Gå til innhold
Arkivverket

Trenger sårt hjelp til å finne Johan Olsen, f. 1869


Nina M. Johansen
 Del

Recommended Posts

Har lett etter denne mann i mange år - nå har jeg et lite håp om at noen her kanskje kan hjelpe meg..? :)

 

Johan Olsen er min tipp oldefar.

Jeg vet absolutt ingenting om han, utenom at han fikk et "uegte" barn i 1889.

 

Han er far til min oldefar Harald Olaus Johansen, født 2. okt 1889, døpt i Hurum 2. feb 1890.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3966&idx_id=3966&uid=ny&idx_side=-76

 

Harald sin mor, Anne Helene gifter seg noen år etter med en helt annen mann, så denne Johan Olsen må være en "lett forelskelse" eller lignende :-)

 

Da Harald blir døpt, står det under fars bosted; Holtvedt... Men, så langt jeg kan se, og finne (eller ikke finne) , så er det ingen Johan Olsen som blir født der rundt 1869, som passer til han her....

 

Har funnet en god kandidat, som bor på Tofte og arbeider på fabrikken der. Han KAN passe veldig godt, og det er han jeg tror det kan være. Vi finner han i 1900 tellingen: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f00628&gardpostnr=207&personpostnr=1419&merk=1419#ovre

Født i Solør i Hedmark. Denne Johan dør i 1904, i Solør. Men, av en eller annen merkelig magefølelse tror jeg det er samme mann som jobber her i Hurum... MEN - om det er far til Harald - det er en annen sak ja...??

 

Jeg har og funnet en annen Johan Olsen på Tofte, men han er/blir gift, og er "innfødt" - så jeg tror ikke det er han...

 

"Min" Johan - skjønner jeg ingenting av. Jeg vet at Harald flytter til Moss og gifter seg i 1918, da er far/Johan oppført som fabrikkarbeider...

Så jeg tenker at kanskje - ja, kanskje har Johan flyttet til Moss og jobber på cellulosen der? Og at Harald flytter dit pga det?

 

Johan er et mysterium...Og det "irriterer" meg , fordi det er liksom ikke så lenge siden heller...

Arghhh... Håper noen har "hørt om han" eller kan gi meg tips til å finne ut hvem han kan være? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Olsen som du har funnet i FT 1900, født i Solør, står som utflyttet til Kristiania og det ser ut til at han kanskje skal videre til Amerika.

Vel, om han kom så langt er ikke godt å vite!

 

Johan Olsen utflyttet fra Våler i Hedmark kirkebok utflyttede 1888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Olsen som du har funnet i FT 1900, født i Solør, står som utflyttet til Kristiania og det ser ut til at han kanskje skal videre til Amerika.

Vel, om han kom så langt er ikke godt å vite!

 

Johan Olsen utflyttet fra Våler i Hedmark kirkebok utflyttede 1888

 

Tja... det var ikke helt han samme jeg tenkte på... Han du fant der er jo født i 1865 - det er 4 års forskjell, så nei, er nok ikke han tror jeg...

 

Jeg tenker mer på denne person : Nr 8. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3078&idx_id=3078&uid=ny&idx_side=-257

 

Han er/var cellulosearbeider. MEN - var det cellulosefabrikk i Solør den gang??

Jeg tenker at han kanskje da har jobbet på fabrikken i Hurum, men så flyttet hjem til Solør igjen da han blir syk...( uten at det blir skrivet opp i kirkeboka ang. ang flytting...??)

Jeg vet ikke... Og kan ta feil selvfølgelig..

 

Men, er så nysgjerrig på denne Johan i Solør/Brandval...

Han har isåfall en tvillingsøster som heter Elise. Og 11 storesøsken til..

 

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte etter Johan Olsen f.1869 på FS. Jeg plukket ut de Johan O. som var født i området rundt Hurum og fant 6 i Buskerud og 1 i Skoger(Buskerud/Vestfold?) Jeg har ikke sjekket opplysningene, og heller ikke lett etter dem i 1900.

 

Født-Døpt: JO 19/4-4/7 69 Røyken, Olaves Olsen og Thilla Larsdt.---JO 3/5-27/6 69 Skoger, Olaus Johansen Gunhild Nielsdt. --- JO dpt. 28/11 69 Lier, Ole Christensen Sørine Pedersdt.--- JO 31/8 68-28/2 69 Lunder BU Ole Andersen Soffie Hansdt.--- JO 1/2-28/2 69 NOrderhov Ole Thorstensen Mari Gudbrandsdt.--- John Olsen 25/8-26/9 69 Nes i Ådalen BU Ole JOhansen Gunnild Olsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg rotet til med årstallene her. :(

 

Jeg ser at Berit har funnet flere passende kandidater.

 

Legger ved lenke til kirkeboken over dåpen i 1869 til tvillingene Johan og Elise i Brandval

Håper dette var korrekt Johan Olsen.

 

Du kan jo også prøve å legge ut spørsmål på forumet til Solør Slektshistorielag, da de kanskje kan

sitte inne med flere opplysninger om den Johan Olsen du lurer på.

 

Lykke til videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg rotet til med årstallene her. :(

 

Jeg ser at Berit har funnet flere passende kandidater.

 

Legger ved lenke til kirkeboken over dåpen i 1869 til tvillingene Johan og Elise i Brandval

Håper dette var korrekt Johan Olsen.

 

Du kan jo også prøve å legge ut spørsmål på forumet til Solør Slektshistorielag, da de kanskje kan

sitte inne med flere opplysninger om den Johan Olsen du lurer på.

 

Lykke til videre. :)

 

Jepp - det er de jeg har i tankene Cathrin;)

Vet liksom "alt" om forfedrene deres ;))

Men - om han bodde i Hurum, og er far til min Harald - ? Hmm - det er det jeg "håper og tror" men...

Takk for linken! Tror jeg skal legge ut et spørsmål der :)

 

Mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte etter Johan Olsen f.1869 på FS. Jeg plukket ut de Johan O. som var født i området rundt Hurum og fant 6 i Buskerud og 1 i Skoger(Buskerud/Vestfold?) Jeg har ikke sjekket opplysningene, og heller ikke lett etter dem i 1900.

 

Født-Døpt: JO 19/4-4/7 69 Røyken, Olaves Olsen og Thilla Larsdt.---JO 3/5-27/6 69 Skoger, Olaus Johansen Gunhild Nielsdt. --- JO dpt. 28/11 69 Lier, Ole Christensen Sørine Pedersdt.--- JO 31/8 68-28/2 69 Lunder BU Ole Andersen Soffie Hansdt.--- JO 1/2-28/2 69 NOrderhov Ole Thorstensen Mari Gudbrandsdt.--- John Olsen 25/8-26/9 69 Nes i Ådalen BU Ole JOhansen Gunnild Olsdt.

 

Takk Berit ;)

Når jeg ser Skoger her, blir jeg litt interessert... For Sønn til Johan, (Harald) har bl.a. en fadder som heter Thore Skaugen og en Birgit Skaugen...

...må jeg sjekke litt

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

et tips, på Arkivportalen.no så finner jeg at noen papirer fra Hurum ligger på statsarkivet i Kongsberg. Der ligger papirer fra folkeregister, ligningskontoret, skattelister etc. Sorenskriver fra dette området har kanskje og noe. pluss formynderprotokollen, staten hadde lite lyst å betale for uekte, så de prøvde jo å finne far til barnet og sørge for at han betalte. (de som så serien og Grieg, la sikkert merke til at han ble innkalt til lensmannen for å betale bidrag for sin uekte sønn som var født før 1865)

 

Du må vel møte opp personlig for de er neppe på mikrofilm

 

Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

et tips, på Arkivportalen.no så finner jeg at noen papirer fra Hurum ligger på statsarkivet i Kongsberg. Der ligger papirer fra folkeregister, ligningskontoret, skattelister etc. Sorenskriver fra dette området har kanskje og noe. pluss formynderprotokollen, staten hadde lite lyst å betale for uekte, så de prøvde jo å finne far til barnet og sørge for at han betalte. (de som så serien og Grieg, la sikkert merke til at han ble innkalt til lensmannen for å betale bidrag for sin uekte sønn som var født før 1865)

 

Du må vel møte opp personlig for de er neppe på mikrofilm

 

Steinar Olsen

 

 

Hmm... Natteravn som jeg er... måtte jeg logge meg inn igjen..:)

Takk for supert tips Steinar!

 

Kanskje jeg bare skal prøve å sende de en mail først, - om det jeg vet av datoer, og navn og føde/bosted for Harald (og mor - pluss besteforeldrene, det var hos dem han vokste opp) Men.. - selv om han vokste opp hos sine besteforeldre, så bodde han tross alt på samme sted fra fødsel og til et eller annet sted mellom 1912 og 1917 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.