Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag om prokuratorer, sakførere og advokater 1660-1950?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Som jeg sa til Leif i #68, så er han ikke omtalt.

 

OK. Jeg trodde svaret ditt gjaldt eksplisitt Niels Andersen Toldorph (for denne gangen gjaldt det altså hans far, fogd over Lister, Anders Nielsen Toldorph),

men du finner slik jeg nå forstår deg ingen 'assessor Toldorph' i det hele tatt rundt 1705/1708 ...

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Carsten.

 

Finner du noe om prokurator Christian Balling ? Jeg har ham gift i 1738 i Eid (Eidanger, Telemark) med Ingeborg Catharina Mejer. 9 barn, men ingen vita om ham eller hustruen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Balling. Overhofretsprokurator.

 

Født 1708, døpt 24.mai i Nicolai kirke i Kjøbenhavn, søn av dronningens livskrædder Mauritz Jacobsen Balling og Dorthe Mathiasdatter, kom til Brevik i begyndelsen av 1730-aarene og konditionerte hos fogden i Nedenes, sorenskriveren i Bamle og ved toldboden i Trondhjem før han i 1734 blev amtsbeskikket underretsprokurator i Bratsberg, med bopæl paa Døvik i Eidanger.

 

I sin praxis begik han imidlertid diverse slemme streker "til uskyldige folks præjudice", saa amtmand Essemann i 1736 fandt sig beføiet til at ta ham ved vingebenet og fratok ham hans licentia practicandi. "Da han intet andet hadde lært end ved pennen at ernære sig", levde han i den følgende tid i yderlig fattigdom.

 

I 1741 og atter i 1743 fandt stiftsamtmanden "for at redde hans kone og barn fra total undergang" at kunde gi en meget betinget anbefaling: "han hadde erkyndiget sig om Balling hadde forandret sin forrige vandel og erfaret, at nogen gav ham det skudsmaal, at hans opførsel nu var upaaklagelig, men andre mente, at hvis han nu kom i levebrød igjen, vilde han bli den samme som tilforn"; han hadde nu hat god tid til at angre sine synder, og Skiens magistrat var ikke uvillig stemt overfor Balling.

 

Av hensyn til en svakelig hustru og "mange uopdragne barn" opnaade han endelig kgl. bevilling 3.april 1744 som prokurator for alle Retter i Norge. Han praktiserte siden fra Skien, hvor han en tid i 1744 ogsaa var konst. byfoged og byskriver.

 

I 1745 begav Balling sig paa krigsstien. Hvor han fôr i amtet, utspredte han chikanøse rygter om flere av distriktets embedsmænd, og særlig gik det ut over sorenskriver Otterbech i Bamle, og amtmanden, til hvem han selvsagt hadde et horn i siden, blev heller ikke sparet.

 

Da han saa høsten 1745 kom hjem fra et besøk i Kjøbenhavn og blev end mere stortalende, fandt amtmanden at bægeret var paa vei til at flyte over og skrev derfor 11.oktbr. til stiftsamtmand Rappe, om der ikke kunde findes en utvei til at bli Balling kvit: med sin sædvanlige splendide tunge utspreder han en hoben snak saavel til min som andres defame' og er et urolg hode, som sparer ingen med sin uregjerlige tunge; der maatte ialfald lægges tømmer paa saadant et menneske.

 

Stiftsamtmanden svarte hertil at intet andet var at stille op end at ta vidner paa hans uttalelser og eventuelt la ham tiltale. I 1746 fik dog Balling en advarsel fra stiftsamtmanden, og flere saker blev ham fratat, men i 1747 blev han igjen betroet nogen processer.

 

Balling hadde imidlertid paa alle optænkelige vis forfulgt sorenskriver Otterbech med stadig grovere sigtelser, og da han tilslut beskyldte sorenskriveren for endog at ha forfalsket embedsprotokollerne, blev der efter Otterbechs begjæring nedsat en kommission til undersøkelse og paadømmelse av saken.

