Gå til innhold
Arkivverket

Karl Johan Stavem, til USA og så?


Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Karl Johan Stavem, f. 09.11.1881 i Sortland, reiste til Amerika, visstnok i 1906. Kona og et barn blei igjen i Norge. Antakelig blei ekteskapet oppløst, for Karl Johan gifta seg i USA med Tora, etternavn ukjent. De skal ha fått to barn, Raymond og Violet. Klarer noen å finne giftemålet til Karl Johan og Tora, samt dødsfall for begge?

Opplysningene skal brukes i gårds- og slektshistoria for Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er registrering kort ww 1.Da bor han i N.Dakota.

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918

about Carl Johan Staven

Name: Carl Johan Staven

County: Griggs

State: North Dakota

Birth Date: 9 Nov 1881

Race: White

FHL Roll Number: 1819444

DraftBoard: 0

 

Vet du om han bodde i N: Dakota m. sin nye fam.? Finner en som kan stemme med alder i FT 1925 i N. D. men kona heter Olga og di har flere barn,det eldste barnet er f. ca.1908.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så det etterpå, har bare ikke fått lagt inn før nå.Er lett å ta feil når fødseldato og år stemmer , blir også litt ivrig i farta B)

Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette (2), du har funnet rett person, navn og fødselsdato stemmer. Jeg veit ikke hvor han bodde, han tok aldri kontakt med slekta i Norge.

Arne (3), foreldrene til Karl Johan het Sophus Jentoft Stavem/Oline Mathea Larsdtr. Hvilke slektstrær sier noe annet?

Takk til begge for gode innspill! Jeg mangler imidlertid ennå viktige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er registrering kort ww 1.Da bor han i N.Dakota.

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918

about Carl Johan Staven

Name: Carl Johan Staven

County: Griggs

State: North Dakota

Birth Date: 9 Nov 1881

Race: White

FHL Roll Number: 1819444

DraftBoard: 0

 

Vet du om han bodde i N: Dakota m. sin nye fam.? Finner en som kan stemme med alder i FT 1925 i N. D. men kona heter Olga og di har flere barn,det eldste barnet er f. ca.1908.

Mvh.Mette

 

Det står at han er norsk på reg. kortet, og han har ennå ikke søkt om å blir US borger. Nærmeste slektning er mrs Hannah Paulsen, Chenok, Montana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om han bodde i N: Dakota m. sin nye fam.? Finner en som kan stemme med alder i FT 1925 i N. D. men kona heter Olga og di har flere barn,det eldste barnet er f. ca.1908.

 

Det er nok denne karen som er gift med Olga.

 

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918

 

Name: Carl Stavn

County: Walsh

State: North Dakota

Birth Date: 23 Feb 1881

Race: White

FHL Roll Number: 1819500

DraftBoard: 0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Hanne Line, du oppklarte en del. Og Karl Johan hadde søstra (Jo)Hanna Paulson der borte, det stemmer.

Tl Bengt: Ei nytting påminning om ikke å stole 100% på hva slekta meiner i lang ettertid. Men til USA dro han ikke lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det avklart uten at jeg trengte å bruke så mye tid på det - takk! Men finner noen giftemålet hans med Tora?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New York Passenger Lists, 1820-1957

 

Name: Hanna Staven

Arrival Date: 27 Mar 1916

Birth Year: abt 1891

Birth Location: Nrw

Birth Location Other: potland

Age: 25

Gender: Female

Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian

Port of Departure: Kristiania, Norway

Port of Arrival: New York, New York

Ship Name: Bergensfjord

 

Hun skal til sin bror Carl Staven i Northwood, ND. Mor er Oline Staven. Hanna har tidligere bodd i USA i 4 (tror det står 4) år.

 

Northwood er i Grand Forks county.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Hanna (egentlig Johanna) Stavem har jeg masse info om. Hun blei langt på vei en kjendis i det "norske" miljøet der borte. og var den eneste som hadde kontakt med Karl Johan. Men ingen steder nevner hun hvor det blei av broren. Jeg ser forresten at de konsekvent brukte forma Staven, det kan vel forklare hvorfor det er så vanskelig å følge sporene til Karl Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Hanna (egentlig Johanna) Stavem har jeg masse info om. Hun blei langt på vei en kjendis i det "norske" miljøet der borte. og var den eneste som hadde kontakt med Karl Johan. Men ingen steder nevner hun hvor det blei av broren. Jeg ser forresten at de konsekvent brukte forma Staven, det kan vel forklare hvorfor det er så vanskelig å følge sporene til Karl Johan.
Ja, jeg regnet med at du ha det meste om henne. :) Men opplysningen om at Carl var i Northwood i 1916 sto ingen steder her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Johan gifta seg i USA med Tora, etternavn ukjent. De skal ha fått to barn, Raymond og Violet.

 

Hvor har du disse opplysningene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne Line: Foran et slektsstevne for noen år siden reiste folk fra Stavem-slekta over til USA og møtte etterkommere av Hanna. Der fikk de disse opplysningene, men møtte ingen av Karl Johan sine etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.