Gå til innhold
Arkivverket

Rana -oppslag bygdebok


Terje Pedersen
 Del

Recommended Posts

Kan noen som har bygdeboken for Rana lett tilgjengelig slå opp for meg.

Andreas Olsen, sønn av Ole Andreasen bodde på Storalter i 1827, på Almlid i 1830 og var på Alternes i 1865. Han var gift før 1827 med Maren Andersdatter som nok døde i 1840 og da ble kalt Pedersdatter.

 

Hvem var denne Maren og hvem var hennes foreldre? Hva står det om Anders Olsen og hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen i 1826: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2554&idx_id=2554&uid=ny&idx_side=-267

- og i klokkerboka (nederst til høyre): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2573&idx_id=2573&uid=ny&idx_side=-270

 

Bygdeboka gir ingen klare svar på opphavet til disse to. Jeg skal komme tilbake til saken hvis jeg finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Andreas gifter seg på nytt i 1841, får vi oppgitt farens navn til Ole Andreasen eller Andersen. Han var senere bruker i Altermarka.

 

Andreas Olsen, født 1799 på Gråtneset (øverst til høyre): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17095&idx_id=17095&uid=ny&idx_side=-76

 

Familien i 1801: http://www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18011833&gardpostnr=178&personpostnr=2521#nedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange Maren Pernilla Andersdatter er det som døpes i Hemnes/Rana i årene omkring 1800? Jeg finner kun en. Hun døpes i Hemnes kirke i 1799 (høyre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16558&idx_id=16558&uid=ny&idx_side=-81

som datter av Anders Hansen, Bakken i Bardal, og Elen Iversdatter. Bardal tilhørte på denne tiden Nesna (nå: Leirfjord). Elen Iversdatter var fra Brennberget. Paret hadde blitt viet i Hemnes i 1798 og er her i 1801: http://www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18011828&gardpostnr=43&personpostnr=727#nedre

 

Det er skifte etter Anders Hansen i 1803. Elen Iversdatter giftet seg så på nytt med Peter Olsen, og hun døde ca 1810 (skifte dette år).

 

Jeg kan ikke finne dokumentasjon som bekrefter at dette er samme Maren Pernilla som ble gift med Andreas Olsen. Du kan sjekke faddere o.l. og se om du kan finne noen forbindelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Geir for velvillig innsats. Nye øyne er til god hjelp, vielsen i 1826 har jeg tydeligvis ikke klart å se!!!

 

For opprinnelig efterlysning, se www.rodoylokalhistorie.com Februar 2011, side 16/17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Ola Andersen døpt 04.01.1767, g. 1794 m. Marit Kristoffersdr., Altermarka br. 1. - De var bos. på br. 5., Altermarka. - Denne Ola skal ha bodd noen år i Strupen eller Gråtneset som jordløs husm. -- De hadde bl.a. en sønn Anders, f. 1799, til Stor Alteren. --

 

På Gråtnes er det 1801 oppf. en jordløs husm., Ola Andersen, g.m. Marit Kristoffersdr., fra Altermarka. --

 

På Alternes er det oppf. en Andreas Olsen fra Altermarka i 1835, - "men ellers u. Almlia". -

 

På Alternes u. Almlia er det oppf. en Andreas Olsen Grønli, f. ca. 1798, d. e. 1863, husm. her fra ca. 1830, g.1. 1826 m. Maren Pernille Andersdr., fra Bakken i Nesna. -- Deres barn: a) Ellen Anna, f. 27. -- B) Ola Benjamin, f. 30. -- c) Anders, f. 33. -- d) Marit Kristine, f. 37. -- Andreas blev g.2. 1841 m. Anne Dorthea Manassesdr., f.c. 1825. -- Deres barn: e) Mathias f. 42, d. n.f. -- f) Benjamin, f. 43. -- g) Andreas. f. 46. -- h) Inger Lovise, f. 47. -- i) Jens. f. 33 (?) - d. 56. --

 

Vet ikke om du finner noen kjente her ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Ola Andersen døpt 04.01.1767, g. 1794 m. Marit Kristoffersdr., Altermarka br. 1. - De var bos. på br. 5., Altermarka. - Denne Ola skal ha bodd noen år i Strupen eller Gråtneset som jordløs husm. -- De hadde bl.a. en sønn Anders, f. 1799, til Stor Alteren. --

 

På Gråtnes er det 1801 oppf. en jordløs husm., Ola Andersen, g.m. Marit Kristoffersdr., fra Altermarka. --

 

På Alternes er det oppf. en Andreas Olsen fra Altermarka i 1835, - "men ellers u. Almlia". -

 

På Alternes u. Almlia er det oppf. en Andreas Olsen Grønli, f. ca. 1798, d. e. 1863, husm. her fra ca. 1830, g.1. 1826 m. Maren Pernille Andersdr., fra Bakken i Nesna. -- Deres barn: a) Ellen Anna, f. 27. -- B) Ola Benjamin, f. 30. -- c) Anders, f. 33. -- d) Marit Kristine, f. 37. -- Andreas blev g.2. 1841 m. Anne Dorthea Manassesdr., f.c. 1825. -- Deres barn: e) Mathias f. 42, d. n.f. -- f) Benjamin, f. 43. -- g) Andreas. f. 46. -- h) Inger Lovise, f. 47. -- i) Jens. f. 33 (?) - d. 56. --

 

Vet ikke om du finner noen kjente her ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, det er ikke greit med det nye!!

