Gå til innhold
Arkivverket

et gammelt skriftstegn


Robert Bjerke
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan forklare for meg et gammelt skriftstegn som ser ut som bokstaven c skrevet vendt om (engelsk: backwards). Ofte med tegnet : etterpå.

 

Det betyr "det vil si", og det forekommer både i skrift (kirkebøkene for exempel) og i trykte bøker.

 

Hva er opprinnelsen til tegnet? Har det et navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo interessant å lese at dette er et særnorsk tegn, det forklarer hvorfor mine googlinger etter «reversed c» var totalt fruktesløse :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke, men fant denne forklaringen på nettet: Typografi.org

 

I lenken her sto det at "de fleste over 40 har nok glemt tegnet", men neida, jeg har i hvert fall brukt det i håndskrift helt opp til i dag. Når det nå også er mulig å bruke det digitalt, er det jo kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lenken her sto det at "de fleste over 40 har nok glemt tegnet", men neida, jeg har i hvert fall brukt det i håndskrift helt opp til i dag. Når det nå også er mulig å bruke det digitalt, er det jo kjempefint.

Interessant! - Kanskje det burde stå "de fleste under 40 ..."? Jeg mener å huske at jeg lærte tegnet i matematikken (på 60-tallet). Vi kom frem til et tallsvar, og skulle forklare med ord hva svaret innebar. Da brukte vi tegnet foran forklaringen. Veldig nyttig stadig - skulle gjerne hatt det på mobilen også. For ): ser jo ut som en trist smiley. Så blir det "dvs.".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes også som basstegn i noter.

 

Det er ikke samme tegnet. Bassnøkkelen eller F-nøkkelen er en stilisert F hvor den nederste delen går nedover mot venstre, og altså ikke ligner en omvendt c.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt et nyttig tegn. Jeg brukte det selv en del tidligere. Absolutt et relavant spørsmål her (men jeg lurer jo på hvem trådstarter "Betulius" er...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

≈ er jo også et slikt tegn, som betyr omtrent det samme, eller tilnærmet lik, tror jeg.

 

Morsomt med slike tegn. Jeg synes at korset † også er et tegn vi kan benytte mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. Jeg er ikke sikker på at det er et exclusivt norsk tegn. Synes jeg har sett det i tyske bøker også.

 

Betulius finner De her på nettet:

http://www.rbjerke.net

Betulius er en latinifisering av Bjerke, altså. Fiffig, men greit å bruke virkelig navn, vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ɔ er det fonetiske tegnet for å; ɔ er kort å-lyd og ɔ: er lang å-lyd. Tenk tilbake på lydskriften da dere lærte fremmedspråk. Som logoped bruker jeg det fonetsiek symbolsystemet mye. Det samme symbolet gjelder i tysk for å-lyden, som der skrives o.

 

Bassnøkkel: 𝄢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.