Gå til innhold
Arkivverket

Avatar


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Fra den svenske Wikipedia:

Avatar (sanskrit: Avatāra) är i indisk mytologi "att stiga ned", det vill säga en guds nedstigande på jorden och antagande (inkarnation) av kroppslig (oftast mänsklig) gestalt. Ordet används främst om Vishnus tio inkarnationer.

 

Modern betydelse [redigera]

 

Ur definitionen ovan avleds ordet avatar i flera moderna betydelser:

 

* En elektronisk representation eller visualisering av en person eller spelare (spelarobjektet) inom science fiction, datavetenskap och MUD.

* En (liten) bild för att representera en användare på ett Internetforum, community eller liknande.

* En film som kom ut 2009, se Avatar

* En tecknad serie på tv-kanalen Nickelodeon från 2005, se Avatar: The Last Airbender.

 

Jeg visste ikke dette tidligere, noen gud tror jeg ikke noen her på forumet er, men nummer to på listen over moderne betydelse passer jo bra :D

 

PS nå var jo dette ikke norsk beskrivning, men det var den som kom først når jeg søkte

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret ditt Niels.

 

Der var det mye å velge mellom, men må nok tilstå at jeg ikke ble noe klokere av det.

Jeg skulle ønske at DA holdt seg til det norske språket og ikke brukte "fremmedord".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden skal vi vanlige mennesker vite hva "Avatar" er ? Det jeg savner mest her,er en veiledning på norsk om hvordan man skal manøvrere seg fram,og bruke dette forumet.F.eks : Hva er forskjellen på "svar" og "multisitat" under et innlegg , kontra den store blå svarknappen litt lenger ned ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velsigna vere Berit Knudsen og Anne Engmo som ytrar seg krystallklart om språklege raritetar som "avatar". Eg skal prøve å følgje opp ved å fortelje at eg kjenner det som i grenseland til det respektlause overfor vaksne menneske utan forklaring å introdusere ord og omgrep som ein ikkje kan vente at målgruppa skal ha den minste kunnskap om. Eg kan forresten heller ikkje i dette tilfellet sjå behovet for nyord eller ny terminologi. Her skaper ein berre fremmendgjering, avmakt og frustrasjon hos brukarane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle språk har til alle tider tatt opp i seg lånord frå andre språk.

 

Det finst ikkje på norsk så langt eg kan sjå noko ord som tek opp i seg meininga i ordet 'avatar', og difor ser eg heller ikkje nokon grunn til at ikkje dette ordet kan innpassast i det norske språket. Det er eit godt ord som høver til den konteksten det vert plassert i her. Det at ordet opphavleg kjem frå sanskrit og ikkje frå engelsk som språket vårt ellest vert oversemd av i alle samanhang er vel berre ein føremon?

 

Det burde vera velkomment om nokon kunne komme fram med eit ord til dømes frå Edda som har samme meininga. Sjølv kan eg ikkje koma på noko, men om nokon har eit forslag så kom med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finst ikkje på norsk så langt eg kan sjå noko ord som tek opp i seg meininga i ordet 'avatar', o

 

Kan ein ikkje berre kalle det eine for til dømes innleggsfoto og det andre for profilfoto, dersom ein absolutt skal gjere det så vanskeleg at eitt foto for begge tilfelle ikkje er nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med ordet bilde, da?? Det skulle vel være dekkende nok, og dessuten begripelig for de fleste.

 

Som du ser, Anfinn, så hoppet jeg over ordet foto - det er ikke alle bilder som er fotografier :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ein ikkje berre kalle det eine for til dømes innleggsfoto og det andre for profilfoto, dersom ein absolutt skal gjere det så vanskeleg at eitt foto for begge tilfelle ikkje er nok?

 

Eg ser ikkje heilt kva eit 'innleggsfoto' skulle meine. Eg er likevel samd med poenget ditt om at eitt bilete burde vere nok, som eg allereie har posta om i den andre tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikkje noko i vegen for å bruke same biletet som profilbilete og som avatar.

 

Ein fordel ved å kunne velje ulike bilete er at ein kan ha f.eks. eit "kjæledyr" som avatar (offentleg tilgjengeleg på nettet), og mogelegheit til å leggje inn eit bilete av seg sjølv som profilbilete (berre tilgang for medlemmer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noe forståelig her. Så det var så såre enkelt.

 

Det har alltid blitt blandet inn fremmede ord i språket, og kommer nok alltid til å bli gjort i framtiden også. Men disse fremmedordene burde komme med en form for "oversettelse".

 

Så Avatar er ganske enkelt et bilde. Jeg hadde en vag forestilling om at en avatar var et slags kunstig menneske. Tror jeg har hørt noe sånt i film på TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså er avatar et slags signaturbilde.

 

Kan noen også forklare hvorfor man skal/bør/vil ha en avatar på sine innlegg på Digitalarkivets spørsmåls- og debattfora?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#13:

 

Det er vel for å kunne kjenne igjen forfattere visuelt, uten å måtte lese navnet. Noen liker det.<br><br>Det går fint an å skru av visning av avatar hvis man finner det forstyrrende. Bruk nedpilen til høyre for navnet ditt, velg "Min profil", deretter "Rediger profil" (oppe til høyre), skilleark "Forum" og fjern haken foran "Vil du vise medlemmers avatarer når du leser forumet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så forstyrrende er de vel ikke - jeg skjønner bare ikke helt hensikten med dem. Klarer jeg å lese et helt innlegg (- for ikke å snakke om en hel tråd!), skal jeg alltids klare å lese forfatterens navn også, uten hjelp av en "visuell gjenkjennelse". Men for all del - hvis noen synes de er nyttige, så er det sikkert fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig og nyttig - jeg synes i alle fall at det er hyggelig å se et ansikt bak navnet jeg kommuniserer med. Men det går selvfølgelig like bra uten. Hovedsaken må være at en bruker fullt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer for syvende trinn og har nettopp hatt fokus på hinduisme. Der dukker avatar opp som nøkkelord. Og mine elever visste på forhånd hva avatar var, fordi de er nettbrukere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Avatar er ganske enkelt et bilde. Jeg hadde en vag forestilling om at en avatar var et slags kunstig menneske. Tror jeg har hørt noe sånt i film på TV.

 

I DETTE forumet er avataren et bilde, men i nettverdener, som f.eks. Active Worlds, hvor man kan bygge sine egne hus og kommunisere med andre brukere, er avataren en tredimensjonal figur man velger seg (fra en egen meny i AW) og som man beveger seg rundt i verdenen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hver dag jeg blir sammenlignet med syvendeklassinger, og jeg tror nok ikke det er helt rettferdig mot den ene eller den andre av partene. Men, takk skal dere har for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.