Gå til innhold
Arkivverket

Evaluering av forumet etter en ukes drift. Hva synes dere?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

  • Svar 220
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Leif Biberg Kristensen

    11

  • Svein O. Tislevoll

    15

  • NNN

    11

  • Ken V. Nordberg

    8

Jeg håper det snart blir slutt på dette anonymitetstullet. Enten står man for hvem man er og hva man sier, ellers kan man bare dra ut pluggen og sette seg til med frimerkesamlinga.

 

 

Er dette anonymitetstull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen enig med Leif (#203). Det er greit og være opptatt av anonymitet og personsikkerhet; men det man setter på trykk - papier eller digitalt - blir stående for evig tid. Om man ikke kan stå bak det man sier med sitt eget navn, skal man kanskje la være og si det.

 

Nå kan man jo tilogmed google navn fra de norske skattelistene. Det er kanskje ett like stort tankekors som bruk av ekte navn på dette forumet. Jeg tror hovedsaken er at man er forsiktig med hva man sier på nettet. Om man ikke ville sagt det ansikt-til-ansikt så skal det vel heller ikke sies på avstand. Bruk av ekte navn er vanlig folkeskikk synes jeg. Nå er jo en løsning framlagt; nemlig at man kan endre visningsnavnet sitt og så heller ha sitt ekte navn i signaturen. Hvor vidt dette faktisk løser problemer vet jeg ikke; men jeg for min del har ikke noe problem med å bruke navnet mitt. Jeg har sagt mange ting jeg angrer på siden opprettelsen av det gamle forumet; men det var tross alt sagt av meg og jeg har ingen trang til å distansere meg fra mine egne dumheter ved å tåkelegge min identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå er jo en løsning framlagt; nemlig at man kan endre visningsnavnet sitt og så heller ha sitt ekte navn i signaturen. Hvor vidt dette faktisk løser problemer vet jeg ikke;

 

Det er ingen løsning dessverre. Hvis dere leser innlegg 202 så viser dette at også signaturen er søkbar på google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

 

 

Det er alltid godt med helt presise svar som i tillegg evner å karakterisere en annen på forumet. Men så er vel det meste jeg driver med tull i kontrast til de viderekomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid godt med helt presise svar som i tillegg evner å karakterisere en annen på forumet. Men så er vel det meste jeg driver med tull i kontrast til de viderekomne.

 

Geir Kamsvaag Berntsen: Hvis du klarer å tolke inn en bedømning av dine faglige kvalifikasjoner i det jeg har skrevet her får det stå for din egen regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen løsning dessverre. Hvis dere leser innlegg 202 så viser dette at også signaturen er søkbar på google

Jeg tror du ser signaturen bare hvis du er innlogget her. Jeg logget meg ut og så ikke signaturer på innlegg her i forumet ved Google-søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg i google søker på: "arnstein rønning arkivverket"

 

Får jeg dette som resultat: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/626-niels-jensen-schielderup-1679-1742/. Står navnet ditt et annet sted enn i signaturen Arnstein?

Ja, min underskrift står andre steder enn i signaturen. Jeg skrev først under med fullt navn i noen innlegg - i selve innleggene (uten signatur). Så ble jeg sitert, og i disse innleggene ligger så mitt fulle navn. Så gikk jeg inn i ettertid og fjernet mitt fulle navn i innleggene (redigerte), men laget meg i stedet en signatur. Det som skjedde var at mitt fulle navn selvfølgelig fortsatt figurerte i sitatene, og jeg ble derfor søkbar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Kamsvaag Berntsen: Hvis du klarer å tolke inn en bedømning av dine faglige kvalifikasjoner i det jeg har skrevet her får det stå for din egen regning.

 

 

Om du med faglige kvalifikasjoner mener de genealogiske eller de brukertekniske tilknyttet forumet, er jeg ikke sikker på. Jeg siktet til det siste hvor jeg er en ren amatør. Men det er alltid hyggelig med oppmuntringer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du med faglige kvalifikasjoner mener de genealogiske eller de brukertekniske tilknyttet forumet, er jeg ikke sikker på. Jeg siktet til det siste hvor jeg er en ren amatør. Men det er alltid hyggelig med oppmuntringer....

 

«Men så er vel det meste jeg driver med tull i kontrast til de viderekomne.» :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslutningsvis, det virker noe ovenfra og ned når Leif B K begynner innlegget med mitt fulle navn, andre har en viss respekt for andres synspunkt hvor tullette de enn måtte synes de er. Men det er kanskje for mye å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen
<br>Ja, min

underskrift står andre steder enn i signaturen. Jeg skrev først under

med fullt navn i noen innlegg - i selve innleggene (uten signatur). <br>

 

I det konkrete eksempelet jeg viste til i 202 så står ditt navn KUN som signatur.

