Gå til innhold
Arkivverket

Noen som har tilgang til Kanadiske kilder?


Gjest Charlotte Korsnes Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Charlotte Korsnes Hagen

Jeg er på jakt etter informasjon om en Helge Johannes Mostuen som døde i Burnaby BC i 1974. Jeg har dødsattesten hans og dermed navnet på hans kone og sist kjente adresse, men den sier ingenting om eventuelle barn. Jeg er usikker på hvilke kilder som finnes for slikt men legger dette ut i tilfelle noen har noe.

 

Det jeg vet om Helge:

 

Er det noen som har forslag til hvordan jeg skal gå fram for å finne eventuelle etterkommere etter disse er jeg takknemlig for hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter informasjon om en Helge Johannes Mostuen som døde i Burnaby BC i 1974. Jeg har dødsattesten hans og dermed navnet på hans kone og sist kjente adresse, men den sier ingenting om eventuelle barn. Jeg er usikker på hvilke kilder som finnes for slikt men legger dette ut i tilfelle noen har noe.

 

Det jeg vet om Helge:

 

[...]

 

Du vet ikke hvor han er gravlagt? Det kan jo være en idé å google gravlundsadministrasjonene i Burnaby (hvis du vet at han faktisk bodde der og ikke bare døde der) og spørre om hvem som "eier" gravstedet.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Korsnes Hagen

Takk for begge forslagene. Jeg har vært i kontakt med biblioteket allerede og de henviste meg til sine betalingstjenester. De sa allikevel at de hadde sett gjennom de fleste avisene uten å finne noe. Jeg har faktisk skrevet til de som administrerer gravstedet men har foreløpig ikke fått noe svar.

 

Dødsattesten gir en del informasjon men ikke noe om etterkommere, kun kona.

 

Jeg har også tatt kontakt med Scandinavian Community Centre i Vancouver i håp om at de kunne bidra med en eventuell etterlysning hvis de har et medlemsblad e.l. Jeg tenkte også å kontakte RAOGK i håp om å få hjelp til å ta bilde av gravstenen, kanskje den kan avsløre noe.

 

Charlotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg er også interessert i opplysninger om Helge Mostuens liv i Canada. Han vokste opp hos Nils og Kristine Hammeren i Åsen (Nord-Trøndelag), og i forbindelse med samling av informasjon om utvandrere fra Åsen har jeg prøvd å få på plass noe om hans liv. Jeg har fått med mye av det samme som du har - ankomst i Canada og ekteskap. Skipslistene viser at han ankom Halifax 11. april 1927, og der oppgis det han skulle til Ivar Hokling (også fra Åsen) i New Westminster, BC.

 

Fra etterkommere av Helges fosterforeldre har jeg fått tak i noen bilder av ham. Disse kan kanskje være av interesse? Legger ved det ene portrettet her. Ta kontakt med meg på privat melding for videre kontakt. Jeg kan ta en prat med Hammeren-familien for å høre om de vet om Helge hadde etterkommere.

 

Mvh

Arne Langås

post-190-0-16507100-1296594693_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burte prøve å sette inn en etterlysning i en lokal avis. For noen år siden gjorde jeg det selv i Canada, og fikk kontakt med flere tremenninger. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips som av og til fører frem: Sjekk telefonkatalogen for Burnaby og omland - BC. Så setter du deg ned en sen søndag-kveld og ringer alle som heter Mostuen - hvis det var det han kalte seg i Canada. Det er ingen som biter deg pr. telefon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Korsnes Hagen

... Det er ingen som biter deg pr. telefon!

 

Hehe, nei det er helt sikkert, fordi det er ingen i Canada som heter Mostuen lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte

 

I have spent a couple of hours searching, but was not able of locate anything on the surname Mostuen. There are a few people in Canada with the surname Mosten. Possible connection??

 

If you contact the Burnaby Library and provide them with the full name and death date they will probably do a search for an obituary or death announcement. If they locate one it would include the children's names (if he had children) and other information. They will probably do the search free of charge.

 

Here is a link to the Burnaby Library:

 

http://www.bpl.bc.ca/ask-a-librarian/contact-us

 

I will continue to search.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Korsnes Hagen

Hi Richard

 

Thank you for your efforts. I have already been in touch with the library in Vancouver and they looked through the obits. I am not sure whether the library in Burnaby would have any more luck. Here is the reply I received from Vancouver :

 

Unfortunately, we were unable to locate the obituary you requested. The Vancouver Sun newspaper was checked from April 22-30, 1974

 

However, there are still a couple of options available to you.

 

* Request an Interlibrary Loan of microfilm of the newspaper from your local public library

or your local college/university library. Many public and academic libraries offer an Interlibrary Loan

service, as long as you hold a library card with them.

 

* Contact our fee-for-service research division, Infoaction.

Infoaction can be reached in the following ways:

 

Would Burnaby have had it's own newspaper with obits in it?

 

Charlotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I found the following:

 

the Scandinavian Centre

sonofrasmus@shaw.ca

 

Norwegian House Society in Burnaby

prgj09@telus.net

President: Per Gjerde

 

 

Facebook

Heia Norge, eh! (Norwegians in Canada)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Korsnes Hagen

Well, dispite the fact that the Vancouver Library told me that did not find the obit, I just received an email from Burnaby Library telling me that they actually did find it. Here's the reply from Burnaby :

 

We found Helge Johannes Mostuen obituary on the Vancouver Sun April 24 1974,however our microfilm copy is not very good just on the obituary page. You can't hardly read anything. I will suggest you contact the Vancouver Public Library instead.

 

I forwarded this information on to Vancouver so fingers are still crossed :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.