Jump to content
Arkivverket
Guest Lars Ove Wangensteen

Evaluering av forumet etter en ukes drift. Hva synes dere?

Recommended Posts

Oddbjørn Borch

Eg er så einig med deg Marianne. Her kjenner eg meg ikkje heime i det heile teke. Mesteparten består av luft, resten er kopiar av innlegg vi har lese før. Desse kopiane er i tillegg utheva med eit breitt grønt felt, slik at det skal stela interessa vår. Vi skal altså først kanskje lesa eit rimeleg langt innlegg for så og lesa det same innlegget på nytt, med ein liten kommentar på ei setning under kopien?

Eg har følgd med og prøvd og venja meg til layouten på det nye forumet før eg registrerte meg som brukar, men det meste byr meg i mot så langt. Det har heller ikkje vore noko her som har fenga interessa mi og dermed trongen til å registrera meg (med nokre hederlige unntak for Arnfrid). Når eg no likevel gjev livsteikn, så er det mest for å visa at eg følgjer med. Kanskje om eit år eller to er eg klar for å delta meir aktivt, men då bør det gjerast noko med den triste layouten i mellomtida.

Jeg for min del moret meg stort over debatten om juletorsken som du startet for en tid siden. Best av alt var å kunne sette et fjes på de mange interessante innleggene dine. Jeg håper at du fortsetter å følge med her, Finn. ;-)

Anders Bakken

Jeg er egentlig utelukkende positiv til det meste her så langt, eneste minuset er at jeg ikke har hatt nok tid til å få helt oversikten over alle mulighetene og funksjonene som finnes her. Å jeg har vært innom på det gamle forumet å kikket, tenkt at her var alt veldig greit, lettfattelig og oversiktelig i forhold til hva det er på det nye forumet.. Men, ved nærmere ettertanke så er det ganske greit og kjapt å finne fram her også, bare man tar seg bittelitt tid til å teste ut ulike innstillinger og søkefunksjoner. Om en måned eller to håper og tror jeg at de aller fleste av oss er blitt dus med nytt forum. Ser enkelte har sagt de ikke vil være med videre på dette nye forumet, det synes jeg er veldig synd, men håper de fleste ombestemmer seg og gir det en sjanse.

Som en liten sammenligning, for de av oss som er på Facebook, FB har jo også endret layout og diverse funksjoner med jevne mellomrom, og alltid de første dagene etterpå savner man litt av det gamle.. Men etter en ikke altfor lang stund husker man ikke lengre det gamle, eller hva det var man savnet. Ting går seg til å det vil det forhåpentligvis gjøre her også.

Hilsen fornøyd-Anders som regner med at det går seg til her inne også, slik alt annet som regel gjør.

Thor

Lars Ove: Nå kommer det ikke noe mere som kan gi Digitalarkivet noe mere å bygge på. Det meste som kommer her, hører hjemme et annet sted ogikke i en slektsdebatt som bidrag til å gjøre systemewt bedre!

Svein O. Tislevoll

Valgte å ta innlegget bort

Reidar Oddløkken

Enig med de siste talerne!

Judith P Abrahamsen

Ikke ta bort.

Men lukk den gjerne.

Finn Gunnar Oldervik

For de som ikke liker tråden er det jo et alternativ å la være å lese den.

Reidar Oddløkken

Det er helt greit å ytre synspunkter og si sin mening, men i den andre debatten syns jeg det var noen som fikk dårlig behandling dessverre, og at det nye forumet ved det fikk en noe snublete start!

Marianne Solli

Hei Finn Gunnar, innlegg nr. 99, 112 og kanskje flere.

Jeg føler meg beæret over å ha fått en hilsen fra deg i form av opptak fra Rorbua i Tromsø. Jeg fikk sett dette før du fjernet det igjen. Det er jo synd at noen føler seg støtt på andres vegne, men vi er ikke alle like ... heldigvis. Imidlertid må jeg si at jeg er heller ikke så ensidig glad i denne rorbuhumoren, selv om jeg er nordfra, så alle nordfra er nok heller ikke like, eller har lik humor for den saks skyld. Men jeg har lett for å le, selv om jeg ikke alltid skjønner poengene. Andres latter setter noe i gang ...