 

Men er man ikke innlogget her og følger "oppskriften" i 202, så får man samme søkeresultat, men man ser ikke din signatur, Innlegget ditt står der under NNN, og så lenge de to andre debattantene i temaet opererer med fullt navn, så skal man ikke ha så mye fantasi for å forstå at NNN er deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen løsning dessverre. Hvis dere leser innlegg 202 så viser dette at også signaturen er søkbar på google

Hvis det er tilfellet, så er jo det litt synd for de som har anonymitetsbehov. For disse er det kanskje mulig å vise navnet sitt i signaturen, men på alle andre måter dele så lite informasjon via profilen som mulig. Jeg skjønner at det er mange som gjerne ikke vil koble sitt virkelige navn opp mot det de skriver på dette forumet fordi denne kobligen således blir søkbar. Men som jeg ga utrykk for i mitt forrige innlegg, så synes jeg dette er en ganske svak unskyldning. Man må kunne stå for/leve med det man publiserer på nettet.

 

Det virker derfor for min del som det er snakk om (minst) to elementer her;

  1. Informasjon i profilen
  2. Kobling mellom virkelige navn og innlegg

Det første elementet virker rimelog nok for meg. Dersom folk ikke vil dele informasjon via profilen sin så må det kunne være greit. Men at man skal bruke sitt virkelige navn når man deltar i debatter synes jeg er nesten selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal bli riktig spennende å se om jeg blir fjernet fra forumet pga anonymitet. Jeg tror nok at man må benytte andre grunner, for anonym har jeg foreløpig ikke vært for noen av de som har kommentert denne tråden. Det er vel foreløpig min kommentar til dette "anonymitetstullet" som serveres her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal bli riktig spennende å se om jeg blir fjernet fra forumet pga anonymitet.

Jeg ser ingen grunn til at du skal bli fjernet fra forumet; du viser jo tross alt navnet ditt i signaturen din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det konkrete eksempelet jeg viste til i 202 så står ditt navn KUN som signatur.

 

Men er man ikke innlogget her og følger "oppskriften" i 202, så får man samme søkeresultat, men man ser ikke din signatur, Innlegget ditt står der under NNN, og så lenge de to andre debattantene i temaet opererer med fullt navn, så skal man ikke ha så mye fantasi for å forstå at NNN er deg

Jeg stod vel antakelig her en tid med fullt navn i innlegget, før jeg fjernet hele innlegget. Google har antakelig fanget opp dette. Men vi får se om det dukker opp noe mer, for nå har jeg hatt mange innlegg med bare usøkbar(?) signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette er nok et emne som aldri blir ferdig-diskutert.

 

Men jeg synes det er et paradoks at noen "for en hver pris" må være anonyme her på forumet, mens de samme er lett å søke opp i andre fora. Jeg finner de samme i telefonkataloger på nett og i skatteliser.

 

Hvorfor har ikke disse sørget for å skifte identitet eller være anonyme hos folkeregisteret og skattemyndighetene?

 

Er det "mer skummelt" å vise sin identitet blant en liten gruppe slektshistorisk interesserte mennesker enn for potensielle kriminelle som er ute etter inntekt/formue/bosted?

 

Jeg begynner å bli litt lei denne debatten og jeg har bestemt meg for KUN å hjelpe personer med riktig identitet her inne. Det er jeg i min fulle rett til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du (Lars Ove) skriver bl.a.:

 

"Er det "mer skummelt" å vise sin identitet blant en liten gruppe slektshistorisk interesserte mennesker enn for potensielle kriminelle som er ute etter inntekt/formue/bosted?"

 

Det er IKKE skummelt å vise sin identitet blant en liten gruppe slektshistorisk interesserte, derfor viser jeg min identitet overfor en slik gruppe her og nå - det jeg ikke liker er at alle andre som søker meg opp på internett skal få en masse om min og andres slekt som de i utgangspunktet ikke var interessert i ved søket på mitt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normal høflighet å fylle ut fullt navn i visningsfeltet.

 

Jeg vil vite hvem som har opprettet et emne før jeg går inn i det.

Jeg vil helst slippe å gå inn på brukerprofiler for å sjekke hvem som står bak enkelte innlegg.

 

Ordensregel 1:

Du må registrere deg før du deltar i diskusjonene. Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn. Husk å oppdatere e-postadressen hvis du skifter adresse.

 

Når DA ikke håndhever ordensreglene, så er jeg redd for at dette sklir mer og mer ut.

 

Det nye visningsnavnet mitt er en test på om DA reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er man ikke innlogget her og følger "oppskriften" i 202, så får man samme søkeresultat, men man ser ikke din signatur, Innlegget ditt står der under NNN, og så lenge de to andre debattantene i temaet opererer med fullt navn, så skal man ikke ha så mye fantasi for å forstå at NNN er deg

 

Fullt navn, Lars Ove? Glemte du å pusse brillene? :blink: B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.