Gå til innhold
Arkivverket

Evaluering av forumet etter en ukes drift. Hva synes dere?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Det er bare å innse at enkelte ikke vil være fornøyd med noen form for endring. For Arkivverket som institusjon derimot, vil jeg tro det har stor betydning ikke å fremstå sidrumpa og utdatert i sitt grensesnitt mot brukerne. De har nye og ikke bare gamle generasjoner å ivareta. At Oldervolls forum (og øvrige databaseløsninger) har overlevd så lenge er jo bemerkelsesverdig, men alt har sin slutt. Ihvertfall på Internett.

 

Men jeg henger meg på ønsket om et mer kompakt/minimalistisk tema, der flest mulig av bling-bling funksjonene er luket ut. "Legg til som venn" "Share via Twitter" etc. er totalt overflødige funksjoner her.

 

Jeg regnet grovt ut at det ble opprettet ca 240 temaer første uke. Det tilsvarer gjennomsnittet per uke for fjoråret (totalt ca 10000 temaer). Altså ingen nedgang i aktiviteten ved første øyekast, men det er nok for tidlig å si noe entydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 220
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Leif Biberg Kristensen

    11

  • Svein O. Tislevoll

    15

  • NNN

    11

  • Ken V. Nordberg

    8

Jeg har også en beklemmende følelse av at flere av de "gamle, gode" debattantene ihvertfall foreløpig glimrer med sitt fravær. Og det er trist, for i det gamle forumet ble det holdt igang flere lange, svært interessante og kunnskapsbefordrende debatter, f.eks. om middelaldergenealogi. Og det var lett å følge med på disse, for med det kompakte og enkle formatet kunne man scrolle gjennom hele tråder relativt raskt, og om ønskelig ta kopi av sider med flere innlegg. Og det var enkelt å ta frem et emne fra "korga" om man skulle ønske å fordype seg i det.

 

Får inderlig håpe at gamlekara dukker opp igjen her og fortsetter med sine givende diskusjoner. Jeg synes herværende forum er glorete, plass-ødende, med uinteressante gimmics og tullete dilldall. Den absolutt eneste fordelen jeg kan se er mulighetene for søk i teksten. Redigering av egne innlegg kunne man gjøre før også, med et enkelt lite tilleggsnotat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner det gamle forumet.

Det gamle forumet hadde en lavere terskel.

Det nye forumet har også blitt forringet ved at det ikke kreves oppgitt fullt navn av brukerne.

 

Hadde også vært artig å ha en sammenlikning av trafikken mot DIS-forum, før og etter omleggelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye forumet har også blitt forringet ved at det ikke kreves oppgitt fullt navn av brukerne.

 

Dette stemmer ikke. Det står i ordensreglene at man skal oppgi fullt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg liker meg her, men er usikker på om jeg blir like mye her som på "gamle"

Grunnen er at "gamle" var noe så innmari gammeldags at det nesten var nostalgisk.

Det var som å sette på en plate i platespilleren og det eneste du måtte tenke på var hastigheten.

 

Livet og platespilleren har utviklet seg til det både bedre og værre.

Jeg tror at det tar tid før jeg som "oldis" aksepterer at "Jan Oldervolls tid" er over, men jeg er fortsatt ung nok til å akseptere at forumet måtte fornyes

 

Kan vi ikke innse det og heller tenke positivt? Vi har uansett verdens beste verktøy til rådighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke innse det og heller tenke positivt? Vi har uansett verdens beste verktøy til rådighet

 

Vel, nå spurte du da du startet denne tråden om hva andre brukere syntes - det var vel ikke en unison hyllest til alt ved det nye forumet du bad om? Her er er det både positive og litt mindre positive tanker og erfaringer, synes nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å innse at enkelte ikke vil være fornøyd med noen form for endring. For Arkivverket som institusjon derimot, vil jeg tro det har stor betydning ikke å fremstå sidrumpa og utdatert i sitt grensesnitt mot brukerne. De har nye og ikke bare gamle generasjoner å ivareta. At Oldervolls forum (og øvrige databaseløsninger) har overlevd så lenge er jo bemerkelsesverdig, men alt har sin slutt. Ihvertfall på Internett.

