Jump to content
Arkivverket
Guest Lars Ove Wangensteen

Evaluering av forumet etter en ukes drift. Hva synes dere?

Recommended Posts

Knut Skorpen

Eg bestemte meg etterkvart for at eg ikkje ville bli "Medlem" før eg vart "Ny bruker" med liten b. Det kravet vart oppfylt, så no skal eg ikkje krevje meir.

Det verkeleg store med Brukarforumet var det minimalistiske - programmet prioriterte å bruke datakrafta på funksjonalitet. Det er kanskje ikkje like viktig å vere sparsam på datakrafta no som alle har breiband, og dei fleste av oss har vel også meir skjermplass, slik at vi toler at halve skjermen er fylt opp med unyttig fyllstoff.

Men når eg sluttar å irritere meg over at forumet har eit rikt mangfald sitronar og appelsinar, men ikkje greier skrive ein dato på norsk, og heller tenkjer på om eg får den hjelpa eg treng på forumet, så er eg nøgd.

"G" i form, "M" i innhald.

Per J Nestås

Jeg savner markert Brukarforumet, det var lettfattelig og oversiktig. Hvorfor "jåle" det hele til med lagt det meste på engelsk. klarer vi ikke å uttrykke oss på norsk ?

Inge M. Johansen

Enig med de som savner den fylkesvise inndelingen.

Kjetil Sigvart Eidskard

*** Lyt som ein vaksen mann på 75 år - sei at det går seg til.

Men for å bemerke noko så :

1 saknar beskjed om svar på mine innlegg på email.

2 kunne tenke meg å kunne "rulle" uten å be om ny side.

Men det er jo muligheter for at alt skal vere ryddig og fint

Så konklusjon POSITIVT !

***MVH KSE***

Bengt E Vesthagen Oslo

Eg bestemte meg etterkvart for at eg ikkje ville bli "Medlem" før eg vart "Ny bruker" med liten b. Det kravet vart oppfylt, så no skal eg ikkje krevje meir.

Du kunne ikke tatt med "Location" i samme slengen da?

Kjetil Sigvart Eidskard

Hei

Nå er det kanskje ikkje herifrå systemet blir forbedra.

Men eg nevner :

1 saknar melding på eposten min når nokon svarar mitt innlegg

2 kunne tenkt å "rulle" fortløpende uten å skifte side.

Min konklusjon om systemet

er POSITIV

*** mvh kse ***

Anne-Lise Hansen

1 saknar melding på eposten min når nokon svarar mitt innlegg

2 kunne tenkt å "rulle" fortløpende uten å skifte side.

1. Velg Kontrollpanel (nedpil ved navnet ditt oppe til høyre)

Den siden du kommer til heter Innstillinger. Velg 'Varselsinnstillinger' og still inn hvordan du ønsker å bli varslet.

2. Du kan også stille inn at du vil se 40 innlegg per side. Da må du ikke skifte side fullt så ofte. :-)

Kjetil Sigvart Eidskard

Det Kontrollpanelet skulle jeg gjerne funnet.

Etter ditt innlegg er det nettop de momentene

du nevner eg er på jakt etter

*** mvh kse ***

Oddbjørn Johannessen

Kjetil - du finner kontrollpanelet ved å klikke på navnet ditt øverst til høyre. Du får da opp en rullegardinmeny, der "Kontrollpanel" er stikkord nr. 2.

Per J Nestås

Kan en eller to som ser det positive i det nye systemer i klartekst beskrive 5 forhold som er bedre nå enn i BRUKARFORUMET ? ..... sett i relasjoner til nytt gammelt.

I E

Jeg kan godt liste opp 5 forhold, men de har alle minustegn foran seg.

Etter å ha lest gjennom en rekke synspunkter om det nye forumet, har jeg også gått til det skritt å anonymisere meg. Jeg vil ikke være søkbar på google selv om noen synes det er helt i orden.

