Gå til innhold
Arkivverket

Buskerud Hole, Sven Svensen f.ca 1846 Sverige


Berit Gullbekk
 Del

Recommended Posts

Sigvart Peter blir født 1866 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1094&idx_id=1094&uid=ny&idx_side=-63

Far er oppgitt til Sven Svensen på Gjesvold, antagelig han her http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f60612&gardpostnr=163&personpostnr=720&merk=720#ovre

Det er nok moren som står på samme side, feilskrift for Paulsdatter. Hun var fra Hurumeie. Jeg har lett i innvandrede fra 1846-1866 uten å finne han. Fant en i 1865, men han er for gammel. Har også lett i utflyttede og Emigranten. Sigvart ble gift med min bestemors søster og døde i Drøbak 1946. Er det noen som vet noe om mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så først etter konfirmasjonen til Sigvart Peter, men fant den ikke. Har du funnet den? (Jeg tenkte at det kanskje kunne stå en yrkesbetegnelse på ham, om han hadde blitt værende i området.)

 

Jeg fant to mulige i Emigranten - forsøker å legge inn bilde:

 

 

 

post-162-0-05137700-1297205376_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel den andre av dem som er mest aktuell, for den første hadde tenkt seg til Bjørkager, (som kan være i Borgund, SF, etter å ha søkt etter stedet.) Den andre, som dro til Drammen, kan jo ha flyttet til Hole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp! Sigvart ble konfirmert i Norderhov Norderhov Mini 15 1875-1884 side 326, nr.22. Beklager at jeg glemte å legge inn den. Jeg skal se på de fra emigranten. Rart ikke de kom opp hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emihamn vises først (5) og det var først nå jeg oppdaget at en må trykke på 'Visa' i ruten over 'Antal funna'. Det var 11 i Emibas Värml. og de kom altså opp etterpå. (Det er ikke lenge siden jeg kjøpte denne CD'en og har ikke sett så mye på den ennå.)<br><br>Jeg søkte på perioden 1860-1865.<br>

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit, dette er litt "perifert", men du kan lese om Sigvarts halvsøsken i debatt nr. 83269 og 84401 i det "gamle" debattforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit, dette er litt "perifert", men du kan lese om Sigvarts halvsøsken i debatt nr. 83269 og 84401 i det "gamle" debattforumet.

Flott, da gjør jeg det. Greit å få med alle i basen min. Vet aldri hva man får bruk for. Har sett litt på de to Svenkandidatene. Han som dro til Drammen hadde vært i Ekeren (må vel være Eiker) før. Hvis aldersangivelsen i FT1865 stemmer er han for gammel. Han fra Vitsand passer i alder, så jeg skal se om andre fra Vitsand hadde reist før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være avvik i aldersangivelsen i1865-tellingen, så jeg antar at en kan ha slingringsmonn i dette tilfelle. (Tellerne har vel ikke møtt hver enkelt. Det var nok annerledes å vite alderen på Karen, for hun var fra bygda, tenker jeg.) Jeg legger derfor inn det jeg har funnet.

 

Familien til Sven som skulle til Drammen, flyttet til Elverum i årene 1856 - 1859 fra Åmott, Brunskog, Sverige i 1859 - unntatt en søster Stina. Sven er oppført som innflyttet i 1859.

 

Kilde i svenske kirkebøker:

Brunskog AI:27 (1856-1860) bild 291/ sid 286 (AID: v10533.b291.s286 om du skulle ha Arkiv Digital)

 

Familien til Sven Svensson i Elverum i 1865:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f60427&gardpostnr=421&personpostnr=2567#nedre

 

Innflyttingen til Elverum:

Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 10 (1857-1868), Inn- og utflyttede 1858-1860, side 297.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8895&idx_id=8895&uid=ny&idx_side=-263

 

(Det er her det står forskjellige innflyttingsår fra Sverige.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser dette nå husker jeg at jeg har sett på dette før. Vet ikke hvorfor jeg la det til side. Får nok ta en ny titt på dette. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du kanskje fra før Berit:

 

Norges håndverkere 1938:

 

Sigvard Petter Rynning, gullsmed, Drøbak, f.3-9-1866. Foreldre: Svend Rynning og Karen. I Tyskland ca 1 1/2 år, i USA 4 1/2 år, startet forr. 1894. Medl. av Drøbak Håndverkerforening og Norges Gullsmedforbund. I ligningsnevnden.

 

Gift 21-6-1889 med Karen Steffensen. Foreldre: Ole Steffensen og Helene. - Tidl. direktør i Follo Sparebank, nu i bankens forstanderskap. Deltok tidligere i sang og musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det hadde jeg ikke, takk. Jeg har ikke forsket så mye på disse to siden de ikke hadde barn og ikke er mine direkte forfedre. Jeg begynte igjen nå fordi jeg synets det manglet noe på den godeste Sven. Det er jo også en mulighet for at han var skogfinne så jeg prøver litt til.

Nå ser jeg at det står Sven Rynning. Lurer på hvor det kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven Svensen på Gjelstad i 1865 er Sven Svensson fra Brunskog. Sven Svensson fra Åstebyholm var tilbake i Fryksände 4/11 1865 og kan derfor ikke være far til Sigvart etter normale regnemåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, skal være Gjesvold og kalles Sven Rynning i Gullsmedboken ser jeg. Hvis flere leter på denne Sven er familien som følger:

Sven Olsson, f.14/7 1806 Nedre Ullerud, Värmland g..1/1 1832 i Brunskog med Anna Andersdotter f.2/2 1815 Brunskog Värmland

Barn alle født Brunskog:

Kajsa f.24/9 1833, Britta f.10/&9 1835, Olof f.19/2 1837, Anders f.3/12 1838, Stina f.1/5 1840, Sven f.22/3 1842

Anna ble g. 26/7 1844 i Brunskog med Sven Andersson f.26/5 1819 i Mangskog

Barn alle fødr Brunskog:

Marta f.28/1 1845, Anna f.27/10 1846, Nils f.23/9 1848

Disse flyttet da til Elverum

Sven Olsons foreldr. Olof Anderson og Stina Svensdotter, Sven Andersons foreldr. Anders Olson og Marit Svensdotter

 

 

Presisering:

Dette med forbehold at den Sven som dro fra Brunskog er den som dukket opp på Gjesvold. Jeg finner bare en aktuell person i FT1865 og det er han. Ved Sigvarts dåp står også at faren var dreng på Gjesvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest de to debattene fra det gamle forumet og der var det funnet mye interessant!

 

Jeg fant at Sven Anderson fremdeles er å finne på Elverum i 1900-tellingen hos datteren Anna, gift Lund, og der er også navnet Sigvart tatt i bruk på en sønn født i 1888:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f00427&gardpostnr=268&personpostnr=1660#nedre

 

Oscar Sigvart Lund f. 21.02.1888, døpt 15.04.1888 (mor Anna Svensdatter)

Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 15 (1893-1913), Konfirmerte 1903, side 75.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4731&idx_id=4731&uid=ny&idx_side=-82 (nr. 11)

 

Kanskje det finnes et skifte etter Sven Anderson som angir etterkommerne og hvor de bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dør Anna Andersdatter Søbak 12. 05.1892:

 

Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 12 (1880-1893), Døde og begravede 1892, side 84.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6046&idx_id=6046&uid=ny&idx_side=-82 (nr. 42 - nederst)

 

(Jeg så etterhvert at hun hadde vært gift med Sven Olsen først.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.