Gå til innhold
Arkivverket

Evaluering av forumet etter en ukes drift. Hva synes dere?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har som sikkert noen har sett funnet meg godt til rette i det nye forumet, men det har vært øyeblikk da jeg har savnet det gamle.

 

Vi er jo bare i startfasen, men det er gledelig å se at det er full aktivitet her allerede, og ikke minst; mange nye navn! Det gleder meg :)

Men hva synes dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 220
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Leif Biberg Kristensen

    11

  • Svein O. Tislevoll

    15

  • NNN

    11

  • Ken V. Nordberg

    8

Jeg er enig med deg, Lars Ove. Dette ser lovende ut. Funksjonene er flere enn i det gamle. Personlig er jeg svært fornøyd med muligheten til å redigere i egne innlegg. En del forstyrrende elementer som var der i starten ("karaktergivning" og den slags) er effektivt ryddet av veien. Altså: Stort sett har jeg bare positive ting å melde.

 

Jeg tar meg likevel innimellom i å savne det gamle forumet. Det er ofte vanskelig å kvitte seg med noe man er godt vant til. Og så savner jeg en enklere tilgang til de gamle trådene, men det er jo noe som vil ordne seg etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine vaner og uvaner tilsier at dette foreløpig er litt tyngre å få rask overblikk over aktiviteten i. Men søkefunksjon gleder meg veldig, og er nyttig nettopp mtp den innvendingen jeg har. Alle disse tendenser til å likne facebook og andre sosiale medier er ikke viktig for meg nå, men kanskje for nye brukere? Og kanskje i en fremtid der vi alle smeltes sammen gjennom cyberspace? Jeg ser mange tegn til at de som drifter og utvikler systemet er opptatt av at det skal være praktisk og brukerorientert. Det er kjempebra! Så må vi både håpe på mange nye og aktive brukere, og tro at vi sammen skaper en god og faglig tone her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideellt sett kunne jeg ønsket at det gamle og nye forumet smeltet sammen. Samtidig ser jeg at det trolig vil være svært vanskelig, hvis ikke umulig å få det til, så derfor er jeg fornøyd over at det går an å lage lenke tilbake til de debattene man ønsker å fortsette eller kommentere. For så langt befinner de mest interessante debattene seg i det gamle forumet - det eksisterte jo i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner nå å bli mer fortrolig med funksjonene her,ennå er det mange tegn og uttrykk å finne ut av,men man lærer noe nytt hver dag ! Det som bekymrer meg for tiden,er den tonen enkelte av brukerne legger for dagen. Syns ikke noe om de spydige og ekle kommentarene som har kommet i enkelte av innleggene her.Det må være en ny trend,for slikt var det sjelden man opplevde i "det gamle forumet". Men sånn alt i alt er jeg veldig fornøyd :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner nå å bli mer fortrolig med funksjonene her,ennå er det mange tegn og uttrykk å finne ut av,men man lærer noe nytt hver dag ! Det som bekymrer meg for tiden,er den tonen enkelte av brukerne legger for dagen. Syns ikke noe om de spydige og ekle kommentarene som har kommet i enkelte av innleggene her.Det må være en ny trend,for slikt var det sjelden man opplevde i "det gamle forumet". Men sånn alt i alt er jeg veldig fornøyd :rolleyes:

 

 

Ja, det gamle forumet var inkluderende og bra, derfor ingen slike debatter. Har håp om at ingen "legger opp til" slike debatter i fremtiden og at alt går seg til :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir sikkert bra det, men nå krever det mere tid dersom man skal følge med. Jeg blir ingen stor bruker før man får strukturert det bedre. Gjerne fylkesvis slik som i det gamle forumet. Jeg gidder ikke scanne over temaer som gjelder hele landet selv om du raskt skiller ut det som ikke har interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Thor Bøhmer (9)

 

Selvfølgelig vil vi se deg her!

Du vil så lenge du lever aldri klare å ikke engasjere deg i slekt i Hedmark og Oppland, så du må bare begynne å venne deg til det nye opplegget.

Vi trenger deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slett ikke fortrolig med dette ennå og har tatt meg i å tvinge meg inn her for å overkomme alt det nye og ukjente. Jeg savner det gamle og liker ikke noe særlig alt dette nye fiksfakseriet. Håper at det går seg til etter hvert ... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner fylkesvis inndeling.

 

Ber om at den gamle debattsiden blir stående da den ga rask tilgang til ymse kilder.

