Gå til innhold
Arkivverket

LØST - Lars Olsen, Vardal, Oppland o. 1792, hvem var foreldrene ?


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

 

I dette innlegget ba jeg om og fikk hjelp til tyding: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/454-tyding-stedsnavn-ved-vielse-vardal-1815/page__pid__3675#entry3675

 

Imidlertid har jeg på grunnlag av informasjonene enda ikke kunnet fastslå hvilken Lars Olsen det er snakk om og hvem foreldrene var.

 

Jeg har 2 kandidater og dersom noen kan eksludere den ene, hadde det vært kjempebra!

 

post-28-0-77693600-1297365261_thumb.jpg

post-28-0-19130900-1297365262_thumb.jpg

 

Jeg har lånt bygdebok for Vardal, men det har ikke hjulpet meg.

 

Jeg heller til Ole Poulsen og Marte Larsdatter som foreldre, fordi Rosenvold var en plass under Prestegården og Lars bodde og tjente der ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant begge i 1801-tellingen og legger inn lenke:

 

Lars Olsen Hunn (på Rosenwold ved dåpen)

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=119&filnamn=f18010527&gardpostnr=49&personpostnr=968#nedre

 

Lars Olsen Skikkelstad

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=120&filnamn=f18010527&gardpostnr=90&personpostnr=1603#nedre

 

Jeg er enig med deg i at geografisk nærhet øker sannsynligheten for at de traff hverandre. (Jeg legger inn kart over området.) Hunn finner en ved å dra kartet fra nedre høyre hjørne og Skikkelstad fra øvre høyre hjørne. Denne gården ligger ikke langt unna Neraasen, hvor Lars' fremtidige svigermor kom fra. En kan jo også se på om de to familiene har noen bånd i tidligere generasjoner. Jeg har ikke funnet Rosenwold som lå under Prestegården.

 

Kart over Vardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, disse hadde jeg ikke.

 

Men jeg har en Lars Olsen som dør 1852:

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vardal, Ministerialbok nr. 5 (1831-1853), Døde og begravede 1852, side 273.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8948&idx_id=8948&uid=ny&idx_side=-252

 

Her er alderen litt uklar, 60-70 år. Om han er 'min', er ikke godt å vite <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I allfall er Ole Poulsen og Marte Larsdatter på Prestegaardseie. I 1802 døper de en bror til Lars, Christopher, og da er adressen Lille Wolden. (Rosenwold?)

 

post-162-0-63284400-1297428004_thumb.jpg

 

 

Her er de barna til Ole Poulsen og Marte Larsdatter Præstegaardseie (Lille Wolden) jeg har funnet på FS. Greit å ha når en skal undersøke fadderne Lars Olsen og Berte Nielsdatter har til barna sine.

 

 

1. Poul Olsen døpt 22.06.1788

lenke

 

2. Kari Olsen døpt 01.01.1790

lenke

 

3. Lars Olsen 16.12.1792

lenke

 

4. Kierstine Olsen 08.11.1795

lenke

 

5. Oline Olsen 28.10.1798

lenke

 

6. Christopher Olsen døpt 17.01.1802

lenke

 

7. Marte Olsen døpt 02.09.1804

lenke

 

Norway Baptisms, 1634-1927

residence: Oppland, Norway

parents: Ole Poulsen, Marte Larsdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er Børre Larsen fra FS:

 

lenke

 

Ja, du kan nok avskrive han fra Skikkelstad nå, vil jeg mene.. Dette ble jo et bra resultat!

 

Det synes jeg også - alltid tilfredsstillende å kunne komme frem til en konklusjon på slike gåter :D

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kilden for at Rosenvold lå under Prestegarden?

 

Det lå et Rosenvold under garden Eik.

 

 

UPS !! :unsure: Du har helt rett!!! Jeg mente Frydenlund !! Håper at alle får det med seg, så det ikke blir rot i systemet :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som slekta uanset har forbindelser til Skikkelstad, dvs Herberg som var husmannsplass under Skikkelstad.

