Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norsk Misjonsleksikon?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Ja jeg fortsetter jeg til alt er lagt ut. "Misjonærbøkene går helt tilbake til slutten av 1700-tallet og frem til nyere tid. Utgitt 1965.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen du har stadig nye fine oppslag å tilby!

kan du se om du har noe om Olaf Olsen Stokstad 1876-1957 visstnok Ullensakers eneste misjonær. g.m. Helen Christian Holm 1877-1960

var visst bl.a.på Madagaskar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin

 

Olaf Stokstad, NMS Madagaskar Innland og Østkyst, født i Ullensaker 25-7-1876 og død i Oslo 2-11-1957. Han var sønn av gårdbruker Ole Iversen Stokstad og hustru Karen Henriksdtr. Han gikk handelsskole, kveldsskole, gjennomgikk Misjonsskolen 1897-1902 og studerte ved Musikkonservatoriet i Oslo.

 

Etter språkstudier i Frankrike i 1903, reiste han til Madagaskar, der han anla Vohipeno stasjon, og virket der 1904-09, han arbeidet senere på en rekke stasjoner, bestyrte Soatanana 1912-17, assisterte Einrem ved oppførelsen av spedalskekolonien Mangarano, hadde tilsyn med Masinandraina stasjon 1917-19, og var misjonsmarkens kasserer og leder av menigheten i Tananarive 1919-21.

 

Han kom hjem til Norge for godt i 1921, og bestyrte Solbakken, hjemmet for misjonærenes barn, 1922-28, samtidig som han assisterte ved hovedkontoret i Stavanger og hadde menighetsarbeid der. Senere virket han i Oslo krets av NMS. I 1905 ble han i Farafangana gift med Helene Christiane, f.Holm.

 

Helene Christiane Stokstad, f.Holm, NMS Madagaskar, født i Haugesund 9-8-1877 og død i Oslo 16-12-1960. Hun var datter av sokneprest Karenos Holm og hustru Cecilia, f.Gløersen. Hun gikk Nikka Vonens pensjonatskole, industriskole og et sykepleiekurs. Etter språkstudium i Frankrike reiste hun til Madagaskar i 1905.

 

Hvis du skulle trenge noe fra Ullensaker bygdebøker, så har jeg de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe på en Stuland fra Kvinherrad ? Tror det dreier seg om en misjonær eller indremisjon ? Dette blir mitt første innlegg i det nye foraet så jeg poster vel kanskje denne på feil sted ?

Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut Handeland,

 

Vil kun nevne at i boken Haugiansk Frukt, Samskipnaden gjennom 100 år (av Alfred Hamre frå 1964) står endel om Samson Stueland f.1798 og jens Stueland, også bilder av disse. Var bare en innformasjon pga at jeg kjenner til boken, ikke for å ødelegge tema eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut

 

Lars Stueland, NMS Madagaskar Innland, født i Omvikdalen, Kvinnherad 14-12-1843 og død på Voss 28-8-1930. Han var sønn av gårdbruker Samson Stueland og hustru Anna, f.Røisland. Han gjennomgikk Misjonsskolen 1864-69, reiste i 1869 til Sør-Afrika, der han samme år ble ordinert på Entumeni stasjon av biskop Schreuder og reiste til Madagaskar, der han bestyrte Alakamisy stasjon 1870-71, anla Fandriana stasjon 1871 og ledet arbeidet der til 1887, ledet gytteasylet i Tananarive og var lærer og kasserer 1890-93. I 1894 reiste han hjem for godt. Han ble gift i Tananarive i 1876 med Beret (Bertha) f.Dahle.

 

Beret (Bertha) Stueland, f.Dahle, NMS Madagaskar Innland, født i Grytten, Romsdal 19-12-1848 og død i Lofthus, Hardanger 28-4-1925. Hun var datter av gårdbruker Nils Knudsen Torsteinsrud Dahle og hustru Ane Larsdtr., f.Tjødlingen (Kylling).