 

Men jeg henger meg på ønsket om et mer kompakt/minimalistisk tema, der flest mulig av bling-bling funksjonene er luket ut. "Legg til som venn" "Share via Twitter" etc. er totalt overflødige funksjoner her.

 

Jeg regnet grovt ut at det ble opprettet ca 240 temaer første uke. Det tilsvarer gjennomsnittet per uke for fjoråret (totalt ca 10000 temaer). Altså ingen nedgang i aktiviteten ved første øyekast, men det er nok for tidlig å si noe entydig.

 

Jeg synes vennefunksjonen er en fordel. Jeg har allerede benyttet den i forhold til flere av de jeg samarbeider mest med. Det kan være behov for å stille noen spørsmål eller utveksle noe info uten at det nødvendigvis alltid må på 'veggen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke. Det står i ordensreglene at man skal oppgi fullt navn.

 

Jeg har fulgt med på denne debatten siden den ble startet og har nå opprettet meg som bruker.

Jeg er registrert fra før med mitt egentlige navn og har nå registrert meg med falsk navn.

 

Dette til etteretning både til Arkivverket og brukerne.

Jeg vil aldrig bruke denne identiteten igjen, men jeg syntes det var nødvendig å bevise at alle kan registrere seg med falsk navn.

 

Beklager, hvis jeg på denne måten har fornærmet noen.

Legger til en "barnslig" smileys som noen kaller det. :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært lenge i utlandet og er negativt overrasket over forumet. Er enig med Thor og Geir. Dette vil nok ikke bli brukt noe særlig av meg. Det blir da vel noen spørsmål fra hedmark og oppland som kan tape på det . Fylkene burde skilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vennefunksjonen er en fordel. Jeg har allerede benyttet den i forhold til flere av de jeg samarbeider mest med. Det kan være behov for å stille noen spørsmål eller utveksle noe info uten at det nødvendigvis alltid må på 'veggen'.

 

Jeg mente ikke private meldinger, men "Legg til som venn"-funksjonen. Forstår ikke hensikten med å samle "venner" her, det er jo ikke Facebook. Men jeg kan jo ha misforstått hensikten med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner også det gamle forumet dypt! Og kommer ikke til å bruke dette lenger, det blir nok dis-forumene som blir min arena heretter. Hvorfor skal vi på død og liv se bilder av det enkelte medlem, og for ikke å si "stemme" på hverandre om det vi skriver er "populært" eller ikke. Det minner meg om søndagsskolen der vi fikk en stjerne for hvert oppmøte!!!! Hva i all verden har det systemet her å gjøre? Jeg trodde det var slekt og spørsmål om slekt som var arenaen her. "Rykte" har etter min mening ingenting her å gjøre!

 

Så merker jeg meg en viss arroganse overfor folk som drister seg til å spørre etter egen slekt. Skal man ha hovedfag i norsk for å være her? Jeg har selv mellomfag i norsk, men kan ikke forstå at man i dette forumet ikke skal klare å tolke hva folk er ute etter uten å "sjikanere" dem når det gjelder deres måte å uttrykke seg på. Vel er det kanskje enkelte som er dårlig til å takke når de har fått hjelp, men det kan også komme av at de har liten øvelse i å bruke et slikt forum. Jeg har selv fått telefoner fra folk som leter etter slekta si, men når jeg har sagt til dem at de enkelt og greit kan legge ut spørsmål om dette her på digitalarkivet, så har de svart at digitalarkivet er for de som både er flinke til å ordlegge seg og flinke til å finne slekt. Det er trist at noen skal føle det slik! Jeg vet at de følger med på sidelinjen, men selv våger de ikke å bruke dette forumet! Hva er galt her, når mange har det slik? Kan det være at slike diskusjoner som denne er med på å gjøre at de enda mere enn før holder seg borte fra dette forumet? Jeg bare spør? Men jeg konstaterer at det er mange som regner seg selv for å være "ekstra flinke", i alle fall så flinke at de godt kan se ned på andre som ikke er så flinke! Jeg savner god gammeldags ydmykhet! Har kua glemt at hun selv har vært kalv?