 

Her er noe jeg gravde fram for en måneds tid siden. Det er uferdig.

 

Se spesielt Marte Larsdtr ca1761- under. Tallene etter barna er alder i 1801.

 

Lars Clemetsen Klemetsstuen 1726- (se s. 122) g.1755 m. Kristine Larsdtr.

Barn: bla.

-Christopher 1756-

-Marte ca1761- g.1788 m. Ole Poulsen Gubberudstuen 1761- (på Kvernvolden u. Hunn/prestegarden i 1801) Barn: Paul 13 Lars 7 Kari 9 Kistine 5 Oline 2 Marte 1804-79 (f. Lille Volden) g.1829 m. Anders Pedersen Herset (Ringsaker) 1806-1888

-Gunnild Larsdtr. 1761-

-Gunhild Larsdtr. Herberg (u. Skikkelstad) 1763- g.m. Kristoffer Andersen Herset 1772-1851 (Anders sin farbror) Barn: Kristian 1801-01 (Se bygdebok for Ringsaker hovedsogn, Reflingsfjerdingen, s. 660)

-Anne Larsdtr. 1767-

 

Ole Poulsen var sønn av Paul Olsen Ulsrud 1732- (se. s. 196) g.1759 m. Kari Pedersdtr. Vildåsen 1736- (se s. 108)

 

Sidereferansene er til Braastadboka, der mere finnes.

 

Kommentarer mottas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for korreksjonen.

 

I 1801 er denne familien på Hunnseie hvor Ole Paulsen er husmann med jord med møllebruk. Det at de er på Rosenwold under Eik ved Lars' dåp gjør at dette henger mer sammen, siden disse gårdene ligger nær hverandre. Muligheten er da tilstede for at det er feil Lars Olsen som er funnet. Jeg ser det er en Lars Olsen fra Gubberud blant konfirmantene litt tidligere. Tror du at han kanskje kan være den som gifter seg med Berte Nielsdatter? Da får vi et annet utgangspunkt for letingen.

 

post-162-0-51598500-1297456480_thumb.jpg

 

De husmannsplassene som er nevnt under Vardal prestegård (g.nr. 23) er Presthaugen, Glemestad, Lunne, Frydenlund og Heggekjær. Jeg ser på s. 104 i bygdeboka at Nils Larsen g.m. Antonette Jacobsdatter er på Presthaugen i 1840. Jeg mener dette er Niels f. 1817, som er sønnen til Lars og Berte og har tenkt at en av plassene under Vardal prestegård kan ha vært Lille Volden, selv om den ikke er med. Jeg vet ikke hvordan en kan finne ut av det, heller. Siden Oppland ikke er med i matrikkelsøket i 1838 på RHD, fikk jeg ikke sett etter der. Første fadder til Lars og Bertes første barn er 'gift mann Ole på Frydenlund', så utgangspunktet er at paret bor på en plass under Vardal prestegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fant du bekreftelsen på at Lille Volden ligger under Hunn gård! Her er den transkriberte utgaven av dåpen: Lars f. 19.09.1814

 

Denne Lars har jeg sett underveis i letingen - han gifter seg tre ganger og er ikke den Lars som bor fredelig på Præstegaardseie med Berte Nielsdatter Haug. Nå satte jeg nesten inn et smilefjes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Olsen Nyegaardseie er enkemann og 56 år i 1814 og han gifter seg med enke Agnethe Engebretsdatter 58 år 24.97.1814. Flere år senere gifter han seg 70 år gammel med Mari Johannesdatter 50 år, også på Nyegaard (seie). Ikke tre, men to ekteskap, har jeg funnet. (Mari Johannesdatter er kanskje den samme som får Lars i 1814?) KILDE: Gjøvik og Toten historielags avskrifter (Viede i Vardal 1814-1831)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snust litt på dette for noen år siden, men jeg møtte også problemer her - som Litta.

Jeg har en ane, Lars Larsen som kunne være denne Lars som er født i 1814. Jeg har imidlertid lagt denne koblingen vekk, da jeg følte at den koblingen ikke var trygg nok.