 

Hun ble utdannet i håndgjerning og husstell. Etter språkstudium reiste hun i 1870 til Madagaskar, der hun bestyrte håndgjerningsskolen i Tananarive 1870-72, almenskolen 1872-76, og ledet gutteasylet i Tananarive 1893-96. Hun kom hjem til Norge for godt i 1896.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første famlende forsøk på et innlegg!

Regner vel med at dette verket kun omhandler norske misjonærer? Jeg fattet imidlertid interesse fordi Madagaskar er nevnt i tidligere innlegg.

Agnete Haugen (1895-1984) var født på Tretten i Gudbrandsdalen. Hun emigrerte som ung til Amerika, Coon Valley Wis. men holdt god kontakt med familien her. Hun var misjonær på Madagaskar i over 20 år. På et fotografi jeg har, dat.12.juni 1932, står det på en fane: "Vive la France; Ecole Protestante Fort-Dauphin". Står det noe om dette?

Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Carsten for at du undersøker dette!

Agnete Haugen giftet seg aldri, men hun var flere ganger i Norge på besøk. Det er også sagt at hun var i Frankrike og lærte seg fransk og gassisk. På et annet bilde står: "Confrerence Pastoral à Behara le 26 Juillet 1930". På et annet skriver hun at hun reiser en del, holder gudstjeneste og underviser, i "Anka, en av vore bi-kirker". Det er vel sannsynlig at hennes arbeid var organisert fra Frankrike. Jeg har aldri undersøkt nærmere, men dette er en interessant livshistorie, også fordi jeg bla. sitter med disse bildene og noen brev.

Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigrun

 

Sjekket om hun tok artium før hun reiste fra Norge, men det gjorde hun ikke. Det er et misjonsdistrikt i Øst-Madagaskar som heter Ankarana, utskilt fra Vangaindrano 1-1-1947. Ankarana er en liten by nord for Mananara-elven midt mellom Vangaindrano og Farafangana. Distriktet ligger i taisakastammens landområde, og det var Londonermisjonen som begynte arbeidet i Ankarana.

 

Her hadde nemlig Hova-regjeringen en militærplass, så LMS fant det strategisk klokt å bygge en kirke og skole der. Ved den franske okkupasjon 1895-96 overgav LMS dette misjonsarbeidet til Norsk Misjonsselskap, og Ankarana kom til å høre inn under Vangaindrano distrikt fram til 1-1-1947.

 

Kanskje det var der hun var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnette (Glomstad-) Haugen 1895-1984, var knapt 17 år da hun emigrerte i 1912, og skal ha fått seg utdannelse som sykepleier da hun kom til Amerika. Hun var sikkert amerikansk statsborger siden det var der hun hadde sin faste bopel. På Madagaskar var Fort Dauphin hovedkvarter for amerikanske misjonærer i American Lutheran Church, startet i 1888. Det opprinnelige navnet på Fort Dauphin er Tôlanaro eller Tolagnaro (Wikipedia).

 

Agnette skrev mars 1949:

«[...] reise til Behara, min station» og har «mit lille dispensery, hvor jeg gir ut medisin [...] En anden missionsfamilie er med mig paa denne station.... ogsaa en fransk regjerings familie saa vi er de eneste hvite.»

Slik jeg forstår det uten å ha særlig oversikt over kartet(!), ligger Behara i Amboasary -distriktet, nabo til Tolanaro-distriktet, begge en del av Anosy-regionen i Toliaraprovinsen.

 

Nå har jeg mange tråder å nøste videre på, så takk til deg Carsten for igjen å pense meg inn på sporet!

Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står der noe om en gassisk prest Rakoto Andrianarijaone? Er ikke helt sikker på skrivemåten, for det er mange år siden jeg skrev dette navnet sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese om mine oldeforeldre Stokstad. De hadde 5 barn hvorav min farmor og hennes søster vokste opp i Norge hos hver sin onkel og tante mens de arbeidet på misjonsmarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

To brødre, Emil Lindefjell og Ludvig Feyling, var i Afrika rundt 1900, men visst for et britisk selskap. Finner du disse omtalt i din bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.