Gå til innhold
Arkivverket

Barbara Borse f. 29.nov. 1748, Solum, Telemark


Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Hun var gift med taxadør Rasmus Malling og døde i Tønsberg. Hun ble begravet i St. Laurentii kirke 3. april 1797 http://www.arkivverk...y&idx_side=-29.

 

Barbara etterlot seg mann og flere barn, men jeg klarer ikke å finne skiftet hennes. Det er ikke under Tønsberg Sorenskriverembete. Hvor kan det da ligge?

 

Ektemannen, Rasmus Mallling, døde 3. nov 1807 i København iflg. Melbye:Tollere gjennom 300 år. Vil da et eventuelt skifte være foretatt i København eller i Norge? Jeg har ikke funnet dødsinnførselen hans da jeg ikke vet hvor han døde eller hvorfor han da var reist til København. Han står heller ikke nevnt hos Gløersen. I 1801 oppholdt han seg på Eichlie gård på Norderhov, Buskerud.

 

Barbras mor var Bolette Frederica Monrad og hun døde 1803 i Solum, Telemark. Jeg har lett igjennom skifteprotokollen for Nedre Telemark uten å finne henne, men kan jo ha oversett det da skriften er liten og knudrete. Det er primært arvingene i alle skiftene jeg er interessert i.

 

Håper noen har oppllysninger som kan sette meg på sporet her.

 

Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nesten gitt opp å lese skifter ved omlag 1795 på grunn av den håpløst knøttete skriften. Fysisk er disse protokollene noen digre flak som ikke tåler så høy nedskalering som i dagens gjengivelse. De er scannet i en høyere oppløsning, og jeg håper at Arkivverket etterhvert vil la oss få se disse protokollene i den oppløsningen de er scannet i.

 

Skifte blir jo som regel foretatt der hvor personen har sitt bosted ved døden. Vær oppmerksom på at det gjelder andre regler for borgere, da skiftet ble ført av byfogden i den byen hvor de hadde borgerskap uansett bosted. Ettersom vi snakker om tida før 1814 er det selvfølgelig ingen regel uten unntak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var gift med taxadør Rasmus Malling og døde i Tønsberg. Hun ble begravet i St. Laurentii kirke 3. april 1797 http://www.arkivverk...y&idx_side=-29.

 

Barbara etterlot seg mann og flere barn, men jeg klarer ikke å finne skiftet hennes. Det er ikke under Tønsberg Sorenskriverembete. Hvor kan det da ligge?

 

Ektemannen, Rasmus Mallling, døde 3. nov 1807 i København iflg. Melbye:Tollere gjennom 300 år. Vil da et eventuelt skifte være foretatt i København eller i Norge? Jeg har ikke funnet dødsinnførselen hans da jeg ikke vet hvor han døde eller hvorfor han da var reist til København. Han står heller ikke nevnt hos Gløersen. I 1801 oppholdt han seg på Eichlie gård på Norderhov, Buskerud.

 

Barbras mor var Bolette Frederica Monrad og hun døde 1803 i Solum, Telemark. Jeg har lett igjennom skifteprotokollen for Nedre Telemark uten å finne henne, men kan jo ha oversett det da skriften er liten og knudrete. Det er primært arvingene i alle skiftene jeg er interessert i.

 

Håper noen har oppllysninger som kan sette meg på sporet her.

 

Mvh Benedicte

 

Jeg har sønnen Halvor Severin Malling, gift 19/7/1797 i Garnison Kirke, Kbh., med Anne Bergye. Kilde NST 33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Leif. Kanskje det hadde vært enklere å forsøke å dra til Kongsberg og lete i skiftekortene først for deretter å se originalen. Men det kan jeg ikke før til sommeren.

 

Når det gjelder Rasmus Malling så levde han av pensjonen i 1801, og hadde vel derfor ikke noe borgerskap.

