fuiren

- Joachim Schumacher (døpt 16 sep 1639) (nådde ikke voksen alder ?), fadder: Maria Fuiren

- Albert Schumacher (c1640? - 1699) (adlet 'Gyldensparre' i 1674)

- Maria Schumacher (14 Apr 1643 - gravl. 22 Jul 1706) ('barn nr. 6' !, hvem mangler foran ?)

- Cathrine Schumacher (død 1699)

- Else Joachimsdatter (f. 1646) (nådde ikke voksen alder ?)

- Margarethe Schumacher (20 Aug 1648 - 1 Jun 1690), fadder: Niels Augesen, Maria Jørgensdatter Fuiren

Har tatt for meg Joachim Schumachers dagbok på tysk med gotiske bokstaver.

 

Joachim Schumacher og Maria Motzfeldts barn i følge dagboka (navnene skrevet slik de står i boka):

 


  1.  
  2. Peter, f. 24 aug, døpt 1. sept. 1635.
  3. Joachim, f. 23. sept. 1636, død samme dag. Gravlagt 26. sept. i St Nicolai.
  4. Maria, f. 18 juli, døpt 22. Juli, og død 22. aug. 1638. Gravlagt i St. Nicolai. (Joachim Schumacher skriver at han kjøpte sitt eget gravsted ved St Nicolai 23. juli 1638)
  5. Joachim, f. 1. sept., døpt 6. sept., død 18. okt., gravlagt 21. okt. 1639 i St Nicolai - ”har blitt nedsatt i mitt eget gravsted”.
  6. Albrecht, f. 29. jan., døpt 2. feb. 1642.
  7. Maria, f. 14. apr., døpt 20 apr. 1643.
  8. Catharina, f. 19. aug., døpt 23. aug. 1644 - ”fått min mors navn”.
  9. Else, f. 16. april, døpt 23. april 1646, død 23. mars 1647. Begravelsesdato ikke skrevet.
  10. Margareta, f. 20 aug., døpt 25. aug. 1648.
     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Meget prisverdig gjort, Grete. Tusen takk !

 

Kan man forutsette at alle fødslene og alle spebarndødsfallene fant sted i København ? (Kanskje alle tilligemed i St. Nicolaii menighet ?)

 

OBS: Debatten fortsetter på Side 2 !

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#40 Det er nok stor sannsynlighet for at det meste foregikk i St. Nikolais menighet i København, men barna (i alle fall Peter) døpes i "Heiligen Geistes Kirche", (den Hellige Gjests kirke) og jeg vet ikke hvor denne ligger i forhold til St. Nicolai.

 

Tar med faddere og andre opplysninger fra Joachim Schumachers dagbok som kan være interessante.


  1.  
  2. Peter 1635. Faddere: min svigerfar Peter Mozfeldt, som Peter er oppkalt etter. Herman Wöest, Werner Clauman d.e. Min hustrus søster, Elsebe Mozfeldes - Herman Turesens hustru. Margareta Sehl: Doct: Jürgen Führens.
  3. Joachim 1636. Nedsatt i min svigerfars gravsted i S. Nicolai.
  4. Maria 1638. Faddere: Doctor Olai Worm, svoger Nicolaus Clauman, Catharina Johan Weyers, Kirsten Jürgen Fingerlins, Drude Wilhelm Führens.
  5. Joachim 1639. Faddere: Svoger Herman Tursen, Jürgen Matthiesen, Maria Hans Tregardts, Magdalena Heinrich Frieses.
  6. Albrecht 1642. Faddere: Min bror Albrecht Schumacher, borgermester Gert Schröder, min brors svigerfar, min hustrus søster Mechtel Nicolaus Claumanns, Dorotea Niels Auchesens.
  7. Maria 1643. Min hustrus søster Magdalena Doct. Oles var tilstede ved fødselen. Vårt sjette barn og vår andre datter. Fått samme navnet som sin mor og bestemor. Faddere: Min hustrus søster Magdalena Doct: Oles, Ingebor Werner Claumans, min svoger Herman Eggers, borgermester i Holbeck, og min svoger Herman Schröder i Rodtschildt.
  8. Catharina 1644. Magdalena D: Oles var tilstede ved fødselen. Dette er vårt sjuende barn og vår tredje datter. Faddere: Min brors hustru Anna Gerts Datter, svigerinne Wendel Jürgen Mathiesens, svoger (Beyde Schwager) Mag. Jens Schelderup, Peter Otto.
  9. Else 1647. Faddere: Min svoger Mag: Söfrin May, pastor i Holbeck, svoger Wilhelm Führen (står alhir bak, men forstår ikke hva dette betyr), søster Ewa Mozfeldes, Margareta Herman Tursens.
  10. Margareta 1648.. Ingen faddere er skrevet av han selv. ”Saa vidt gaaer haandskriften med Joachim Schumachers haand” står det som kommentar. Fadderne er skrevet av Maria Motzfeld, hun skriver navnet på sin datter som Magrete. Faddere: Mag: Erich Ollsen pastor, vår kjære svoger Niels Augersen, vår gode venninne Maria Dochter Hans Swanes og Carren Leonhart Klaumans.
     