 

Jeg håper på videre engasjement fra dere - så får jeg se om dere og jeg tenker på samme måte.

 

Til Geir: det finnes et skifte etter Kari Pedersdatter i Gubberudstuen under Gubberud fra 13.juni 1771 folio 1226a. (Opplysningene stammer fra et avbildet skiftekort jeg har).

Her er opplyst at Poul Olsen, hennes mann, var i live + barna Ole (10 år), Peder (7), Erich (5) og Kari (2). Jeg har ikke, etter at skiftene har kommet på nett, sjekket ut originalkilden for skiftet.

post-262-0-87911600-1297464896_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg håper på videre engasjement fra dere - så får jeg se om dere og jeg tenker på samme måte.

 

 

Skal lete litt videre - kommer tilbake i morgen. (Hvis jeg ikke finner noe før, da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkret er jeg ute etter sannsynligheten til at den utenomekteskaplige

fødte Lars Larsen (1814) virkelig er sønn etter samme Lars Olsen f.

1792 på Rosenvold, nevnt ovenfor her. -Og i så fall om det kan være noe hold i at

Lars Olsens 2 .ekteskap virkelig var med den han fikk barnet som ugift i

1814, som du antyder muligheten av Anne-Lise. Fint med all drahjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning,

 

Takk for skiftet 1771. Ektemannen Paul dør året etter 1772, skifte 6/5 på Brendhaugen under Gubberud, dvs sss (samme sted som) Gubberudstuen. Samme dag og sted er det skifte etter hans mor, enken Kirsti Eriksdatter, som var g.2 med en Anders. Jeg må se mer på dette.

 

1838 matrikkelen er skannet av Riksarkivet og lagt ut på nett - muligens under Arkivverkets sider (sss 1664-66)

 

Lars Olsen konf 1807 på Gubberudeie har vel bodd hos en onkel eller tante, så det passer bra. Lars Olsen Skikkelstad konf 1813.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser seg at jeg har mer om disse i rettingene til Braastadboka som jeg publiserte i 2009:

 

Vedr. s. 196:

Ole Paulsen øvre Braastad 1700-1743 g.m. Kirsti Eriksdtr. 1693-1772 sk.6/5 på Brennhaugen u. Gubberud. Kirsti g.2.1753 m. Anders Glassmester(stuen) 1710-66, se øvre Napstad s.112.

 

Ole og Kirstis barn:

Anne, Kari, Guri alle ug. 1772.

 

Paul Olsen Gubberudstuen/Brennhaugen 1732-1772 sk.6/5 g.1758 m. Kari Pedersdtr. Vildaasen 1738-1771 sk.13/6 (barn: Sønn NN +1759 Ole Paulsen 1761- Peder 1763- Erik 1765- Kari 1765-66 Kari 1768-72)

 

Erik Olsen, Ole Olsen, Berit Olsdtr. alle døde før 1772. Sønnen Amund Olsen strykes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper Litta ikke føler at vi har tatt oss til rette i denne tråden.

 

I tillegg til det du nevner, noe der er nytt for meg Geir, fikk vel Kari Pedersdatter og Poul Olsen en sønn Hans, som ble født og døde - kun hjemmedøpt i 1771. Man kan anta at moren døde som følge av komplikasjoner ved/etter fødselen.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9300&idx_id=9300&uid=ny&idx_side=-74 nr 11. Innføringen 12 gjelder jo moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det var nok en Hans også.

 

Har prøvd å se på Lars Larsen 1814-

Det mest sannsynlige er vel at faren er den aldrende Lars Olsen,

det var vel kanskje ikke så mange med samme navn som var husmann under

Nygard. Mora var kanskje 33 år så aldersforskjellen er vel ikke så

alt for stor. ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper Litta ikke føler at vi har tatt oss til rette i denne tråden.

 

Ikke i det hele tatt ! Bare bra at flere spørsmål blir løst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.