 

Mulig at min hukommelse er svekket, men synes å huske en del ordvekslinger på den gamle siden hvor det heller ikke var my papp mellom kommentarene.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synes også det er mykje bra med det nye, men saknar samtidig litt det gamle. Følte det var bedre å halde oversikt då, men det er kanskje delvis ei tilvenningssak.

 

Eg har dessverre ikkje hatt så mykje tid til å sette meg inn i det nye, og her er sikkert mange gode funksjonar som eg ikkje har funne ut av endå.

 

Det som eg synest er mest trist med det nye er at det ser ut til å være færre som deltar (kan hende eg tar feil), eg synes også det er mange kjente og kjære namn som var aktive tidlegare, men som eg ikkje ser noko til lenger.

 

Det kan sjølvsagt være tilfeldig at det er mange "gamle" brukarar som ikkje er inne, i forhold til den korte tida det nye systemet har fungert, men det vil være kjedelig dersom vi skulle misse mange av "dei beste" på grunn av at dei synes det er vanskeleg å tilpasse endringane.

 

Den viktigaste ressursen eit slikt forum vil ha, vil uansett være kunnskapen og ferdigheitene til brukarane, for ikkje å snakke om viljen til å hjelpe.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med denne typen forum og synes det er et stort framskritt fra det gamle. All ære til Jan Oldervoll for å ha stablet et forum på beina i en tid da ikke sånt var vanlig, men det bar sterkt preg av sin alder den siste tida. Nå har vi fått et moderne forum som jeg tror vi skal finne oss godt til rette i.

 

Så tommelen opp fra meg :)

 

(Først syntes jeg at det sto «evakuering av forumet» i overskriften og lurte på om det var plassert en bombe her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 75 åring - bør en nok vere forsigtig - systemet funker - men savner det gamle - var lettere å finn fram i.

Der har jeg f.eks innlegg nr 50000 og det kommer momentant opp dersom jeg har bruk for det. Men veldig artig å lese komentarene her.

Håper inderlig vi kan hode aktiviteten oppe (jfr.DIS forumet- det er triste greier ) - Så var det en her som sa det går vel mye papp - tror jeg forstår hva han mener. Men TVI TVI - vi må i allefall bruke dette mest mulig -

Må moderere meg mht Dis - smart sortering distriktsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. Thors innlegg (9)

 

Det kan ikke påstås at underdelingen i det gamle forumet var særlig effektiv. Omkring halvparten av innleggene ligger under "Generelt", men de fleste av disse igjen har en eller annen tilknytning til et fylke. Alternativet så langt jeg kjenner denne nye forumteknologien er å etablere undergrupper ifølge en tilsvarende geografisk inndeling. Da oppstår problemet at de som ikke har slekt i Aust-Agder aldri ser innom Aust-Agder, selv om det kan foregå diskusjoner der som har interesse utenfor fylkesgrensene. På Dis-forum er jo dette tatt "helt ut", med dusinvis av underfora som hver for seg kanskje har et par innlegg i måneden. Et galt valg etter min mening.

 

Jeg foretrekker en "smeltedigel" der alle ser alt. Dette var jo nettopp styrken til det "gamle" forumet. Det som utvilsomt hadde vært nyttig var om emnene ble tilrettelagt for fremtidige brede fylkesvise søk, f.eks ved at man ble enig om en fire-bokstavers kode som skal inngå i tittelen dersom emnet er knyttet til et fylke (BUSK, MROM, HORD etc). Dette ville kreve litt av moderatorer til å begynne med, men så ville det gå av seg selv. Da ville mye av det Thor savner være oppnådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 75 åring - bør en nok vere forsigtig - systemet funker - men savner det gamle - var lettere å finn fram i.

Der har jeg f.eks innlegg nr 50000 og det kommer momentant opp dersom jeg har bruk for det. Men veldig artig å lese komentarene her.

Håper inderlig vi kan hode aktiviteten oppe (jfr.DIS forumet- det er triste greier ) - Så var det en her som sa det går vel mye papp - tror jeg forstår hva han mener. Men TVI TVI - vi må i allefall bruke dette mest mulig -

Må moderere meg mht Dis - smart sortering distriktsvis.