Det neste som står er skrevet av Peder Schumacher (Griffenfeld) på dansk.

”Anno 1694 d. 30 November. Er min gode Moder Maria Salig Joachim Schumachers effter tilforne udi hendes Enke Sæde paalagde og udstrandene store Svagheder og hellers paakommende i mange maader wieder wertigheder og store hierte Sorrig Endelig effterat hun i Dag hafde været til schriffte, og effter dend annammede Absolution af Capellanen til St Nicolaj Kirke hæderlig og Vellærde Mand Herr Lacob Jenssen; formedelst hendes Siæle Sørger Magister Michael Hendrichsen som paa de tider var suag; huor hun da effter annammede Absolution gikk ned udi sin stol i kirken, liggende paa sine Knæe og sin Bøn til Gud; da hun udi samme hendes Devotion saa got som nesten Død laae omfalden, uden at tale ringeste ord, kom dog Endelig med stor besværing af Kirken hiemb udi hendes i boende Huus; og kom til Sengs; huoreffter bemelte Jacob Jenssen blef strax til hende fordret; udi dend Intentuon baade for at trøste hende og tillige om hand kreffterne saaledes befandt, hende det hoywærdige Sacramente at kunde meddele; Mens som krefftene vare gandsche borte, og Det ey siusntes hun saaledes var Constitueret; hun Det kunde Annamme; Var alt sendt Bud til Doct: Hacquart som hende alt tienligt være kunde ordinerede Mens dend gode Salige Moder som udi Een Søfn saa stille henlaae (og en hafde hørt hende sige meere ord som mand kunde forstaae end at hun Suckende sagde O Herre Jesu Christe) til om Morgenen som var den 1. Decembr. klocken halfgaaen 7 da hun uden stor pine heller smerte ved een sagte og Salig Død Endte sit Lives Maal effter at hun hafde Levet udi Denne Verden 79 Aar 8 Maaneder 27 Dage.

Dend høyeste Gud give hænde Det Gus Barn med alle sine een glædelig og ærefuld opstandelse paa dend yderste Dag.”

 

Dagboka inneholder mange interessante opplysninger om Joachim Schumachers liv, bl.a at han giftet seg med jomfru Maria Motzfeldt onsdag 23. april 1634.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... barna (i alle fall Peter) døpes i "Heiligen Geistes Kirche" (den Hellige Gjests kirke) og jeg vet ikke hvor denne ligger i forhold til St. Nicolai.

 

'Heiligen Geistes ...' betyr Hellige Ånds ...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Heiligen Geistes ...' betyr Hellige Ånds ...'