 

Spørsmålet om hvor mye hver enkelt har bidratt til å hjelpe andre er helt irrellevant etter min mening. Vil tro at dette forumet er opprettet nettopp for dem som ikke kan finne alt selv. Selv har jeg fått mye hjelp herfra, men mener også selv å ha bidratt med mye!

 

Jeg beklager dypt at det gamle forumet er lagt ned. Det kunne selvsagt være friske diskusjoner der også, men det var enklere, mere oversiktlig og ikke minst mye mere brukervennlig enn dette "facebook"-lignende forumet.

 

Jeg innser at jeg ikke har noe her å gjøre, så takk for meg! Lykke til videre for de som finner seg til rette her!

 

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Arnfrid (57): Det går fint an å sende PM til hverandre, dersom man ønsker å utveksle litt mer "privat" informasjon. Også UTEN å være såkalt "venn" (Hvis ikke mottakeren har blokkert meldinger fra avsenderen, da. Det er jo også en mulighet)

 

Ja, vi har mange muligheter i dette nye forumet. Det jeg skulle ønske meg, var at deltakerne kunne bli kurert for "sitatsjuken". Da ville trådene bli mye mer oversiktlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn, står det i ordensreglene.

 

Da er jeg enda mer betenkt over dette nye forumet.

Enten må DA endre i reglementet, eller slå ned på de som ikke har respekt for reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste tiden hendte det at jeg gikk inn på gamle brukerforum og så etter om der lå noen lokale spørsmål jeg hadde kunnskap til å svare på.

Av forståelige grunner gjør jeg ikke lenger det :(

 

Og jeg har ikke noe behov for å skryte på meg "venner" eller ha noen måleskala for hvor populær/upopulær jeg eller andre er, heller tvert imot.

 

Dette er mitt første innlegg her, om det blir det siste vet jeg ikke, håper ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel vane er vond å vende, heter det, og det gjelder nok for meg også. Men jeg kommer nok ikke til å holde meg borte av den grunn.

 

Og jeg sier meg enig med alle dem som irriterer seg over overdreven bruk av sitater og smilefjes istedenfor å holde seg til fakta, pluss at jeg også savner noen av de gamle debattantene.

 

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner også det gamle forumet, men det er nå engang historie!

Dette nye er hva vi har, går fint an å hjelpe og bli hjulpet og diskutere her også.

Gir vi det litt tid og tilpasser oss, og ikke minst, slutter å bruke så mye tid i disse hylekorene som har oppstått, kommer nok sakene på plass etterhvert.

Å gråte over spilt melk har aldri vært noen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett godt fornøyd. Synes "Vis nytt innhold", kombinert med "Markér alt som lest" er veldig greit å bruke. Det gir god oversikt over hva som er nytt siden sist jeg var inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder DIS forumet så brukes det også bilder der på samme måten som på dette forumet og med "smileys" Reagerer ikke på "smileys", men kanskje på at det er blitt litt for likt Facebook og at det ikke står fullt navn. Savner oppdelingen i fylker. DIS forumet er for mye oppdelt etter min mening. Det meste går seg til etterhvert. Synes det blir vel mye scrolling her. Det viktigste er at det er en god tone mellom brukerne og at en tar godt vare på de som har nybegynner problemer, slik at de ikke "flykter" fra forumet.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner vel også helst det gamle forumet. Syntes det var greit og oversiktelig. Men venner meg vel til dette også. Jeg synes likevel det er en uting med muligheten for annonyme brukere, skjønner ikke helt vitsen med det. Det blir litt som når noen ringer og sier "hører du hvem det er?". Da legger jeg som regel bare på. Så jeg kommer nok ikke til å svare annonyme brukere. Jeg hjelper derimot så godt jeg kan, både nybegynnere og erfarne.

