Jump to content
Arkivverket
Guest Lars Ove Wangensteen

Evaluering av forumet etter en ukes drift. Hva synes dere?

Recommended Posts

Svein O. Tislevoll

Hei Finn Gunnar Oldervik,

velkommen inn, alt kan vel bare gå en vei, fremover ? Blir nok sikkert på høyde med det andre med tiden om alle vil det. Vi kan jo også gå inn på de andre sidene fremdeles og forhåpentligvis i fremtiden også.

Judith P Abrahamsen

Mesteparten består av luft, resten er kopiar av innlegg vi har lese før.

Jeg synes også det er slitsomt når hele originalinnlegget siteres, med bare et kort svar under.

Men når siteringsfunksjonen brukes riktig, fører den til et mye mer oversiktlig forum enn uten denne funksjonen. Kunsten er å kun sitere det du svarer på, og klippe bort resten. F.eks. slik jeg har gjort her.

Hvis flere nå har rukket å skrive noe i mellomtiden, er det likevel på denne måten ikke noe problem å forstå sammehengen i det jeg skriver, og forstå hvilket innlegg jeg svarer på.

Ved å klikke snapback.png foran sitatet kan man også enkelt gå direkte til originalinnlegget hvis man ønsker å lese dette i sin helhet. (Og denne kommer kun frem når jeg klikker «svar» under den posten jeg svarer på.)

Jeg kunne selvfølgelig skrevet «til #99» eller «@Finn» og så skrevet svaret mitt, slik det ble gjort på det gamle forumet, men da måtte alle andre lete seg tilbake og finne innlegg #99, lese det, og så gå tilbake til mitt innlegg for å forstå sammenhengen.

Ved å gjengi et kort sitat, er det mye enklere å forstå sammenhengen.

Marianne Bakketun

Underteikna har ikkje heilt forstått dette nye enno, men eg lærer vel etterkvart. Er det mogeleg å finne dei gamle innlegga og korga?

Marianne

Lene Jansen

Har nå endelig kommet inn på forumet. Måtte tilsutt opprette ny konto og ny mail adr. Gleder meg til å komme igang igjen :)

Arnfrid Dommersnæs Mæland

Underteikna har ikkje heilt forstått dette nye enno, men eg lærer vel etterkvart. Er det mogeleg å finne dei gamle innlegga og korga?

Marianne

Hei Marianne,

her er den gamle startsiden med gamle fora. http://www.digitalarkivet.no/ Jeg går fortsatt inn den veien når jeg skal jobbe direkte med noe.

Marianne Bakketun

Hei Marianne,

her er den gamle startsiden med gamle fora. http://www.digitalarkivet.no/ Jeg går fortsatt inn den veien når jeg skal jobbe direkte med noe.

AHA, så dei ligg der? Tusen takk.

Finn Gunnar Oldervik

Judith (102)

Ja, men kvifor i helv... må sitatet uthevast i grønt, - kvifor ikkje i ein annan skrifttype (til dømes)? Denne grønfarga stel jo all merksemd sjøl om sitatet er underordna innhaldet elles i innlegget.

Bjørg Lunde

Jeg tror dette skal bli bra, bare vi roer ned og lar ting gå seg til.

Nå synes jeg det holder med denne slags tråder og håper vi komme ordentlig igang med den typen spørsmål vi hadde i det gamle forumet. Så vil vi nok etter en tid undre oss over at vi syntes overgangen var så tung ;)

Jeg VIL trives her. Dermed basta!

Johan M Setsaas

Finn har et poeng over.

Det nye forum er mere "light" enn det gamle, light i den forstand at det er for meget annet enn den rene skrevne ord som opptar "plass"....

Sammenlign dette med en "moderne" reklame katalog (..for et eller annet..), som på f. eks 4 A4 sider kanskje kommuniserer 300 ord, mot hva et tilsvarende tettskrevet manuskrift med samme antall sider gjør...

Mulig at mange ønsker mere luft og et "lettere" utseende. Jeg for min del foretrekker mest mulig input per mm...

Jeg vil hevde, at mengden innformasjon, input, i form av det skrevne ord, til syvende og sist, er det som fenger. I dette ligger jo kunnskapen og derved forhåpentligvis, interessen.

Er på ingen måte nødvendigvis negativ til det nye forum, men dette er et tregere medium til å formidle, enn det gamle....

SolfridHenriksen

Jeg tror dette blir bra etter hvert.

Selv er jeg en ustabil bruker- kan gå måneder mellom hver gang jeg har tid til å være inne i forumet.