 

Dis-forumets "overinndeling" synes jeg vi bør unngå! Jeg synes heller ikke vi bør ha en direkte underinndeling i fylker på dette forumet, for det er nå en gang slik at enkelte slekter eller enkeltpersoner ikke så lett lar seg begrense til ett fylke eller område. Da hadde jeg synes det var bedre om man kunne "tagge" trådene med de fylkene som måtte være aktuelle, slik at hovedtrådene (ikke alle innlegg under trådene) kom opp når man f.eks. søkte på "Buskerud", slik det var i det gamle forumet. I dette nye forumet vil man jo nå få opp alle innlegg (ikke bare hovedtråden) der "Buskerud" er nevnt, som kan gjøre det litt uoversiktelig etter hvert. Men noe problem er dette ikke for mitt vedkommende, så langt i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er godt fornøyd med forumet. Enda bedre blir det etter hvert da diskusjonen ang. selve forumet har lagt seg, og man kan diskutere lokalhistorie og slektsgransking B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest også overgangen har gått veldig greit. Eg brukar mykje knappen Dagens aktive emner, og då går det greit å skumme gjennom overskriftene på det som har vore diskutert - fylkesinndeling saknar eg ikkje. Elles konstaterer eg at service-innstillinga frå det gamle forum har overlevd - vi ynskjer oss noko, og administratorane fiksar det. Stort sett.. Vi er priviligerte.

 

Eg konstaterer også at samarbeidsklimaet held fram, og takk og lov for det. Om nokon påstår at vi aldri rauk i tottane på kvarandre i det gamle forumet trur eg at dei har for kort minne.. Litt "flamming" må vi rekne med av og til, det er eit teikn på at vi lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest sjølv dette er mykje betre, men det er mest eit spørsmål om vane. Var ikkje særleg aktiv på det gamle, men har slitt litt med å finne oversikta der dei gongane eg har vore innom.

 

Når vi så er inne på gamalt og nytt - finn eg det gamle nokon stad? Var nokre trådar der eg skulle sjekka ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som influensasyk har jeg hatt tid til å sjekke ut det nye forumet. Synes så langt det virker bra. Det er jo fremmed i forhold til det gamle, men likt andre forum på nettet, og det er bra. Det er flott at vi endelig har fått muligheten til å redigere innhold og overskrift.

Er også glad for at det ikke er så oppdelt som DIS-Slektsforum, kan fort bli for mye. Synes Svein Arnolf Bjørndals idé om å kunne "tagge" fylker er veldig god. Hvis slekta man holder på med strekker seg over flere fylker kan man jo "tagge" flere fylker i samme tråd. Ellers får vi bruke søkerfunksjonen, den fungerer godt.

 

Håvard, her er lenke til Brukarforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest sjølv dette er mykje betre, men det er mest eit spørsmål om vane. Var ikkje særleg aktiv på det gamle, men har slitt litt med å finne oversikta der dei gongane eg har vore innom.

 

Når vi så er inne på gamalt og nytt - finn eg det gamle nokon stad? Var nokre trådar der eg skulle sjekka ut...

 

Hei Håvard !

 

Her er det gamle Debattforumet

 

 

Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er blitt mye bedre:

1. Muligheten til å lage en layout som på en hjemmeside eller i et tekstbehandlingsprogram, gjør det lettere å få fram et poeng

 

2. Smileys er greit om man vil understreke at noe er sagt med et smil :lol: Veldig lett kan nakne ord virke hardere og mer krenkende enn ønsket

 

3. En stor fordel at det ligger portrettfoto og persondata ved. Man bør behandle en 90 åring noe anderledes enn en 15 åring --- selv om førstnevnte har gått i barndommen :D

 

4. Mulig allianse med kommunikasjonsmetoder mange bruker - slik som messenger. Så dog der at man har tatt med visse som er neste "ut" - mens for eksempel facebook syntes å mangle. Kanskje er det synet som er blitt dårlig B)

 

5. Muligheten til å sende mail direkte til en Bruker, synes også å være gunstig .. dette uten å be om at den nevnes i forumet.

 

 

konklusjonen er: Takk for et kvantesprang. Små barnesykdommer er til for å overvinnes. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad "byggestøvet" begynner å legge seg, og håper på et mangfoldig, samlet forum med god tone og godt samarbeid framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Mulig allianse med kommunikasjonsmetoder mange bruker - slik som messenger. Så dog der at man har tatt med visse som er neste "ut" - mens for eksempel facebook syntes å mangle. Kanskje er det synet som er blitt dårlig B)

 

Jeg synes da granngivelig at jeg ser en hvit f på blå bakgrunn nedenfor her? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.