Naturligvis! Da snakker vi nok om Helligåndskirken, som ligger ved Amagertorv, som er en del av Strøget. Wikipedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på Peter Motzfeldt og Maria von Heimbachs barn (satt opp i tilfeldig rekkefølge):

 


  1.  
  2. Eva Motzfeldt, gift med Herman Schrøder, rådmann i Roskilde. Hans søster Anna var gift med Albrecht Schumacher, bror til Joachim.
  3. Maria Motzfeldt, gift med Joachim Schumacher
  4. Peter Motzfeldt, gift med ?
  5. Catharina Motzfeldt, gift med Søren May, pastor i Holbæk
  6. Magdalena Motzfeldt, gift med Ole Worm, professor
  7. Elsebe Motzfeldt, gift med rådmann i København Herman Thuresen, han ble så gift med Margareta – hvis man tolker Schumachers dagbok rett.
  8. Wendel Motzfeldt, gift med borger i København Jørgen Mathiesen.
  9. Mechtel Motzfeld, gift med Nicolaus Claumann (Klouman). Deres datter Maria Klouman (1623-1718) var gift med sitt søskenbarn Henrik Mathiesen (1633-1668), sønn av Vendele Motzfeldt og Jørgen Mathiesen.

 

Andre "slektninger" nevnt i dagboka:

 


  •  
  • Svoger Herman Eggers, borgermester i Holbæk.
  • Svoger Jens Schelderup, magister. Må være Jens Pedersen Schelderup (Skjelderup) (1604-1665), sønn av biskop Peder Jensen Schelderup og Anne Nilsdatter Holch. Bl.a sogneprest i Nicolai kirke i København i 10 år fra 1639. Fra 1649 biskop i Bergen. Gift 1639 med Inger Worm (1621-1677), datter av professor Ole Worm og Dorothea Finche. Professor Ole Worm var 3. gang gift med Magdalena Motzfeldt. Inger Worms helsøster, Søster Worm var gift med Erik Olufsen Torm, og de var altså foreldre til Thale Catharina Langes morfar, Oluf Erichsen Torm som var gift med Maria Schumacher.
  • Svoger Wilhelm Führen, gift med Drude
  • Svoger Niels Augersen, gift med Dorotea
     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herman Eggers:

Fra Holbaek Byfoged Skifteprotokol:

Gert Eggerstz karl 29 Apr/6 Jun 1687 pg 2

HEIRS: Poul Eggers hofjuncher

Johan Eggers borgemester (dod) = ... = 2. Anders Schule/Schuldt borgemester

CH: Hermand Egers

Else Marie Egers

... Eggers = Niels Trane i Kioge

Lars Eggers

? Hermand Eggers (dod)

(HEIRS are probably brothers & sisters)

gd: Hans Bertelsen

[Holbaek Byfoged; Bk 3 1687-1703; film 49312]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Joachim Schumacher (1604-1650) (g.m. Maria Pedersdatter Motzfeld) (foreldre til de ni barna som omtales ovenfor, inklusive 2 x Maria Schumacher) hadde broren

 

Albrecht (Albert) Schumacher (død 1679), rådmann i Roskilde (1651), g.m. Anna Gertsdatter Schrøder (død i Roskilde 28 Jun 1654)

(som den 3 Apr 1653 hold Albert Altewelt's datter Malene ved dåpen i Ringsted kirke).

 

Albert Schumacher hadde sønnen

 

- Joachim Schumacher (1647-1718), døpt i Roskilde 11 Sep 1647.

 

Var Albert Schumacher også far til

 

- Maria Schumacher (f. ca. 1635 ?, død på Kongsberg i 1658, antakelig i barsel), som rundt 1657 (?) ble

første kone til Johan Bøckmann (død i Larvik 1701), overbergamtsforvalter på Kongsberg, senere (?) overinspektør / birkedommer i Larvik (1694), og

 

- Gert Schumacher (f. 1641), sogneprest i Helsingør, ved immatrikuleringen i København skrevet som "Gerhardus Alberti Schumacherus" ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med faddere og andre opplysninger fra Joachim Schumachers dagbok som kan være interessante.

