Gå til innhold
Arkivverket

Osel Anonsen Håmstøl f. 1873...


Arne B. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter med å finne dåpen og konfirmasjonen til Osel/Osuld/Aasulf Anonsen/Aanonsen Håmstøl [det siste er kun nevnt i et privatarkiv [PA-0212 Ragnar Iuell] på Riksarkivet] og dermed hans foreldre. En vet at han ble født i Øiestad, men hvor.....??

 

Han ble 1/7 1897 gift med Antonie Andersen i Fjære... Desverre kan en ikke finne noe ut om giftermålet dat kirkebøkene for Fjære 1839-1930 ble tapt i en brann i 1933. Soknehistorikk på Arkivverket. Hun ble født på Sandholmen i Hisøy som nr. 40.

 

Hun var datter av Øven Kröger Andersen (1828-1893) og Gurine Bergithe Juell (1836-1884). Hun bl oppfostret paa gaarden Konnestad i Fjære, som hun arvet. I Fjære bygdebok bind 2 Håbbestad krets under Konnestad er ikke disse nevnt som hennes foreldre, men i privatarkivet på Riksarkivet er informasjonen hentet fra hennes etterkommerne og jeg vil si at det som privatarkivet stemmer best med virkligheten.

 

En finner familien på Konnestad i Fjære i 1900 og 1910.

 

Her ved datteren Kaja sin dåp i 1899 klokkerbok for Fjære (1881-1905) nr. 27.

 

Ved datteren Helje sin dåp i 1900 i samme klokkerbok som sin søster nr. 4.

 

Og til slutt sønnen Anon sin dåp i 1903 i Fjære nr. 54.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Arne,

regner egentlig med at du har funnet dåpen, men her er den i alle fall:

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Øyestad, Ministerialbok nr. A 15 (1857-1873), Fødte og døpte 1873, side 155.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=850&idx_id=850&uid=ny&idx_side=-167

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060113030167.jpg

(nr. 73)

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Øyestad, Klokkerbok nr. B 8 (1872-1886), Fødte og døpte 1873, side 11.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=853&idx_id=853&uid=ny&idx_side=-16

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060113030963.jpg

nr. 74

 

Konfirmasjon har jeg ikke funnet, familien flyttet kanskje på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.... Fant ham selv seeeeent i går kveld.... Og, ja familien flyttet til Lien i Fjære hvor en finner dem i folketellingen for 1875...

 

 

Ellers hvordan går det med din grandtantes fotoalbum, greid å identifisere noen flere av dem som var med der... Desverre så har det vist seg litt vanskligt for meg å hjelpe da de som kunne hjelpe ente er gått bort eller har vært for syke... Skal prøve igjen sent i vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er familien i 1875 Lien i Fjære.

 

Siden kirkebøkene[ministrialbøkene]i Fjære er bort mellom 1839-1930, så er det å finne hans konfirmasjon helt umuligt...

 

Et lite spørsmål er da hvorfor han nevnes med etternavnet Håmastøl i privatarkivet.... Er det noen som kan se i bygdebøkene for Fjære og Øyestad om det er mulig å finne ut forklaringen på det?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håmstøl eller Håmastøl: Merkelig navn, er det mulig at det er feilskriving i kilden din, kan det være Håvestøl (varianter: Håvastøl, Håverstøl, Håvorstøl)? (Om dette hjelper vet jeg ikke). Ang. spørsmålet ditt til meg svarer jeg på det i PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Richard og Berit...

 

Da er det bare å få tittet i bygdebøkene for Åmli og se om ser en snurt av foreldrene hans eller ham selv... Osel altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.