Gå til innhold
Arkivverket
Siw Merethe Sværholdt

Ber om hjelp til å tyde skifte Sunnhordland 1773-1780 Aa8 - Dorthea Lamberg

Recommended Posts

Siw Merethe Sværholdt

Jeg klarer såvidt å lese det øverste, at det er 21.oktober 1775 i Gjermundshavn og at skiftet gjelder

Dorthea Lamberg, hennes barn og barnebarn.

Håper noen lesekyndige klarer å tolke resten av disse kråketærne:-)

Åh, kanskje det hjelper å legge ved lenken;-) Dorthea (Dordi) Lamberg 1775

Endret av Siw Merethe Sværholdt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aud Sandbu

Anno 1775 den 21de Octobr blev Skifte holdet paa Giæstgiver Stædet Giærmundshavn i Strandebarms Skibr. Imellem den der boende Enke Dorthea Lambergs Børn og Børne Børn, over de hendes Ejendeele som hun til deeling mellem dem agter at opgive. Arvingerne: ælste Søn Otte Urbanis. Gietsmand myndig tilst. yngste Søn Conrad Urbanis. Gietzman myndig. Ælste Datter Giertine Johanne Urbanis D. Enke tilstæde. 2de D. Margrethe Marie gift med Mads Madsen tilstæde. 3de D. Anna Catrine Enke efter Henrich Smeding ej tilst. 4de D. Maren gift med Ole Holm tilst. 5te D. Dorthe gift med Sergeant Hoff tilst. 6te D. Christiane var gift med Hr. Lieutenant Molrup men nu død og har efterl. sig 4 Børn; ælste Søn Ulrich Frederich Molrup 23 aar Sergeant tilst. yngste Søn Urbanis Gietsman Corpural 21 aar, ælste D. Helvig Bugge 22 aar og yngste D. Siselle Urbanis D. Enke efter Jon Larsen tilstæde. Nærværende Lehnsmanden Hans Øvre Waage med Vurderingsmændene Torbiørn Øfsthuus(?) og Lars Øvre Waage. Hvornest Boets Ejendeele blev Registreret og Vurderet, og beløb dets Løsøre. Hvorudj den ganske Boe bestod til - - - 160 - 4 - 8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Tusen hjertelig takk Aud!

Flotte opplysninger. Hvordan gjør du det? Jeg klarer ikke å lese selv om jeg forstørrer. Synes at permanent bildelenke med største skrift ofte er bedre å lese på enn permanent sidelenke med forstørring. Skriver du det ut?

Imponert er jeg uansett. Blekket er så utydelig mange steder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aud Sandbu

Jeg hadde faktisk større problem med det "forumtekniske" enn å lese dette skiftet. Da jeg hadde postet transkripsjonen som jeg hadde skrevet linje for linje etter oroginalen (for at du/andre enklere kunne sjekke det), oppdaget jeg et par skrivefeil som jeg ville rette. Etter å ha vært inne i "rediger", og postet innlegget på nytt, ble resultatet slik du ser det; hele teksten fortløpende. Dumt!

Jeg antar det har med trening å gjøre at man klarer å tyde skrift der en del av blekket er svakt. Det har du sikkert opplevd selv også når det gjelder skrift du er fortrolig med, at du klarer å lese ordet selv om noen bokstaver er utydelige/svake? Ellers er min erfaring at bildelenke med største skrift gir uskarpe bilder, og dermed utydelig tekst, så jeg holder meg stort sett til sidelenken med de forstørrelsene som finnes der. (Har det kanskje med type/størrelse på skjermen å gjøre?) Samme erfaring har jeg når det gjelder utskrift; det har lett for å bli uskarpt, så jeg leser best på skjermen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Siw Merethe Sværholdt

Takk for utfyllende svar. Håper jo at jeg en gang i nær fremtid skal bli i stand til å lese denne gotiske skriften selv. Regner med at øvelse gjør mester, og at man kanskje bør øve på steder hvor blekket er tydelig, ihvertfall i begynnelsen.

Skal bruke ditt tips om sidelenke ihvertfall.

Ellers så skjønner jeg at du helst ville hatt teksten utformet slik den sto i skiftet, men på den annen side var det helt greit å få den fortløpende.

Da slipper man å "gå inn" i tråden og skrolle nedover, men kan lese alt i boksen....vet ikke om jeg har klart å uttrykke meg tydelig nok:-)

Rart at det skulle endre seg fordi du redigerte. Første gang jeg leste den var den identisk med skiftet.

Her må vi kanskje sjekke ut redigerings-mulighetene. Har ikke testet det nøye nok enda.

Igjen, takk for hjelpen:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive