Gå til innhold
Arkivverket

Bilde ca 1910 fra Hamar / Mjøsa?


Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Bildet jeg lurer på finnes her: http://www.ub.uib.no/bilder/ Skriv GHN-051 i Signatur og trykk enter. Klikk på bildet for å forstørre det og trykk evt F11 i browseren din for å slå på/av menylinjene.

 

Bildet er av min mormor fra Bergen (1883-1962) og en jente som jeg tror er hennes niese. Jenta bodde på Hamar med sine foreldre, i det huset som bestemors svigermor Maren Lømo Negaard (1854-1951) eide. Jenta levde 1904-1992 og bestemor besøkte disse personene på andre bilder i samme billedserie. Bildet er ett av ca 200 glassplate-negativer som Universitetsbiblioteket i Bergen fikk fra oss. Jeg prøver å finne ut av inneholdet på disse bildene. De er fra Vest-og Østlandet og fra Sverige og Tyskland. Vil du se flere bilder, skriver du bare GHN i signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at dette bildet er tatt på Hamar? - Jeg kjenner ikke igjen den skogkledde åsen på den andre siden med det bare feltet eller svaberget.

 

(Det ser forresten ut til at man må være innlogget på forumet for å kunne åpne vedlegget og se fotografiet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel nesten så arkitekturen på paviljongen også har litt svensk preg, men dette har sikkert andre bedre greie på? De har ikke besøkt Mora da, så det er Siljan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel nesten så arkitekturen på paviljongen også har litt svensk preg, men dette har sikkert andre bedre greie på? De har ikke besøkt Mora da, så det er Siljan?

 

Jeg vet bare at det er bilder der fra Drottningholm Slott, Lovön, Mälaren. Og jeg tror neppe niesen var med dit. Men takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at dette bildet er tatt på Hamar? - Jeg kjenner ikke igjen den skogkledde åsen på den andre siden med det bare feltet eller svaberget.

 

Nei, det vet jeg ikke om det er. Men hvis det er niesen på bildet vil jeg tro det er i nærheten av Hamar. Paviljongen virker litt midlertidig. Kanskje for spinkel til norsk vintervær. Kan det ha vært til en utstilling e.l.?

 

Etter 1910 er det sikkert mye vegbygging langs Mjøsa som har rasert eventuelle svaberg, og vegetasjonen ellers er jo også endret på 100 år, så man må vel helst sammenligne med horisonten. Det er noen historiske bilder av Mjøsa her:

http://www.mjossamlingene.no/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=67

 

Jeg har skrevet til dem og bedt dem se på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Da kan man trygt si at jegeren fra Folldalen traff blink!

 

 

 

Likner vel nesten på svensk landskap?

 

 

Er vel nesten så arkitekturen på paviljongen også har litt svensk preg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.