Gå til innhold
Arkivverket

Å lage gode forklarende lenker


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei

 

Dette er bare et tips på hvordan man enkelt kan lage gode forklarende lenker.

 

1. Kopier lenken slik du alltid har gjort

 

2. Rett til høyre for det gule smilefjeset øverst her finner du et symbol som ligner en kjetting. Klikk på den og lim inn webadressen (URL) i det øverste feltet

 

3. I det nederste kan du skrive hva du vil, men jeg synes det hadde vært fint om dere hadde en forklarende tekst.

 

Eksempel:

 

Her har jeg URL (webadressen til min bestefar i FT 1900 http://digitalarkive...&merk=3237#ovre (limt rett inn her)

 

Her har jeg gjort det slik jeg har beskrevet i pkt 2 og 3 over: Min bestefar Lars I FT 1900

 

Ser ikke det bedre ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kopier lenken slik du alltid har gjort

 

2. Rett til høyre for det gule smilefjeset øverst her finner du et symbol som ligner en kjetting. Klikk på den og lim inn webadressen (URL) i det øverste feltet

 

3. I det nederste kan du skrive hva du vil, men jeg synes det hadde vært fint om dere hadde en forklarende tekst.

 

 

En enklere måte å lime inn på er:

 

Skriv først teksten. F.eks. ...han ble døpt 25. jan. 1778 i Rakkestad.

 

Kopier kirkeboklenka som vanlig. Marker den del av teksten du vil skal være lenke, f.eks "25. jan. 1778 i Rakkestad", slik at den blir blå.

 

Så klikker man på kjettingen og limer inn kirkeboklenken i øverste felt. Det nederste feltet er nå allerede fylt inn = det feltet du markerte først.

 

Og nå står det: ...han ble døpt 25. jan. 1778 i Rakkestad.

 

 

Og jeg er enig med deg, Lars Ove - det ser mye bedre ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enklere måte å lime inn på er:

 

Skriv først teksten. F.eks. ...han ble døpt 25. jan. 1778 i Rakkestad.

 

Kopier kirkeboklenka som vanlig. Marker den del av teksten du vil skal være lenke, f.eks "25. jan. 1778 i Rakkestad", slik at den blir blå.

 

Så klikker man på kjettingen og limer inn kirkeboklenken i øverste felt. Det nederste feltet er nå allerede fylt inn = det feltet du markerte først.

 

Og nå står det: ...han ble døpt 25. jan. 1778 i Rakkestad.

 

 

Og jeg er enig med deg, Lars Ove - det ser mye bedre ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snertent, ja - men jeg synes det er uheldig hvis kildehenvisningen ikke fremgår av innlegget. Mange tar utskrift av trådene, og da er det dumt at det ikke står en referanse til selve kilden (f.eks. protokolltype, prestegjeld/kommune, sidehenvisning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Snertent, ja - men jeg synes det er uheldig hvis kildehenvisningen ikke fremgår av innlegget. Mange tar utskrift av trådene, og da er det dumt at det ikke står en referanse til selve kilden (f.eks. protokolltype, prestegjeld/kommune, sidehenvisning).

 

Jeg ser poenget Tore, men jeg mener fortsatt at det er bedre å ha enkle kortfattede lenker, og jeg tror ikke det er så mange av oss som printer ut debattene lenger. Mulig noen kopierer over i et tekstbehandlingsprogram, men da vil jo lenkene virke uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint med alle gode råd om å bruke forumet. Men jeg fant absolutt ikke smilefjeset og lenken (kjettingen) da jeg leste innleggene her. Først da jeg logget inn, kom det frem blant redigerings-mulighetene.

 

Det samme tror jeg gjelder Rapporter (om tulleinnlegg) som ble diskutert i et annet emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig, Bodil. Der er først når du har opprettet et nytt innlegg, eller trykket på svar-knappen i et annet, at smilefjeset, kjettingen og de andre ikonene kommer fram, sammen med boksen du skal skive i.

 

Muligheten til å trykke på knappen Rapporter har bare de som er innlogget som medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snertent, ja - men jeg synes det er uheldig hvis kildehenvisningen ikke fremgår av innlegget. Mange tar utskrift av trådene, og da er det dumt at det ikke står en referanse til selve kilden (f.eks. protokolltype, prestegjeld/kommune, sidehenvisning).

 

Selve den lange adressen til kirkeboksiden kan jo gjøres om, slik vi har fått mulighet til ved å trykke på kjettingsymbolet. Kildeinformasjonen står på linjen over, så derfor bør en etter min mening, kopiere begge de to øverste linjene inne i Bildeinformasjon. Et eksempel:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Forlovererklæringer nr. 2 (1734-1773), Forlovererklæringer 1735, side 6-7.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7709&idx_id=7709&uid=ny&idx_side=-6

 

blir til:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Forlovererklæringer nr. 2 (1734-1773), Forlovererklæringer 1735, side 6-7.

Permanent sidelenke: forlovelse-dato-nr i rekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.