Gå til innhold
Arkivverket

Marie Halvorsdatter (1859)


Øyvind Kallstad
 Del

Recommended Posts

Hei, mine tippoldeforeldre Halvor og Marie Kalstad (født henholdsvis Olsen og Halvorsdatter) ligger begravet på Nordre Gravlund i Skien, Telemark.

 

Jeg har vært og sett på graven deres og de ligger gravlagt sammen med en sønn og hans kone.

 

Halvor Kalstad - f. 11. november 1863, d. 7. august 1947

Marie Kalstad - f. 7. mars 1859, d. 24 august 1946

 

(Avskrift fra gravsten)

 

Det jeg synes er så pussig er at jeg har funnet Halvor Olsen på denne siden og der står hans kone som Margit (Marie) Halvorsdatter. Jeg har sjekket kirkeboken for Seljord og jeg finner riktig nok ei Margit Halvorsdatter der som er født 7 mars 1859 (lenke), men det jeg ikke skjønner er hvordan man kan fastslå at denne Margit er den samme som min tippoldemor Marie Halvorsdatter? Riktignok er de født på samme dag, og begge har en far som heter Halvor, men er det ikke litt rart hvis hun var døpt Margit, men når hun dør så har hun endret navn? Jeg har snakket med de i familien som fortsatt husker mine tippoldeforeldre, og de omtaler henne alltid som bare som Marie.

 

Her er forøvrig familien i 1900 folketellingen.

 

Jeg har liten lyst til å legge inn feil person i treet og bruke masse tid på å forske på forfedre av feil person.

 

Håper noen med kjennskap til slekten/område(ne) (Leif? ;)) kan kaste lys over denne saken.

 

Mvh

Øyvind Kallstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe kjennskap til denne familien spesielt (dette er alt for nytt for meg som stort sett holder på før 1814 ;)), men jeg ser ikke noe merkelig i at ei jente som er døpt Margit blir kalt for Marie. Jeg forestiller meg at navnet Margit i de traktene helst ble uttalt som Marjit, og da blir forskjellen enda mindre.

 

For den saks skyld kan presten ha feiloppfattet navnet / ført feil navn ved dåpen. Hva står det ved konfirmasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen i 1885, nr.6 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7971&idx_id=7971&uid=ny&idx_side=-79 Dåpen til Margit i Seljord, nr.12 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7971&idx_id=7971&uid=ny&idx_side=-73 og som konfirmant nr.12 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5985&idx_id=5985&uid=ny&idx_side=-170 Du kan ikke stole på det som står på gravsteiner. Det er ikke alltid at fullt navn står der, og det hender vel også at det navnet de brukte til daglig står i steden for dåpsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen i 1885, nr.6 http://www.arkivverk...ny&idx_side=-79 Dåpen til Margit i Seljord, nr.12 http://www.arkivverk...ny&idx_side=-73 og som konfirmant nr.12 http://www.arkivverk...y&idx_side=-170 Du kan ikke stole på det som står på gravsteiner. Det er ikke alltid at fullt navn står der, og det hender vel også at det navnet de brukte til daglig står i steden for dåpsnavnet.

 

Ja, i dette tilfelle vet jeg med sikkerhet at hun selv brukte navnet Marie (det som står på gravstenen). Men det er er altså ikke så uvanlig som jeg trodde at navn kunne endre seg på den måten. Hmm.. noe å tenke på. Skulle gjerne likt å være 100% sikker på at det er samme person, men det er vel umulig i dette tilfellet. Jeg får vel bare anta at det er riktig at dette er samme person.

 

Takk for tilbakemeldinger fra dere begge :) Det er et fantastisk kunskapsrikt og hjelpsomt slektsforskningsmiljø vi har i Norge!

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ta kontakt med menighetskontoret som kirkegården hører under? Det er jo mye mulig at det står et annet navn i kirkeboka enn på gravsteinen. Det burde vel være en mulighet for at de kan hjelpe deg siden det bare er fornavnet til avdøde du er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ta kontakt med menighetskontoret som kirkegården hører under? Det er jo mye mulig at det står et annet navn i kirkeboka enn på gravsteinen. Det burde vel være en mulighet for at de kan hjelpe deg siden det bare er fornavnet til avdøde du er interessert i.

 

Nei, det har jeg ikke. Godt forslag! Det er jo verdt et forsøk :) Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde som Berit foreslo og tok kontakt med menighetskontoret, og de har bekreftet for meg at det i kirkeboka er ført inn Margit, selv om det står Marie på graven. Hvorfor hun har valgt å kalle seg Marie når hun egentlig heter Margit er vel et mysterium jeg aldri får noe svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo flott at du fant ut av det.

 

Jeg kan kanskje hjelpe deg litt på veien med løsning av mysteriet: Hvis du ser deg litt rundt i kirkebøkene for Seljord, ser du fort at navnet ofte blir stavet Marjet. Før i tida skrev jo prestene ofte navnet slik de hørte det uttalt. Dessuten har t i slutten av ord en tendens til å falle bort, så da står du igjen med noe som ligner til forveksling på Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo flott at du fant ut av det.

 

Jeg kan kanskje hjelpe deg litt på veien med løsning av mysteriet: Hvis du ser deg litt rundt i kirkebøkene for Seljord, ser du fort at navnet ofte blir stavet Marjet. Før i tida skrev jo prestene ofte navnet slik de hørte det uttalt. Dessuten har t i slutten av ord en tendens til å falle bort, så da står du igjen med noe som ligner til forveksling på Marie.

 

Ja, for uttale er jeg enig, men nå står det jo Marie på gravstenen, og mannen er jo fra Solum og burde vel ha uttalt navnet på en måte som presten i Skien forstod? Noen må jo ha fortalt de som "lagde" gravstenen hva som skulle stå på den. Vil tippe det er mannen eller noen andre i familien, og de kom jo fra Solum. Kanskje ingen i familien forstod at hun egentlig het Margit fordi hun uttalte det Marjet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tida var skrivemåten av et navn av mye mindre betydning enn hvordan det ble uttalt. Sammenlign for eksempel med mannsnavnet Olav, som i kirkebøkene før i tida nokså konsekvent ble skrevet Ole, men sannsynligvis like konsekvent ble uttalt Ola med tjukk l. Hva er det «egentlige» navnet da?

 

Hvis din tippoldemor ble kalt for Marie* hjemmefra, så var det vel det hun kalte seg etter at hun flyttet til Solum også. Hun har antagelig ikke blitt kalt annet i hele sitt liv. Hvis jeg hadde vært mannen hennes, ville jeg også sett det som naturlig at det var dette navnet som skulle stå på gravsteinen.

 

(* Det kan godt hende at uttalen opprinnelig har vært Marje med trykk på a'en, slik vi sier Terje.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok helt sikkert rett. Jeg henger meg kanskje for mye oppi dette. Jeg har jo uansett fått bekreftet at Margit/Marie er samme person, så da kan jeg fortsette å investere tid i den delen av treet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.