Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av forlovelse Sandar 1810


Tore Ringdal
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg å lese den nest siste oppføringen til venstre på side 236 i kirkeboken for Sandar 1789-1814?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=86589&urnread_imagesize=full&show=221#bunnen .

Jeg tror det dreier seg om Rasmus Olsen og Berthe Maria Erlandsdatter, men det er alt jeg klarer å gjette meg til. Jeg er serlig interessert i hva som står etter hennes navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret.

Når det gjelder Samuel stemmer din tolkning overens med FamilySearch's. Vestfoldslekt har brukt navnet Rasmus og det var der jeg tok det fra.

Da får jeg forsøke å lete videre i Kragerø for å se om dette kan være "min" Berte Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
46 minutter siden, Tore Svenning skrev:

Det er rent mye vann i havet siden denne utvekslingen, men siden jeg nå har putlet videre kan dere finne resultatet her: http://virtueltbymuseum.xyz/194-berthe-maria-erlandsdatter/

 

Fant ikke ut noe om Kragerø, og aner ikke hvor hun ble av. Men slik er fagets vesen!

 

Samuel Olsens første kone, Maria Elisabet Larsdatter, døde 1810 i Sandefjord (gravlagt 16. juni). Hun er feilført som Anne Elisabet Larsdatter.

 

Etter Samuel Olsens død ser det ut til at Berte Maria Erlandsdatter kom i tjeneste på Lingum i Tjølling, hvor hun etter trolovelse 10. september 1815 ble gift 22. juni 1816 med Åke Hansen fra Elgesem i Sandar. Det var tre barn i dette ekteskapet; Helvig Maria, f. 22. november 1816 på Elgesem (faren feilført som Ole Hansen), Hans, f. 5. juli 1820 på Hem-eie i Sandar, og Berte Helene, f. 20. januar 1824 på Elgesem-eie. Åke Hansen døde 20. mai 1838 på Elgesem, mens Berte Maria Erlandsdatter døde 17. juli 1860 på Nordby (Fetja) i Sandar som enke og legdslem.

 

Når Berte Maria ved trolovelsen kalles "Kragerøe", er det vel neppe byen Kragerø, men gården Kråkere på Tjøme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siden av spørsmålet, som forsåvidt allerede er over 7 år gammelt:

 

Det var ingen som ble trolovet i Sandar i 1810. Sandar eksisterte fra omkirng 1930 til 1968, før dette het det Sandeherred fra cirka år 1400. Før dette het det Skaun (slik som i datidens Borgarsyssel og Trøndelag).

 

Uvisst av hvilken grunn, så henger mange fast i Sandar. Bygdenboken fra 1918 heter "Sandeherred". 

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.