Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan lagre rettinger?


Kjell Eidet
 Del

Recommended Posts

Flere av fornavnene blant min nærmeste slekt i 1910-tellingen er skrevet feil. Har forsøkt å legge inn rettinger, men LAGRE-knappen fungere ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært borti et lignende tilfelle og da brukte vedkommende Internet Explorer med kompatibilitetsmodus slått på/aktivert. Du kan forsøke å enten slå av/deaktivere modusen eller prøve en annen nettleser og se om du da får til å lagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært borti et lignende tilfelle og da brukte vedkommende Internet Explorer med kompatibilitetsmodus slått på/aktivert. Du kan forsøke å enten slå av/deaktivere modusen eller prøve en annen nettleser og se om du da får til å lagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Internett Explorer, men jeg vet ikke hvordan man slår av kompatibilitetsmodus (Ingen hjelp i HJELP-funksjonen), ei heller vet jeg hvordan man skifter nettleser. Er 79 år, og skjønner at jeg må slutte å bruke dette forumet etter at det er vesentlig endret. Synd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knappen for kompatibilitetsvisning finner du til høyre for adressefeltet helt øverst. Ser ut som et papirark som er revet i siksak tvers over.

 

Hvis du vil skifte til annen nettleser, f.eks. Firefox eller Opera, må du søke etter programmet (software) på Internet og laste ned programmet til PC'en din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Aud for at du forsøker å hjelpe meg. Dessverre er jeg ikke i stand til å finne knappen for kompatibilitetsvisning.

Å laste ned en annen nettleser blir altfor vanskelig for meg. Dessuten trodde jeg at Internett Explorer var en svært utbredt nettleser. Skjønner ikke hvorfor Digitalarkivet ikke lager et oppsett som kan brukes av Explorer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved to filer som viser hvor du åpner menyen for å finne kompatibilitetsmodus og hvordan den ser ut når den er slått på. Hvis du ikke har hake foran, trenger du ikke gjøre noe, da ligger feilen et annet sted.

Klikk på bildene for fullvisning:

 

post-4-0-96995400-1297350136_thumb.jpg

Klikke på Verktøy og se i menyen. Kompatibilitet ligger som 5 punkt på listen hos meg.

 

post-4-0-48698000-1297350216_thumb.jpg

Nå har det kommet en hake foran Komp-modus for den er aktivert. Klikker du på den i menyen, vil den deaktivere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved to filer som viser hvor du åpner menyen for å finne kompatibilitetsmodus og hvordan den ser ut når den er slått på. Hvis du ikke har hake foran, trenger du ikke gjøre noe, da ligger feilen et annet sted.

Klikk på bildene for fullvisning:

 

post-4-0-96995400-1297350136_thumb.jpg

Klikke på Verktøy og se i menyen. Kompatibilitet ligger som 5 punkt på listen hos meg.

 

post-4-0-48698000-1297350216_thumb.jpg

Nå har det kommet en hake foran Komp-modus for den er aktivert. Klikker du på den i menyen, vil den deaktivere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere ser har jeg også problemer med å svare, beklager dobbelt-postingen.

Jeg får opp filene og finner kompatibilitet. Men når jeg skal gjøre det i virkeligheten, mangler begrepet kompatibilitet i menyen som begynner med popup-blokkering osv. Jeg gir opp og takker dere som har forsøkt å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg gått glipp av noe her, mon.... Kan vi nå selv rette feil i 1910 tellingen? Og i så fall hvor går vi inn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg gått glipp av noe her, mon.... Kan vi nå selv rette feil i 1910 tellingen? Og i så fall hvor går vi inn da?

Når du har hentet frem personen du vil skrive en kommentar om, klikker du piltasten til høyre for "Folketelling 1910 for ...". Så klikker du "Korrektur", og kan skrive det du vil, deretter lagre.

 

Jeg har gjort det noen ganger, og det fungerer greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Anne Grete ! Nå har jeg prøvd på min oldefar som var oppført med et år feil, og det funket kjempefint! Så får jeg gå løs på de andre etterhvert. Igjen takk, dette var kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.