 

Den jeg leter etter er datteren til Rasmus, Kirsten Malling. Her har sannsynligvis presten skrevet feil navn i kirkeboken og kalt henne Maren ved dåpen i Østre Porsgrunn Min lenke Jeg har ikke funnet noen bekreftelse på at Maren eksisterer. Men derimot er Kirsten konfirmert sammen med den ett år eldre broren. Det er den eneste bekreftelsen jeg har på at Kirsten hører til denne familien. Men det er ikke oppgitt foreldre ved konfirmasjonen, så jeg kan ikke være 100% sikker på at det stemmer. Riktignok er søsteren, Bolette Falch fadder på et av barnebarna hennes, men likevel er ikke dette noe bevis.Derfor hadde jeg håpet å finne et skifte hvor hun er nevnt, men det ser ganske umulig ut.

 

Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ante jeg ikke, Oddbjørn. Tusen takk. Så da var han muligens hos sønnen da han døde. Jeg får sjekke Garnisonskirken og se om han er innført der som død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Leif. Kanskje det hadde vært enklere å forsøke å dra til Kongsberg og lete i skiftekortene først for deretter å se originalen. Men det kan jeg ikke før til sommeren.

 

SAKO har scannet alle skiftekortene: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/search?forvaltning=&fylke=07&embete=&protokoll=SKRK&periode=&navn=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, for info, men Tønsberg er ikke med her, kun kommunene rundt byen. Det kommer vel med tiden.

 

Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er sønnen i København FT:1801:

 

København, København (Staden), Øster Kvarter, Øster Kvarter, Matr. 196, 637, FT-1801, A5021

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Halvor Malling 29 Gift Husbonde Student

Anna Berbye 27 Gift hans Kone

Emilia Lovise [Malling] 3 Ugift deres Datter

 

 

Han var medlem av enkekassen opprettet police 17/11 1780:

 

Rasmus Malling Taxadeur i Porsgrund

 

Født: 08-02-1738 Eidanger Stempelmærke: Norge

 

Død: 03-10-1807

 

Notat: Død ifølge Melbye:Tollere gjennom 300 år Dåbsattest i RA.

 

 

Hustru:

Policenummer: 817

Pensionspolice oprettet: 17-11-1780

Årlig Pension: 150 Indbetalt: 537 Afdragsordning: 0

 

Barbara Bosse

 

Født: 01-12-1748 Solum Stempelmærke: Norge

 

Død: 27-03-1797

 

Notat: Dåbsattest i RA.

 

Obs! Her står han døde 3-10-1807 og ikke 3-11!

 

Men jeg finner ham ikke begr. i Garnisons - det er flere protokoller med begr. så jeg kan ha overset, i København finnes det også Frederiks hospital som kan være en mulighet.

 

Her har du en slektstavle:

 

http://www.aasklint.dk/getperson.php?personID=I11595&tree=aner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nesten gitt opp å lese skifter ved omlag 1795 på grunn av den håpløst knøttete skriften. Fysisk er disse protokollene noen digre flak som ikke tåler så høy nedskalering som i dagens gjengivelse. De er scannet i en høyere oppløsning, og jeg håper at Arkivverket etterhvert vil la oss få se disse protokollene i den oppløsningen de er scannet i.

 

Dette er en misforståelse. Nedskaleringen skjedde ved mikrofilmingen, og med mikrofilmingen som utgangspunkt, er dette det beste vi kan tilby. Bildene (jpg) som legges ut på nett, har noe lavere oppløsning enn filene vi bruker som langtidslagring (png), men til gjengjeld er de kontrastjusterte og skjerpet. Bildene som vi langtidslagrer, er ganske store (noen Mb). Våre tjenester ville blitt vesentlig tregere om vi skulle lagt ut disse bildene, og fordi nedskaleringen var så stor i utgangspunktet, hjelper det ikke med høyere oppløsning.

