Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norges Apotek og deres innehavere?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

  • 7 måneder senere...

Knut

 

Steinkjer apotek.

[...]

Unnskyld, Carsten, at du ikkje har fått takk før.....

Kan eg skylde på fjorårsferien?

Men takk for fyldig svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eva

 

Nei dessverre. Ikke i "Apotekbøkene", studentbiografier, Statskalendre, Aftenposten arkiv, Gravminner m.m. har jeg funnet spor etter Kjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo ikke sikkert det ble noen apoteker av ham, i 1910 stod det Apothekerlærling %Farmaceut%. Da bodde han i Drøbak.

Takk for hjelpen i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei Carsten,

 

Jeg er på jakt etter info om provisor (apoteker) Jacob Treu (Trey/Treii) som begraves 5. des. 1795 i Kragerø, 64 år gammel.

 

Har du noe om ham ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint lite Leif:

 

Den første kjente bestyrer av apotekfilialen i Kragerø er Jacob Musæus Treu som bestyrte filialen fra 1781. Han døde i Kragerø (begravet 5. februar 1795). Han er ikke opført blandt dem som har avlagt Examen chemico-Pharmaceuticum i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Carsten.

 

Da har jeg en mistanke om at hans hustru Mette Juliusdatter Kuur 1746-1811 (hennes 2. ektemann) var enke omkring de tider.

 

Litt pussig at hennes neste ektemann fra 1798, Benjamin Flinch kalles "musæus". En sammenblanding antagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det om de som jobbet på apotek også?

Jeg lurer veldig på ei dame som heter Karen Jonsdatter (Dyrendahl), som jobbet på Apoteket i Trondhjem på 1800 tallet.

 

Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina

 

Bare innehavere og deres familie. Kan du fortelle meg når og hvor hun er født og gjerne en lenke til en folketelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg dessverre ikke Carsten. Er på evig jakt etter henne :)

Har en "formor" med navn Jonetta Pedersdatter Rasch, f. ca 1764. Ifølge en dom, leste vi at hennes mor het Karen Dyrendahl.

Så vi leter etter denne Karen, mulig hun heter Jonsdatter. Leste et sted om en Karen Jonsdatter som jobbet på apoteket i Tr.hjem, så ble nysgjerrig om det kanskje stod noe om henne der, men jeg skrev feil, skal være på 1700 tallet, :)

 

Takk for at du tittet etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg er på utkikk etter eventuelle opplysninger om Daniel Jakobsen Haugland (født 28. januar 1869 i Fjære, Aust-Agder).

 

Ved 1900-folketellingen i Oslo var han ugift farmaceut ved Falken Apotek i Sagveien 28, og i 1903-adresseboken for Oslo er han fremdeles oppført som "cand. pharm (Falkapoth.)" og bosatt i Munchs gate 9. Deretter forsvinner han bare sporløst.

 

Jeg har lett gjennom aktuelle kirkebøker (Trefoldighet/Sagene etc) for å finne ut om han kan ha dødd rundt da, men foreløpig ikke funnet ham. Men en annen mulighet er jo at han kan ha flyttet og blitt apoteker i en annen by..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som provisor ved Løveapoteket i Hønefoss autorisertes 11-4-1908 Daniel Johannes Haugland, født 28-1-1869, død 29-8-1909 i Hønefoss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei, Carsten,

jeg vil gjerne ha opplysninger om noen apotek under krigen, da min mor, Karen Wang (f. 1911) var ansatt som farmasøyt følgende steder:

1940

Våren:

Kabelvåg

Henningsvær

Høsten:

Vardø - der var hun til juli 1941, hos Christiane Dietrichson.

 

fra 1941 i Oslo, men jeg vet ikke hvilke apotek.

 

Er det mulig å finne noe som har relevans til hennes tjeneste i disse årene?

Særlig er jeg interessert i det som måtte ha med de nordnorske apotekene å gjøre.

Er veldig takknemlig for alle slags opplysninger.

Vennlig hilsen

Marit Bjerkeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marit

 

Din mor er ikke omtalt i bøkene, men jeg vil anbefale deg å låne dem for det er skrevet mye og detaljert om alle apotekene og deres innehavere.

 

Jeg kan bidra med din mors studentbiografi fra 1930, utgitt 1955:

 

Karen Bjerkeng, husmor, Slependen, Asker, f. 20-5-1911 Oslo, datter av handelsskolebestyrer Peder Wang (1873-1937) og Marie Petterson (1883-). Gift 1945 med lærer Birger Bjerkeng, f. 7-8-1905 Målselv, sønn av gårdbruker Bergsvein B. 3 barn.

 

Hegdehaugens skole/latinlinja - Cand. pharm 1935. - Etter et par vikariater ansatt Skillebekk apotek, Oslo til 1939, bestyrte håndkjøpsutsalget i Henningsvær under Lofotfisket 1939-40 og arbeidet i Kabelvåg i mellomtiden, ansatt Vardø apotek 1940, etter kort tid på Sørumsand apotek og Idun, Oslo, til apoteket Falken, Oslo til 1945. "Giftet meg, senere ikke arbeidet i farmasien".

