Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Olson f. 1868, men når tid død han?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg har i mange år prøvt å finne ut når tid min grandonkel Jacob Olson (Hævrøen) døde. Han ble født på øya Hevrøy i daværende Sund sogn den 9. april 1867. Han drog fra Bergen til USA i 1888. Han reiste sammen med flere av sine slektninger og en av dem hadde allerede bodd i USA noen år, så derfor antar jeg at også han slo seg ned i Adams i Minnesota.

 

Jeg har aldri klart å finne ut av hva som egentlig skjedde med grandonkel Jacob. Jeg ser at dere er mange meget dyktige på å finne ut av hva som skjedde med dem som utvandret, likevel hender det at man står helt fast.

 

Jeg håper at det er noen av dere som kan finne ut noe mer om denne Jacob. Jeg antar at hans som mange andre forandret litt på både for og etternavn for å få det mer amerikanisert. Jacob hadde to brødre i USA en i Minnesota og en i Oklahoma. Disse to brødrene dvs Hans Olai og Nils Olai vet jeg det aller meste om og jeg har kontakt med deres etterkommer, men finner intet om Jacob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har i mange år prøvt å finne ut når tid min grandonkel Jacob Olson (Hævrøen) døde. Han ble født på øya Hevrøy i daværende Sund sogn den 9. april 1867. Han drog fra Bergen til USA i 1888. Han reiste sammen med flere av sine slektninger og en av dem hadde allerede bodd i USA noen år, så derfor antar jeg at også han slo seg ned i Adams i Minnesota.

 

Jeg har aldri klart å finne ut av hva som egentlig skjedde med grandonkel Jacob. Jeg ser at dere er mange meget dyktige på å finne ut av hva som skjedde med dem som utvandret, likevel hender det at man står helt fast.

 

Jeg håper at det er noen av dere som kan finne ut noe mer om denne Jacob. Jeg antar at hans som mange andre forandret litt på både for og etternavn for å få det mer amerikanisert. Jacob hadde to brødre i USA en i Minnesota og en i Oklahoma. Disse to brødrene dvs Hans Olai og Nils Olai vet jeg det aller meste om og jeg har kontakt med deres etterkommer, men finner intet om Jacob.

 

Har du hatt tema om denne karen før? Vennligst legg ved lenken til opprinnelig tema, hvis det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg prøver på nytt.

 

Jeg har prøvt dette, men har ikke lykkes. Det er mulig at jeg har brukt feil søkebegrep? Noen som kan hjelpe meg videre. Det hadde vert fint om det var mulig å finne om min grandonkel var gift og om han hadde etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått slik info på e-post i dag:

 

Name: Jacob Olsen

Home in 1900: Brooklyn Ward 6, Kings, New York

[Kings, New York]

Age: 33

Birth Date: Feb 1867

Birthplace: Norway

[Denmark]

Race: White

Gender: Male

Immigration Year: 1888

[1887]

Relationship to head-of-house: Head

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Spouse's Name: Josephine Olsen

Marriage year: 1893

Marital Status: Married

Years married: 7

Occupation: View on Image

Neighbors: View others on page

Household Members:

Name Age

Jacob Olsen 33

Josephine Olsen 26

Sigerd Olsen 6

Singar Olsen 3

Jennie Olsen 7/12 ------------------------------

 

Er det mulig å finne ut noe om denne familien. Det står riktignok at denne Jacob ble født i febr. 1867, mens den jeg leter etter ble født 9. april 1867. Elles kan det se ut som om de øvrige datane kan stemme. Foreldrene til den Jacob jeg leter etter var Ole Jacobsen og Ingeborg Hansine Nilsdatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bl.a. dette fra USA i dag:

 

Ifølge FT’en for 1900 var denne Jacob Olsen kaptein av en båt.

 

Det ser ut som denne Jacob Olsen dødde i New York mellom 1902 og 1910, fordi Josephine var enke i 1910.

 

I910 bodde Josephine hos sin mor, Ingeberg Lee i New York, med barn: Ole S (17), Jennie J (10), Edwin (9), og Ruth (7). Det var noen kostelever som bodde hos dem i1910, inklusive en som het Otto Olsen (28) og en andre som het Oscar Olsen (32). Otto var sjømann i handelsflåte og Oscar var jernverksarbeider. Legg merke til at her heter det eldste barnet Ole S, ikke Olaf S(igerd). Dette er den eneste FT’en hvor han het Ole. Alle de andre gangene heter han Olaf eller Sigerd eller Sidney(1930).