Først lurte jeg på om det var meg selv det var noe galt med ... som ikke skjønte hva denne mannen sa, for tilhørerne lo jo så fælt, men så skjønte jeg dette (eller gjorde ikke ...) :)

I alle fall; ha en fin dag både du og de som eventuelt måtte lese dette.

Jeg håper at du holder deg her. Selv har jeg tatt tvangstrøya i bruk og tvinger meg inn her, for jeg VIL like meg her etter hvert.

Lars Steinar Hansen

Jeg er en av dem som ikke er umiddelbart begeistret over det nye forumet. Men her og nå gleder jeg meg over følgende to ting:

1. At Finn har registrert seg som medlem - i et lønnlig håp om at han bidrar med sin kunnskap også i fortsettelsen. Uten ham, blir dette stedet fattigere.

2. At Judith har en imponerende "pedagogisk ro" når det gjelder råd om bruken av alle (de til dels unødvendige) mulighetene.

Norodd Hagenson

Klær skaper folk. Brukerforum har fornyet sin digitale garderobe. Og brukerne prøver de nye plaggene. Det er pussig hvordan stemningen synes å være forandret på forumet, i alle fall for en tid.

Jeg savner ikke det gamle forumet i seg selv. Det ene jeg savner er den enkle nøkternheten i layouten, og overblikket jeg fikk med en gang. På det gamle forumet så jeg 23 innlegg uten å rulle nedover, på det nye ser jeg 4 innlegg. Kanskje var det også noe med den nøkterne layouten som inviterte til nøkternhet? En annen ting seg savner, er muligheten til å føre muspekeren over en overskrift og få et inntrykk av innlegget uten å måtte åpne det.

Det viktige nye er søkbarheten, som lenge har vært et savn.

Men den gang Digitalarkivet og Brukerforum var nytt, likte jeg de gamle nyhetsgruppene på Usenet langt bedre, jeg syntes de var mer oversiktlige.

Jeg håper at de gode nøkterne debattene vil fortsette å være i fokus.

Leif Biberg Kristensen

Jeg håper og tror at de gode og nøkterne debattene vil være i fokus. Det er ingen grunn til å tro at de ikke skal være det.

Så lenge det er de samme menneskene som deltar her som på det gamle forumet, kan jeg ikke skjønne annet enn at forumet vil fortsette i den samme gode ånd som tidligere.

Grete Singstad

En annen ting seg savner, er muligheten til å føre muspekeren over en overskrift og få et inntrykk av innlegget uten å måtte åpne det.

Den funksjonen brukte jeg mye også, grei funksjon som ga rask oversikt. Her er det en lignende funksjon, men den må du klikke på. Rett til venstre for navnet til den som har startet tråden kommer det opp et ikon hvis du fører musepekeren over (et ark med grønn pil). Med den funksjonen kan du forhåndvise emneoversikt. Du får opp første innlegget i tråden og kan deretter velge det siste – en veldig grei funksjon når man blir vant til den.

Aase R Sæther - Gloppen

Takk for tipset Grete! Det er auga ein først blir blinde på, seier dei, og denne "last post" har eg ikkje lagt merke til i det heile, endå eg har brukt denne funksjonen mange gonger!

Seriøsiteten skal vi klare å ta vare på. Når vi berre får vent oss til alt det nye... Mitt ynskje er at folk er flinkare til å redigere det dei vil sitere - klipp vekk det meste, så blir det lettare å lese, og plass til fleire innlegg på sida. Men det har også blitt betre med tida.