 

Synet på tilværelsen ? Jeg syntes den gang at jeg ikke hadde bruk for Gud, men livet har lært meg noe annet, jeg har heldigvis fått innse at det går an å regne med Guds hjelp i alle ting i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei Marit

 

Din mor er ikke omtalt i bøkene, men jeg vil anbefale deg å låne dem for det er skrevet mye og detaljert om alle apotekene og deres innehavere.

 

Jeg kan bidra med din mors studentbiografi fra 1930, utgitt 1955:

 

Karen Bjerkeng, husmor, Slependen, Asker, f. 20-5-1911 Oslo, datter av handelsskolebestyrer Peder Wang (1873-1937) og Marie Petterson (1883-). Gift 1945 med lærer Birger Bjerkeng, f. 7-8-1905 Målselv, sønn av gårdbruker Bergsvein B. 3 barn.

 

Hegdehaugens skole/latinlinja - Cand. pharm 1935. - Etter et par vikariater ansatt Skillebekk apotek, Oslo til 1939, bestyrte håndkjøpsutsalget i Henningsvær under Lofotfisket 1939-40 og arbeidet i Kabelvåg i mellomtiden, ansatt Vardø apotek 1940, etter kort tid på Sørumsand apotek og Idun, Oslo, til apoteket Falken, Oslo til 1945. "Giftet meg, senere ikke arbeidet i farmasien".

 

Synet på tilværelsen ? Jeg syntes den gang at jeg ikke hadde bruk for Gud, men livet har lært meg noe annet, jeg har heldigvis fått innse at det går an å regne med Guds hjelp i alle ting i livet.

 

Hei, Carsten - unnskyld sent svar! Jeg har ikke logget meg inn i mellomtiden!

Takk for informasjon - det var fint - den jubileumsboken har jeg ikke sett. Derimot har jeg lett meg frem til mye interessant i arkiv og bibliotek.

Beste hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Mathias

 

THEODOR ANDREAS TANGEN, født 5-12-1845 i Levanger, død 12-8-1920 i Trondhjem. Foreldre: Bakermester Thore Andreas Tangen og Oline Amalie Rose.

 

Han var elev av Levanger borgerskole til september 1860, disiplinerte ved Levanger apotek fra 25-9-1860 til han 1. september 1865 avla medhjelperprøve for distriktslæge Jonas Collin Boye, fortsatte i 3 1/2 måned ved samme apotek og tok pharmaceutisk examen med meget godt 13. desember 1867. Han var ansatt ved Rikshospitalets apotek i Christiania 18. desember 1867 - 16. mai 1870, ved Elefantapoteket i Bergen 1. juli 1870 - 1. juli 1875, ved Elverum apotek 1. august 1875 - 1. november 1877 og ved Elefantapoteket i Christiania november 1877 - september 1880.

 

23. september 1880 fikk han bevilling til å opprette og drive Vossevangen apotek, som ble åpnet 29. mars 1881. 24. november 1905 fikk han bevilling til å drive Apoteket Hjorten i Trondhjem og fikk 4 års leiekontrakt på det gamle lokalet for kr. 2500,-. Tangen var i mange år formann i "Selskabet for Vossevangens Forskjønnelse og Fremgang".

 

Gift 10. august 1882 i Voss med Christiane (Janna) Margrethe Paulsen, født 23-10-1856 i Fredrikstad, død 10-2-1922 i Trondhjem, datter av kjøpmann Johan Paulsen og Christiane Margrethe Rosenlund.

 

Av deres barn er Thor Andreas Tangen, født 16-5-1883 i Vossevangen, driftssjef i Chr. Salvesen & Chr. Thams Communication A/S, Thamshavn, og Karl Johan Tangen, født 6-10-1889 i Vossevangen, overingeniør i Trondheim.

 

PS. Deres datter Amalie er omtalt i Studentene fra 1908, hvis det skulle være av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei Carsten

 

Ønsker opplysninger om Hans Cramer som var apoteker i Fredrikstad til sin død i 1735. Han var gift med Margrete Christensdatter.

Cramer ble avløst av Andreas Larsen (Lauritsen) Thue, nevnt i #37.

 

På forhånd takk.

 

 

Edit:

Carsten, du skal slippe å skrive av dette, fant nemlig bind I på nb.no. :)

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Arne

 

Han er ikke omtalt. Det var Johan Fredrik Vinsnes som i 1916 fikk bevilling til å opprette og drive Vinderen apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei Carsten

 

Jeg ønsker opplysninger om Erling Margido Johnsen som var bestyrer ved Hjortapoteket i Trondheim mellom 1947 og 1954 (ikke nødvendigvis i hele tidsrommet, dette vet jeg ikke sikkert) og apoteker ved Røros apotek på Røros noen måneder i 1964 (han tiltrådte 1. august). Han jobbet også ved en rekke andre apoteker i Trondheim og omegn, men han var hverken bestyrer eller apoteker ved noen av disse, så det er kanskje vanskelig å finne ut noe mer om tiden hans ved disse apotekene.

 

Vennlig hilsen

Niri Ragnvald Johnsen

Endret av Niri Ragnvald Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.