Gå til innhold
Arkivverket

1200 "fåberginger" funnet i Brasil


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Prøve: 1200 etterkommere av fåberginger med reisemål California funnet i Brasil etter at barken Sophie fikk videre seileforbud under seiling fra Trondheim til California i 1850, kanskje andre som emigrerte fikk avbrudd under emigrasjon også? Jfr. avisa GD lørdag 29. januar 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner dessverre ikke dette oppslaget i nettutgaven av avisa gd.no som er nett-adressa. Hvis du er interessert så kunne jeg scanne papirsidene og sende deg på mail, men da måste jag vite adressen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, da funket det og vi får øvd oss i bruken av det nye forumet. Undres hvor mange som havnet på avveie under emigrering til Amerika på 1800-tallet? Tenk at de måtte seile rundt Kapp Horn og nordover igjen i holkene når de skulle til California og de andre statene på vestkysten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man undrar också hur många som dog på havet, skeppen kunde ju komma bort utan att någon visste var. Eller så blev de skeppsbrutna någonstans i Sydamerika, som fåbergingarna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var sikkert mulighetene mange, artikkelen du fikk var et tydelig eksempel. Har lest om en folkegruppe med "nordisk utseende" i en avsides dal i Peru, kanskje det er etterkommere av strandede skandinaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når disse folkene er blåøyde og lyse i huden og snakker et indianerspråk ispedd norske ord så må det da ha noe med skandinavers utferd i tidligere tider å gjøre? De nedstammer vel fra områdene rundt Oslo-fjorden? Bare en sprø tanke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bare for å prøve det nye forumet ( noen timer for tidlig) la jeg ut dette temat nærmest som en prøve første dagen det var operativt. Med tilbakemeldinger både i forumet og i PM forteller det at prøven var litt interessant. Har selv først nå bladd litt videre i den fine lenken til Geir Woll, og finner jo ting litt underlig, og spør: Kan norske vikinger teoretisk ha tatt seg fram til fjerne himmelstrøk som New Zealand og Polynesia? Hvordan kunne de greie å navigere seg dit? Og hva var de i såfall på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å prøve det nye forumet ( noen timer for tidlig) la jeg ut dette temat nærmest som en prøve første dagen det var operativt. Med tilbakemeldinger både i forumet og i PM forteller det at prøven var litt interessant. Har selv først nå bladd litt videre i den fine lenken til Geir Woll, og finner jo ting litt underlig, og spør: Kan norske vikinger teoretisk ha tatt seg fram til fjerne himmelstrøk som New Zealand og Polynesia? Hvordan kunne de greie å navigere seg dit? Og hva var de i såfall på jakt etter?

 

Nå er jeg jo litt skjeptisk til slike påstander da. Det var vel litt mye von Daniken over historien det lenkes til.

Når det påstås at <<men det kan jo nevnes at skjelettene som ble funnet i Gokstadskipet, som antagelig tilhørte en småkonge, var nesten 2 meter høye - nærmest for kjemper å regne på den tiden!>>

Dette er vel "å smørre godt på!"

 

I følge funnet fra Gokstadskipet så snakkes det om en mann, riktignok høy for den tid 181 cm +/- 3 cm. Og det er jo merkelig at om vi var et folk av kjemper ikke da også i vår verdensdel skulle finnes en masse spor etter disse hvite kjempene?

At vikinger kunne ha tatt seg frem til fjerne himmelstrøk kan en vel ikke helt se bort fra da. Selv om det skal andre mer overbevisende funn enn denne artikkelen med blant annet kjemper så stor at sjømenn gikk mellom beina på dem for å overbevise meg :)

 

http://www.dnms.no/index.php?seks_id=72568&a=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet ikke hva som er korrekt med slikt? Vet bare om denne folkegruppen i Peru som er fakta, og det må sikkert til forskning med DNA-prøver og slikt for å komme fram til noenlunde overbevisende teorier? Skulle tro at f.eks. å ta seg opp Amazonas måtte være tøft med vikingskip, med pirajaer i vannet og tropehet jungel å forsere hvis de var inn på land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når disse folkene er blåøyde og lyse i huden og snakker et indianerspråk ispedd norske ord så må det da ha noe med skandinavers utferd i tidligere tider å gjøre?

Med fare for å bli stempla som useriøs, men: Alle som kan barnelærdommen sin, dvs har lese Donald i oppveksten, kjenner historien om Vossamålet og dei firkanta egga i Andesfjella, så den saka er grei.. God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet ikke hva som er korrekt med slikt? Vet bare om denne folkegruppen i Peru som er fakta, og det må sikkert til forskning med DNA-prøver og slikt for å komme fram til noenlunde overbevisende teorier? Skulle tro at f.eks. å ta seg opp Amazonas måtte være tøft med vikingskip, med pirajaer i vannet og tropehet jungel å forsere hvis de var inn på land?

 

Mon tro om det finnes noen mer vitenskapelige artikler om denne folkegruppe i Peru, ser da bort fra historiene og ideene til forfatter og eventyrer Terje Dahl.