 

Tusen takk Alv, det virker som en solid fremstilling. Det var nok tynt med italienske grevinner her også, jfr over rodoylokalhistorie.com. d) Marit Kristine ble gift i Rødøy og har altså efterkommere på andre siden av dammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Ola Gregusen, 58 år i 1701, var br. i Bjørnbærvika ca. 1681 - 1710. - Hans kone er ukj. -- Hans barn: a) Herman Olsen, f.c. 1681, br. her og på Holmen i Hemnes. Ingen barn. -- B) Syneve Olsdr., u.g. bos Bjørnbærvika. -- c) Marith Olsdr., g.m. Anders Christophersen, br. i Bjørnbervika. -- d) Kari Olsdr., d. 1749, g.m. Abel Jonsen Andfiskå, 16 år i 1701, sk. 1731.-

 

Barn av Abel Jonsen og Kari Olsdr.: a) Ane, f. 1718. -- B) Beret, f. 1720. -- c) Abelone, f. 22, til Altermarka. -- d) Jon, f. 25.

 

Christopher JOhannesen fra Altermark, f. 1723, d. 66, g. 1745 m. Abelone Abelsdr., fra Andfiskå, døpt 05.07.1722. -- Deres barn: a) Dordi Christophersdr., f. 1747, g.m. Erik Lukasen Sjånes. -- B) Karen, f. 49. -- c) Jon, f. 51, d. 57. -- d) Johannes, f. 53, d. liten. -- e) Abel, f. 54, til Gråtneset, g.m. enke Marte Sakariasdr., fra Øyjord. -- f) Jonas, f. 57. -- g) Abelone. f. 59. -- h) Ane, f. 63, til St. Alteren. -- i) Maren (Marit) Christophersdr., f. 1766, til Strupen, g.m. Ola Andersen, jordlaus husm. på Gråtnes i 1801. -- m.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Alternes u. Almlia er det oppf. en Andreas Olsen Grønli, f. ca. 1798, d. e. 1863, husm. her fra ca. 1830, g.1. 1826 m. Maren Pernille Andersdr., fra Bakken i Nesna.

 

Hei Alv.

Disse opplysningene kan ikke være hentet fra min utgave av Mo Prestegjeld Gardshistorie, som bare oppgir brudens bosted ved vielse. Hvilken kilde har du brukt?

 

Forøvrig tyder opplysningene på at jeg ikke har vært helt på villspor. :)

 

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Jeg har brukt Mo Prestegejeld Gardshist., Hemnes Gård og slekt og Svein Edvardsens skifter. --

 

Jeg kan ikke på noe vis garantere at opplysningene er riktige, da det jeg skrev er kun sitat. -- Hvis det ellers er noe som er uklart, må du bare spørre, da jeg har litt tid til overs nu. --

 

F.ø. skulle jeg gjerne ha "plukket en høne" med oppfinneren av dette nye oppsettet i debattforum. - Hvor alle (sure) apelsiner kommer fra, aner ikke jeg. --

 

M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.ø. skulle jeg gjerne ha "plukket en høne" med oppfinneren av dette nye oppsettet i debattforum. - Hvor alle (sure) apelsiner kommer fra, aner ikke jeg. --

 

M.v.h. Alv.

 

Det kryr av forskjellige appelsiner som man kan plukke fritt etter egen smak. "Appelsinene" kan også dukke opp utilsiktet hvis man skriver en bestemt kombinasjon av tegn. Hvis du skriver bokstaven B etterfulgt av ), blir resultatet B)

Om det er mulig å slå av disse kodene, vet jeg ikke, men du har både mulighet til å forhåndsvise innlegget, og til å redigere innlegget i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Trenger du flere forfedre ? -- Jeg viser til innl. 4. og Elen Iversdr., g.m. Anders Hansen, Bakken i Bardal. --

 

Brennberget Indre i Hemnes. -- Erik Pedersen f.c. 1657, br. av gården fra ca. 1690. -- Han var g.1.m. ukj. og g.2.m. Dordi Jonsdr., fra Skamdalen i Rana. Hun er dr. av Jon Persen, 34 år i 1666, kone ukj. -- Erik og Dordi hadde 6 barn, bl.a. sønnen Ivar Eriksen.

 

Ivar Eriksen, f.c. 1724, br. av Indre Brennberget, g.m. Kjerstin Ivarsdr., f.c. 1730, fra Hauknes i Rana br. II. Hun er dr. av Ivar Tomasen fra Øvre Dal i Rana, sønn av Tomas Ivarsen, 54 år i 1701. - Han er oppr. fra Utland i Hemnes. -- Ivar Tomasen, br. på Hauknes 1727, var g.m. enke Kirsten Evensdr., fra Fagermoen i Rana.

 

Ivar Eriksen og Kjerstin Ivarsdr., hadde 7 barn, bl.a. Elen Ivarsdr., f. 1770, g. på Bakken i Bardal. --

 

Det var ellers slektskap mellom folket på Altermarka og folket i Skamdalen. -- En av sønnene fra Skamdalen var visstnok også bos. på Bakken i Bardal. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle bidragsytere. Dette bør holde, det er godt arbeide. Jeg skal bare vise for canadieren hvem som er hans aner, og at der (desverre) ikke finnes noen italiensk grevinne! Det motsatte ville nemlig vært morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Desverre er det dårlig med Italienske grevinner i Rana området. - Riktignok er det svært sannsynlig at en av de omtalte personer er etterkommer av sk. "fint folk", men dette er det meg bekjent ikke mulig å dokumentere. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.