Se på dette: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listtema&debatt=brukar&ikorga=false&nyetema=false og sammenlign det vi har fått i stedet, fjortissider.

NNN

Etter å ha lest gjennom en rekke synspunkter om det nye forumet, har jeg også gått til det skritt å anonymisere meg. Jeg vil ikke være søkbar på google selv om noen synes det er helt i orden.

Se på dette: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listtema&debatt=brukar&ikorga=false&nyetema=false og sammenlign det vi har fått i stedet, fjortissider.

Det du antakelig bør gjøre, og som ganske sikkert blir noe man MÅ gjøre, er å lage deg en signatur med fullt navn, som i tilfelle ikke blir søkbar med Google o.a. Den "popper" opp hver gang du har laget et innlegg, uten at du skriver den inn hver gang. Vi var ikke HELT anonyme i det gamle forumet heller, men vi var bare ikke søkbare på fullt navn.

Judith P Abrahamsen

1. Du kan redigere innleggene dine

2. God oversikt over hva som er nytt siden sist du besøkte forumet

3. Bedre kontroll på formatering av innlegget

4. Mulighet til å sende PM hvis du trenger å ta en infoutveksling ut av det offentlige forumet

5. At det er mulig å sitere på de delene av et innlegg man svarer på

6. Lenker fungerer mye bedre

7. Valgene for når og hvordan du ønsker varsling når noe skjer, er mer finmasket

8. Forhåndsvisning av innlegg fungerer MYE bedre

Bare for å nevne noe :)

Aase R Sæther - Gloppen

Bare for å nevne noe :)

Eg var svært skeptisk i starten, men etter kvart som eg har oppdaga alle funksjonane er eg blitt omvendt. Tenk berre på kor mange spørsmål i den gamle debatten som var av typen "eg hugsar at vi har diskutert xxxx-slekta i ein tråd her, men finn han ikkje att, er det nokon som kan hjelpe?" - og om slekta ikkje var nemnt i overskrifta eller i stikkorda sto vi der og var avhengige av ein eller annan med godt minne. No kan du skrive kva som helst i søkefeltet og få opp alle trådar der "kva som helst" er nemnt, om det så berre er i ei bisetning.

Tore S. Falch

Jeg er i samme båt som Aase Sæther: Ikke veldig entusiastisk til å begynne med (- noe mitt innlegg 50 på s.3 i denne tråden kanskje reflekterer litt for tydelig...), men jeg har i løpet av disse ukene fått øynene opp for de aller fleste av fortrinnene som Judith Abrahamsen også beskriver. Søkemuligheten og alle mulighetene for å "skreddersy" sin egen bruk av debatt-trådene synes jeg er veldig bra. Så får vi heller tåle at det er litt unødvendig tant og fjas her også - slikt følger vel med på lasset når man velger denne type hyllevare.

Jeg vil også gi honnør til de ansvarlige for Digitalarkivet og for debattforumene - de er lydhøre for våre ønsker og de er flinke til å etterkomme mange av dem - og de svarer til alle døgnets tider!

Ken V. Nordberg

Jeg registrerte meg faktisk i dag. Jeg synes dette ser kjempeflott ut jeg. Det er jo ett slikt forum vi har snakket om mange gansker på det gamle brukerforumet at vi skulle ønske oss. Skulle imidlertid ønske at det kanskje var noen av de gamle temaene som ble overført hit. Det er sikkert mange av de mer populære temaene som vil fortsette her, og som man kanskje må vise tilbake til i fremtidige diskusjoner. Forhåpentligvis vil det gamle forumet forbli tilgjengelig for lesning i overskuelig framtid?

kmg

Jeg deler nok ikke Kens entusiasme, men har i alle fall bestemt meg for å bli med videre. Jeg deler det meste av kritikken mot dette nye forum og ser knapt en eneste av de fordelene som er framlagt. Men det viktigste, det ser ut til at det faglige begynner å ta seg opp i kvantitet og at stadig fler av de sentrale fra det gamle forum (subjektivt sett) etterhvert har meldt seg på (selv om jeg stadig savner noen).

