Gå til innhold
Arkivverket

Innflytting/Utflytting


Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Jeg har noen forfedre som bodde på ny plass i nytt fylke i både 1865, 1875 og 1900 tellingene, men finner ikke ut når de flyttet inn eller flyttet ut av de plassene. Og det er jo et stort gap mellom 1875 og 1900, så jeg vet ikke hvor de bodde i mellom de to tellingene.

 

Hvor vanlig/uvanlig var det at de registerte innflytting/utflytting? ble alle registrert? Og ble det alltid gjort det året de flyttet?

 

Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har sett av disse flytteregistrene i kirkebøkene fra 1800-tallet er ikke spesielt imponerende. Jeg tror det var svært tilfeldig hva som kom med der og når. Innflyttinger kan være registrert flere år etter at flyttingen har funnet sted ut fra andre opplysninger som barnedåp etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling: Det vet jeg, men finner ikke familien registrert noen plasser :(

 

Leif: Synest det er ganske rotete registrert i kirkebøkene, og i noen tilfeller finner jeg ikke folk regstrert i det hele tatt før noen av barna dukker opp som konfirmanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de kirkebøker jeg har søkt har det vært veldig sporadiske oppføringer. Jeg antar at mesteparten av flyttinger ikke ble notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort en undersøkelse av utflyttere i Støren prestegjeld mellom folketellingene 1815 og 1825. Av de personene som nevnes i 1815 er det 508 som ikke kan gjenfinnes hverken i folketellingen 1825 eller i dødsfallistene i mellomtiden. Disse må altså antas å være utflyttet. Til sammenligning nevner utflytterlistene for perioden 1816-25 306 utflyttere. Dette tilsvarer 60% av det totale antall utflyttere.

 

Men: Enkelte av utflytterne som nevnes de første åra kan ikke gjenfinnes i tellingen 1815. De må altså være utflyttet før 1815, men ikke blitt registrert som utflyttere før noen år senere. Likeledes vil sikkert noen av de som flyttet ut i første del av 1820-åra sikkert kunne gjenfinnes i utflytterlistene etter 1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel sikkert slik før som nå: Noen er flinke til å melde flytting, andre ikke.

 

Jeg har en familie som på tidlig 1800-tall som først flyttet fra Ås til Aker, senere fra Aker til Bærum, og så igjen fra Bærum til Aker, og de står som både ut- og innflyttet alle stedene i kirkebøkene. Andre aner har meldt flytting ut fra et sted, men ikke inn et annet sted, og atter andre har ikke meldt hverken ut- eller innflytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.