Gå til innhold
Arkivverket

Tyding stedsnavn ved vielse Vardal 1815


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skulle gjerne ha visst stedsnavnet ved både brudgom og brud i vielse nr. 10, høyre side:

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vardal, Ministerialbok nr. 4 (1814-1831), Ekteviede 1815, side 191.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9307&idx_id=9307&uid=ny&idx_side=-122

 

På forhånd tak !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litta,

 

Jeg mener dette kan være Berte Nielsdatter fra Haug iVardal.

 

Fra Gjøvik og Toten slektshistorielag søkesider: http://www.slektshistorielaget.no/

(Jeg har ikke greid å lage lenker hit, så jeg kopierer bare.)

 

Berte Nielsdatter Haug

Protokoll: B 2 Vardal

Side: 002

Nr: 08

År: 1791

Kirke: Houg

Døpt dato: 23.01.1791

Ekte/uekte: E

Rolle Sivilstand Stilling/

yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Født Døpt

Barn Berte Houg* K 23.01.1791

Far Niels Pedersen Houg M

Mor Anne Larsd. Houg K

Fadder Anbiør Røeberg K

Fadder Amund Børstad M

Fadder Gift Ole Hørstad M

Fadder Gift Oles H. Hørstad K

Fadder Hans Houg M

 

Noen feltnavn er utelatt hvis feltet er tomt.

Avskrift ved Inger-Berit Østby-Deglum. Korrektur ved Terje Tandsether.

 

På Haug i 1801:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010527&gardpostnr=2&personpostnr=71#nedre

 

(Haug gård og kirke brant ned etter et tordenvær i 1801. Anne Larsdatter var blitt enke da ektemannen Niels Pedersen Haug døde i 1799.)

 

Kan komme tilbake med datoer og kilder om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litta,

 

Jeg mener dette kan være Berte Nielsdatter fra Haug iVardal.

 

Kan komme tilbake med datoer og kilder om du ønsker det.

 

 

Takk, Anne-Lise. Ja, jeg hadde også funnet henne og også at faren måtte være Niels Pedersen. Hvilke datoer/kilder er det du har ?

 

Lars Olsen er mer en utfordring, da det døpes 2 med bare et års mellomrom, 1792 og 1793. Jeg heller mot han som er født i 1792, men må finne ut av det på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en datakrasj for to år siden, var dette en av delene som ble skadelidende. Jeg har ikke fått ryddet opp her ennå, men skrevet inn årstall for å finne igjen i kirkebøkene. Jeg har brukt Slektshistorielagets avskrifter endel, boka til Braastad (nå med CD) og bygdebok for Vardal av T. Lauvdal, Gjøvik 1941.

 

Her er vielsen til foreldrene 16. juni 1788 i Vardal:

Oppland fylke, Vardal, Klokkerbok nr. 1 (1771-1790), Kronologisk liste 1787-1788, side 188-189.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9301&idx_id=9301&uid=ny&idx_side=-97 (første kolonne h.side)

 

 

Jeg kan se hva jeg finner i basen og komme tilbake til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første barnet Lars Olsen og Berte Nielsdatter døper 01.01.1818, Niels f. 20.12.1817, har første fadder 'gift mann Ole' fra Frydenlund om det kan helpe til å finne rett Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lånt bygdebok for Vardal på Universitetsbiblioteket, men har ikke fått gått gjennom den enda. Kjekt å få noen gardsnavn å koble informasjonen til. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2004 fant jeg et alfabetisk register over gårdene og hvor de var omtalt i bygdeboka, men jeg finner ikke denne listen igjen. Nyttig å ha under lesning av boka. Nå har jeg sendt en epost til historielaget, for å høre hvor denne er å finne.

 

Har du åpen epost her, så jeg kan sende noe til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke noe sted å legge til vedlegg, så jeg sender deg en epost, slik at du ser min epostadresse. Når du svarer på den kommer epostadressen din fram og jeg kan sende vedlegget direkte til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har fått en kopi av formynderrulle for Vardal fra Statsarkivet i Hamar. Ved skiftet etter Nils Pedersen Haugstuen (gift med Anne Larsdatter) 18. juni 1799 står det at dattera Berte Nilsdatter ble gift med Lars Olsen Præsthougen. Søstera Agnete Nilsdatter ble gift med Knut Christoffersen Almseie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en kopi av formynderrulle for Vardal fra Statsarkivet i Hamar. Ved skiftet etter Nils Pedersen Haugstuen (gift med Anne Larsdatter) 18. juni 1799 står det at dattera Berte Nilsdatter ble gift med Lars Olsen Præsthougen. Søstera Agnete Nilsdatter ble gift med Knut Christoffersen Almseie.

 

Tusen takk, Terje!

 

Fint å få det bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.