Men noe smil får dere ikke.

NNN

Jeg deler nok ikke Kens entusiasme, men har i alle fall bestemt meg for å bli med videre. Jeg deler det meste av kritikken mot dette nye forum og ser knapt en eneste av de fordelene som er framlagt. Men det viktigste, det ser ut til at det faglige begynner å ta seg opp i kvantitet og at stadig fler av de sentrale fra det gamle forum (subjektivt sett) etterhvert har meldt seg på (selv om jeg stadig savner noen).

Men noe smil får dere ikke.

Jeg er enig med GeKamBe, og det jeg synes er mest synd, er at vi har mistet den gode og enkle oversikten vi hadde i det gamle forumet. Men jeg er fortsatt med, og kanskje vil dette kunne bli ganske bra etter hvert. Det var også betryggende å kunne observere at GeKamBe var anonym helt til jeg logget meg på.

Ken V. Nordberg

Nå har jeg fått "lekt" meg litt mere, og oppdaget at det i morgen er planer om å overføre temaene fra de gamle fora over hit. Jeg regner med at det da blir mulig og søke også i disse? Det er vel i grunnen denne søkefunksjonen som er hovedfordelen med dette nye forumet? Uansett, så synes jeg dette er ett steg opp fra de gamle systemet.

I tillegg til søkefunksjonen så er det mange andre fordeler som har blitt presentert; redigering av innlegg, for eksempel. Judith nevner også bedre formatering. Dette er jo en stor fordel da man ofte kan forbedre presentasjon av slektsinformasjon ved hjelp av formateringselementer som punktlister.

Uansett; så er jeg enig med Geir at det viktigste er at "det faglige begynner å ta seg opp i kvantitet og at stadig fler av de sentrale fra det gamle forum (subjektivt sett) etterhvert har meldt seg på". Det hjelper lite med all verdens god funksjonalitet om ikke brukerne deltar.

Guest Anne Gro Ek

Hvorfor setter du ikke navnet ditt i signaturen?

Per J Nestås

Hei Judith ...ref innlegg 163

Du har hoppet bukk over relasjonene, og da blir det hele hengende i luften.

Eline Johansen

Jeg klarer ikke å la være å bite på ...

Du spør om noen kan ramse opp 5 fordeler, Judith svarer med 8, og du avskriver hennes svar med et skuldertrekk? Gi litt anerkjennelse, da, vel? Det er vel ganske tydelig at du hadde bestemt deg på forhånd. Hvorfor spurte du hvis du hadde bestemt deg før du spurte? Var det en retorisk øvelse, eller noe?

Uff, nå skal jeg slutte å være sint ...

Guest Lars Ove Wangensteen

Det som er litt morsomt men også merkelig er jo at de som synes dette forumet er noe dritt fortsatt er her.....

Hvorfor det? Har de ingen andre steder å være?

Per J Nestås

Hei Eline

Har du lest mitt innlegg nr 160 ?

Judith P Abrahamsen

Hei Judith ...ref innlegg 163

Hei. Hm. Hvilke relasjoner?

Tenkte du på at mitt innlegg manglet sitat til din post om etterlysningen etter 5 positive punkter? For en gang skyld var det jeg, sitatfunksjonsforsvareren, som unnlot å sitere!

Det var faktisk helt bevisst. For å spare plass, i og med at jeg anså sammenhengen i tråden for å være ivaretatt. Uheldigvis, ser jeg nå (men jeg mener ikke at det var slik før?), har din opprinnelige post havnet på forrige side i forhold til mitt svar. Så jeg kunne nok kostet på meg et sitat likevel.

Det viser kanskje at mitt punkt nr. 5 har noe for seg likevel :)