 

Skal protokoller som denne komme til sin fulle rett, må de fargeskannes fra original. Det er ikke utenkelig at dette kan bli gjort senere, men det ligger ikke i prioriteringene nå. Skanning fra mikrofilm er raskt og effektivt, og med noen unntak - som her - er sluttproduktet meget bra. Denne protokollen var neppe god å lese på mikrofilm heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bente. Takk for dette. Den slektstavlen du henviser til har jeg sett ikke bare der, men også flere andre steder, og jeg mener at den er feil med hensyn til Rasmus Mallings opphav. Jeg godtok også i begynnelsen at det var Halvor Malling og Dorthea Berner som var hans opphav, men det har ikke vært mulig å finne noen sønn av Halvor og Dorthea døpt. Da begynte jeg å se på andre muligheter, og er kommet frem til at det er søsteren til Halvor Malling, Kirsten Malling gift med Peter Lorentzen som er rette foreldre til vår Rasmus. Her er Rasmus dåp Telemark fylke, Eidanger, Ministerialbok nr. 4

 

Ifølge skifte etter Peter Lorentzen kan vi se at hans sønn Rasmus, som ved farens død i 1754 i Brevik, bodde hos kontrollør Biner som 15 3/4 år Skifteregister for Skien 1666-1808 . Senere ble Rasmus toller som Biner, og han kjøpte også huset hans, Jønholt i Porsgrunn av ham. Hans eldste sønn er også oppkalt etter Biner. Alt dette skulle tilsi at de tavlene som ligger ute på nettet er feil. Rasmus har altså tatt navnet til morens familie.

 

Jeg har nå lett gjennom alle dødsfall i Garnisonskirken i København i 1807, men har ikke funnet ham. Muligens er det Fredriks hospital som du nevner, men det har jeg ikke sjekket ennå.

 

Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg leter etter er datteren til Rasmus, Kirsten Malling. Her har sannsynligvis presten skrevet feil navn i kirkeboken og kalt henne Maren ved dåpen i Østre Porsgrunn Min lenke Jeg har ikke funnet noen bekreftelse på at Maren eksisterer. Men derimot er Kirsten konfirmert sammen med den ett år eldre broren. Det er den eneste bekreftelsen jeg har på at Kirsten hører til denne familien.

 

Jeremias Hagerup var lei til å skrive feil navn, det har jeg sett flere tilfeller av. Ettersom Kirsten Malling er konfirmert 15 år gammel i 1792, kan du nesten gå ut fra at hun er identisk med «Maren» døpt 15 år tidligere. Du kan lese om en feilskriving av samme type her: http://solumslekt.org/forum/read.php?f=1&i=3682&t=3682

 

Jeg har skrevet av Hagerups kirkebøker for Porsgrunn. Du finner avskriftene her: http://solumslekt.org/kilder/kirkebok/porsgrunn/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal protokoller som denne komme til sin fulle rett, må de fargeskannes fra original. Det er ikke utenkelig at dette kan bli gjort senere, men det ligger ikke i prioriteringene nå. Skanning fra mikrofilm er raskt og effektivt, og med noen unntak - som her - er sluttproduktet meget bra. Denne protokollen var neppe god å lese på mikrofilm heller!

 

Kristian, jeg noterer meg ditt svar og håper at en eventuell nyscanning av de mest uleselige skifteprotokollene kommer i min levetid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du er enig med meg ang. Kirsten Malling, Leif. Jeg har lett etter henne i mange år og prøvet ut diverse teorier, men det eneste sannsynlige er feilskrift av presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsten ble gift med Henrich Schlanbusch Coucheron i 1797: Kirkebok for 0805 Porsgrunn Mini 3 (viede 1764-1814) i transkripsjon av Gard Strøm. Cop. 13/5-1797 hiemme i Huuset. Kgl. Bevilling af Hr. Henrich Schlanbusch Coucheron og Jomfr. Kirsten Malling. Cav: A: Coucheron (sign.), Folkman Frek (sign.)

