Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag om Norske sykepleiere?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Inger Christine

 

Hun er ikke omtalt i bøkene. Når og hvor er hun født og død? Finner ei frk. Karen Olsen Stokstad i Oslo adressebok 1955 som bor i Amtm. Meinichsg.14 sammen med frk. Anna Stokstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid

 

Målfrid Førsund, laboratoriesøster, Haukeland sykehus. Født 13-7-22 i Etne. Ungd.skole, husmorskole. Sykepl.utd.: Haukeland sykehus 1947-50. Spes.utd.: Spes.elev Haukeland sykehus 1950. Off. godkj.sykepl. Praksis som sykepl.: Ullevål sykehus 1956 (1/2 år) forøvrig Haukeland sykehus, f.t. laboratoriesøster hudavd.

 

Ingen Signe omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid

 

Målfrid Førsund, laboratoriesøster, Haukeland sykehus. Født 13-7-22 i Etne. Ungd.skole, husmorskole. Sykepl.utd.: Haukeland sykehus 1947-50. Spes.utd.: Spes.elev Haukeland sykehus 1950. Off. godkj.sykepl. Praksis som sykepl.: Ullevål sykehus 1956 (1/2 år) forøvrig Haukeland sykehus, f.t. laboratoriesøster hudavd.

 

Ingen Signe omtalt.

 

Kanskje Nordstrønen eller Sørstrønen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Kan jeg spørre om det finnes noe om Olivia Arnesen, født 1880 og som var på Ullevål i 1910. Evt om søsteren Marie Elise Arnesen også kan være nevnt.

På forhånd takk.

mvh

Ola Morken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Carsten. :-)

 

Finner du Snefrid Hansen som skal ha vært sykepleier på Rikshospitalet? Jeg har ikke fødselsdato, men hun må være født mellom 1902 og 1917. Hun bodde visst i Parkveien / Hegdehaugsveien og var ugift.

 

 

ps.

 

Hun var født i 1910, har jeg funnet ut etterpå.

 

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise

 

Snefrid Hansen, sykepleierske, Krogstøtten sykehus, Storgaten 40, Oslo. Det er alt som står dessverre.

 

Adresseboka for 1955: Snefrid Hansen, frk. sykepleier (Krohgst. Sykeh.), Chr. Krohgsg. 43

 

Vet du fødselsdatoen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsdatoen er 28.06.1910 ifølge Gravferdseteten. Redigert: (Og samme ved konfirmasjonen, så dette er vel den riktige.)

 

Hmm.. Ved dåpen i Sør-Varanger står det 6/7-1910. (nr. 53)

 

Selv om det ikke er noe mer å finne, var det greit å få vite at hun også hadde arbeidet på Krogstøtten sykehus, så takk for oppslaget, Carsten.

 

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten,

Takk for oppslag. Marie Elise emigrerte og fikk familie i USA, søsteren Olivia har jeg ingen oppgifter om etter Ft. 1910.

Forsøker å finne ut om det finnes etterslekt i Norge etter denne familien fra Eidskogen, men intet resultat hittil.

mvh

Ola Morken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hei Carsten.

Kan du vennligst gjøre et oppslag på sykepleier Marie Berntsen på Rikshospitalet? Hun het egentlig Anne Marie Berntsdatter, født 01.03.1866 på Troberg u/Holt i Eidsvoll, men kalte seg bare Marie Berntsen senere. Jeg tror hun jobbet samme sted mesteparten av sitt voksne liv.

 

Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf

 

Hun er nok født i tidligste laget for å være omtalt.

 

Fant dødsannonsen i Aftenposten 28-5-1952:

 

Vår kjære tante Anne-Marie Berntsen-Troberg døde i troen på sin Frelser idag. Oslo 26. mai 1952.

 

Familien Troberg

 

Begraves på Nordre Gravlund fredag 30. ds. kl. 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok en mistanke om dét! Jeg har endel materiale om henne, men en komplett oversikt over den yrkesfaglige bakgrunnen hadde jo også vært OK å ha med.

Du skal i alle fall ha tusen takk for forsøket.

 

Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David

 

Kitty Keyser Muhrmann, avd.søster, Akershus fylkessykehus, Midtstuen, Oslo. Født 18-10-22 i Oslo. Sykepl.utd.: Røde Kors sykepl.skole, Oslo 1944-47. Spes.utd: Avd.pl. Off. godkj. sykepl.