Kitty Olsen

Dette blir sikkert bra det, men nå krever det mere tid dersom man skal følge med. Jeg blir ingen stor bruker før man får strukturert det bedre. Gjerne fylkesvis slik som i det gamle forumet. Jeg gidder ikke scanne over temaer som gjelder hele landet selv om du raskt skiller ut det som ikke har interesse.

Jeg er helt enige med de som mener at det var bedre før da man hadde spørsmålene inndelt fylkesvis. Dessuten er jeg redd for at mange spørsmål blir oversett da det er mange innlegg pr. dag, og det ikke er alle som gidder å bla seg gjennom alt. Har man slekt i bare et fylke er det kjapt å sjekke daglig.

Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er helt enige med de som mener at det var bedre før da man hadde spørsmålene inndelt fylkesvis. Dessuten er jeg redd for at mange spørsmål blir oversett da det er mange innlegg pr. dag, og det ikke er alle som gidder å bla seg gjennom alt. Har man slekt i bare et fylke er det kjapt å sjekke daglig.

Det er med den nye søkefunksjonen ikke så vanskelig å søke opp innlegg som gjelder et gitt fylke. Jeg søkte nå på "Akershus", og fikk opp 25 temaer.

Fordelen med dette forumet, kontra det gamle, er at det går an å finne et tema som spenner over flere fylker, man er ikke tvunget til å velge ett, eller måtte liste opp ytterligere fylker under stikkord, slik man evt. måtte gjøre i det gamle forumet. Dessuten var det hundrevis, for ikke å si tusenvis, av innlegg som aldri ble fanget opp av den gamle fylkesinndelingen, enten fordi de bare var lagt under "Generelt" eller fordi temaene var forfattet før fylkesinndelingen kom på plass. Så, nei, søk på fylker er virkelig ikke noe stort problem i dette forumet, etter min mening.

Leif Baardseth

Jeg fant fram på det gamle forumet. Her er det all verdens tull og lite slekt. Når jeg logger meg inn, må jeg trykke siste nytt for å få fram siste. Like ens må du lete etter temaer. Det blir for tungvint og stjeler mye tid!

Aase R Sæther - Gloppen

Å kunne søkje på kommune / fylke i alle innlegg, ikkje berre overskrifta, er ein stor fordel. Men det føreset at vi som skriv her brukar kommune/fylkesnamnet minst ein gong i det vi skriv; der har eg i alle fall eit forbetringspotensiale ser eg, og har sporenstreks vore tilbake og føya Sogn og Fjordane til temaet mitt om Gloppen. (Overskrifta kan endrast viss ein brukar "full editor").

Grete Singstad

Hvis det er dårlig plass i overskrifta kan man jo skrive SF, og Sogn og Fjordane i selve teksten.

Men det gjelder å skrive riktig, ser flere skriver Hedemark istedet for Hedmark, men de som er interessert i dette fylket er vel klar over at det ofte skrives feil - og søker sikkert på begge varianter.

Svein Arnolf Bjørndal

Men det gjelder å skrive riktig, ser flere skriver Hedemark istedet for Hedmark, men de som er interessert i dette fylket er vel klar over at det ofte skrives feil - og søker sikkert på begge varianter.

Enda bedre blir det hvis vi kan søke på bare 3 bokstaver (som fortsatt ikke er mulig nå), og bare skrive "Hed", da kommer jo både Hedmark og Hedemark opp.

Ellers er jo Hedemarken det gamle navnet på bygdene på østsiden av Mjøsa, og Hedemarken har i sin tur gitt navn til hele fylket, derav vel forvirringen hos enkelte vedr. skrivemåte.

Arnfrid Dommersnæs Mæland

Bjørn A Løkken

Er det mulig og i tilfelle hvordan redigerer man emnetittel og undertittel ?

Om det ikke er mulig så burde det ha vært muligheter for dette , eller kan moderator legge inn muligheter for dette nå ?

mvh. Bjørn

Espen Tjernshaugen

Kort og greit: jeg er strålende fornøyd med det nye forumet, og savner derfor ikke det gamle i det hele tatt.