 

Om det var en folkegruppe i Peru som faktisk brukte norske ord (må vel være norøne om det er snakk om vikingeavstamning) så burde jo dette være allment kjent, og noe som mange hadde gitt seg i kast med å finne ut av. Jeg tviler ikke på at vikinger hadde utstyr til å ha kommet seg helt til New Zealand. Men som det sies lenger oppe så blir det litt Donaldsk over dette :)

 

Etter Columbus tid og masse trafikk over Atlantern så er det vel stor mulighet for at mange med germansk avstamning har havnet i Sør Amerika og satt spor etter seg med sine nordiske gener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Aase (17), den hugsar eg godt, kanskje ei av dei beste donaldhistoriene nokon gong. Dei innfødte der snakka jo klokkereint nynorsk og ei lita setning frå historia har festa seg i hugen, - nemleg "no blæs dei". :)

 

Elles så er jo dette med storvokste vikingar litt interessant. Dei som har lese "Bror min" av Kjell Aukrust hugsar kanskje korleis denne broren fann ut kor høge "soldatane" kunne vera ved slaget på Stiklestad. Han tok då utgangspunkt i kor mykje gjennomsnittshøgda på dei norske soldatane hadde auka dei siste ca 30 åra (trur eg) og så rekna seg attende til 1030. Han kom då fram til at deltakarane i slaget var ca 30 cm høge, - eller så høge/låge at dei knapt stakk opp av graset. :P

 

Men statistikk kan jo som kjend nyttast til så mangt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men statistikk kan jo som kjend nyttast til så mangt.......

Nok en digresjon:

Riktig det for da 103 åringen sankket med en journalisT etter gebursdagsfeiringen sa han noe om å gjøre istand til sin 104 års dag hvorpå journalisteN utbryter. Er du sikker på at du lever så lengE da? 103 åringen sier da. Å ja da for ifølge statistikkene er det svært få som dør mellom 103 og 104 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Underholdende. Men bildematerialet er i lite overbevisende. At statuene som er avbildet ser nordiske ut synes ikke jeg. Men at vikingene kan ha vært langt avgårde uten at det står i historiebøkene er selvsagt mulig, særlig hvis de ikke kom tilbake. Men likevel, i min Penguin historical atlas of the vikings ser det ut til at man har rimelig bra oversikt over reisene deres. Det burde vel være en lett sak å ta noen DNA-prøver av disse "etterkommerene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare innrømme at genetikken i disse "hvite forekomstene" i fjerne strøk har jeg ikke kompetanse til å ha bestemte teorier om, og syns vel også det er rart om vikinger hadde utrustning til å ta seg fram over store havområder som Stillehavet f. eks.? Historien om firkanteggene i Donald Duck huskes, og som Finn nevner skal være kåret til en av de beste historiene til Carl Barks, lurer på om den også er kåret til den beste i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ofte stilt spørsmål om korleis dei gamle sjøfararane kunne finne fram til land under fjerne himmelstrøk, og eit av alternativa ein må ha med då er at dei ikkje fann fram dit dei kom, men at dei hamna der tilfeldig. Dei skulle ein annan stad og kom ut av kurs, t.d. Eller som Odd Børretzen så treffande har skildra vikingane i "Det norske folks bedrøvelige liv og historie" - "Det var det samme for dem hvor de havnet, bare det var moro der. Og det var det". (Fritt etter minnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ofte stilt spørsmål om korleis dei gamle sjøfararane kunne finne fram til land under fjerne himmelstrøk, og eit av alternativa ein må ha med då er at dei ikkje fann fram dit dei kom, men at dei hamna der tilfeldig. Dei skulle ein annan stad og kom ut av kurs, t.d. Eller som Odd Børretzen så treffande har skildra vikingane i "Det norske folks bedrøvelige liv og historie" - "Det var det samme for dem hvor de havnet, bare det var moro der. Og det var det". (Fritt etter minnet).

 

Det er sikkert slik, også skal en kanskje ikke sjå bort i fra at de kunne ha noen kunnskaper om navigering som er gått i glemmeboka, slik som det så ofte gjør med andre ting? Folk tar med seg gamle kunnskaper og teknikker rett og slett i grava, brutalt, men slik er det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ofte stilt spørsmål om korleis dei gamle sjøfararane kunne finne fram til land under fjerne himmelstrøk, og eit av alternativa ein må ha med då er at dei ikkje fann fram dit dei kom, men at dei hamna der tilfeldig. Dei skulle ein annan stad og kom ut av kurs, t.d. Eller som Odd Børretzen så treffande har skildra vikingane i "Det norske folks bedrøvelige liv og historie" - "Det var det samme for dem hvor de havnet, bare det var moro der. Og det var det". (Fritt etter minnet).

 

Ja, i denne Penguin-boka står det f.eks. at vikingene trodde de hadde overfalt Roma, mens det i virekligheten var byen Luna, et godt stykke lenger nord. Men ellers var de så vidt jeg vet flinke til å bruke sola og stjernene for å finne retinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.