Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag om studenter 1814-1942?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Carsten,

 

Helt fantastisk - hadde ikke noe av dette selv om jeg har søkt for mange, mange år.

 

Når du sier "Uteksaminert H.T.S" så er det vel Horten Tekniske Skole?

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Litt på siden av det du har presentert så langt.

Finnes det offisielle lister over de som har fått deltagermedaljen og rakk 1919 årgangen å bli innrullert?

Finnes det lister over de som har mottatt medalje fra Birkebeinerløpet i f.eks tidsrommet 1935-1949?

Har forhørt meg med Forsvarsmuseet/biblioteket uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for flott tilbud. Gjelder dette hele landet? I så fall er jeg interessert i informasjon om

 

1) En (eller kanskje flere) student med etternavn Galaasen på Jønsberg landbruksskole de første åra etter 1900. Jeg vet det gikk en der iallfall i 1905.

2) Så lurer jeg på om du kan finne ut noe om Jenna Rønningen, som i hvert fall gikk på amtsskole i Elverum rundt 1905, men hun har også gått en slags husmorlinje og kanskje enda mer jeg ikke har funnet.

3) Finner du Gustav Martinsen Galaasen eller bare Gustav Martinsen? Han er født i 1876 og jeg vet han har gått skoler, men ikke hvilke.

 

Jeg gjør oppmerksom på at navnet Galaasen også av og til skrives Galåsen.

 

På forhånd tusen takk for hjelpen.

 

Beste hilsen

Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lise

 

Det er personer som tok eksamen artium som er omtalt i bøkene og der finner jeg ingen Galaasen. Det er heller ingen som gikk på landbrukshøiskolen og ingen som er omtalt i Norske skolefolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lise

 

Fant en Petter Galaasen i Norges håndverkere, utgitt 1938:

 

Snekker, Trysil, f.14-3-1886 i Galåsen. Foreldre: Peter Galaasen og Kersti Nordgård. Treskjærerlære 1 år i Notodden, ved treskjærerskole i Voss 1908-09, innenlands statsstipendium 1911, Håndverks- og Kunstindustriskolen i Oslo 1917-19, skulpturavd. i 2 år i Paris og Italia 1 år, egen forr. fra 1925. Restaurerte inventaret fra Trysil gamle kirke, da det blev flyttet til Tørberget kapell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer mitt forløpig siste tilbud om oppslag. 44 bøker med studentbiografier, tynt med opplysninger de første år, men fra 1895 til 1936 er det mye interessant.

 

Heisan.

Dette var interessant. Vet ikke om dette er noe du kan hjelpe med, men jeg må jo prøve.

 

Min tippoldefar, Anton Jakobsen f.9.januar 1873 i Vågå flyttet til Ranheim ca 1886. Der jobbet han på Ranheim Papirfabrik og gikk på skole for å bli en av landets første elektrikere.

 

Finnes det noe på Anton tror du...?

 

Mvh

 

Christian Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Fredrik

 

Som jeg sa til forrige spørsmålstiller så omtaler bøkene personer som tok eks.artium, så han er ikke omtalt. I 1900 finner du han som cellulosearbeider i Strinda

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f01660&gardpostnr=331&personpostnr=2952&merk=2952#ovre

 

I 1934 er han enkemann og fabrikkarb.

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=ft16601934&gardpostnr=1401&personpostnr=6091&merk=6091#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, finner du noe om Anton Kristiansen (f. 10 februar 1856 i Trøgstad - senere Møllermester ved Bjølsen Valsemølle) eller sønnen hans Sverre Kristiansen/Aaser (f. 17 januar 1890 i Oslo/Kristiania - var gravørlærling i 1910)?

 

På forhånd takk :)

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind

 

Det gjør jeg ikke og det er lite trolig at disse tok eks.artium. Sverre var gravørlærling i 1910 på det tidspunktet han burde vært student. Han er ikke omtalt i Norges håndverkere og tok da sannsynligvis ikke håndverksbrev i graveringsfaget.

 

Finner stålgravør Sverre Aaser ansatt hos Tostrup og bor i Grefsenv.5c i adressebok for Oslo 1955.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind

 

Det gjør jeg ikke og det er lite trolig at disse tok eks.artium. Sverre var gravørlærling i 1910 på det tidspunktet han burde vært student. Han er ikke omtalt i Norges håndverkere og tok da sannsynligvis ikke håndverksbrev i graveringsfaget.

 

Finner stålgravør Sverre Aaser ansatt hos Tostrup og bor i Grefsenv.5c i adressebok for Oslo 1955.

 

 

Ok. Tusen takk for at du sjekket i hvertfall :)

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten,

 

Etter det flotte resultatet for min bestefar kan jeg også spørre om du kan finne min far, Hjalmar Davidsen, f.02-04-1905, uteksaminert fra Skien Tekniske Skole ca 1928, det er året jeg ikke vet. Også min onkel, Johan Lund, f.03-05-1904, som jeg tror var i samme klasse som min far.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein

 

Skien tekniske skole har jeg ingen oversikt over, men jeg fant dette i Aftenposten av 2.april 1985:

 

80 år idag. El-verksjef Hjalmar Davidsen 7670 Sakshaug.