 

For denne viste det sig at Balling ikke kunde skaffe bevis for en eneste en av sine beskyldninger, derimot kom det for dagen at prokuratoren selv hadde begaat adskillige ulovligheter, saaledes bl.a. brudt seglet paa en embedsskrivelse fra sorenskriver Otterbech til en lensmand i distriktet. Enden blev at Balling blev fradømt sin ære, og denne dom bekræftet Overhofretten 17.juli 1747, hvorhos alle Ballings injurierende expressioner overfor Otterbech blev mortificert og processens omkostninger ilagt ham med 10 rdl.

 

Skjønt det skulde synes utænkelig at Balling efter denne dom kunde drive sakførsel, blev dette dog tilfælde, og 4.aug. 1747 fik han endog kgl. tilladelse til at procedere en sak for Overhofretten!

 

I de følgende aar holdt han sig nok i skinnet, men det blev meget knapt med levebrødet, og han fandt det sluttelig nødvendig at forsøke sig andensteds. I 1754 bad han amtmanden om en attest og fik herpaa 31.aug. flg. svar: "som jeg fra den tid av, da processen stanset mellem Dem og sorenskriver Otterbech, ikke av nogen har hørt andet om Deres opførsel end alt hvad honnet er og sømmeligt, saa er jeg villig dersom at gi min attest, naar De hernæst vil tilmelde mig hvorhen eller til hvem samme kan adresseres".

 

Prokuratoren hadde nu forladt Skien og begit sig til sit fædreland og slaat sig ned ved Fredriksborg. Herfra ansøkte han, fremdeles med fradømt ære, om embeder baade i Norge og i Danmark, men selvsagt forgjæves, og i 1755 androg ham om at faa sin tidligere prokuratorbestalling konfirmert som gjældende for alle Retter i Danmark.

 

Heller ikke dette opnaadde han, men 16.jan. 1758 fik han æresopreisning og opholdt sig da i Kjøbenhavn. Her fik han i 1759 en gjeldskommissionsdom paa sig, og i den følgende tid maa han ha hat det mindre behagelig, da han efter Høiesteretsdom blev sat i arrest 1762.

 

Fra "stadens arresthus" indsender Balling diverse forgjæves andragender helt til 1766, og han sees at ha været en av klagerne i presten Rothenborgs skandaleproces. Da denne prest blev dømt fra embedet i 1767 for usædelig levnet, er Balling formentlig kommet paa frifot igjen, thi han gifet sig i 1769 og fik flere barn indtil 1776. Hvor der siden blev av ham vites ikke.

 

Gift 1. gang 28.febr. 1738 i Eidanger med Ingeborg Cathrine Fredriksdatter Meyer, som tidligere hadde været gift (16.febr. 1734) med Søren Berg.

 

Gift 2. gang 18.mai 1769 paa Sjælland med Fredrikke Sophie Fersløv, med hvem han hadde en søn Jens født i Kjøbenhavn 1771.

 

Gift 3. gang med Johanne Kirstine Fersløv, med hvem han hadde en datter Sara Dorothea født i 1776.

 

Jeg syntes jeg måtte skrive alt om denne spesielle prokuratoren Leif. Litt av en fyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Carsten.

 

Ja, jeg er helt enig. Dette var litt av en type, men jeg er ikke så overrasket. Jeg har sett mange slike gamle rettsprossesser hvor særlig de som er litt høyt på strå, forfølger hverandre uendelig. Han var egentlig et sidespor i et søk etter Bergh i Grenland, men det er alltid greit synes jeg, å ha dataene komplette.

 

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier :

1) Karen Pedersd. født Rusten 12.05.1893, men jeg vet ikke mere

 

2) Mitt søskenbarn Oddbjørg Braathen utd. ca 1954 i Oslo.(Rikshospitalet).

 

På forhånd takk,

hilsen

 

Helge Hålåsæter

Otta haalaas@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørg, Bråthen var det kanskje, var født 12.09.1930

Jeg husker enda bilde av henne på førstesiden

av Morgenposten som beste elev.

 

Jeg leter etter Karen Rusten på vegne av min bror.

Han menr hun hadde 3 barn.

 

Det var nok hun som formante meg som 5-åring der jeg satt og sugde på et strå:

Inni der er det bakterier og de er farlige.

Husker den korte episoden 62 år etterpå.

