Gå til innhold
Arkivverket

Mallene/Malene Erichsdatter


Elisabeth Stedje
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan bekrefte/avkrefte om "min" Mallene Eriksdatter var datter til Erik Gudmundsen Riiser,Høland?

 

Ifølge Erling T.Hofmos artikkel i Romerike Ættehistoriebok 1958: Slektsforbindelser mellom gårder på Romerike..s.201 står bl.a Malene Eriksdatter nevnt som 16 år ved faren Erik Risers skifte 18/3-1719. Lenger ned på siden finner jeg Mallene f 1703 gm. Aslak Larsøn Mysen Enebakk.Om de er det paret jeg leter etter,ble de viet i Høland,-flyttet med 6 barn til Sollerud,V.Aker. Har sett på navnene på deres barn med hensyn til oppkalling.Han jeg stammer fra het Erich,men ettersom Erich Gudmundsens kone het Siri Sørensdatter,ikke funnet at Mallene oppkalte sin mor. Men hennes sønn Erich døpte 2 døttre for Siri.

 

Siri Sørensdatter ble gravlagt 27/8-1747 Høland. Ikke funnet noe skifte etter henne..

 

Noen som kan hjelpe?

 

Mvh. Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg kunne gjerne ha hjulpet om jeg hadde visst noe om det. Du må ikke spørre folk lengre oppe i systemet ihvertfall, dem har andre ting å styre med sier dem. Står du fast må du prøve å finne frem til noen kilder selv, eller prate med vanlige folk innpå her.

 

V.h. Svein :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Enebakk bygdebok bd. 2 s. 569 står det:

 

”Anders Logn m. fl. (står det i panteregisteret) skjøtet i 1738 18 lpd. Til bror og svoger Aslak Larsen. I panteboka (Pb. 3-451) får vi mer greie på hvem disse ”med flere” var. Anders Logn i Høland var g m Margrete Eriksd., Tor Gangnes i Høland med Mari Eriksd., og Guri Eriksd. var enke etter Trygg Lier i Høland 1/6 1735. Malene Eriksd., kona til Aslak Larsen, hadde før fått sine 6 lpd. Disse fire søstrene var døtre til Erik Gudmundsen på Riser (f 1661 på Rud i Aurskog), g m Siri Sørensd. Fra Vestre Nes i Høland. Erik Gudmundsen var først br. av Rud i Aurskog. Han hadde også sønnen Gudmund (1697-1754), br. av Rud i Aurskog. Bare han og søstera Guri er omtalt i Aurskog bygdebok. (I 597).”

 

Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Enebakk bygdebok bd. 2 s. 569 står det:

 

”Anders Logn m. fl. (står det i panteregisteret) skjøtet i 1738 18 lpd. Til bror og svoger Aslak Larsen. I panteboka (Pb. 3-451) får vi mer greie på hvem disse ”med flere” var. Anders Logn i Høland var g m Margrete Eriksd., Tor Gangnes i Høland med Mari Eriksd., og Guri Eriksd. var enke etter Trygg Lier i Høland 1/6 1735. Malene Eriksd., kona til Aslak Larsen, hadde før fått sine 6 lpd. Disse fire søstrene var døtre til Erik Gudmundsen på Riser (f 1661 på Rud i Aurskog), g m Siri Sørensd. Fra Vestre Nes i Høland. Erik Gudmundsen var først br. av Rud i Aurskog. Han hadde også sønnen Gudmund (1697-1754), br. av Rud i Aurskog. Bare han og søstera Guri er omtalt i Aurskog bygdebok. (I 597).”

 

Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.