  1. Peter 1635. Faddere: min svigerfar Peter Mozfeldt, som Peter er oppkalt etter. Herman Wöest, Werner Clauman d.e. Min hustrus søster, Elsebe Mozfeldes - Herman Turesens hustru. Margareta Sehl: Doct: Jürgen Führens.
  2. Joachim 1636. Nedsatt i min svigerfars gravsted i S. Nicolai.
  3. Maria 1638. Faddere: Doctor Olai Worm, svoger Nicolaus Clauman, Catharina Johan Weyers, Kirsten Jürgen Fingerlins, Drude Wilhelm Führens.
  4. Joachim 1639. Faddere: Svoger Herman Tursen, Jürgen Matthiesen, Maria Hans Tregardts, Magdalena Heinrich Frieses.
  5. Albrecht 1642. Faddere: Min bror Albrecht Schumacher, borgermester Gert Schröder, min brors svigerfar, min hustrus søster Mechtel Nicolaus Claumanns, Dorotea Nels Auchesens.
  6. Maria 1643. Min hustrus søster Magdalena Doct. Oles var tilstede ved fødselen. Vårt sjette barn og vår andre datter. Fått samme navnet som sin mor og bestemor. Faddere: Min hustrus søster Magdalena Doct: Oles, Ingebor Werner Claumans, min svoger Herman Eggers, borgermester i Holbeck, og min svoger Herman Schröder i Rodtschildt.
  7. Catharina 1644. Magdalena D: Oles var tilstede ved fødselen. Dette er vårt sjuende barn og vår tredje datter. Faddere: Min brors hustru Anna Gerts Dochter, svigerinne Wendel Jürgen Mathiesens, svoger (Beyde Schwager) Mag. Jens Schelderup, Peter Otto.
  8. Else 1647. Faddere: Min svoger Mag: Söfrin May, pastor i Holbeck, svoger Wilhelm Führen (står alhir bak, men forstår ikke hva dette betyr), søster Ewa Mozfeldes, Margareta Herman Tursens.
  9. Margareta 1648.. Ingen faddere er skrevet av han selv. ”Saa vidt gaaer haandskriften med Joachim Schumachers haand” står det som kommentar. Fadderne er skrevet av Maria Motzfeld, hun skriver navnet på sin datter som Magrete. Faddere: Mag: Erich Ollsen pastor, vår kjære svoger Niels Augersen, vår gode venninne Maria Dochter Hans Swanes og Carren Leonhart Klaumans.

 

Blandt fadrene er nevn en rekke 'Führen', som uten tvil er samme navn som ellers ofte skrives 'Fuiren', en slekt som er hyppig inngiftet disse Schumacher- og Schrøder-kretsene.

 

For Peter i 1635 finner vi som fadder 'Margareta Sehl: Doct: Jürgen Führens'.

Betyr dette 'Margareta, salig Doct: Jürgen Führens' ?

I så fall er det vel her snakk om Dr. med., botaniker, borgermester i København, Jørgen Fuiren (1581-1628),

som ca. 1613 ble g.m. Margrethe Thomasdatter Fincke (1595-1664).

 

For Maria i 1643 (hun som vokste opp) finner vi som fadder 'min svoger Herman Eggers, borgermester i Holbeck'.

Hvilken søster av Joachim Scumachers hustru Maria Pedersdatter Motzfeld var det som var g.m. Herman Eggers ?

(Eller var det søster av Joachim som var gift Eggers ?)

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Gert Schumacher (f. 1641), sogneprest i Helsingør, ved immatrikuleringen i København skrevet som "Gerhardus Alberti Schumacherus" ?

Gert A, Schumacher var sønn av rådmann Albrecht, bror til Joachim, det viser S.V.Wibergs Almindelig dansk præstehistorie.

Han var fra 17/3 1665 prest i Kragerup, og fra 21/2 1671 prest i Helsingør.

post-232-0-26240300-1302472205_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herman Eggers:

Fra Holbaek Byfoged Skifteprotokol:

Gert Eggerstz karl 29 Apr/6 Jun 1687 pg 2

 

Kronologisk ville ev. Herman Eggers (Joachim Schumacheræs svoger i 1643) passe som bestefar (?) til

disse søsknene (hvis det er det de er) Eggers: Gert (død 1687), Poul, Johan (død før 1687), Else Marie, NN, Lars, Herman (død før 1687).

 

Kan Hofjunkeren (i 1687), Poul Eggers, være han som (senere) ble konferensraad og landsdommer i Sjælland (død 1723) og skrev seg til Basnæs ?

 

I så fall kan søskenflokken kanskje være født fra ca. 1660 og utover.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.