Gå til innhold
Arkivverket

Solum: Peder Pedersen Holm, f. ca. 1770


Stian Høiset
 Del

Recommended Posts

Jeg ser det er mye god hjelp å få her.

 

Hvor var Peder Pedersen Holm fra? Dette spørsmålet har jeg luftet på Grenland Ættehistorielags sider før, men problemet står fremdeles uløst for meg.

 

Jeg har Peder Pedersen Holm i anetreet mitt. Han dukker første gang opp i kildene mine ved sin trolovelse i Skien 8. april 1795 (høyre, nest nederst) med Anne Maria Olsdatter Wierek.

 

Ved F1801 er Peder og Anne Maria bosatt under Gjemsø Kloster, trolig i Gråten, hvor han er jordløs husmann. Av alderen bør han være født rundt 1770. Jeg har sett i kirkebøkene for Skien, Solum og Gjerpen uten å finne ham døpt i distriktet.

 

De får barna Gurine Petronelle [Pernille] i 1795 (venstre, nr. 16), Peter Ulrich 1798 (2. kolonne), Jacob Anton [Petter] i 1801 (2. kolonne), Jørg Michael i 1804 (2. kolonne) og Christian Fredrik i 1807 (3. kolonne, øverst). Så dør Anne Maria i 1813, 46 år gammel (3. kolonne, 5. februar).

 

Peder Pedersen Holm møter Ingeborg Nilsdatter fra Tromøya utenfor Arendal (det er sikkert en kystfartsforbindelse her), og gifter seg med henne 27/12-1814. De får barna Anne Marie i 1815 (høyre, nr. 17), Ingeborg Cathrine i 1816 (høyre, nr. 58), Nils Jacob i 1817 (venstre, nr. 10) og Abraham i 1820 (venstre, nr. 59), alle i Solum. Deretter flytter familien til Skare på Tromøya, hvor barna med Ingeborg vokser opp.

 

Peder dør på Tromøya i 1849 (nr. 14).

 

Før han inngikk sitt 2. ekteskap, ble det avholdt samfrendeskifte i Solum som startet 7. desember 1814 (høyre, "Anno 1814 ..."), trolig fordi Peder planla å gifte seg på nytt. Den skriften er helt umulig å lese for meg. Det er ikke så viktig å vite detaljene i skiftet, men jeg ville sette pris på hjelp til om det sier noe om hvor Peder kan ha hatt sitt opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian, jeg har kikket på dette skiftet før, men kan ikke for mitt bare liv se at noe står nevnt om Peders opphav her.

 

Jeg kan ikke heller se at det er naturlig å nevne noe familie på hans side i det hele tatt ettersom det er hans kone det skiftes etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian, jeg har kikket på dette skiftet før, men kan ikke for mitt bare liv se at noe står nevnt om Peders opphav her.

 

Jeg kan ikke heller se at det er naturlig å nevne noe familie på hans side i det hele tatt ettersom det er hans kone det skiftes etter.

 

Vel, takk, Leif. Jeg skjønner skiftet var etter Anne Marie, og således irrelevant for Peders familie, men jeg klamrer meg til halmstrå her. Oppholdssted ... hvasomhelst. Men det er mulig jeg må innse at slektsgreina blir endene med Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.