Da var hun på sitt sannsynligvis eneste besøk hos sine

gamle foreldre. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Carsten,

 

Overrettssakfører Harald Falk Jørgensen (1884-1949) skiftet navn til Harald Falk Rank en gang i tiden 1913-1927. Finner du noe om Harald Falk Rank ? Iflg nekrolog ved hans død, søkte han avskjed i 1923 fra embedet som politimester i Lofoten og Vesterålen. Han var sønn av ovennevnte politimester og sorenskriver Emil Jørgensen.

 

Mvh Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell

 

Studentene fra 1905, utgitt 1930:

 

Harald Falk Rank.

 

Jeg er født i Kr.a. 21-12-1884 av foreldre sorenskriver Emil Jørgensen og Karoline, f. Holm. Gift 1) i Narvik 14-11-1914 med Alfhild Christenson, dtr. av disp. C. og hustru, f. Iversen. 2) i Oslo 30-5-1925 med Constance Abrahamsen, dtr. av skibskaptein A. og hustru, f. Bøckmann. - Barn: Ada, f. 1-11-1914 i Narvik (død) og Harald Emil Falk, f. i Stavanger 10-10-1916.

 

Jeg begynte min skolegang på Giertsens skole i Kr.a., gikk senere i 4 år på Konsgaard skole i Stavanger og siden på Frogner skole, hvor jeg tok artium. Jeg tok juridisk embedseks. våren 1910. Derefter arbeidet jeg på Larvik sorenskriverkontor, inntil jeg i januar 1912 overtok en konstitusjon i Kongsberg politimesterembede under den utnevnte politimesters ophold på stortinget det år.

 

Derefter blev jeg autorisert fullmektig 1 år hos politimesteren i Larvik, hvorefter jeg en kortere tid var edsv. fullm. hos min far i Larvik, hvorefter jeg blev edsv. fullm. hos byfogden i Narvik, hvor jeg var i henved 2 år. Deefter blev jeg midlertidig politiass. i Stavanger og derefter utnevnt til det nyoprettede politifullmektigembede ved Rogalands politimesterembede. I juni 1919 blev jeg utnevnt til politimester i Lofoten og Vesterålen, fra hvilket embede jeg på grunn av sykdom søkte avskjed i 1923. Jeg er fremdelse syk. Nu bosatt i Oslo.

 

(Dette har jeg skrevet før et eller annet sted, men samme det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info om Harald Falk Rank. Dette var nytt for meg så grunnen til at du mener å ha skrevet dette før er kanskje mitt spørsmål under studenter om Haralds 2 år yngre bror Einar Falk Jørgensen som fulgte noenlunde samme utdanningsmønster og yrkeskarriere inkludert skolene de gikk på før studiene !

 

Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Studentene fra 1940, utgitt 1965:

 

Alfred Georg Kvamme, advokat, Bergen, f. 8-2-21 sst., sønn av kjøpmann Kristian K. (1889-1951) og Agnes Elisa Olsen (1883-1959). Gift 23-2-1946 i Bergen med lærerinne Aase Mohr Sundbotten. (Her er nevnt 4 barn).

 

Tanks skole, Bergen/engelsklinje. - Cand.jur. 1945. - Dommerfullm. Orkdal 1946-47, herunder kst. sorenskriver 3 mnd., aut. sakførerfullm., senere egen sakførerpraksis i Bergen 1948-. - Sekretær Bergen Huseierforening en rekke år, foreningens formann 1961-, medl. styret Norges Huseierforbund, forskj. off. råd og utvalg innen boligsektoren, medl. rådet og varaordf. Bergen-Nordhordland Trafikklag.

 

Stedilg repr. Hypotekforeningen for 2den prioritets pantelån, medl. representantskapet Den Vestenfjeldske Bykredittforening, styremedl., nå kretsform. Den Norske Advokatforening, Bergen, Hordaland, Sogn og Fjordane krets, samt medl. Den Norske Advokatforenings representantskap.

 

Han var far til bl.a. Ingelin Killengreen.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Alfred_Georg_Kvamme

 

Aase Mohr Kvamme, husmor, Bergen, f. 10-3-20 sst., datter av maskinsjef Olaf Theodor Sundbotten (1892-) og Kitty Mohr (1893-). Tanks skole/engelsklinje. - Kristiansand off. lærarskole 1942. - Kontordame 1942-44, vikariater som lærerinne ved Solheim og Fridalen skoler i Bergen 1944-46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.