Gå til innhold
Arkivverket
Elisabeth Stedje

Mallene/Malene Erichsdatter

Recommended Posts

Elisabeth Stedje

Jeg lurer på om noen kan bekrefte/avkrefte om "min" Mallene Eriksdatter var datter til Erik Gudmundsen Riiser,Høland?

Ifølge Erling T.Hofmos artikkel i Romerike Ættehistoriebok 1958: Slektsforbindelser mellom gårder på Romerike..s.201 står bl.a Malene Eriksdatter nevnt som 16 år ved faren Erik Risers skifte 18/3-1719. Lenger ned på siden finner jeg Mallene f 1703 gm. Aslak Larsøn Mysen Enebakk.Om de er det paret jeg leter etter,ble de viet i Høland,-flyttet med 6 barn til Sollerud,V.Aker. Har sett på navnene på deres barn med hensyn til oppkalling.Han jeg stammer fra het Erich,men ettersom Erich Gudmundsens kone het Siri Sørensdatter,ikke funnet at Mallene oppkalte sin mor. Men hennes sønn Erich døpte 2 døttre for Siri.

Siri Sørensdatter ble gravlagt 27/8-1747 Høland. Ikke funnet noe skifte etter henne..

Noen som kan hjelpe?

Mvh. Elisabeth.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein O. Tislevoll

Hei jeg kunne gjerne ha hjulpet om jeg hadde visst noe om det. Du må ikke spørre folk lengre oppe i systemet ihvertfall, dem har andre ting å styre med sier dem. Står du fast må du prøve å finne frem til noen kilder selv, eller prate med vanlige folk innpå her.

V.h. Svein :rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Laila Kornstad

I Enebakk bygdebok bd. 2 s. 569 står det:

”Anders Logn m. fl. (står det i panteregisteret) skjøtet i 1738 18 lpd. Til bror og svoger Aslak Larsen. I panteboka (Pb. 3-451) får vi mer greie på hvem disse ”med flere” var. Anders Logn i Høland var g m Margrete Eriksd., Tor Gangnes i Høland med Mari Eriksd., og Guri Eriksd. var enke etter Trygg Lier i Høland 1/6 1735. Malene Eriksd., kona til Aslak Larsen, hadde før fått sine 6 lpd. Disse fire søstrene var døtre til Erik Gudmundsen på Riser (f 1661 på Rud i Aurskog), g m Siri Sørensd. Fra Vestre Nes i Høland. Erik Gudmundsen var først br. av Rud i Aurskog. Han hadde også sønnen Gudmund (1697-1754), br. av Rud i Aurskog. Bare han og søstera Guri er omtalt i Aurskog bygdebok. (I 597).”

Hilsen Laila Kornstad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Elisabeth Stedje

I Enebakk bygdebok bd. 2 s. 569 står det:

”Anders Logn m. fl. (står det i panteregisteret) skjøtet i 1738 18 lpd. Til bror og svoger Aslak Larsen. I panteboka (Pb. 3-451) får vi mer greie på hvem disse ”med flere” var. Anders Logn i Høland var g m Margrete Eriksd., Tor Gangnes i Høland med Mari Eriksd., og Guri Eriksd. var enke etter Trygg Lier i Høland 1/6 1735. Malene Eriksd., kona til Aslak Larsen, hadde før fått sine 6 lpd. Disse fire søstrene var døtre til Erik Gudmundsen på Riser (f 1661 på Rud i Aurskog), g m Siri Sørensd. Fra Vestre Nes i Høland. Erik Gudmundsen var først br. av Rud i Aurskog. Han hadde også sønnen Gudmund (1697-1754), br. av Rud i Aurskog. Bare han og søstera Guri er omtalt i Aurskog bygdebok. (I 597).”

Hilsen Laila Kornstad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Elisabeth Stedje

Hei Laila!

Hjertelig takk for ditt svar som oppklarte slektssammenhengen!

Mvh.Elisabeth!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.