 

Som Dere ser så bodde det en Otto Olsen en Oscar Olsen hos dette paret. Jacob Olsen døde mellom 1902 og 1910. Fordi konen hans ble oppgitt som enke i ft for 1910. Senere blir det oppgitt at Josephine ble gift med Otto Olsen. Så jeg antar at Otto Olsen muligens var i slekt med Jacob? Det hadde vert interessant å fått mer info om dette.

 

Ifølge FT’en for 1900 var denne Jacob Olsen kaptein av en båt.

 

Det ser ut som denne Jacob Olsen dødde i New York mellom 1902 og 1910, fordi Josephine var enke i 1910.

 

 

 

Jeg har fått slik info på e-post i dag:

 

Name: Jacob Olsen

Home in 1900: Brooklyn Ward 6, Kings, New York

[Kings, New York]

Age: 33

Birth Date: Feb 1867

Birthplace: Norway

[Denmark]

Race: White

Gender: Male

Immigration Year: 1888

[1887]

Relationship to head-of-house: Head

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Spouse's Name: Josephine Olsen

Marriage year: 1893

Marital Status: Married

Years married: 7

Occupation: View on Image

Neighbors: View others on page

Household Members:

Name Age

Jacob Olsen 33

Josephine Olsen 26

Sigerd Olsen 6

Singar Olsen 3

Jennie Olsen 7/12 ------------------------------

 

Er det mulig å finne ut noe om denne familien. Det står riktignok at denne Jacob ble født i febr. 1867, mens den jeg leter etter ble født 9. april 1867. Elles kan det se ut som om de øvrige datane kan stemme. Foreldrene til den Jacob jeg leter etter var Ole Jacobsen og Ingeborg Hansine Nilsdatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen mellom Otto Olsen og Josefine http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=vi21001878ny&gardpostnr=567&personpostnr=3388&merk=3388#ovre

 

Heller ikke i 1905-tellingen finner vi Jacob:

 

New York State Census, 1905 for Josephine Olsen

 

Residence: Brooklyn, Kings, New York

Age: 31

Estimated Birth Year: 1874

Birthplace: Norway

Relationship to Head of Household: Daughter

Race: W

Gender:

Family Number: 81

Page Number:

Line Number: 19

Film Number: 1930247

Digital Folder Number: 4296309

Image Number: 00410

Household Gender Age

Parent Engerberg Lee F 59y

Josephine Olsen F 31y

Siger Olsen M 12y

Jennie Olsen F 5y

Edward Olsen M 4y

Ruddie Olsen M 2y

Daniel Choalmer M 25y

Carl Vang M 32y

Hjalmar Mattisen M 22y

Gunred Carlson M 23y

Sam Peterson M 40y

Chris Peterson M 26y

George Anderson M 20y

Andrew Erricksen M 30y

John Johnson M 29y

Olaf Olsen M 23y

Eugene Hedlin M 25y

John Swenson M 37y

Hjalmar Olsen M 21y

John Thompson M 25y

Anus Swenson M 20y

Hardwig Turner M 29y

Louis E Zeterberg M 28y

Mary B Zeterberg F 23y

Carl Zeterberg M 3y

George A Zeterberg M 1y

Chas Richmond M 46y

Anna Richmond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått oppgitt at en Jacob Olsen døde 4. januar 1905 og det kan være den jeg leter etter, men det vet jeg ennå ikke. Jeg må ha hans Obitary eller vielsesattesen hans.

 

Jacob Olsen og Josephine E Jacobsen ble gift den 1. oktober 1892 i Kings County (Brooklyn) NY.

 

En Jacob Olsen døde 35 år gammel den 4 januar.1905 I Kings county, NY

 

jeg har i tillegg til dette fått følgende info

 

3. Josefine Lee og Otto E Olsen ble gift den 30nov.1912 I Kings county, NY

 

4. En Josephine Olsen døde 61 år gammel den 11aug.1934 i Bronx, NY.

 

Siden denne Otto som Josefine giftet seg med i 1912 også var en av dem som var losjerende hos dem i 1900, så kan det være mulig at dem var slekt i Jacob. Hvis dem var det, da er dette et blindspor, men det er så mange interessante opplysninger her som er sammenfallende med den info som jeg har fra før at jeg trenger å vite mer før vi kan fastslå om dette er rett person eller ikke. Vel, jeg vet lite om Jacob, men han er på samme alder og han døde ung og kom til USA i 1888 slik min grandonkel gjorde.

 

Det er ikke lenge siden jeg var bote i en kar som kom fra Lundøy (Austevoll) fetter til min grandonkel. Angivelig var han ugift og hadde heller ingen barn - sa familien i Norge, men da jeg begynte å lete etter han viste deg seg at informasjonen fra Norge stemte aldels ikke. Han var gift og hadde 12 barn. Det samme skjedde med et par andre slektninger av meg, så jeg håper å klare å finne ut mer om den Jacob jeg leter etter.