 

Praksis som sykepl.: Ass.søster Radiumhosp. 1948. Praktisk instr. Akershus fylksesykehus 1948-50. Bestyrerinne Kjøllefjord sykestue 1951. Avd.søster Solbø Åndssvakehjem 1952-55. 1. ass.søster Akershus fylkessykehus 1955-57, avd.søster fra 1957.

 

Dette er vel en bror av Kitty fra studentene fra 1941, utgitt 1966:

 

Robert Muhrmann, siviling., Oslo, f. 16-10-21 sst., sønn av siviling. Henry M. (1885-1928) og Kitty Keyser Berg (1900-). Gift 1959 med Sykepleier Reidun Marie Brinck, f. 10-12-23 Oslo, datter av salgssjef Tor B. (Hun er også omtalt i Norske sykepleiere).

 

Elektroing. Chalmers T.H., Gøteborg 1949. - Ansatt Telegrafstyret, kringkastingskontoret 1950-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David

 

Kitty Keyser Muhrmann, avd.søster, Akershus fylkessykehus, Midtstuen, Oslo. Født 18-10-22 i Oslo. Sykepl.utd.: Røde Kors sykepl.skole, Oslo 1944-47. Spes.utd: Avd.pl. Off. godkj. sykepl.

 

Praksis som sykepl.: Ass.søster Radiumhosp. 1948. Praktisk instr. Akershus fylksesykehus 1948-50. Bestyrerinne Kjøllefjord sykestue 1951. Avd.søster Solbø Åndssvakehjem 1952-55. 1. ass.søster Akershus fylkessykehus 1955-57, avd.søster fra 1957.

 

Dette er vel en bror av Kitty fra studentene fra 1941, utgitt 1966:

 

Robert Muhrmann, siviling., Oslo, f. 16-10-21 sst., sønn av siviling. Henry M. (1885-1928) og Kitty Keyser Berg (1900-). Gift 1959 med Sykepleier Reidun Marie Brinck, f. 10-12-23 Oslo, datter av salgssjef Tor B. (Hun er også omtalt i Norske sykepleiere).

 

Elektroing. Chalmers T.H., Gøteborg 1949. - Ansatt Telegrafstyret, kringkastingskontoret 1950-.

 

Tusen takk Carsten!

 

Setter stor pris på at du hjelper andre med å finne kilder ;)

 

Her var det mange årstall og fakta jeg ikke hadde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Inger Christine

 

Hun er ikke omtalt i bøkene. Når og hvor er hun født og død? Finner ei frk. Karen Olsen Stokstad i Oslo adressebok 1955 som bor i Amtm. Meinichsg.14 sammen med frk. Anna Stokstad.

 

Beklager jeg ikke har svart før..

Jeg vet hun var røde kors sykepleier, hun er forresten søster av Cecilie Holm (Stokstad) Gjessing som ble lege i Oslo på 50 tallet og Arne Stokstad

Hun ble gift med Carsten Helen Roth i Stavanger Så det er ikke samme Karen.

 

Jeg har alltid innbilt meg at hun tok utdannelsen i Stavanger, men siden foeldrene nok bodde i Oslo på den tiden kan det jo og ha vært der.. Hun og Cecilie ble født på Madagaskar og vokste opp i Norge hos hver sin onkel mens foreldrene var misjonærer på Madagaskar. (Olaf Stokstad og Helene C Holm) Olaf Stokstad var fra Ullensaker

 

Beklager jeg ikke har svart før..

Jeg vet hun var røde kors sykepleier, hun er forresten søster av Cecilie Holm (Stokstad) Gjessing som ble lege i Oslo på 50 tallet og Arne Stokstad

Hun ble gift med Carsten Helen Roth i Stavanger Så det er ikke samme Karen.

 

Jeg har alltid innbilt meg at hun tok utdannelsen i Stavanger, men siden foeldrene nok bodde i Oslo på den tiden kan det jo og ha vært der.. Hun og Cecilie ble født på Madagaskar og vokste opp i Norge hos hver sin onkel mens foreldrene var misjonærer på Madagaskar. (Olaf Stokstad og Helene C Holm) Olaf Stokstad var fra Ullensaker

hun er født 3/7-1906

døde i mai i 1993/94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei.

Kan du se etter om det finnes ei Alma Wang som sykepleier. Hun skal være født i 1890 på Hønefoss.

I adresseboken for Oslo av året 1915 står hun oppført som sykepleier bosatt i Vibesgt. 16.

På førehand Takk

 

Geir Asheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det er hun i 1910 tellingen som du linker til. Kjenner ikke så mye til Alma, i 1910 er hun frihandlerske, i adresseboken for Oslo i 1912 er hun delikatessehandler.

Får nok leite videre :-)

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.