Gå til innhold
Arkivverket

Ane av Michel Ringkjøbing


Leif Ringkjøb
 Del

Recommended Posts

Hei

Håper noen kan hjelpe meg. Jeg leter etter mine aner fra Danmark. Jeg har nå funnet Michel Ringkjøbing som var født ca 1611 i Danmark. Han fikk en sønn som her Nicolai eller Nicolaus Ringkjøbing 1630 - 1684 han giftet seg med Sophia Tygesdatter Ancher sannsynligvis i Skien, Telemark.

 

Nicolai/Nicolaus Ringkjøbing ble sannsynligvis født i Danmark i 1630. Han flyttet deretter til Norge (Skien) sammen med sin far Michel (sannsynligvis i 1640).

 

Jeg trenger hjelp til å finne Michel Ringkjøbing's kone og foreldre samt aner videre i Danmark.

 

Har søkt litt rundt og finner endel personer i Danmark som heter Ringkjøbing men om dette er av samme slekten eller ikke finner jeg ikke ut av.

 

Håper noen kan hjelpe meg på vei videre. Tusen takk!

 

 

- Leif Ringkjøb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Inger

Takk for det. Ringkjøb slekten etter at de kom til Norge har jeg rimelig god oversikt over. Det jeg er på utkikk etter er familien før Michel Ringkjøbing f. ca 1611 i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at navnepraksisen er noe annerledes i Danmark enn i Norge. I Danmark er det svært mange som har tatt etternavn etter byen de kommer fra. Så fellesnevneren for dem som heter Ringkjøbing er at de kommer fra byen Ringkøbing i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landmajor Nicholaus Ringkiøbing lever ennå sommeren 1693 da han møtte på tinget i Lofoten http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090515640434.jpg

 

Nicolaus og Sophia Tygesdatter kan ikke sees på vigsellisten til Skien eldste Kirkebok (1659-1679), antagelig ble de viet et annet sted. Mulig i Tønsbergomådet der han var stasjonert før han kom til Skien.

 

Det står i Bodin bygdebok - bind II, del 5.Tverrlandet s. 342: Nicolai Ringkiøbing satt som oppsitter av Elstad 1672-1686, 1684-86 Fenes på Innstranda som han må ha brukt som underbruk. Familien flyttet etter det til en annen plass, hvor det var kjenner jeg ikke til.

 

Se ellers denne debatten

 

Om Nicolaus Ringkjøbing var bror til presten Povel Michelsen Ringkiøbing og Karen Michelsdatter Ringkiøbing. Er ennå ikke dokumentert da Nicolaus ikke opptrer med patronymikon kun med slektsnavnet Ringkiøbing.

 

Hva er kilden for at Sophia Tygesdatter av slekten Ancher?

Hvor har du funnet Michel Ringkiøbing f. 1611?

 

Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for mye ny informasjon. Setter stor pris på det.

Har funnet mye informasjon om Ringkjøb slekten her http://vestraat.net/ettersl/ringkjoebing0001.htm#id76498

I lys av den informasjonen du kommer med nå ser jeg jo at Nicolai ikke kunne ha dødd 1684 som beskrevet på den siden.

 

Jeg bør vel ikke ta alt for god fisk der kanskje....?

 

Jeg greier ikke å huske hvor det var jeg fant at han sannsynligvis var født ca 1611. Mener det var på noen andres slekt side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner for såvidt ogå noe info hvor Nicolaus Ringkjøbing nevnes som død i 1685... hehe ser du er kilden :)

 

Nicolaus Ringkiøbing, født i Ringkøbing i Danmark, død ca. 1684 på Fenes i Bodin. Nevnes som død i 1685. Antas å ha kommet til Norge i begynnelsen av 1640-tallet. Nicolaus ble ansatt som kapteinløytnant ved Tunsbergske eskadron 1/10 1645. Kaptein ved Akershus nasjonal infanteri regiment 1/5 1647. Avtakket 1/12 1649. Igjen ansatt nå som kaptein ved Urnes dragoner 31/5 1657. Avtakket 20/3 1658 etter 'Krabbekrigen'´s slutt. Ble igjen ansatt ved samme avdeling nå som sjef for Hedemarkske kompani 24/8 1658. Generalkrigskommisær Knud Skinckel var da blitt sjef for dette dragonregiment. Major der 18/3 1659. Nicolaus ble tatt til fange av den svenske oberst Erik Drake 13/1 1660. Avtakket 27/5 s.å. Major over landdragonene Sønnenfjeldske 6/1 1662 til 1/11 1666. Sjef for et kompani av Akershus nasjonal infanteri regiment´s reserve 13/9 1675 til utgangen av 1676. Han var da samtidig kommandant ved Næs Skanse under Vinger festning. Omtales siden januar 1677 som 'major Nordensfjelds' uten at man kan si at han var plassert ved noen av de faste avdelinger. Gift med Sophie Tygesdatter.

Kilde: Micael Moum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilden for Nicolaus Ringkiøbing sin militære bane er Ovenstad http://www.genealogi.no/kilder/mil/ovenstad/ovenstad_bind_ii/index.html side 309

 

Mye av Ringkjøb-slekten bygger på gammel forskning. Når nye kilder kommer frem i lyset gjennom Arkivverket sine skannende dokumenter, finner en nye opplysninger som viser at den eldre forskningen ikke holder mål. Hvis man ikke har primærekilder å henvise til så er de lite verd. Noe mange har lært av avdøde Vigerust.

 

 

Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg vet ikke hvem han er utenom det som står skrevet om han i Ovenstad.

 

Nicolaus Ringkiøbing hadde etter det man kjenner til bare 1 sønn Thomas. Kan jo være at Nicolaus sin far het Thomas. Hvis Nicolaus var dansk født så bør han finnes i militære ruller før 1645 hvis disse er bevart. Sannsynlig så har han gått gradene i Danmark. Lite forskning er gjort i Danmark om Ringkiøbing-slekten. København og Ringkøbing er naturlige steder å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.