 

Vielsen mellom Otto Olsen og Josefine http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=vi21001878ny&gardpostnr=567&personpostnr=3388&merk=3388#ovre

 

Heller ikke i 1905-tellingen finner vi Jacob:

 

New York State Census, 1905 for Josephine Olsen

 

Residence: Brooklyn, Kings, New York

Age: 31

Estimated Birth Year: 1874

Birthplace: Norway

Relationship to Head of Household: Daughter

Race: W

Gender:

Family Number: 81

Page Number:

Line Number: 19

Film Number: 1930247

Digital Folder Number: 4296309

Image Number: 00410

Household Gender Age

Parent Engerberg Lee F 59y

Josephine Olsen F 31y

Siger Olsen M 12y

Jennie Olsen F 5y

Edward Olsen M 4y

Ruddie Olsen M 2y

Daniel Choalmer M 25y

Carl Vang M 32y

Hjalmar Mattisen M 22y

Gunred Carlson M 23y

Sam Peterson M 40y

Chris Peterson M 26y

George Anderson M 20y

Andrew Erricksen M 30y

John Johnson M 29y

Olaf Olsen M 23y

Eugene Hedlin M 25y

John Swenson M 37y

Hjalmar Olsen M 21y

John Thompson M 25y

Anus Swenson M 20y

Hardwig Turner M 29y

Louis E Zeterberg M 28y

Mary B Zeterberg F 23y

Carl Zeterberg M 3y

George A Zeterberg M 1y

Chas Richmond M 46y

Anna Richmond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har ennå ikke klart å finne min grandonkel i USA. Han drog fra Norge i 1888 og ble født på øya Hevrøy i Austevoll eller daværende Sund sogn i 1867. De andre to søskene som drog til USA kalte seg for Olson, men det kan være mulig at Jacob kalte seg for Olsen eller som faren Jacobsen eller for den sagt skuld for Bunes etter garden der dem bodde. Det som er mest vanlig i dag er at dem kaller seg for Hevrøy, men den gangen brukte dem navnet Hævrøen og det var vanskelig å oversette til Engelsk, så jeg antar at han enten har brukt Olsen eller Jacobsen som etternavn.

 

Håper at noen av dere kan sette meg på sporet igjen. Det er merkelig at det ikke skal la seg gjøre å finne et eneste spor av han der borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg er ganske usikker på om denne Jacob Olson er den jeg leter etter. Den jeg leter etter ble født den 9. april 1867 i Sund sogn nær Bergen. Det er mulig at han har oppgitt Bergen som fødested. Det var vanlig at man oppgav Bergen som fødested fordi dette var et mer kjent sted enn der hvor dem egentlig var fra. Jacob hadde en bror ved navn Otto Olson, men han utvandret aldri og derfor ble nettopp han min morfar. Uansett kan dette være den rette Jacob, men først må vi finne ut hans fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg vil unødig gi opp søket etter farbroren til min mor. Det jeg vet med sikkerhet er at denne Jakob reiste til Amerika i 1888. Han reiste sammen med et par slektninger hvor den ene alt hadde fått amerikansk statsborgerskap. Denne slektningen bodde i Mower county i Minnesota i nærheten av Adams. Da den andre farbroren til min mor reiste, da var det en annen som hadde betalt reisen for ham, men hvem det var vet jeg ikke. Kanskje hans bror i Amerika hadde betalt reisen? Det merkelige var - var at da min mor sin farbror nr 2 drog over i 1897, så reiste han ikke til Jakob. Var Jakob død? eller bodde han et helt annet sted? Hvis han døde før, da måtte han ha dødd mellom 1888 og 1900 eller før 1897? Jeg antar at søkebegrepet vil bli mindre hvis vi søker et sted mellom 1888 og 1897 enn som å søke etter alle Jakob'er som døde?

 

Kan han ha reist til en gruve eller ut på prærien? Jeg vet faktisk ikke hvor jeg skal lete etter han? Kanskje det er noen som har en liten ide hvor jeg kan begynne? Jeg må stadig snu nye stener og det er mulig å finne et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere ser så er det nok av forslag her, men ikke som passer inn med de faktiske forhold. Jeg har selv vert upresis med overskriften og derfor blir det hele litt feil. Det er mulig at jeg må lage ny overskrift og jeg vet ikke om det er mulig? Saken er den at denne Jakob Olson ikke ble født i 1868, men i 1867. Han hadde også en bror som het Jakob Olson, men han ble født i 1864. Denne Jakob døde i 1867. Så dermed kan det også ha blitt noen forvekslinger. Jeg vet at den han reiste med hadde allerede amerikansk statsborgerskap og bodde i Mower county. Jeg vet også at noen andre som ble med denne borgeren av USA drog videre fra Mower til t.d. Seattle og til andre steder i bl.a. Midtvesten. Jeg tror at Jakob døde i ung alder og kanskje før 1900, men dette er bare antagelser bassert på det min mor har fortalt. Jeg må vite om Jakob hadde familie i USA eller der hvor han bodde?