 

Forstår heller ikke poenget med alle funksjonene, men det følger vel med "pakken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker blant annet:

  • å kunne markere forumet som lest
  • at det er enkelt å få oversikt over uleste poster
  • at jeg kan forhåndsvise innlegg, og at det faktisk blir slik når jeg poster (det var ikke alltid tilfelle på det gamle forumet)
  • at man kan sitere fra innlegg man svarer på
  • at lenker fungerer mye bedre enn på det gamle
  • at innleggene kan formateres slik man ønsker
  • at det er mulig å sende PM om man trenger det. (Via PM er det mulig å dele info om personer man ikke kan diskutere i det åpne rom. I det gamle forumet måtte man publisere e-postadressen sin for å flytte kommunikasjonen ut av det åpne rom.)
  • at man kan velge i hvor stor grad man ønsker varsling når noe skjer

EDIT: glemte å nevne redigeringsmuligheten! (og selv om dette var en god måte å illustrere det på, var det ikke gjort med hensikt) :)

 

Ting som ikke er helt bra:

  • ikke alle brukere vet å vise nøkternhet når det kommer til bruk av sitering, emotikoner, farger, størrelser etc. (men det er forsåvidt ikke forumets feil, for det er fint at mulighetene finnes - det trengs vel bare litt innføring i netikette.)
  • informasjon ved brukerregistrering er litt vag, slik at det ikke kommer klart nok fram at «visningsnavn» = fullt navn
  • dessuten håndheves ikke denne regelen godt nok
  • jeg synes at profilsidene kun skal være tilgjengelig for innloggede brukere, ikke for alle
  • det må bli mulig å ha søkeord på tre tegn, nå er det en begrensning på 4
  • venne-funksjon etc. ser jeg kanskje ikke helt behovet for på et slik forum, men hvis noen vil ha facebook light, så versågod ;)

 

Men alt i alt er jeg svært godt fornøyd!

Endret av Judith P Abrahamsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt beskrevet, Judith - du har fått fram de viktigste punktene.

 

 

[*]jeg synes at profilsidene kun skal være tilgjengelig for innloggede brukere, ikke for alle

Profilside er da ikke tilgjengelig for alle, kun medlemmer av forumet. Kan være greit å legge til at bildene og signaturen i innleggene også kun vises for innloggede brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merker jeg meg en viss arroganse overfor folk som drister seg til å spørre etter egen slekt. Skal man ha hovedfag i norsk for å være her? Jeg har selv mellomfag i norsk, men kan ikke forstå at man i dette forumet ikke skal klare å tolke hva folk er ute etter uten å "sjikanere" dem når det gjelder deres måte å uttrykke seg på.

 

 

Det er trist hvis det forholder seg slik - men en slik beskrivelse av tonen her kjenner jeg overhodet ikke igjen. Er det noe som slår en når man leser trådene med spørsmål og svar, både i det gamle Brukarforum og her i det nye forumet, så er det den uegennyttige hjelpsomheten og gleden ved å hjelpe. Jeg har aldri sett noen sjikane av nykommere og heller ikke at noen får påpakning for måten å uttrykke seg på, så jeg både håper og tror at du tar feil når du beskriver "en viss arroganse" overfor spørsmålsstillere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Profilside er da ikke tilgjengelig for alle, kun medlemmer av forumet. Kan være greit å legge til at bildene og signaturen i innleggene også kun vises for innloggede brukere.

Mente jeg forsøkte dette tidligere, og fikk til å se en brukers profilside mens jeg var utlogget, men jeg ser at jeg ikke får lov til dette nå.

Godt. Da trekker jeg det punktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ordtak sier at man kan ikke få i både pose og sekk. Det gamle forumet hadde fordelen av å være raskt og lett tilgjengelig, men innleggene forsvant raskt inn i tåkeheimen av den enkle grunn at de ikke var søkbare. Nå er de blitt søkbare og det er en vesentlig framgang. Og når selv en lite datakyndig mann som meg kommer seg inn her og kan delta, burde ikke det nye skremme noen vekk. Det går jo an å anstrenge seg litt, det fine med data er ofte at det går an å prøve seg fram til man har lært.

 

Noen sammenligner med Dis-forum, og klager på detaljert inndeling der. For meg er det en fordel, ikke en ulempe. Når det er sagt, spørsmålet for meg er ikke enten Forumet her eller Dis-forum, men ja, takk - begge deler.

 

Er enig i de som reagerer på alle de unødvendige påhengene, men har valgt å ikke irritere meg så mye over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker meg at ordensreglene pkt. 1 oppdateres til "Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn eller i signatur". Da ville hensynet til de som ønsker litt mer "privatliv" være ivaretatt også i forumreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.