Jeg pleide å se etter andre sine innlegg fra "mine" områder, så jeg kunne se om det var noe jeg kunne bidra med. Slik det er nå så sliter jeg for å finne områder- må søke etter Vestfold eller Våle,Ramnes osv.

Men som nevnt, jeg tror dette blir bra etter hvert. :rolleyes:

Solfrid

Siw Merethe Sværholdt

Mulig at mange ønsker mere luft og et "lettere" utseende. Jeg for min del foretrekker mest mulig input per mm...

Et det derfor du har så mye luft mellom linjene?

Finn Gunnar Oldervik

Har fjerna dette innlegget fordi det var en link der som kunne verka støytande på einskilde.

Edited by Finn Gunnar Oldervik

Berit Frank Pagh

Nej, den megen luft mellem linierne er en "skade", nogle af os har pådraget os på det gamle forum, hvor man måtte gå 2 linier ned for ikke at hele teksten gik ud i ét. :-)

Vh,

Berit Pagh.

har fjernet innlegget.

Judith P Abrahamsen

Ja, men kvifor i helv... må sitatet uthevast i grønt, - kvifor ikkje i ein annan skrifttype (til dømes)? Denne grønfarga stel jo all merksemd sjøl om sitatet er underordna innhaldet elles i innlegget.

Ja, det er forsåvidt et poeng. Det tar litt mye plass. Her kan de som styrer med layouten kanskje gjøre noen justeringer. At sitatet har farget bakgrunn synes jeg er en fordel, for det skiller sitatet fra vanlige innlegg hvor posteren har brukt stiler, utheving eller farget tekst i sitt innlegg.

Men det er absolutt et poeng å kunne knipe litt på luften. Det er viktig å få med navn og tidspukt på sitatet, men det må jo ikke stå i sin egen boks.

Bare å justere litt på følgende måte hadde kanskje hjulpet litt (illustrasjonsbilde):

vncjl0.png

Dette får i så fall legges til på lista til dem som skal pusse på forum-layouten i tiden fremover.

Benedicte Hauge Kulø

For å komprimere litt av plassen er det mulig å f.eks. utelate avatarbildet og smilies etc. ved å gå til min profil, forum, Board Preferences. Her er det bare å slette kryssene. Man kan også velge hvor mange visninger man vil ha pr. side. Standard er 20, men det er mulig å velge opptil 40.

mvh Benedicte

Johan M Setsaas

Siw: Du har ganske riktig observert noe, men neppe alt..

Dersom innlegget mitt, og forumet, skulle være slik jeg beskriver, hadde det vel neppe vært utformet slik..

Grete Singstad

Fjernet

Edited by Grete Singstad

Marianne Bakketun

Har no vore inne på ein annan debatt og prøvd å hjelpe litt. Er litt usikker på dei ymse svarknappane, ellers går det seg til.

Marianne

Finn Gunnar Oldervik

Innlegget er fjerna.

Arnfrid (114)

Eg var ikkje særleg heldig med den då forstår eg, og om du føler deg støytt, så er eg sjølvsgat lei for det. For eigen del har eg eg lett for å sjå det humoristiske i det meste, ikkje minst eigne skavankar.

Eg skal tole det, men det sårar. Men du kjenner meg vel so pass at du veit det går fort over. Når eg i morgon grev meg ned i lensrekneskapa frå før 1570 er alt gløymt, og du er tilgjeve.

Siw Merethe Sværholdt

Johan #117

Ja, det var vel bare et eksempel på at jeg har dårlig humor og ikke klarte å dy meg.

Beklager, det var ikke vondt ment:-)

Svein O. Tislevoll

Finn Gunnar,

bra med litt humor innpå, håper flere humørfylte kommer innpå, da blir det ett godt og lett klima her som smitter over på oss alle.

Det med skavanker kjenner jeg meg att i, har endel av det jeg også. Alle kan ikke være feilfrie.

Johan M Setsaas

Siw(122): Ingenting i veien med humoren din. Jeg bare ventet på at noen "nappet" (...men det var (nesten) bare du som observerte dette..). Dobbel linje avstand i mitt innlegg var selvfølgelig ironisk ment i forhold til innholdet i innlegget.

No harm done :-)

Hans Falch

Jeg for min del er godt fornøyd med forumet. Enda bedre blir det etter hvert da diskusjonen ang. selve forumet har lagt seg, og man kan diskutere lokalhistorie og slektsgransking B)

Jeg er fuldstændig enig med Erling Jensen