Gå til innhold
Arkivverket

Fotograf Knut (Hansen) Kronstad / Krohnstad (1883-1931)


Richard Johan Natvig
 Del

Recommended Posts

Ifølge Susanne Bonge, Eldre norske fotografer, var fotografen K. Krohnstad (det var slik han signerte fotografiene sine) i virksomhet i Vaage, Tysnes ca. 1900-1905, og i Bergen (Torvet 8 og Strandgd. 28) 1905-ca. 1908/10. Dette stemmer dårlig med hva jeg finner ved hjelp av primærkilder som kirkebøker og folketelling. Er det noen som har mer nøyaktige opplysninger om K. Krohnstads fotografvirksomhet?

 

Her er det jeg vet:

Knud Hansen f. 21.3.1883 (Foreldre: Gaardmand Hans Knudsen f. 1859 og Olene Marie Mosesen f. 1860. [st. Jørgen hospital Min. A7 1879-1886]. Bosted Kronstad (Aarstad); konfirmert 25.4.1897, bosted Kronstad. Familiens bosted er fremdeles Kronstad i 1898, når broren Moses konfirmeres 17.4.

Jeg er ikke i stand til å finne verken Knut eller familien i 1900-folketellingen. (Forklaringen kan være at den aktuelle huslisten mangler, 70 huslister mangler fra Årstad, eller at jeg er dårlig til å lete. Har også forsøkt globalt søk.)

Gift 17.8.1906 i Johanneskirken, Bergen (med Inger Malene Eriksen f. Stavanger, far fiskeriassistent Ole Eriksen). Bosted er nå Våge, Tysnes, han kaller seg Knut Kronstad, og yrke er nå fotograf.

I 1908 og 1910 døpes barna Ingerid (f. 17.6.1908) og Mary (f. 26.5.1910), bosted er Våge, Tysnes, yrke i 1908 oppgis å være handelsmann, i 1910 fotograf og handelsmann.

Også i folketellingen 1910 er han registret som fotograf og handelsmann, og fortsatt i Våge, Tysnes.

I 1913 er han tilbake i Årstad, barnet Olga (f. 29.11.1913) døpes, og nå har han tydeligvis gitt opp fotografyrket, han er nå fiskeriassistent.

 

Tilgjengelige primærkilder tyder altså på at hans fotografvirksomhet i Våge må ha vært i årene 1906-1910+, mens virksomheten i Bergen må ha vært i årene før dette, altså omvendt av hva Bonge oppgir.

 

Johannes Heggland (Tysnes, b. II, s. 202) nevner Krohnstad så vidt: ”I fyrstninga av hundreåret var det elles mange som freista seg med handel i Våge i stuttare eller lengre tid. […] K. Kronstad tok til i 1906. Han var utdanna fotograf og dreiv dette yrket ved sida av handelen. Han flytta sidan til Bergen.” Også Ernst Berge Drange (Tysnes gards- og ættesoge, b. 4, s. 782) nevner ham så vidt men kun i forb. med østersoppdrett (”Fotograf Krohnstad (som ei tid budde i Våge) …”).

 

Er det noen som vet hvor Krohnstad gikk i fotograflære, når han opprettet eget atelier, når atelieret hadde adressen Torvet 8, når Strandg. 28, når han slo seg ned i Våge, og når han sluttet fotografvirksomheten? Finnes glassplater/arkiv fra firmaet bevart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Bergen Offentlige Bibliotek i ettermiddag fant jeg svar på noe:

 

Å dømme etter Adressebog for Bergen, årgangene 1904 og 1905-06, innledet Knut Kronstad et samarbeid med Atelier Thor i (1903/)1904:

I Adressebog for 1904 står:

“Kronstad, K., Fotograf (Thor), Torvalm. 8”. Samtidig har “Thor” egen oppføring som: “Thor, Fotografforr., Torvalm. 8”. (“Thor” eksisterte 1901-1904.)

I neste årgang (1905-06) er “Thor” helt vekke, og Kronstad har nå adr. Strandgd 28. Og i august samme år er det altså at K. Krohnstad gifter seg, og oppgir Våge i Tysnes som adresse.

 

Dermed er K. Kronstads virksomhet som fotograf i Bergen avgrenset til Torvet/Torvalm. 8 i (1903/)1904 og Strandgd 28 i 1905-06, og dermed har vi en hjelp til nærmere datering av gamle slektsfotografier. Det er da noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.