Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norges skibsførere 1933-1953?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Bøkene forteller når og hvor de er født, om de var gift og antall barn, hvilke skib de førte og endel forteller om spesielle hendelser til sjøs. Personene er født fra ca.1870-1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Gjelder dette kun for større båter? Har jo en del fiskere i slekta fra vestlandet, men de står vel neppe oppført?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind

 

Dette gjelder ikke fiskefartøy nei. Større skib tilhørende div. rederier.

 

Hei Carsten!

 

Finner du noe om Peder Martin Wroldsen (1866-1958) fra Tvedestrand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Peder Martin hadde da antakelig "begitt sjøen", som de sa den gangen. Olaf Theodor er ikke en slektning av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har du noen oversikt over skipsførere før 1933?

 

Jeg spurte om liknende info i denne posten.

Det gjelder Ole Severin Mortensen (1877–1940). Bosatt i Fosnes, NT.

 

Han er i FT1910 oppgitt å være «skipper ved seilskøite» samt «kystkaptein».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke det jeg vet. Har sett på antikvariater og div., men ikke funnet noe.

Har en dampskipsfører jeg lurer på om kan stå der, det er Lars Pedersen Viken 1876-1941 fra Svennebyviken i Odal, han var fører av dampbåten på Storsjøen (i Odal da antar jeg)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin

 

Det blir nok litt for smått i denne sammenheng med de båtene som dampet på Storsjøen. Bøkene omtaler skibsførere ansatt i rederier som førte skib på de 7 hav. Har du det som står om Lars i Nord-Odal BB under Viken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin

 

Det blir nok litt for smått i denne sammenheng med de båtene som dampet på Storsjøen. Bøkene omtaler skibsførere ansatt i rederier som førte skib på de 7 hav. Har du det som står om Lars i Nord-Odal BB under Viken?

OK tenkte meg nesten det, men takk, ja jeg så det en gang i tiden, og har bare notert meg at han var fører på dampbåten, sto det noe mer som jeg i farten ikke skrev så tar jeg gjerne det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Odal BB II, utgitt 1971 side 604 Viken, gnr.38, bnr.4:

 

Peder Pedersen 1829-1915 ble gift 1869 med Inger Tostensdtr. fra Nordstua Dagfinrud 1840-1923. Barn: Poulmar Adolph f.1870, ugift til Amerika, Theodor f.1871, ugift til Amerika, Ragna Julla f.1872, gm Hans Høst, seilskuteskipper, bodde i Bærum, foreldre til Per Høst, Marie f.1874, Lars f.1876, tok over i 1896, Ole Andor f.1878, gm Dagny, landhandler, Togstad i Nes, Reinhart f.1880, gm Othilie Skarnes fra Bunes, Gina f.1884, gm Arthur Karlsen Engeflaen, Sogbygda i Nes, Inga 1887-1940, ugift.

 

Lars P.Viken f.1876 var gm Helga Blådammen i Sør-Odal f.1884. Barn: Ingeborg f.1908, gm Søren Dagfinrud, Klara og Harald f.1910, døde små, Arvid f.1911, tok over i 1937, gm Marit Føsker, f.1908, Klara 1914-30, Torbjørg f.1916, gm Gulbrand Gulbrandsen, Dagfinrud, Harald 1918-26, Jenny f.1921, gm Willy Wilhelmsen fra Sør-Odal, bor på Sørumsand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mye informasjon fra Odalsboken flott å få på plass litt mer om fam...

Men så har jeg en i en annen gren av fam, og han var på de store hav, det er Martin Severin Jacobsen født Alvøen Bergen 1857-1927 og var 1.maskinist her er han på tellingen 1900 og 1910 fam,. var i perioder bosatt i England.

1900 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f01301&gardpostnr=1988&personpostnr=9626&merk=9626#ovre

 

1910 http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036708037190/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mye informasjon fra Odalsboken flott å få på plass litt mer om fam...

Men så har jeg en i en annen gren av fam, og han var på de store hav, det er Martin Severin Jacobsen født Alvøen Bergen 1857-1927 og var 1.maskinist her er han på tellingen 1900 og 1910 fam,. var i perioder bosatt i England.

1900 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f01301&gardpostnr=1988&personpostnr=9626&merk=9626#ovre

 

1910 http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036708037190/

Og nå ser jeg at han døde før dine bøker, ikke var han vel fører heller så da kan du bare se bort ifra denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei Carsten!

 

Finner du noe om Sverre Kristian Arnesen, f.05.11.1905 (tror jeg) ?

Jeg er ikke sikker på om han var blitt skipsfører i 1953.

 

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asle

 

Sverre Kristian Arnesen, Oslo, f.5-11-1905 i Oslo. Til sjøs 1921 med d.s. "San Lucar" (2050) av Oslo, tilh. Otto Thoresen. Styrm.eks. i 1928 og skipsf.eks. 1932 i Oslo.

 

Styrm. med m.s. "Knute Nelson", "George Washington", d.s. "Brunla", "Akershus", m.t. "Borgny", m.s. "Baalbek" og "Bajamar".

 

Ble i 1948 fører av m.s. "Bajamar" (3900) av Oslo, tilh. Fred Olsen & Co. Har senere ført m.s. "Bengazi" (3800), m.s. "Betancuria" (3315), "Bysanz" (3600) og fører nå m.s. "Betancuria" (3315) alle av Oslo, tilh. Fred Olsen & Co.

 

Krigsmedaljen. - Gift. 3 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Carsten,

 

Finns det något om Hans Petter Nilsen Hellem (1872-1946)? Vet så mycket att han var kapten på DS Kysten och DS Aafjord i Namsos DSS.

 

Med vänlig hälsning

 

Erik Stendahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.