Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norsk Misjonsleksikon?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Finnes det noe om Julius Mikalsen Esperum? Han ble født 19.9.1888 i Søndre Land og døde 10.3.1913 i Britisk Øst-Afrika. Han kom som misjonær til misjonsstasjonen Ebudongoi i nærheten av byen Port Florence (nåværende Kisumu i Kenya) men døde etter kort tid av febersykdom. Han var halvbror til min oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven

 

Einar Hannisdal, LFCM China, født i Haus 23. april 1898, sønn av bonde Andreas Hannisdal og hustru Kari. Han gikk på ungdomsskole, Misjonsskolen på Fjellhaug 1915-20 og Livingstone College, London. I 1921 ble han av LFCM utsendt til China, der han gjorde tjeneste ved Ankang og Hanyin stasjoner i Shensi, og var tilsynsmann 1924-26 og 1931-34. I 1935 kom han hjem på grunn av sykdom i familien. Han har senere gjort reisetjeneste i Vestlandske Indremisjon og NMS. I 1923 ble han i China gift med Eli, f. Hystad.

 

Eli Hannisdal, f. Hystad, LFCM China, født på Stord 8. juli 1897, datter av bonde Peder Hystad og hustru Magrete. Hun tok eksamen ved Stord lærerskole i 1920, gikk på frikirkens bibelkurs og Livingstone College, London, og blev utsendt til China i 1923. Hun kom hjem i 1935 på grunn av sykdom. Fra 1939 har hun vært lærerinne på folkeskolen på Stord.

 

Norske skulefolk 1952:

 

Eli Hystad Hannisdal, lærarinne, Hystad, Stord, f. 8.juli 1897 på Stord. Foreldre: Bonde Per H. Hystad og Margrete. Eks. Stord lærarskule 1920. Livingstone College, London, 3 mndr. Bibelskule Trondheim 3 mndr. Lærarinne Leirvik 7-delte skule 1920-23. Føyna 1938-39. Børtveit 1939-40. Sagvåg og Agdestein 1940-46. Hatland, Stord, frå 1946. Gift 1923 med misjonær Einar Hannisdal. 1 son og 3 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Carsten, det var mye godt stoff. Ekteparet er nevnt i ett privat brev som jeg har fra 1937, da var dem en tur på besøk til slektninger av Eli i Køløyo i Fitjar (så spennende at det var noe å finne).

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigrun

 

Jeg finner ingenting om Fort-Dauphin eller Agnete Haugen. Vet du om hun ble gift?

 

Fort Dauphen ble etter ganske kort tid sammen med resten av Sør-Madagaskar overtatt av amerikansk misjon. Derfor er ikke disse misjonærene nevnt i Misjonsleksikonet da de ikke var ute for Misjonsselskapet. Vær også obs på at Misjonsleksikonet også har store mangler på enkelte av misjonærene. Bår det gjelder andre Madagaskarmisjonærer vil infosenteret til Misjonsselskapet (info@nms.no) snazrt ha en oppdatert til liste over disse misjonæerene

 

Med hilsen

 

Jan Einar Holsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fort Dauphen ble etter ganske kort tid sammen med resten av Sør-Madagaskar overtatt av amerikansk misjon. Derfor er ikke disse misjonærene nevnt i Misjonsleksikonet da de ikke var ute for Misjonsselskapet. Vær også obs på at Misjonsleksikonet også har store mangler på enkelte av misjonærene. Bår det gjelder andre Madagaskarmisjonærer vil infosenteret til Misjonsselskapet (info@nms.no) snazrt ha en oppdatert til liste over disse misjonæerene

 

Med hilsen

 

Jan Einar Holsen

 

Takk for tipset!

Jeg har fått svar fra NMS, Misjonsarkivet v/Gustav Steensland. Dette kan kanskje være av interesse for flere. Jeg siterer:

 

"Vår database over NMS-misjonærer finner du på http://www.mhs.no/arkiv/?351.'>http://www.mhs.no/arkiv/?351. [...]

Fram til ca. 1890 sendte mange norsk-amerikanere bidrag til misjonsarbeid i utlandet via Det Norske Misjonsselskap i Stavanger. Gavelistene som kvitterte for gavene, er å finne i årgangene av Misjonstidende. Etter at lutherske kirker i USA dannet sine egne ytremisjonsorganisasjoner fra 1890 og framover, startet rekrutteringen av misjonærer i større omfang. Lutherske kirker i USA har gjennomgått en mangeartet utvikling, med sammenslåinger og splittelser i flere omganger.

 

To amerikanske kirker hadde i sin tid ansvar for misjon på den sørlige delen av Madagaskar, og et kart utgitt av NMS på 1950-tallet henviser til ELC (Evangelical Lutheran Church) og LBM (Lutheran Board of Missions, Lutheran Free Church). ELC er senere blitt en del av ELCA, og deres arkiv er å finne flere steder, bl.a. ved Luther Seminary, St. Paul, Minnesota. Se http://www.luthersem.edu/archives/. Hos dem vil du etter alt å dømme finne relevant materiale om Agnete Haugen, eller i alle fall få veiledning om hvor aktuelle arkiver finnes.

[...]

Det var altså en viss arbeidsdeling på Madagaskar, slik at NMS ikke hadde arbeid i de regionene der kirkene fra USA sendte sine misjonærer."

 

Mvh Sigrun

 

Ser ikke ut som den første lenken virker, prøver igjen:

http://www.mhs.no/arkiv/?351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har en Fredrik Knudson i folketellingen for Kinn i 1865, som er omtalt som 15 år og født i Afrika. Han er pleisønn hos Hans Svanøe på Erikstad på Svanøy. Dette er Haugianerbevegelsen og jeg lurer på om du har noe denne karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Christian Knudsen (1816-63), Norges første Afrika-misjonær og en fremtredende forkjemper for et eget norsk misjonsselskap. Han var sønn av farver Fredrik Tobias Knudsen og hustru Asseline Johanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders

 

Jeg prøver igjen!

 

Hans Christian Knudsen (1816-1863), Norges første AAfrika-misjonær og en fremtredende forkjemper for et eget norsk misjonsselskap. Han var sønn til farver Fredrik Tobias Knudsen og hustru Asseline Johanne Marie, f. Lie, født i Bergen 18-3-1816 og død i Hattfjelldal 26-5-1863. Han var gift med Petronelle Hermandine Caroline Elisabeth, f. Christiansen som døde i 1859 i Norge.

 

Her er konf. til Fredrik Tobias

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6892&idx_id=6892&uid=ny&idx_side=-61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Agnette (Glomstad-) Haugen 1895-1984, var knapt 17 år da hun emigrerte i 1912, og skal ha fått seg utdannelse som sykepleier da hun kom til Amerika. Hun var sikkert amerikansk statsborger siden det var der hun hadde sin faste bopel. På Madagaskar var Fort Dauphin hovedkvarter for amerikanske misjonærer i American Lutheran Church, startet i 1888. Det opprinnelige navnet på Fort Dauphin er Tôlanaro eller Tolagnaro (Wikipedia).

 

Agnette skrev mars 1949:

«[...] reise til Behara, min station» og har «mit lille dispensery, hvor jeg gir ut medisin [...] En anden missionsfamilie er med mig paa denne station.... ogsaa en fransk regjerings familie saa vi er de eneste hvite.»

Slik jeg forstår det uten å ha særlig oversikt over kartet(!), ligger Behara i Amboasary -distriktet, nabo til Tolanaro-distriktet, begge en del av Anosy-regionen i Toliaraprovinsen.

 

Nå har jeg mange tråder å nøste videre på, så takk til deg Carsten for igjen å pense meg inn på sporet!

Mvh Sigrun

 

 

Fort Dauphin hørte til amerikansk misjon fra ca. 1892. Misjonærene der var fra American Lutheran Church

 

Med hilsen

Jan Einar Holsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigbjørn

 

Eli Heskestad, NMS Madagaskar, født på Klepp, Jæren 13. april 1927, datter av lærer Peder Heskestad og hustru Anna, f. Ueland. Hun tok artium 1949, ble utdannet sykepleier ved Bergens Diakonissehjem 1950-53 og tok lærerskoleeksamen 1958. Etter språkstudium i Paris 1958-60 ble hun utsendt til Madagaskar der hun på Fianarantsoa stasjon har styrt det kristne elevhjemmet Masombahoaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eli Heskestad var i Fianaratsoa fra 1960-1964 og i Tulear fra 1966-1967. Etter dette ble hun lærer i Norge. Hun lever enda og bor på Klepp.

 

Med hilsen

Jan Einar Holsen

 

Frivillig medarbeider Det Norske Misjonsselskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du har har for noen dager siden hjulpet meg i min etterlysing av opplysninger om Ole Olsen Bolme og Petra Martine Brungodt (se lenken under). Du fant at Petra og sønnen Alfred utvandret til Afrika. Tidligere har jeg funnet ut at Petra's søster utvandret til Natal, Sør-Afrika. Det er blitt sagt at Petra Martine reiste til Afrika som misjonær, men jeg har tvilt på om det er riktig. Kan du se om det er noen spor av henne i Norsk Misjonsleksikon. Du bør kanske søke både på etternavnet Brungodt og Bolme.

 

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/177226-trompeter-ole-olsen-bolme-og-petra-martine-brungodt-hvor-ble-de-av

 

hilsen

Aasmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

 

Står det noe om Aasta Nilsen, født 04.08.1895 i Landvik i Aust-Agder. Hun var visstnok vært misjonær i Formosa, Japan og Kina.

 

Hilsen

Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingmar

 

Anna Gamlem, NLM China og Japan, født i Borgund, Sunnmøre, 6. september 1914, datter av gårdbruker Hans Gamlem og Petrine, f. Rogne. Hun gikk Nordhordlands ungdomsskole, ble utdannet sykesøster ved Lovisenberg sykehus i Oslo, fikk studieopphold i Amerika, og gikk Bibelskolen på Fjellhaug 1943-44 og var assisterende søster ved Lovisenberg og Rikshospitalet. Hun ble innviet i Oslo 1946 og i 1947 utsendt til China der hun har arbeidet ved Shihwakai stasjon. Hun kom til Japan i 1949, til Matsue stasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Samuel Samuelsen, NMS , China, født i Bergen 20-11-1903, sønn av baker Anders Samuelsen og hustru Anna, f. Myrvold. Han tok eksamen ved handelsskolen i Bergen i 1918, eksamen artium i 1930 og gjennomgikk Misjonsskolen 1926-33. Etter språkstudium i England i 1933 ble han samme år ordinert i Drammen av biskop Lunde og reiste i 1934 til China der han var ved Changsha stasjon til 1945. Han ble i China til 1949 da han kom hjem til Norge, var henholdsvis vikarprest og sekretær ved Egede Instituttet til 1953 da han gikk inn i Svenska Kyrkans tjeneste. Han ble gift på Taohwalun i 1944 med misjonær i Svenska Kyrkans Mission, Laila, f. Björkquist.

 

Laila Samuelsen, f. Björkquist, NMS China, født i Gidea, Sverige, 31-7-1904, datter av kontraktprost J. E. Björkquist og hustru Anna Sofia Clementine, f. Auren. Etter å ha tatt studenteksamen i 1923, ble hun cand. fil. i 1929, cand. theol. i 1941 og var Svenska Kyrkans misjonær i China 1930-36 og 1941-44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.