Gå til innhold
Arkivverket

Døpte - Solum, Telemark 1863


Øyvind Kallstad
 Del

Recommended Posts

Nr. 149 (Første linje)

 

Halvor, født 11. oktober, døpt 6 desember. Jeg trenger litt hjelp til å tyde det som står i rubrikken etter dette (altså fedrenes navn og bopel)

 

?? Ole Halvorsen

og Mari Pedersd Bakkene

??

 

På forhånd takk.

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inderst Ole Halvorsen og Mari Pedersd. Bakkene, Kallestad dvs. at de var inneboende på Kalstad under Gisholt vestre i Kilebygda. (Men denne plassen er du vel kjent med?)

 

Mari er kanskje fra Bakkane under Stensrød?

 

Dessuten ser jeg at barnet er døpt i «K. K.» som vel må være Kilebygda kirke. Den var ganske ny på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Takker og bukker.

 

Ja er kjent med Kalstad under Gisholt. (Derav etternavnet mitt :))

 

Jeg finner igjen familien i folketellingen i 1865 og da bor de på Bakkene. Er det hun eller han som kommer i fra Bakkene?

 

Jeg driver og går igjennom en del informasjon jeg har hatt liggende en stund, og begynner å tro at jeg har en del feilaktig informasjon. Har f.eks prøvd å finne ekteskapet mellom Halvor og Mari, men har ikke hatt noe hell enda.

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Takker og bukker.

 

Ja er kjent med Kalstad under Gisholt. (Derav etternavnet mitt :))

 

Jeg finner igjen familien i folketellingen i 1865 og da bor de på Bakkene. Er det hun eller han som kommer i fra Bakkene?

 

Nå var jeg akkurat inne og redigerte litt mens du skrev, og som du ser spekulerer jeg på om det er hun som er fra Bakkane. (Redigert: Bakkene under Fjeld må det jo være. Det skriver også Gjone på s. 418 i Solum 2, hvor han ramser opp folketellinga av 1865 for denne gården. Det ser ikke ut som Mari er født i Solum, nå har jeg jo registrert alle døpte fram til 1830.)

 

Jeg tipper at Ole er født på Kalstad og er identisk med denne kroppen.

 

Jeg driver og går igjennom en del informasjon jeg har hatt liggende en stund, og begynner å tro at jeg har en del feilaktig informasjon. Har f.eks prøvd å finne ekteskapet mellom Halvor og Mari, men har ikke hatt noe hell enda.

 

Jeg skal hjelpe deg å leite litt. Har du sjekket Bamble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for all hjelp :)

 

Ser ut til å være den samme Ole som du linket til ja.

 

Har ikke sjekket Bamble. Noen spesiell grunn til at jeg bør sjekke der?

 

I mine gamle data har jeg ført opp denne Ole med ei Marie Pedersdatter som kone (fra Aamodt i Landsmarka, Lunde) men er ikke så sikker på om det er rett lenger. Riktignok er det ikke langt i fra Mari til Marie, men hadde en litt større "feil" for sønnen til Ole (Halvor Olesen). Hadde ført opp han som gift med ei Margit Halvorsdatter fra Nærnetten, Seljord), mens han i virkeligheten var gift med Marie Halvorsdatter (fra Flatdal), så begynner å bli litt skeptisk til denne grenen av treet og vil følgelig dobbeltsjekke all informasjonen jeg har.

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som Mari er født i Solum, nå har jeg jo registrert alle døpte fram til 1830.)

 

I følge folketellingen i 1865 er hun født i Bø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge folketellingen i 1865 er hun født i Bø.

 

Ja det overså jeg selvfølgelig :blink: Da skal vi vel leite etter giftermålet der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt annet svikter, sjekk Familysearch :D Der fant jeg giftermålet med en gang, 23.07.1852. Her er kirkeboka, nederst på sida:

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Solum, Ministerialbok nr. I 6 (1844-1855), Ekteviede 1852, side 334.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4970&idx_id=4970&uid=ny&idx_side=-327

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060720050449.jpg

 

23.07.1852 S. K.: Ungkarl Ole Halvorsen Kallestad 25 år, og pigen Mari Pedersdatter Bøe / Kallestad 24 år. Hans far Halvor Saamundsen, hennes far Peder Thoresen. Forloverne er Ellef Isaksen Frønæs og Halvor Halvorsen Egelund.

 

Snakker om å gå over bekken etter vann :)

 

Og her har du Mari hos Nils Buverud:

 

http://www.holla-og-lundeslekt.org/slekt/showIndividual.do?IId=11289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt annet svikter, sjekk Familysearch :D Der fant jeg giftermålet med en gang, 23.07.1852. Her er kirkeboka, nederst på sida:

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Solum, Ministerialbok nr. I 6 (1844-1855), Ekteviede 1852, side 334.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-327

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60720050449.jpg

 

23.07.1852 S. K.: Ungkarl Ole Halvorsen Kallestad 25 år, og pigen Mari Pedersdatter Bøe / Kallestad 24 år. Hans far Halvor Saamundsen, hennes far Peder Thoresen. Forloverne er Ellef Isaksen Frønæs og Halvor Halvorsen Egelund.

 

Snakker om å gå over bekken etter vann :)

 

Og her har du Mari hos Nils Buverud:

 

http://www.holla-og-...al.do?IId=11289

 

Hmm.. men stemmer dette da? I følge 1865 folketellingen så var Ole og Mari henholdsvis 40 og 39 år.

 

Ole : 1852 + 25 år = ca 1877 (Kirkeboka)

Ole: 1865 - 40 år = ca. 1825 (Folketellingen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. men stemmer dette da? I følge 1865 folketellingen så var Ole og Mari henholdsvis 40 og 39 år.

 

Ole : 1852 + 25 år = ca 1877 (Kirkeboka)

Ole: 1865 - 40 år = ca. 1825 (Folketellingen)

 

Han var vel 25 år da han giftet seg i 1852, ikke sant? ;)

 

For øvrig skal alder ved ft1865 leses som hvor mange år man fyller i løpet av påfølgende år, altså 1866. Da blir det ikke så hakkande gæernt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Ole var 25 år da han giftet seg i 1852, så skulle han vel være født omkring 1827, ikke 1877 :unsure:

 

Det stemmer jo bedre med opplysningene i FT også.

 

(Der smatt Leif B. forbi, gitt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var vel 25 år da han giftet seg i 1852, ikke sant? ;)

 

For øvrig skal alder ved ft1865 leses som hvor mange år man fyller i løpet av påfølgende år, altså 1866. Da blir det ikke så hakkande gæernt :)

 

hehe.. vanskelig med minus og pluss og sånt laugh.gif

 

Da tror jeg vi var i boks med den ja.. Tusen hjertelig takk for hjelpen!

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.