 

Originalen nederst til venstre her:

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Porsgrunn, Ministerialbok nr. 3 (1764-1814), Trolovede 1797, side 184-185.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7871&idx_id=7871&uid=ny&idx_side=-95

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061206010166.jpg

 

Har du noe mer om dette paret?

 

Familien er nevnt av Per Nermo her:

 

http://www.nermo.org/slekt/d0022/g0000013.html#I36199

 

Her er familien i 1801:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010628&gardpostnr=66&personpostnr=1078&merk=1078#ovre

 

Henrich begravet 11.04.1801 i Hurum:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hurum, Ministerialbok nr. 7 (1771-1810), Døde og begravede 1801-1804, side 246.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8430&idx_id=8430&uid=ny&idx_side=-178

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061214630484.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Kirsten Malling og Henrich Coucheron ble han utnevnt til kongelig tollbetjent 28 september 1796 på Filtvedt i Hurum, Buskerud. Her døde han og ble begravet 11. april 1802. De fikk to barn, Cathrine Medea, født 1797 i Åsgårdstrand (men har ikke klart å finne dåpen hennes), og Barbro Margrethe, døpt 24. august 1800 i Hurum. Etterat mannen døde forsvinner Kirsten fra Hurum, men da Cathrine Medea giftet seg med Peter Vogt Pay 17. oktober 1821 i Svarstad kirke, står hun som Jomfrue og boende på Svarstad Prestegård. Kirsten Malling blir begravet på Strømsø 18. mai 1855. Her bor også Cathrine Medea med familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge mine notater hadde Rasmus Malling og Barbara Borse 12 barn

i Solum Slekt finnes kun 11.

Friderich Berner Rasmussen Malling 19 sep. 1769.

Mvh. Øyvind

 

Han hadde jeg oversett. Takk skal du ha. Døpenavnet hans er skrevet som «Friderich Biner» og han er rimeligvis oppkalt etter kontrollør Friederich Biener som også er med som fadder. Han dør allerede i 1798, da titulert som skipper.

 

Dåp: Kirkebok for 0805 Porsgrunn Mini 2 (Østsida 1764-1814). Kronologisk liste side 32-33. 19.09.1769: Døbt Rasmus Malling og Barbara Bosses barn Friderich Biner. Test: Provst Joh. Friderich Monrad, Controleur Biener, Mons. Bosse, Madame Bosse, Madselle Ane Bolette Lange.

 

Konfirmasjon: Kirkebok for 0805 Porsgrunn Mini 2 (Østsida 1764-1814). Kronologisk liste side 114-115. 03.04.1785: Conf 2. Friderich Biener 15 aar.

 

Begravelse: Kirkebok for 0805 Porsgrunn Mini 1 (Vestsida 1764-1814). Begravde side 295. 09.06.1798: Skip. Friderich Biener Malling 29½ aar.

 

Jeg har ført det inn i databasen min, og det kommer på Solumslekt ved neste oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående denne Friderich Biener, er det nevnt skifte etter ham i Skifteregister for Skien påbegynt 05.06.1798 og sluttet 11.10.1799. Det vises her til protokoll 10a (1794-1800), denne finner jeg ikke blant de scannede protokollene. I følge teksten har han «høyst sandsyenlig forkortet sit Liv», på den tida var dette en forbrytelse og betydde vel at Staten ville konfiskere evt. eiendom slik at det ikke ble noe å arve. Ettersom han var ugift ville jo arvingene være foreldre og søsken, men de er ikke nevnt i registeret utenom en diffus henvisning til morbroren Joachim? Borse og morsøstra Mad. Borse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å høre om Fredrik og leit.

Og det finnes enda et barn, Rasmus Malling som ble begravet 5. september 1782, 13 dager gammel Østre Porsgrunn Min lenke.

 

Så totalt hadde paret 13 barn.

 

Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.