 

Håper fortsatt på at det er noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har et godt råd til meg hvordag jeg kan finne info om Jakob Olsen f. på Hevrøy i Austevoll den 9. april 1867?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du svare på Hanne Lines spørsmål (innlegg 3) om temaet er debattert i tidligere, slik at vi slipper å gjøre omigjen det arbeidet vi har gjort før. Dernest må du legge inn lenker til de opplysninger du allerede har slik at ytterligere dobbeltarbeide unngåes.

 

Det er vel f.eks. hans emigrasjon fra Bergen den 24. mai 1888 vi har her

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG&personpostnr=24614&merk=24614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hatt dette temaet oppe i det gamle brukerforaet uten at jeg har komet noe videre. Det stemmer også at det var han som utvandret på den linken som du viser til. Han reiste sammen med noen andre slektninger og en av dem var allerede amerikansk statsborger. Jeg skal opplyse om hvem av dem som var hans slektninger i neste post dette fordi jeg ikke kan gjøre det fra denne pc,en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenken i det gamle foraet:

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=66272&sok=Terje+Aarland&nr=50&antinnlegg=4&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

nr 24615, 24616 og 24617 var Jakob sine fettre og det var dem han reiste sammen med. Hvordan reisen gikk vet jeg ikke. Reiste dem til England for så å skifte båt der og reiste dem sammen videre? Da broren Nils Olaj reiste bort i 1897 var billettet betalt på forhånd, men det er ikke oppgitt hvem som hadde betalt den? Da Nils Olaj kom bort bosatte han seg i samme orådet som Otto en av dem Jakob reiste sammen med, men ikke der hvor evn Jakob var. Var Jakob død allerede da eller bodde han et helt annet sted?

 

Da min mor levde spurte jeg mye om hun visste noe om Jakob, men det gjorde hun ikke. Hun fortalte at faren hennes hadde kontakt med brødrene sine helt til han selv døde i 1935. Min mor var bare 16 år da faren døde og derfor var det kanskje ikke naturlig å spørre etter Jakob? Derimot hadde min mor ganske god kontakt med datteren til Nils Olaj Olson (som dengang bodde i Oklahoma)

 

Jeg har ikke lyst til å gi dette opp. Jeg vet at det var ganske mange i denne slekten som bosatte seg i Mower county og det finnes nok mange etterkommere av denne slekten der fremdeles. Det jeg også vet var at noen av disse "slektningene" som drog vestover og bosatte seg i Seattle og kanskje noen av dem drog over til Canada. Det kan selvsagt være noen som ble facinert av "gullfeberen". Jeg står helt fast i to saker og den ene er denne så nære slektningen som morbroren til min mor? Ble han noen gang gift? Hadde han barn? Er det noen etterkommere som lever i dag? Eller døde han ensom og forlatt i ungdommen? Kanskje det er tusen spørsmål og inget svar?

 

Jeg vet at det er mange meget dyktige slektsforskere her på dette foraet som kan lede meg rett vei til korrekt løsning.

Det har jeg opplevt i veldig mange tilfeller. Hver gang jeg tar opp et tema evn på nytt og på nytt, så dukker det opp en liten detalj, som er med på å legge en ny brikke på plass i mitt uendelige puslespill.

 

Jeg håper at jeg nå har klart å legge all nødvendig informasjon ut på nettet. Det jeg også kan si er at Nils Olaj Olson bodde i Minnesota til i 1918 da flyttet han og familien til Tulsa i Oklahoma. Den tredje broren som reiste over i 1902 var Hans Olai Olson han ble født i 1882. Han ble gift med Hilda Lee fra Rauland i Telemark. De fikk barna Hilda Olson 1906, Ellen White f. 1917 og Odeen f. 1919

 

Hilda var ugift, Ellen ble gift White og bodde i Oregon (jeg har kontakt med hennes etterkommere) Odeen bodde delvis i Chicago og i Adams i Minnesota. Jeg har aldri fått kontakt med hans barn. Jeg har også kontakt med etterkommerne etter Nils Olaj Olson, i hvertfall noen av dem. Ingen av dem kjente til Jakob.

 

Håper at dere kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Er det mulig å finne ut om Jacob var i livet da moren døde i 1894. Moren var Ingeborg Hansine Nilsdtr Hevrøy født Lundøy eller Lunnøy. Født 19. januar 1836 døde 8. april 1894.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.