 

Davidsen er født i Namdalseid, men vokste opp på Inderøy hvor han ble montørlærling ved elektrisitetsverket i 1919. Han tok Skiensfjordens tekniske skole i 1925 og kom tilbake til Inderøy elektrisitetsverk, der han fra 1930 var bestyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Fredrik

 

Som jeg sa til forrige spørsmålstiller så omtaler bøkene personer som tok eks.artium, så han er ikke omtalt. I 1900 finner du han som cellulosearbeider i Strinda

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f01660&gardpostnr=331&personpostnr=2952&merk=2952#ovre

 

I 1934 er han enkemann og fabrikkarb.

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=ft16601934&gardpostnr=1401&personpostnr=6091&merk=6091#ovre

 

Hei Carsten.

 

Takk for svar. Måtte joe høre om det var noe på han.

 

Kjempehjelp det du gjør her for dem leter denne informasjonen.

 

Ha en fin kveld

 

Mvh

 

Christian Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Wingaard Meldahl

Finner du noe på :

1 Oluf Michaelsen Meldahl, f 08.02.1846 Molde

2 Michael Frederich Meldahl F. 26.09.1878 Kristiansund.

 

mvh

 

Terje Wingaard Meldahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 nye bind om studenter er på plass: 1937 t.o.m. 1940.

 

sjekker du om der er noen Førsund, Tesdal, Dommernes eller Mæland/Meland der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn

 

Studentene fra 1903, utgitt 1928:

 

Johan W. Wroldsen.

 

Jeg er født i Dyvåg pr. Tvedestrand den 10.mai 1885 av foreldre dav. skibskaptein, senere kjøbmann Wrold Emil Wroldsen (f.18-10-1859) og Anna, f. Christoffersen (f.6-4-1861).

 

Jeg ble gift 15-11-1917 med Louise Svennevig, født 26-7-1894 i Holt, datter av o.r.sakfører A.C.Svennevig og Evelina, f.Harris. (Her er det ført opp 4 barn med f.data, alle f. i Tvedestrand)

 

Jeg har gått på Tvedestrands skoler og på Kristianssands Katedralskole. Efter den forberedende prøve ved Universitetet og samtidig med det juridiske studium gjennomgikk jeg et seks måneders kursus ved Kristiania Handelsakademi. Blev juridisk kandidat i 1907.

 

Efter kortere praksis som edsvoren og advokatfullmektig og et års ophold i utlandet: Tyskland, England og Frankrike, begynte jeg november 1910 som sakfører og kort efter også som skibsreder på hjemstedet Tvedestrand, hvor jeg siden har vært bosatt, og hvor jeg ved siden av min sakførerpraksis - jeg er bl.a. offentlig forsvarer og kommisjonær for Hypotekbanken og Småbruk- og Boligbanken - også er interessert i skibsrederi og forskjellige industri- og forretningsvirksomhet.

 

Medlem av nogen selskapers direksjon etc., således i Tvedestrands Dampskibsselskap, formann i Tvedestrands Privatbanks representantskap, viceformann i Tvedestrands Sparebanks representantskap.

 

Med hensyn til deltagelse i det offentlige liv har jeg tidligere som formann i høires og frisinnede venstres stedlige organisasjon hatt litt befatning med politikk, likeså med journalistikken, idet jeg en kortere tid - det var i den første tid efter at jeg hadde nedsatt mig som sakfører - eiet og redigerte det stedlige konservative organ "Tvedestrands og Omegns Avis".

 

Jeg har hatt atskillige kommunale hverv, som naturlig er på et lite sted som Tvedestrand, hvor de fleste dertil andvendbare må ta sin tørn. Således medlem av bystyre og formannskap, i nogen år ordfører, for tiden viceordfører, formann i ligningsnevnd og ligningsråd, formann i skolestyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid

 

Studentene fra 1937, utgitt 1962:

 

Sverre Førsund, statsautorisert revisor, Årvoll, Oslo, f.5-9-1916 Våle i Vestfold, sønn av gårdbruker Berge Førsund (1880-) og Johanne Lund (1887-). Gift 1951 med Ragnhild Hval, f.1-3-1926, Bryn, Østre Aker, datter av furer Engebret Hval. (Her er nevnt 3 barn)

 

Privatist/Lektorenes artiumkursus, Oslo/Latinlinjen. - Oslo Handelsgymn. 1939, forber. prøve filosofi 1938, revisoreks. 1949. - Bokholder A/S G. Christensen rørhandel, Oslo 1939-41, revisorass. hos statsaut. revisor Ellef Mohn, Oslo 1941-49, egen revisorvirksomhet fra 1950.

 

Skal se om jeg finner flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.